Google

יגאל ברומנד - מדינת ישראל

פסקי דין על יגאל ברומנד |

20912-01/10 עפ     07/07/2011




עפ 20912-01/10 יגאל ברומנד נ' מדינת ישראל








בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים



ע"פ 20912-01-10 ברומנד נ' מדינת ישראל


בפני

הרכב כב' השופטים:

רון
שפירא
[אב"ד]
עודד
גרשון

אלכס
קיסרי

המערער
יגאל ברומנד
ת.ז. 068937069


-נגד-

המשיבה
מדינת ישראל




פסק דין


בפני
נו ערעור על גזר דינו של בית משפט השלום בחדרה (כב' השופט קפלן) שניתן בת"פ 6898-08-08 ביום 11.1.10. הערעור מופנה כנגד חומרת העונש.

המערער הורשע על פי הודאתו בעבירות של גניבה, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. על פי האמור בכתב האישום, הנאשם גנב, זייף שיקים ורימה את המתלוננת ואת בעלה, הרב רפאל בובליל, כאשר גנב פנקס שיקים וביצע באמצעותו עסקאות תוך שהוא מושך מחשבונם כ-48,000 ₪.

לכתב האישום העיקרי צירף המערער שני כתבי אישום נוספים, ת"פ 2082-08-09 של בית משפט השלום בחדרה, בו הודה המערער בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית, כאשר החזיק בתוך בגדיו 11 שקיות קטנות שהכילו הרואין במשקל כולל של 10.832 גרם וכן נמצא בחזקתו משקל אלקטרוני המשמש להכנת המנות. תיק נוסף שצורף הוא תיק תעבורה פ"ל 738/07 של בית המשפט לתעבורה ברמלה, שם הואשם המערער כי נהג בזמן פסילה ללא ביטוח וללא רישיון תקף, וזאת כשהוא נוהג תחת השפעת הרואין.

בית משפט קמא סקר את הרשעותיו הקודמות, הן התחבורתיות והן הרשעות בעבירות לפי חוק העונשין ופקודת הסמים המסוכנים ובסופו של יום החליט לגזור על המערער עונש של מאסר בפועל לתקופה של 24 חודשים, אליו יצטבר עונש של 7 חודשים מאסר מותנה שהופעל, כך שסך הכל ירצה המערער 31 חודשי מאסר בניכוי ימי מעצרו, ככל שהיה עצור. עוד נגזר עליו עונש של 6 חודשי מאסר על תנאי והתנאי הוא שהמערער לא יעבור בתוך 3 שנים מיום שחרורו עבירת רכוש שעונשה שנתיים מאסר ומעלה, עבירת זיוף או מרמה או עבירה על פקודת הסמים המסוכנים (למעט שימוש עצמי) או עבירה של נהיגה בפסילה ויורשע בה, בין בתקופת התנאי ובין לאחריה.

המערער הגיש ערעור על חומרת העונש. במסגרת הודעת הערעור הועלו טענות מטענות שונות, בכל הנוגע לשיקולי הענישה. עיקרו של הערעור התמקד באי-הפניית המערער למסגרת טיפולית. המערער טען, כי מדובר באדם אשר היה מכור בעבר בצורה קיצונית וקשה לשימוש בסמים. לטענתו, הוא עשה כברת דרך ארוכה של הליכי שיקום. העבירות אכן נעברו כאשר היה משתמש כבד, ואולם כעת, כאשר הוא מצוי בהליך של גמילה ושיקום ממושכים, יש לתת לו את ההזדמנות לשנות את אורחות חייו.

שמענו את טענות הצדדים וחרף התנגדות התביעה, הורינו בהחלטה מיום 18.2.10, כי המשיב יועמד בפיקוח של שירות המבחן והנחינו את שירות המבחן להגיש תסקיר לעיוננו ביום 1.9.10, אשר לאחר שנבחן אותו, נורה על סדרי הדיון בהמשך. בדיון מיום 16.9.10 הוגש לעיוננו תסקיר, אשר בו חזר בו שירות המבחן מהמלצתו הקודמת והדגיש את החשיבות בגזירת עונש מציב גבולות. שירות המבחן נמנע מהמלצה טיפולית. ב"כ המערער העלתה טענות כנגד מסקנות שירות המבחן ואי-דיוקים אשר לטעמה היו בתסקיר. בסיכומו של הדיון, ולפנים משורת הדין, החלטנו לתת למערער הזדמנות נוספת ודחינו את הדיון ליום 10.2.11.

ביום 2.2.11 נשלח לבית המשפט תסקיר על ידי שירות המבחן. שירות המבחן פירט באותו תסקיר סימנים חיוביים לתחילת שיתוף פעולה של המערער עם שירות המבחן ובנסיבות אלו המליץ שירות המבחן על דחיית הדיון למשך שלושה חודשים נוספים. אימצנו את המלצת שירות המבחן ודחינו את הדיון ליום 2.6.11, כאשר הובהר בהחלטה, כי אם יפר המערער את הוראות שירות המבחן במשך זמן זה, נורה על הקדמת הדיון בעניינו. שירות המבחן התבקש באותה החלטה להגיש לעיוננו תסקיר עדכון עד ליום 22.5.11.

ביום 17.4.11 הוגשה לבית המשפט בקשה על ידי שירות המבחן להקדים את הדיון בעניינו של המערער, וזאת מאחר וחדל לשתף פעולה עם גורמי הטיפול. בהתאם הורינו על הקדמת הדיון, וביום 12.5.11 שמענו את טיעוני הצדדים. במסגרת טענות ב"כ המערער, נטען כי למעשה המערער אינו מצוי במסגרת הטיפולית אליה הפנה אותו שירות המבחן, אלא משתלב בטיפול אחר לגמילה מסמים. טענותיה המפורטות של ב"כ המערער, אשר עושה ככל לאל ידה לסייע לו, פורטו בפרוטוקול באריכות. בסיכומו של הדיון הורינו לשירות המבחן להתייחס לדברי ב"כ המערער ולהגיש לנו את עמדת שירות המבחן.

מהודעת שירות המבחן שהוגשה ביום 22.5.11 עולה, כי שירות המבחן בחן שוב את עניינו של המערער, הן מול הקהילה בה שהה בעבר והן בדרך של פנייה לעו"ס המטפלת בו במסגרת היחידה לטיפול בנפגעי סמים בפרדס-חנה. מהבירור שערך שירות המבחן התברר, כי ביום 10.4.11 הוחלט בקהילה הטיפולית "הדרך" על הפסקת הטיפול במערער, מאחר שעל אף מאמצי הצוות הטיפולי, המערער אינו מצליח להשתלב בטיפול אמיתי. בהתאם הוחלט להפסיק את הטיפול בו. בדו"ח היחידה לטיפול בנפגעי סמים בפרדס-חנה נרשם, כי בדיקות השתן שנתן לאחרונה, לאחר הפסקת ההליך הטיפולי בקהילת "הדרך", היו מלוכלכות, בין היתר במתאדון. הגורמים הטיפוליים ביחידה לטיפול בנפגעי סמים שבפרדס-חנה הגיעו למסקנה, כי אין למערער את הכוחות להשקיע בטיפול הנדרש.

עוד ציין שירות המבחן, כי בין לבין נפתח תיק מב"ד נוסף בתחנת חדרה, שעניינו החזקה ושימוש בסמים (תיק מיום 13.5.09) וכתב האישום בעניינו קבוע לדיון בבית משפט השלום בחדרה ליום 30.5.11 בשעה 9:00. יצוין כי בית המשפט בחדרה נתן ביום 1.2.11 החלטה, לפיה הוא מעכב את הדיון בשים לב לדיון המתנהל בבית משפט זה (ת"פ 19550-03-10).

בסופו של יום, ולאחר שניתנו למערער כל ההזדמנויות האפשריות, ואף מעבר לכך, להשתלב בהליך טיפולי, נראה כי כשל.

בהביאנו בחשבון כל האמור לעיל, סבורים אנו כי דין הערעור להידחות. העונש שנגזר על המערער אינו חמור כלל ועיקר ואף נוטה לקולא, וזאת בשים לב לריבוי העבירות בגינן הורשע. נציין לעניין זה, כי לטעמנו די היה בתיק התעבורה של בית משפט השלום ברמלה, בו נהג המערער בזמן פסילה כשהוא נתון להשפעת סמים, כדי להצדיק גזירת עונש של מאסר ממושך, וזאת בהתעלם מכתב האישום העיקרי שבבית משפט השלום בחדרה וכתב האישום הנוסף אשר צורף אליו. סבורים אנו כי בנסיבות אלו, ריבוי העבירות בהן הורשע וחומרתן, ובמיוחד על רקע עברו הפלילי העשיר, הצדיק גזירת עונש של מאסר ממושך.

על זאת יש להוסיף, כי בית משפט זה נתן למערער את ההזדמנות לשנות את אורחות חייו ולעלות על דרך הישר. למרבה הצער, דבר זה לא נעשה. כאמור, שירות המבחן הגיע אל המסקנה כי המערער חזר להשתמש בסמים וכי אין לו את הכוחות לעשות שינוי משמעותי בחייו.

בנסיבות אלו לא מצאנו עוד כל עילה להתערב בגזר דינו של בית משפט קמא ולעכב עוד את ריצוי העונש, כפי שגזר עליו בית משפט קמא.

אשר על כן, הערעור נדחה.

על המערער לרצות את המאסר כפי שגזר עליו בית משפט קמא.

ניתן היום,
ה' תמוז תשע"א, 07 ביולי 2011, במעמד המערער, ב"כ המערער וב"כ המשיבה.



ר. שפירא
, שופט
[אב"ד]

ע. גרשון
, שופט

א. קיסרי
, שופט







עפ בית משפט מחוזי 20912-01/10 יגאל ברומנד נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 07/07/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים