Google

מדינת ישראל - רומן טיכונוב

פסקי דין על רומן טיכונוב

22874-12/10 פ     19/05/2011




פ 22874-12/10 מדינת ישראל נ' רומן טיכונוב








בית המשפט המחוזי בחיפה

ת"פ 22874-12-10 מדינת ישראל
נ' טיכונוב(עצור)
19 מאי 2011


בפני

כב' השופטת
דיאנה סלע

בעניין:

המאשימה
מדינת ישראל
באמצעות פמ"ח




- נ ג ד -

הנאשם
רומן טיכונוב
ת.ז. 312667983 (עצור)


גזר דין


הנאשם, יליד 81', הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של סחר בנשק שלא כדין – לפי סעיפים 144(ב2) + 144(ג) + 29 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: החוק), וכן בנשיאת נשק והובלתו – לפי סעיפים 144(ב) (רישא + סיפא) + (ג) + 29 לחוק.

1.
תמצית העובדות בכתב האישום המתוקן
במועדים הרלוונטיים, הופעל סוכן בשליחות משטרת ישראל ורכש בהוראתה, באישורה ובכספה כלי נשק, תחמושת וסמים. מספר פעמים בתאריכים 16/3/10 ו-17/3/10, סיכמו ביניהם הסוכן והנאשם כי הנאשם ימכור לסוכן שני אקדחים תמורת סך של 18,000 ₪ (להלן: עיסקת הנשק).

לצורך ביצוע עיסקת הנשק, נפגשו הנאשם והסוכן ביום 18/3/10 בשעה 19:23 ברחוב הגעתון בנהריה, כאשר הנאשם הגיע למקום המפגש ברכבו (להלן: הרכב). הסוכן נכנס לרכב, מסר לנאשם סך של 18,000 ₪, והשניים נסעו לרחוב וייצמן בנהריה, שם פגשו באדם נוסף שזהותו אינה ידועה למאשימה (להלן: האחר). בהמשך, יצא הסוכן מהרכב ונסע במונית לרח' סוסקין בנהריה, שם פגש את הנאשם ואת האחר, אשר מסרו לו אקדח מסוג ברטה מספר סידורי
a74716u
, מחסנית ובה 6 כדורים, אקדח 9 מ"מ מספר סידורי 1093299 ועמעם (משתיק קול), שהינם "נשק" כהגדרתו בחוק, אותם נשאו בלא רשות על פי דין לנשיאתם.
במעשיו אלה ביצע הנאשם בצוותא חדא עם האחר עבירות בנשק שבכוחו להמית אדם: נשא והוביל נשק (2 אקדחים), אביזרים לנשק (מחסנית ועמעם קול) ותחמושת, בלא רשות על פי דין לנשיאתו או להובלתו, וסחר בהם שלא כדין.

2.

תסקיר שירות המבחן
לבקשת הנאשם נתקבל תסקיר של שירות המבחן בעניינו. קצינת המבחן אשר סקרה את נסיבותיו האישיות של הנאשם, עברו הפלילי, לקיחת האחריות על ידו, ועמדתו לגבי הליך טיפולי, נמנעה מכל המלצה טיפולית בעניינו.

הנאשם, בן 30, רווק, יליד רוסיה, אשר עלה לישראל עם הוריו בהיותו בן 13, מוכר לשירות המבחן מחקירות קודמות. הוריו התגרשו ואביו נפטר לפני כ- 7 שנים. הנאשם החל לצרוך חשיש בנעוריו, התדרדר לחיי שוליים ועבריינות ולא גויס לצה"ל. הוא שולב פעמיים בקהילה טיפולית, בשנת 03' ובשנת 06', על רקע ביצוען של עבירות רכוש וסמים, ונראה כי השתלב היטב והבין את חומרת מעשיו.

אשר לעבירה נשוא תיק זה, קצינת המבחן התרשמה מחוסר כנות בהתייחסותו לנסיבות מעורבותו בעבירות בהן הורשע. לטענתו מצא כלי נשק אחד בשדה, ורצה להרוויח כסף קל. הוא ביטא חרטה מעצם הסתבכותו בעבירה ומחירה.
להערכתה של קצינת המבחן, התקשה הנאשם לגייס כוחות לצורך התנתקות מאורח החיים העברייני. נוכח עמדתו כי אינו זקוק לטיפול, חומרת העבירה וההתרשמות כי הנאשם לא ויתר על דפוסי התנהגות ומחשבה עברייניים, למרות שהיה פעמיים בטיפול ממושך, נמנעה מכל המלצה טיפולית לגביו.

3.
הרשעות קודמות
לנאשם הרשעות קודמות משנת 03' ועד 07' בעשרות תיקי חקירה בעבירות סמים – לרבות החזקת סמים לצריכה עצמית, שלא לצריכה עצמית וניסיון לסחר בסמים - ובעבירות רכוש - לרבות התפרצויות לבתי מגורים וגניבות, פריצות לרכב בכוונה לגנוב, חבלות במזיד ברכב, גניבות מרכב, החזקת סכין שלא כדין והחזקת מכשירי פריצה, קבלת נכסים שהושגו בעוון, הסגות גבול ועוד. עם זאת, הנאשם מעולם לא ריצה מאסר בפועל, או מאסר בעבודות שירות. העבירה האחרונה בה הורשע הנאשם - החזקת סמים שלא לצריכה עצמית וניסיון לסחר בסמים - בוצעה בשנת 05', המאסרים על תנאי שהיו תלויים נגדו הוארכו, ועל הנאשם הוטל פיקוח של שירות המבחן.

4.

ההגנה הגישה תלושי משכורת של הנאשם להראות כי הנאשם עבד למחייתו משנת 05' ואילך עד שנעצר בתיק הנוכחי.

5.

טיעוני המאשימה
המאשימה ביקשה להשית על הנאשם, העצור מיום 10/12/10, מאסר בפועל, מאסר על תנאי מרתיע וקנס כספי כבד, אשר יגלם את סכום הכסף שקיבל מהסוכן ואת ההשקעה של משטרת ישראל בהפעלתו. היא פירטה את נסיבות ביצועה של העבירה, הדגישה את חומרת העבירות שביצע הנאשם, אשר העונש המירבי הקבוע בצידן הוא 25 שנות מאסר, וציינה כי אילולא היה קיים סחר בלתי חוקי בנשק, לא היו עבירות אלימות מתבצעות באמצעותו. לטענתה מדובר במכת מדינה של ממש, יש קושי לגלות ולחשוף את זהות העוסקים במלאכה, ויש להעניש בחומרה כל אחד מחברי החוליה המבצעים בשרשרת העברת הנשק.

על אף שהנאשם הודה בפתח משפטו וביצע עיסקת נשק אחת בלבד, יש לקחת בחשבון כי ביצע את העבירה עם אדם אחר, וכי מכר שני אקדחים, מחסנית, 6 כדורים ומשתיק קול באותה עיסקה, דבר המלמד על נגישותו הרבה לנשק.

משכך, הגישה פסיקה מחמירה בעבירות דומות ואף ביקשה להעלות את רף הענישה ולהחמיר בעונשו של הנאשם.

6.

טיעוני ההגנה
הנאשם חזר על הודייתו המלאה בביצוע העבירות בהן הורשע, אך עמד על דבריו כי מצא את הנשק בשדה.

הסניגור ביקש שלא למצות את הדין עם הנאשם, ולקחת בחשבון כי הודה בפתח משפטו בכתב אישום מתוקן, לאחר שהוסרו ממנו רכיבים מחמירים, תוך חסכון בזמן שיפוטי יקר, וויתור על הבאת ראיות לזכותו, מבלי לגרוע מלקיחת אחריות על חלקו בביצוע העבירה. הנאשם מרכין ראש, מתחרט ומביע סליחה, ובהתנהלות זאת הוא מלמד על "מודה ועוזב".

עם זאת סבר הסניגור, למרות לקיחת האחריות, כי לו הביא עדים, היו מתגלות נסיבות לקולא בתיק שאמורות להיזקף לזכות הנאשם. הנאשם לא היה לבד באירוע, היה גם "אחר" שלא נתפס וגם סוכן אקטיבי. חלקו והשפעתו של כל אחד מהמבצעים בצוותא יפה לעניין העונש, וחלקו של הנאשם היה פחות חמור ממה שנתפס מהאותיות היבשות של כתב האישום, מה גם שלא ניתן לצפות מהנאשם שימסור מי היה האחר. הנאשם והסוכן הכירו מזה תקופה ארוכה, והסוכן ידע, עוד מהתקופה בה היה הנאשם עמוק בתוך הסמים, שהוא יכול לפנות לנאשם. השגיאה של הנאשם, למרות שהוא כבר לא מכור לסמים ועובד,
שהתפתה לנסות ולהשיג כסף קל.

נסיבותיו האישיות של הנאשם קשות, הוא חווה משברים לא קטנים בחייו, וידע לצאת מהם, היה מכור לסמים שנים ארוכות, עבר דרך קשה וארוכה של שיקום ויצא מאותו עולם של התמכרות. הנאשם עלה ארצה בגיל 13, בתקופת התבגרותו, חווה זאת בצורה קשה מאוד, שנתיים לאחר מכן הוריו התגרשו והוא עבר להתגורר עם אביו באילת, הרחק מאימו, שנשארה בכרמיאל. הנאשם מצא עצמו נטול כוחות להמשיך וללמוד בתיכון והוא לא סיים את כיתה ט', התדרדר לשולי החברה והתמכר לסמים.

בתסקיר שירות המבחן פורטו נסיבות חייו של הנאשם, דרכו הארוכה לשיקום, לקיחת האחריות וחרטתו. הנאשם היה כן עם קצינת המבחן, סיפר לה את האמת, אמר שהוא מעד במקרה זה, אך אינו משתמש בסמים ולא זקוק לטיפול בסמים. קצינת המבחן הסיקה שאם
הוא נקי אינו זקוק לטיפול, וכי אם הוא מנהל אורח חיים רגיל, ובכל זאת נפתח כנגדו תיק בעבירה חמורה - משמע שלא נטש את החיים העבריינים. אין בתסקיר שלא בא בהמלצות טיפוליות כדי להחמיר את מצבו של הנאשם, ומשמעותו אך ורק ששירות המבחן לא מצא דרך טיפולית בעניינו ותו לא.

הנאשם השתקם, ובתי המשפט אף נתנו לכך ביטוי בגזרי הדין בעניינו, לא חזר לסמים, מנהל אורח חיים נורמטיבי, מסודר, שכר דירה, עמד להתחתן עם חברתו מזה חמש שנים, עבד במקומות עבודה קבועים במשך 3 השנים האחרונות במפעל מסודר, ומתוך רצון להתקדם בחיים עבר לחברת יונידרס (חברה לביגוד עבודה),עדשנעצרלמעטהטעותהמיותרתהזתהואלאהיהבעולםהעברייני,שהביאהאותולעסקתהנשקהזאת

"
"

.





"


;

.
"

(


א

.






פ בית משפט מחוזי 22874-12/10 מדינת ישראל נ' רומן טיכונוב (פורסם ב-ֽ 19/05/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים