Google

משה פרנקו - חיים אפריאט, רינת אפריאט, ר א פ הרכבת קונסטרוקציות ואח'

פסקי דין על משה פרנקו | פסקי דין על חיים אפריאט | פסקי דין על רינת אפריאט | פסקי דין על ר א פ הרכבת קונסטרוקציות ואח' |

1122/07 תאק     19/05/2011




תאק 1122/07 משה פרנקו נ' חיים אפריאט, רינת אפריאט, ר א פ הרכבת קונסטרוקציות ואח'








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בבית שמש



תא"ק 1122-07 פרנקו נ' אפריאט ואח'





בפני

כב' השופטת
חגית מאק-קלמנוביץ


התובע

משה פרנקו
ע"י ב"כ עו"ד שמעון ביטון


נגד


הנתבעים

1.חיים אפריאט
2.רינת אפריאט
3.ר א פ הרכבת קונסטרוקציות
4.ר א פ חיפוי מבנים בע"מ

נתבעים 1-4 ע"י עו"ד אבי ענתבי
ולאחר מכן ללא ייצוג

5.אלי מלכה ו/או א.מ חיפוי מבנים

נתבע 5 ע"י ב"כ עוה"ד ערן פלס
, נועם יבלון

6.שולמית סבח
7.יעקב אפריאט
8.אביבה דגני
9.מאיר אסולין
10.הגר דוויג'י
11.יששכר אפריאט
12.לידיה שניר
13.דוד אפריאט
14.חנה אליהו
15.דינה שטרית
16.נורית לוי
17.קרן פרש
18.יעקב אפריאט
19.עידן אפריאט

נתבעים 6-19 ע"י עו"ד דב גורטלר



פסק דין


עיקרי העובדות וגדר המחלוקת
1.
תחילתה של התביעה שבפני
בעיסקה לרכישת מכונה לעיבוד פח וציוד עזר נלווה מתוצרת גרמניה (להלן: המכונה) על ידי הנתבעים 1 ו-3 (הנתבע 1 יכונה להלן הנתבע).
על פי טענת התובע, הוא הלווה לנתבעים אלה סכום של 58,000 דולר אמריקאי לצורך רכישת המכונה. אולם הנתבע לא עמד בתנאים שנקבעו להחזרת ההלוואה, ואף העביר את הבעלות במכונה אל הנתבעת 4, חברה שהיתה בבעלות נתבעת 2, אשתו של הנתבע 1.
2.
התובע תובע את החזר ההלוואה מן הנתבעים 1, 3 שעימם התקשר בחוזה, ומן הנתבעות 2, 4 שאליהן הועברה המכונה מאוחר יותר בניגוד להסכם. בנוסף הוא תובע את הנתבע 5, הטוען בעצמו לזכויות במכונה כפי שיפורט בהמשך, וכן את הנתבעים 6-19, אשר לטענת התובע נהנו בדרכים שונות מכספי ההלוואה שנתן התובע לנתבע.
3.
הנתבע 5 טוען כי אף הוא נתן לנתבע 1 הלוואה למימון רכישת מחצית מהמכונה. ההלוואה ניתנה על ידי העברה בנקאית של מחצית מהסכום ישירות לחברה בגרמניה שממנה נרכשה המכונה. לאחר שהנתבע לא עמד בהתחייבויותיו גם כלפי הנתבע 5 (להלן גם: מלכה), הגיעו הנתבע ומלכה להסכם לפיו הבעלות במכונה תעבור למלכה כנגד החוב שלא שולם, וכך נעשה. הנתבע ומלכה טענו עוד כי הלוואתו של התובע לנתבע ניתנה כהלוואה על בסיס אישי ולא כחלק מעיסקה של רכישת המכונה. הנתבע אף טען כי הסכם ההלוואה בינו לבין התובע מזוייף וכי הוא חתם "בלנקו" על שני גיליונות נייר שהיו ריקים כמעט לחלוטין, ורק לאחר שחתם הוסיפו התובע ובא כוחו את מלל החוזה.
ההסכם הראשון

4.
ההסכם בין התובע לבין הנתבע והנתבעת 3, חברה שהיתה בשליטתו, נחתם ביום 17.1.05 (להלן בפרק זה: ההסכם). על פי ההסכם התובע הלווה לנתבע סכום כסף בש"ח השווה ל- 58,840 דולר. הנתבע נדרש להחזיר לתובע סכום של 4,000 ₪ מידי חודש וכן לשלם לו מחצית מהרווח הנוצר מפעילות המכונה.
5.
ההסכם מבחין בין מתן ההלוואה לבין רכישת המכונה. סעיף 1 להסכם קובע כי התובע יעניק לנתבעים הלוואה, ומפרט בעניין זה. רק בסעיף 2 להסכם נכתב כי ההלוואה ניתנת למטרת רכישת מכונה, אולם הדבר אינו בבחינת "תנאי בלעדיו אין". אין בהסכם התניה של מתן ההלוואה ברכישת המכונה, אין כל סנקציה או חיזוק לכך שזוהי מטרת ההסכם. גם ביתר סעיפי ההסכם אין הסדרים המבטיחים שהנתבע יעשה בכסף שימוש למטרה של רכישת המכונה ולא למטרה אחרת. ההסכם כולל מספר תניות המתייחסות להגבלות על העברת המכונה: חובה לבטח את המכונה, איסור להעבירה לחו"ל, זכות עיקול לתובע על המכונה וערבות אישית של הנתבע לחובות הנתבעת 3. אולם אין בו סנקציה או אמצעי המבטיח את זכויות התובע במכונה עצמה במקרה של אי קיום ההסכם או הימנעות הנתבע מהחזר הלוואה.
6.
מדובר, איפוא, בהסדר כספי בין הצדדים, שרכישת המכונה והפעלתה נזכרות בו אולם אין בהסכם אלמנטים קנייניים ואין הוא מקים לתובע זכות בעלות או זכות אחרת כלשהי במכונה גופה.
7.
לצורך הכרעה בתביעה די באמור עד כה, ובקביעה שההסכם אינו מקנה לתובע בעלות במכונה, כדי לייתר את המשך הדיון בהסכם זה. עם זאת, ההסכם למקרא ההסכם והראיות מתעורות תמיהות שונות, אשר על אף שאינן חיוניות לביסוס מסקנותי, מצאתי לנכון להתייחס אליהן:
8.
כאמור, הנתבע טען כי חתם על ההסכם "בלנקו", כאשר רק שורה אחת היתה כתובה ויתר הכתוב בשני עמודי ההסכם הוסף על ידי התובע ובא כוחו ללא ידיעעתהנתבע.לטענתו ההלוואה מהתובע ניתנה לו כהלואה אישית ללא קשר לרכישת המכונה. (ראו תצהיר עדות ראשית של הנתבע מיום 4.3.09, תצהירו מיום 6.07 ועדות הנתבע בבקשות הביניים, פרוטוקול מיום 6.07, עמ' 22). הטענה בדבר הקדמת החתימה להסכם אינה נתמכת בראיה נוספת מלבד דברי הנתבע. גם ההסכם עצמו אינו תומך בטענה, שכן חתימת התובע בעמ' 2 היא במקום מסויים המיועד לכך, מסומן בקו, ולא בחלקו התחתון של העמוד. במצב זה מחייבת טענת הנתבע את התובע למניפולציה מסובכת במיוחד, של התאמה בדיעבד של החוזה, אורכו ועריכתו לחתימה הקיימת.
13.
14.









תאק בית משפט שלום 1122/07 משה פרנקו נ' חיים אפריאט, רינת אפריאט, ר א פ הרכבת קונסטרוקציות ואח' (פורסם ב-ֽ 19/05/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים