Google

לחמי שמעון, לחמי שרה, חג'ג' איילת - בית אלעזרי מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ

פסקי דין על לחמי שמעון | פסקי דין על לחמי שרה | פסקי דין על חג'ג' איילת | פסקי דין על בית אלעזרי מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ

1283/04 א     30/05/2004




א 1283/04 לחמי שמעון, לחמי שרה, חג'ג' איילת נ' בית אלעזרי מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ




3
בתי המשפט
א 001283/04
בית משפט השלום רחובות
30/05/2004
תאריך:

בפני
כבוד השופטת אסתר שטמר
- סגנית נשיא
1 . לחמי שמעון

2 . לחמי שרה

3 . חג'ג' איילת

בעניין:
התובעים
מיכה צמיר

ע"י ב"כ עוה"ד
נגד
בית אלעזרי מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ
הנתבע
אבי קליר

ע"י ב"כ עוה"ד
החלטה

1. בקשה לתיקון החלטה להגשת תצהירי עדות ראשית, באופן שבמקום שיוגשו תצהירי העדות הראשית מטעם התובעים (הנתבעים שכנגד) לראשונה, תחוייב הנתבעת (והתובעת שכנגד) להציג תצהיריה בראשונה.

2. לאחר התדיינות קודמת, שאין צורך לחזור על פרטיה, עומדת בפני
בית המשפט הכרעה בתביעות הבאות: בתביעה העקרית מבקשים התובעים (להלן: "לחמי") להצהיר כי אין להם כל חוב לנתבעת (להלן: "המושב"). בתביעה שכנגד מבקש המושב לקבוע כי לחמי חייבים למושב סכום של -.511,971 ₪ נכון ליום הגשת התביעה.

3. המשך ההתדיינות נקבע בהחלטת בית המשפט העליון בע"א 3002/02, לפיה פסק בורר שניתן בענינם של הצדדים, הקובע כי אין חוב של לחמי למושב למועד הקובע, אינו מהווה מעשה בית דין. כיוון שבעצמו סייג הבורר את הפסק, לכך שאין בו התיחסות לטענות המושב בדבר מרמה של לחמי - יש לברר טענות המושב בדבר המרמה, ולאור פסיקה זו להכריע בדבר חובותיו של לחמי, אם קיימים כאלו, וככל שהם נובעים ממעשי תרמית.

כעולה מן הדברים שהוסברו לעיל, התביעה והתביעה שכנגד ענינם אחד.

על כן, מי צריך להתחיל בהבאת הראיות?

4. בישיבת קדם משפט שהתקיימה ביום 24/3/2004 ניתנה הוראה המחייבת את התובעים, לחמי, בהבאת תצהירים בראשונה. לא היתה לכך התנגדות או הערה באותו דיון. רק סמוך למועד בו היה על לחמי להגיש תצהיריו הוגשה הבקשה הנוכחית.
לטענת לחמי, כיוון שמטרת הבירור היא הוכחת מעשי התרמית הנטענים על ידי המושב, והחובות העולים מהם - אם בכוונת המושב להוכיח את המרמה והחוב, על המושב להתחיל בהבאת ראיותיו.
יובהר מיד - טענת תרמית אינה מעבירה את נטל ההוכחה לטוען אותה. נכון שיש לפרטה פירוט ממשי בכתבי הטענות, אולם אין היא בבחינת טענת הודאה והדחה או טענת העדר תמורה בשטר, המעבירות את נטל הראיה. על כן, במקרה הרגיל לא יהיה שינוי באופן הבאת הראיות, גם אם נטענת טענת תרמית.
י' זוסמן, סדרי הדין האזרחי, מהדורה שביעית, בעמוד 459.

לטענת המושב, אין מקום לתקן החלטה קודמת באמצעות בקשה כגון זו.
לגוף הבקשה - אין לנתק בין ההליך הנוכחי לבין ההסטוריה של ההתדיינות בין הצדדים, שתחילתה עוד בשנת 1996, בתביעה שהוגשה בבית משפט זה, ובתביעה כספית שהוגשה על ידי המושב בבית משפט השלום ברמלה, נמחקה, והוגשה מחדש כתביעה שכנגד בתביעה הנוכחית, על מנת להקל על ניהול ההליך. כבר בתחילת ההתדיינות הכריז ב"כ לחמי כי עליו להוכיח שהחוב אינו קיים. לפיכך, לדעת המושב, יתכבד ויוכיח את שבקש להוכיח, ולא יחכה להוכחות המושב, שרק לצורך הנוחות צרף את תביעתו לכאן.

5. אני סבורה שאין להתייחס להסטוריה של ההליך, כי אם לשאלות העומדות להכרעה עתה.
כאמור: תביעת לחמי היא להצהיר כי אין חוב. תביעת המושב לקבוע כי לחמי נהג בתרמית, ועל כן למרות שבספרי המושב לא הופיע חוב ליום 31/12/1991, יש לחייב אותו בסכום התביעה.
כבר מאופן הצגת השאלה העומדת לדיון ברור, כי לחמי מבקש להוכיח עובדה שלילית, והמושב מבקש להוכיח מעשים ופעולות, עם תוצאות כלכליות.
אם לא תוכח תביעת המושב, יזכה לחמי בתביעתו.
על כן, מהותית, התביעה הנדונה עתה היא התביעה שכנגד, תביעת המושב נגד לחמי.
גם בשל יעילות הדיון ראוי לראותו כך, שהרי ממה נפשך: או שהמושב יחל בהבאת הראיות, ואז יתייחס לחמי לטענות התרמית שהעלו; או שלחמי יחל בהבאת הראיות, יתקבלו תצהירי המושב בדבר התרמית, ואזי, אם יהיה בכך צורך, יותר ללחמי להגיש תצהירים משלימים.
יעילות הדיון מחייבת לפעול לפי החלופה הראשונה.

7. לטענת המושב, כי אין לשנות מן ההחלטה שניתנה ביום 24/3/2004 בדבר אופן הבאת הראיות אבהיר, כי הנושא כלל לא נדון באותה ישיבה, וכי ניתנה החלטה כמקובל, ללא שמי מן הצדדים העלה את סדר שמיעת הראיות. מכל מקום, בית המשפט רשאי לשנות מהחלטות ביניים שנתן אם מתקיימות נסיבות חדשות, או אם התברר כי טעה.
ראה ע"א 3604/02 אילן אוקו נ' יחיאל שמי ואח', פ"ד נו(4) 505.

8. לאור האמור, אני מורה למושב להגיש תצהיריו תוך 30 יום מהיום, ולחמי ישיב בתצהירים תוך 30 יום מיום קבלת תצהירי המושב. ימי הפגרה יבואו במנין הימים.

בשל האמור נדחה קדם המשפט שהיה קבוע ליום 1/7/2004, ויתקיים ביום 26/9/2004 שעה 09:00.
ניתנה היום י' בסיון, תשס"ד (30 במאי 2004) בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.

____________________
אסתר שטמר
, שופטת
סגנית נשיא
001283/04א 133 חלי סלומון








א בית משפט שלום 1283/04 לחמי שמעון, לחמי שרה, חג'ג' איילת נ' בית אלעזרי מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ (פורסם ב-ֽ 30/05/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים