Google

מדינת ישראל - יעקב נורי

פסקי דין על יעקב נורי

38959-06/10 פ     05/07/2011




פ 38959-06/10 מדינת ישראל נ' יעקב נורי








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בפתח תקווה

ת"פ 38959-06-10 מדינת ישראל
נ' נורי(עציר)
ת"פ (י-ם) 6472/08 מדינת ישראל
נ' נורי(עציר)
ת"פ (ת"א) 7753/07 מדינת ישראל
נ' נורי(עציר)
ת"פ 41749-12-09 מדינת ישראל
נ' נורי(עציר)


05 יולי 2011





בפני

כב' השופטת
ניצה מימון שעשוע



בעניין:

מדינת ישראל


ע"י פרקליטות מחוז י-ם ולשכת תביעות מחוז מרכז
המאשימה



נגד


יעקב נורי
(עציר)


ע"י ב"כ עו"ד פלישמן
הנאשם


גזר דין


הנאשם הורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בצירוף של צבר תיקים:

ת.פ. (י-ם) 6472/08
(להלן: התיק המרכזי) – הנאשם הורשע בכתב אישום מתוקן במסכת של 14 אישומים (לאחר מחיקת אישומים 7, 8 ו-16 בהסכמה), לפיהם הונה אזרחים רבים שביקשו לרכוש כלי רכב משומשים בעקבות מודעות שפרסם בעיתונים, בכך שהציג בפני
הם מצג כוזב לגבי הקילומטראז' של הרכבים וזאת ביודעו כי מדי האוץ של כלי הרכב שמכר היו מזוייפים והופחתו מהם עשרות אלפי ק"מ בכל מקרה ומקרה. כעולה מכתב האישום, הנאשם מכר בין השנים 2005-2008 ארבעה עשר כלי רכב לקונים פרטיים שונים, אשר לגבי חלקם זייף את מד האוץ ולגבי חלקם ידע שהוא מזוייף, וזאת בהציגו מצג כוזב לקונים לגבי הקילומטראז' שעברו כלי הרכב. עקב המרמה, שילמו הקונים לנאשם בכל עסקה עשרות אלפי ₪, סכומים הגבוהים בהרבה משוויו האמיתי של כלי הרכב אלמלא זוייף מד האוץ. כן הורשע הנאשם בכך שבחלק מהמקרים נשוא כתב האישום נהג בכלי הרכב אותם מכר בעת שרשיון הנהיגה שלו פג במרץ 1997 ונפסל לצמיתות ע"י משרד הרישוי בינואר 2002.

הנאשם הורשע ב- 3 עבירות של זיוף בנסיבות מחמירות, 13 עבירות של שימוש במסמך מזוייף, 12 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, 2 עבירות של נסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירה של התחזות כאחר, בכך שהציג עצמו בפני
קונה בת"ז מזוייפת, וכן ב-5 עבירות של נהיגה בזמן פסילה. עוד הורשע בעבירה של הדחה בחקירה, בכך שבאחד המקרים, כשהקונה גילה את המרמה והגיש תלונה במשטרה, הסכים הנאשם להחזיר לו את המקדמה ששילם בתנאי שיבטל את התלונה במשטרה, ואף החתים אותו על זכרון דברים לפיו הקונה מצהיר כי קיבל חזרה את מחצית המקדמה ויקבל את היתרה בתנאי שיחזור בו מהתלונה.

ת"פ (ת"א) 7753/07
– הנאשם הורשע בקבלת דבר במרמה, בכך שבאפריל 2005 פרסם מודעה למכירת רכב משומש שמד האוץ שלו 69,000 ק"מ, ולאחר ביצוע העיסקה התברר למתלונן כי מד האוץ זוייף ושנה קודם לכן עמד על 196,552 ק"מ.

ת"פ 41749-12-09
– הנאשם הורשע בקבלת דבר במרמה, בכך שבמאי 2006 רכש רכב שמד האוץ שלו עמד על 114,000 ק"מ, ותוך חודש וחצי מכר אותו לקונה בהצהירו בפני
ו בכתב כי מד האוץ של הרכב עומד על 56,000 ק"מ.

ת"פ 38959-06-10
– הנאשם הורשע בשתי עבירות של איומים ותקיפה בנסיבות מחמירות, בכך שביום 19.6.10 בביתו בהיותו בגילופין איים על בתו בת ה-16.5 ש"היום יקבור אותה", ולאחר שאמרה לו לשתוק סטר על צווארה בצידו הימני. אשתו תפסה אותו כדי למנוע ממנו להכות את הבת, בעודו משתולל ומניף ידיו לכל עבר, וכתוצאה מנסיונה להוציאו מהבית ראשה נחבט בדלת. כמו כן איים בהזדמנויות שונות על הבת כי יהרוג אותה ותהיה בקבר.

יצויין כי בכתב אישום זה נכלל גם אישום של הפרת הוראה חוקית בכך שהמפקחת על הנאשם על פי החלטת בית המשפט, בתו הבגירה, לא היתה בבית בעת האירוע, ובעניין זה סוכם בין הצדדים כי יטענו בשאלה האם הדבר מהווה עבירה של הפרת הוראה חוקית מצד הנאשם. מאחר ומשך הזמן והנסיבות בהן עזבה המפקחת את הבית, ומודעותו של הנאשם לכך, לא הוכחו כדבעי, כשלטענתו ישן בעת שיצאה, אני מזכה את הנאשם מעבירה זו.

במסגרת הסדר הטיעון בין הצדדים, הוסכם כי הפרקליטות תגביל עצמה לעתירה של 54 חודשי מאסר בפועל בתיק המרכזי, והסניגור יטען באופן חופשי.

לנאשם, שהינו בן 55 שנים, הרשעות קודמות רבות בעבירות זיוף ומרמה, החל משנת 1990 ועד שנת 2004. במהלך תקופה זו צבר לחובתו יותר מ-40 עבירות בתחום הזיוף והמרמה, בגינן נדון למאסרים של שנתיים ושלוש וחצי שנים בשנים 1997 ו-1999 בהתאמה, ובהמשך למאסר בדרך של עבודות שירות בשנת 2009. כן הורשע בעבירות אלימות במשפחה משנת 2008 ונדון ב-11/08 בת"פ (פ"ת) 2988/08 למע"ת של 6 חודשים, ולהתחייבות ע"ס 4,000 ₪, שלא יעבור תוך שלוש שנים עבירות איומים או אלימות. מע"ת זה וכן ההתחייבות הינם חבי הפעלה.

במסגרת ההסדר, התבקש תסקיר שירות המבחן בעניינו של הנאשם.

מהתסקיר עולה כי הנאשם מוכר לשירות המבחן מפיקוח מעצר בו היה נתון בתיקים שונים, וכי סברו שהוא סובל מבעיית התמכרות לאלכוהול אך לא נמצא מתאים להשתלב בקהילת "אילנות" או עמותת "אפשר". הנאשם נשוי בשנית ואב ל-12 ילדים בגילאי 10-31, מהם 6 מנישואיו הראשונים ו-6 מנישואיו השניים. הינו בוגר תיכון ושרת שרות צבאי מלא. לאחר שחרורו מצה"ל, עבד כשנתיים בעיריית ת"א ובהמשך שרת במשטרה כ-8 שנים. במהלך שירותו היה מעורב בתאונת דרכים בגינה נפצע בראשו. הוא השתחרר מהמשטרה בשנת 1988 בתנאים של פנסיה מוקדמת ולדבריו מוכר כנכה בשיעור 20%. התרשמות שירות המבחן הינה כי מאז הפציעה, התקשה הנאשם לחזור לאורח חיים תקין ויציב, החל שימוש באלכוהול ובמקביל החל להיות מעורב בחברה שולית. הוא עבד בתחום סחר בכלי רכב משומשים, תחום אשר היווה כר למעשי המרמה החוזרים ונשנים שלו. הנאשם הודה כי בהיותו שתוי נהג בתוקפנות כלפי אשתו, לה הוא נשוי 20 שנה, והביע צער על כך. הנאשם נטל אחריות על המעשים בהם הורשע, והסביר את הרקע לביצועם בתקופה משברית בה היה שרוי וקשיי פרנסה בהם היתה שרויה המשפחה, על רקע קשייו להתמיד בעבודה. עם זאת, הודה כי חלק מהכספים שהרוויח במרמה שימש לצריכת אלכוהול ולהימורים. הנאשם הודה כי היה ממוקד בהשגת הרווח הכלכלי תוך אדישות לנזק הכספי ולעגמת הנפש שהוא גורם לקרבנות העבירות. הנאשם ביטא נכונות להשתלב בטיפול בתחום ההתמכרות לאלכוהול, אשר לתפיסתו עומדת בשורש הסתבכויותיו הפליליות החוזרות. אשתו תיארה באופן דומה את דפוסי השתיה שלו לאורך השנים ואת התפרצויות האלימות מעת לעת עקב כך, ומסרה כי בעבר התכחשו שניהם לצורך שלו בטיפול וכיום יש לו מודעות לכך. בבדיקה בשב"ס עלה כי הנאשם מתפקד באופן תקין, נקי מסמים ומגלה מוטיבציה להרתם לטיפול אינטנסיבי בבעיית השתיה.

לסיכום, התרשם שה"מ כי מדובר באדם בעל דימוי עצמי פגוע וקשיים רגשיים ואישיותיים שמתקשה להתמודד ולתפקד באופן נורמטיבי מאז תאונת הדרכים שעבר. במהלך השנים גיבש הנאשם דפוסי חשיבה והתנהגות מרמתיים, וסובל מבעיית התמכרות לאלכוהול והימורים. שה"מ המליץ על שילובו של הנאשם בטיפול במסגרת סגורה המציבה גבולות ברורים, מאחר שללא טיפול הסיכון לחזרה על עבירות דומות הינו ממשי.

מטעם הנאשם נשמעו עדויות אופי של אחיו ושל ידיד משפחה שהאירו פנים חיוביים באישיותו. אחיו, שהינו חוקר משטרה ותיק, סיפר כי עד לתאונה תפקד הנאשם באופן נורמטיבי ותרומי, אך מאז זעזוע המוח שעבר, חל בו שינוי קיצוני, הוא לא הצליח לתפקד באופן סדיר ואחראי, לרבות בתחום התעסוקה, חבר לאנשים לא ישרים בתחום סחר הרכב אשר ניצלו אותו והחל להסתבך בפלילים. האח ציין כי הנאשם לא קיבל את רוב הכספים שהרוויח במרמה אלא העבירם לאחרים, לא צבר רכוש ומקיים בדוחק רב את משפחתו.

הנאשם עצמו הביע חרטה עמוקה במכתב לבית המשפט, הביע רצון ומחוייבות לעבור טיפול גמילה מאלכוהול, וביקש לנהוג בו במידת הרחמים.

נציגת הפרקליטות ציינה בטיעוניה לעונש כי הנאשם לא חסך מזמנו של בית המשפט בתיק המרכזי, אלא נשמעו קרוב ל-30 עדי תביעה, ורק לאחר שהנאשם נעצר בעקבות תיק האלימות במשפחה, הגיעו הצדדים להסדר טיעון שחסך את שמיעת יתרת הראיות. היא הדגישה את הנזק הכספי, הסבל ועגמת הנפש שגרם הנאשם ל-16 קרבנותיו, צעירים כזקנים, בריאים כחולים, בפועלו במעשי זיוף ומרמה שיטתיים במשך ארבע שנים בכל רחבי הארץ. מאסרים שריצה הנאשם בעבר בגין עבירות דומות לא הרתיעו אותו והוא חזר לסורו פעם אחר פעם. העובדה כי הנאשם היה בעברו שוטר רק מחמירה את כשלונו המוסרי, בהיותו מודע לחומרת העבירות ולנזק הנגרם לקרבנותיהן. העבירות הנלוות של נהיגה בזמן פסילה, על רקע עברו התעבורתי המכביד, אף הן בעלות משקל רב לחומרא. הפרקליטה ציינה כי על מעורב אחר בפרשת זיוף מדי האוץ, שהודה בהזדמנות הראשונה ובעל נסיבות אישיות ובריאותיות המצדיקות הקלה, נגזרו 40 חודשי מאסר בפועל. על כן ביקשה לגזור עליו בגין התיק המרכזי עונש שלא יפחת מ-54 חודשי מאסר בפועל.

נציגת לשכת התביעות, שטענה לעונש ביתר שלושת התיקים, הדגישה את עברו הפלילי המכביד של הנאשם, את האופי השיטתי והרצידיביסטי של עבירות המרמה, ואת כיעורה של האלימות כלפי בנות המשפחה, הבת המתבגרת והאשה, כשגם בתחום זה לנאשם הרשעה קודמת. לפיכך ביקשה לגזור על הנאשם מאסר בפועל ממושך במצטבר לעונש שייגזר עליו בתיק המרכזי, ולהפעיל את המע"ת וההתחייבות התלויים נגדו.

ב"כ הנאשם טען כי יש לזקוף לקולא את העובדה שמדובר באדם שתפקד באופן נורמטיבי, לרבות תרומה לחברה במסגרת שירותו בצה"ל ובמשטרה, עד לתאונת דרכים עם חבלת ראש שעבר, ממנה לא הצליח להשתקם. התסקיר מתאר את הרקע הנפשי וההתמכרותי לביצוע העבירות, ויש לנצל את המנוף של ההליך הפלילי כדי לשלב את הנאשם בטיפול אינטנסיבי בבעיית ההתמכרויות לאלכוהול והימורים אשר עמדו ברקע הסתבכויותיו החוזרות ונשנות. הסניגור ביקש להתחשב בכך שהנאשם נטל אחריות וחסך בזמנו של בית המשפט לפחות באופן חלקי והודייתו חסכה את הצורך בהעדתם של בני משפחתו בתיק האלימות. כן ביקש להתחשב בכך שהנאשם שהה במעצר בית תקופה ממושכת של מעל שנה. הסניגור ביקש לגזור על הנאשם תקופת מאסר מתונה, אשר תאפשר שילובו בטיפול במסגרת שב"ס כדי שבצאתו מבית הסוהר יחזור למסלול חיים נורמטיבי.

לאחר ששקלתי מחד גיסא את ריבוי עבירות המרמה והזיוף, חומרתן ושיטתיותן, העבר הפלילי המכביד, ומשקלן המצטבר של העבירות האחרות, ומאידך גיסא את הנסיבות האישיות שפורטו בעדויות האופי ובתסקיר, את נטילת האחריות והחסכון החלקי בזמן בית המשפט והעדים, ואת מעצר הבית הממושך בו שהה, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

בגין התיק המרכזי ושני התיקים הנוספים בעבירות המרמה והזיוף, אני גוזרת על הנאשם ארבע וחצי שנות מאסר בפועל, החל מיום מעצרו – 19.6.10.

בגין תיק האלמ"ב אני גוזרת על הנאשם ששה חודשי מאסר בפועל, ומפעילה בחופף את המע"ת התלוי נגדו מת"פ (פ"ת) 2988/08.

המאסרים ירוצו במצטבר, כך שבסך הכל ירצה הנאשם חמש שנות מאסר בפועל, החל מיום 19.6.10, ובניכוי ימי מעצרו הקודמים, בין 16.4.08 – 11.7.08, 22.6.09 – 23.6.09, 6.8.09 – 30.8.09.

אני מחייבת את הנאשם לפצות כל אחד מהמתלוננים בתיק המרכזי, וכן בתיקי המרמה המצורפים, בסך של 2,000 ₪.

אני מפעילה את ההתחייבות ע"ס 4,000 ₪ מת"פ (פ"ת) 2988/08. הנאשם ישלם את הסכום תוך 90 יום מהיום. לא ישלם את הקנס, ירצה 30 ימי מאסר תמורתו.

אני גוזרת על הנאשם 10 חודשי מע"ת למשך שלוש שנים משחרורו, שלא יעבור עבירה של זיוף או מרמה לרבות נסיון לביצוע עבירה מסוג זה.

אני גוזרת על הנאשם 6 חודשי מע"ת למשך שלוש שנים משחרור שלא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה או התחזות כאחר או הדחה בחקירה או אלמ"ב או איומים.

בהתחשב במצבו הכלכלי ובכך שנדון לתקופת מאסר ממושכת, איני גוזרת עליו קנס.

אני מורה, בהתאם להמלצת שירות המבחן, כי שב"ס ישלב את הנאשם במסגרת טיפולית בתחום ההתמכרויות, לאלכוהול ולהימורים.

הודעה זכות הערעור תוך 45 יום.


ניתן היום,
ג' תמוז תשע"א, 05 יולי 2011, במעמד הצדדים.











פ בית משפט שלום 38959-06/10 מדינת ישראל נ' יעקב נורי (פורסם ב-ֽ 05/07/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים