Google

מפלגת הירוקים למען ישראל ירוקה לאיכות הסביבה והחיים בישראל - ד"ר אבי לילאן, אלכס וינרב, אריה מזרחי ואח'

פסקי דין על מפלגת הירוקים למען ישראל ירוקה לאיכות הסביבה והחיים בישראל | פסקי דין על ד"ר אבי לילאן | פסקי דין על אלכס וינרב | פסקי דין על אריה מזרחי ואח' |

5911-05/11 הפ     19/07/2011




הפ 5911-05/11 מפלגת הירוקים למען ישראל ירוקה לאיכות הסביבה והחיים בישראל נ' ד"ר אבי לילאן, אלכס וינרב, אריה מזרחי ואח'








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו



ה"פ 5911-05-11 מפלגת הירוקים – למען ישראל ירוקה – לאיכות הסביבה והחיים בישראל

נ' ד"ר אבי ליליאן, אלכס וינרב
ואריה מזרחי






בפני

כבוד השופט יהודה זפט
– סגן נשיא


המבקשים

מפלגת הירוקים – למען ישראל ירוקה – לאיכות הסביבה והחיים בישראל
, באמצעות דרור עזרא
ע"י בא כח עוה"ד אריאל יונגר
ומורן יופה


נגד


המשיבים




משיב פורמאלי

ד"ר אבי לילאן
אלכס וינרב
אריה מזרחי
ע"י בא כח עוה"ד מיכאל בך
ורון לדרמן
רשם המפלגות


החלטה


ביום 14.3.2011 התקיימה ישיבת הנהלה של מפלגת הירוקים (להלן: "המפלגה") ובסמוך לאחר הישיבה פרסם חבר ההנהלה מר אלכס וינרב
(להלן: "מר וינרב") מסמך שכותרתו "פרוטוקול ישיבת הנהלת מפלגת הירוקים 14.3.2011" , הכולל החלטה כדלהלן:

"לאור העובדה, שכל מוסדות המפלגה, למעט ההנהלה, אינם קיימים כלל ולאור העובדה שהנהלת המפלגה היא הגוף היחיד הקיים והמתפקד במפלגה, הוחלט ברוב קולות שיו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר מסיים את תפקידו מיידית ומוחלף על ידי חבר מועצת העיר רמת גן ויו"ר סניף הירוקים ברמת גן ד"ר אבי ליליאן שישמש כיו"ר זמני עד לבחירת יו"ר חדש.
ד"ר ליליאן יפעל לאיחוד שורות המפלגה, לאיוש מוסדות המפלגה, לאישור התקנון החדש כדין, ולקיום בחירות לתפקיד היושב ראש בהתאם להוראות התקנון החדש מייד לאחר אישורו כאמור לעיל"


בסמוך לאחר מכן, זימן ד"ר אבי ליליאן (להלן: "ד"ר ליליאן") את הועד הירוק שהינו המוסד העליון של המפלגה ליום 6.5.2011, לשם בחירת יו"ר קבוע ומוסדות המפלגה.
חבר הנהלת המפלגה, מר דרור עזרא (להלן: "המבקש" או "מר עזרא") לא השלים עם פרסום הפרוטוקול על ידי וינרב, הגיש בשמו ובשם המפלגה תלונה למשטרה בגין זיוף פרוטוקול ושימוש במסמך מזויף, ובהמרצת הפתיחה שלפני עותר הוא לסעדים שלהלן:


א.
להצהיר כי הפרוטוקול שהופץ על ידי מר וינרב בטל ומבוטל וכל פעולה או החלטה אשר התבססה על הפרוטוקול בטלה ומבוטלת.


ב.
לחילופין, להצהיר כי הדחת היו"ר מר פאר ויסנר (להלן: "מר ויסנר") ומינוי ד"ר אבי ליליאן (להלן: "ד"ר ליליאן") במקומו, מעשה אשר לכאורה התקבל על ידי הנהלת המפלגה הינו בטל ומבוטל, זאת בשל העובדה כי נושא זה לא הופיע בסדר היום וכן בשל חוסר סמכות אינהרנטית לעשות כן.


ג.
צו המורה למשיבים כי עליהם למסור למבקשים דיווח מלא על פעולותיהם מאז הפצתו של הפרוטוקול על ידי מר וינרב, כל רשימה מלאה של מכותבים אשר אליהם הופצו מכתבים על ידי המשיבים.


ד.
צו המורה למשיבים להפסיק להפיץ או למסור מידע בשם המפלגה לחברי המפלגה, לסניפי המפלגה או לכל גורם אחר.


ה.
צו המורה לרשם המפלגות שלא לרשום בספריו כל שינוי בנוגע לכתובת המפלגה ו/או תקנונה ו/או באי כוחה.

עוד בטרם הגשת המרצת הפתיחה הגיש המבקש בקשה בה עתר לצו מניעה זמני שיאסור על המשיבים לכנס את הועד הירוק לבחירת מוסדות המפלגה ביום 6.5.2011 או לבצע כל פעולה הקשורה להנהלת המפלגה או מוסדותיה. צו ארעי כמבוקש ניתן ביום 3.5.2011.

מנגד הגישו המשיבים, ביום 9.5.2011, בקשה למתן צו מניעה זמני שיאסור על המבקש ו/או כל גוף אחר במפלגה להתכנס לישיבת הנהלה ביום 12.5.2011 בנושאים המפורטים בזימון ששלח המבקש לחברי ההנהלה ביום 8.5.2011. צו ארעי כמבוקש ניתן באותו היום.

בדיון מיום 5.6.2011 הסכימו הצדדים שיינתן

פסק דין
על סמך החומר המונח בתיק בית המשפט ללא חקירות, ניתן צו להגשת סיכומים והגשתם הושלמה ביום 14.7.2011.

טענות המבקש


א.
ביום 12.3.2011 שלח המבקש זימון לישיבת הנהלת המפלגה ביום 14.3.2011 לקיום דיון והחלפת דעות על עתיד המפלגה ללא קבלת החלטות.
ביום 14.3.2011 התקיימה ישיבת הנהלת המפלגה בנוכחות 6 חברים ובהיעדרות מר ויסנר אשר ביקש מהמבקש לנהל את הישיבה במקומו. בישיבה התקיים דיון בעתיד המפלגה ללא הצבעות או קבלת החלטות.


ב.
בישיבת הנהלת המפלגה שהתקיימה באפריל 2009 מונה המבקש לרכז את עבודת ההנהלה ולפיכך רק הוא היה מוסמך לזמן ישיבות הנהלה ולערוך ולפרסם את הפרוטוקולים של ישיבות ההנהלה.


ג.
הפרוטוקול שערך ופרסם מר וינרב נערך על דעת עצמו וללא סמכות ו"כולל החלטות שמעולם לא נתקבלו וביניהם החלטה בדבר מינוי יו"ר חדש למפלגה", על כן, הפרוטוקול זויף וסותר את שהתרחש בישיבה.


ד.
ההחלטה שלכאורה התקבלה בישיבת ההנהלה מיום 14.3.2011 אינה משקפת את דעת רוב חברי הנהלת המפלגה, ובהתחשב בסדר היום שפורסם קודם לישיבה ההנהלה האמורה יש בהחלטה שנרשמה בפרוטוקול שערך וינרב כדי לפגוע בחברי ההנהלה שנעדרו מהישיבה בידיעה שלא צפויה להתקיים הצבעה בישיבת ההנהלה.


ה.
על פי תקנון המפלגה (להלן: "התקנון") תוקפו של הפרוטוקול מותנה באישור ההנהלה, ורק חתימתם של יו"ר המפלגה ומנכ"ל המפלגה מחייבת את המפלגה. הפרוטוקול שערך ופרסם מר וינרב לא נחתם כנדרש.


ו.
ביום 17.3.2011 החליט יו"ר המפלגה להשעות את מר וינרב ואת ד"ר ליליאן מחברותם בהנהלת המפלגה מפני שביקשו לחבור למפלגות אחרות ללא הרשאה מהנהלת המפלגה, ומכתבים בעניין ההשעיה שלח המבקש למר וינרב ולד"ר ליליאן.


ז.
ביום 12.4.2011 זומנה ישיבת הנהלת המפלגה שהתקיימה ביום 14.4.2011 בה אושר הפרוטוקול הרשמי של ישיבת ההנהלה מיום 14.3.2011, שהופץ על ידי המבקש כבר ביום 18.3.2011, אושרה השעיית מר וינרב וד"ר ליליאן מחברותם בהנהלת המפלגה והפסקת פעילות סניפי רמת גן ומודיעין, ונדונו עניינים נוספים בקשר לעתיד המפלגה. ריכוז ההחלטות בישיבה האמורה פורסם ביום 20.4.2011.


ח.
זימון הועד הירוק ליום 6.5.2011 לצורך בחירת יו"ר קבוע למפלגה נעשה על ידי ד"ר ליליאן ללא סמכות ומבלי שהנהלת המפלגה התכנסה לדון בעניין זה.


ט.
אריה מזרחי אינו חבר במפלגה ועל כן, אין ד"ר ליליאן יכול למנות אותו לרכז את תהליך הבחירות וההתפקדות למפלגה.


י.
בתקנון המפלגה אין כל הסמכה מפורשת או משתמעת, של הנהלת המפלגה לבחור יו"ר או יו"ר זמני של המפלגה.


יא.
בישיבת הנהלה שהתקיימה באפריל 2009 הובהר למשיבים שעל פי תקנון המפלגה אין להנהלת המפלגה סמכות לבחור או להדיח את יו"ר המפלגה. מאז לא פעלו המשיבים לשינוי תקנון המפלגה, ולמרות זאת, הכניסו לפרוטוקול שערך מר וינרב החלטה שאין להנהלה סמכות לקבלה.


יב.
אף אם הייתה להנהלת המפלגה סמכות להדיח את יו"ר המפלגה משום חובת הצדק
היה על ההנהלה
להידיע ליו"ר על כוונה להדיחו , ולאפשר לו להשתתף בדיון ולהעלות את טענותיו
ואין להכיר בתוקפה
של החלטה כזו
שהתקבלה בהעדרו של מר ויסנר

יג.
על פי סעיף 118 לתקנון המפלגה בחירות לתפקיד היו"ר יוכרזו תוך 60 יום במידה וכהונת הו"ר נפסקה בשל אחת הסיבות הבאות: מוות, מצב בריאותי, פרישה או מצב שמונע מהיו"ר לכהן כחבר כנסת ע"פ כל דין. לא התקיימה אף אחת מהנסיבות האמורות, ועל כן הדחת יו"ר המפלגה בישיבת ההנהלה מיום 14.3.2011
נעשתה שלא כדין.


יד.
סעיף 116 לתקנון הקובע כי הבחירות ליו"ר המפלגה יתקיימו שנה לפני הבחירות לכנסת.
הדחת יו"ר המפלגה שלא במועד הקבוע בסעיף 116 ברוב מקרי של שלושה חברי הנהלה, כפי שמתיימרים המשיבים לקבוע, פוגעת ביציבות מעמדו של יו"ר המפלגה ומעודדת מאבקים אישיים, ואינה מעוגנת בהוראות התקנון.


טו.
המבקש היה מועמדה השני של המפלגה בבחירות האחרונות לכנסת .לפי הוראות סעיף 142 לתקנון
מיקומו זה של המבקש ברשימה
לבחירות האחרונות לכנסת מקנה למבקש מעמד של ממלא מקומו של יו"ר המפלגה.


טענות המשיבים


א.
המבקש לא הוסמך להגיש את המרצת הפתיחה בשם המפלגה, ועל כן יש לדחות את המרצת הפתיחה על הסף.


ב.
המבקש השתתף בישיבת הנהלת המפלגה מיום 14.3.2011, קיבל לידיו את פרוטוקול ישיבת ההנהלה האמורה ביום 16.3.2011 ,וכבר ביום 18.4.2011 ידע על זימון הועד הירוק ביום 6.5.2011 לשם בחירת יו"ר קבוע ומוסדות המפלגה. למרות זאת הגיש המבקש את הבקשה לצו מניעה רק ביום 3.5.2011 ואת הצו הארעי מסר לידי המשיבים רק ביום 5.5.2011 בשעות אחה"צ ובכך שלל מהמשיבים את האפשרות לפנות לבית המשפט ולבקש לבטל את הצו הארעי. בכך פעל המבקש בחוסר תום לב ובשיהוי המצדיקים את דחיית התובענה.


ג.
קודם לבחירות לכנסת שהתקיימו בשנת 2009
ניתן בהליך אחר

פסק דין
לפיו הופנו הצדדים לבירור המחלוקות ביניהם בבית הדין הפנימי של המפלגה. ב

פסק דין
שניתן על ידי בית הדין נקבע כי לאור סמיכות הזמנים לבחירות לכנסת אין מקום לקיים הליך בחירות מסודר למוסדות המפלגה, אך יש לפעול לאחר
הבחירות לכנסת להקמת כל המוסדות הדרושים ולניהול מסודר של המפלגה, לרבות בחירת יו"ר המפלגה ומוסדותיה. למרות זאת, למן מועד הבחירות לכנסת חדלה המפלגה לפעול ומרבית מוסדות המפלגה המחויבים להתקיים על פי התקנון וחלקם אף לפי חוק המפלגות, התשנ"ב – 1992, אינם קיימים.


ד.
מהאמור במכתבו של המבקש מיום 8.5.2011 עולה כי מר ויסנר אינו מכהן עוד כיו"ר המפלגה, אף שלא מסר הודעה על כך, וכעת מסה המבקש לבצע מחטף ולמנות עצמו כיו"ר המפלגה במקומו של מר ויסנר שעה שעומד צו מניעה ארעי האוסר על כינוס הועד הירוק כאשר למפלגה יש יו"ר זמני.


ה.

ההחלטה למנות את ד"ר ליליאן כיו"ר זמני של המפלגה כדי שיפעל להקים את המפלגה מהריסותיה ולבחור מוסדות קבועים, התקבלה לאור היום, כאשר סוגיית מינוי היו"ר הזמני הועלתה על סדר היום מבעוד מועד על ידי שלושה חברי הנהלה.



ו.
מר יעקב פלקסר שהיה רושם בדרך כלל את הפרוטוקולים בישיבות ההנהלה, לא נכח בישיבה שהתקיימה ביום 14.3.2011, ופרוטוקול הישיבה נרשם על ידי מר וינרב על פי הסכמה שהתקבלה על ידי הנוכחים כמצוין בע' 1 לפרוטוקול
אותו ערך מר וינרב.


ז.
בסוף ישיבת ההנהלה מיום 14.3.2011 התבקש כל אחד מחברי ההנהלה לומר את עמדתו באשר להצעה להחליף את מר ויסנר בד"ר ליליאן כיו"ר זמני. שלושה חברים תמכו בהצעה, 2 שני חברים התנגדו להצעה וחברה אחת נמנעה.


ח.
ב

פסק דין
של בית הדין הפנימי של המפלגה צוין כי המפלגה פעלה באופן לא פורמאלי וכך גם התקבלו החלטות. לפיכך, אין למצוא פגם בהחלטת ההנהלה למנות את ד"ר ליליאן כיו"ר זמני של המפלגה.


ט.
הועד הירוק הוא המוסמך לבחור את יו"ר המפלגה ואת כל מוסדות המפלגה. ד"ר ליליאן הודיע על כינוס הועד הירוק לחברי ההנהלה וליושבי ראש הסניפים ונציגי המפלגה החברים במועצות ערים ורשויות מקומיות, 18 יום לפני מועד הכינוס, אף שעל פי התקנון די היה בהודעה 10 ימים מראש. המבקש או כל גורם אחר במפלגה יכול ורשאי היה להציג את מועמדותו לבחירה בכינוס הועד הירוק.

בהנחיית ד"ר ליליאן הוקמה ועדת בחירות בלתי תלויה, שמטרתה לפקח על הליך הבחירות ובראשה עומד עו"ד שלום אבן עזרא ובה חברים הכלכלן, מר בועז רימון והמשפטן מר אסי יונה.


י.
על פי תקנון המפלגה רק בית הדין של המפלגה מוסמך להשעות חבר מהמפלגה, ובהעדרו של גוף זה, קיימת זכות שיורית להשעות חברים לועד הירוק. לפיכך, השעיית מר וינרב וד"ר ליליאן על ידי מר ויסנר ו/או המבקש נעשתה ללא סמכות, ואין לה תוקף.

דיון

סעיפים 71 עד 79 לתקנון המפלגה (נספח 14) קובעים את סמכויות הנהלת המפלגה ואופן תפקודה, ובין היתר מסמכים את ההנהלה לנהל את ענייני המפלגה באופן שוטף, להתקשר עם צדדים שלישיים, לפקח על עבודת המנכ"ל ולקדם את מטרות המפלגה. הסמכות להדיח את יו"ר המפלגה, כמו גם הסמכות למנות יו"ר זמני , לא נמנו בין סמכויות שהנהלת המפלגה.

על פי הוראות סעיף 140 לתקנון, הועד הירוק מוסמך לבחור יו"ר זמני למפלגה במקום שנפסקה כהונת
היו"ר. אשר על כן, אפילו הנחתי שכהונתו של מר ויסנר כיו"ר המפלגה נפסקה מסיבה כלשהי, הסמכות למנות תחתיו יו"ר זמני מסורה לועד הירוק ולא הנהלת המפלגה.


סעיף 34 לתקנון המפלגה, קובע כי לועד הירוק סמכות לדון ולהחליט בכל נושא ועניין שהסמכות לגביו לא הוענקה במפורש למוסד ממוסדות המפלגה. ממילא, בהעדר הסמכה מפורשת של אחד ממוסדות המפלגה להדחת יו"ר המפלגה ומינוי יו"ר זמני תחתיו, מוקנית סמכות זו לועד הירוק מכוח סמכותו השיורית.

ועוד.
סעיף 76 לתקנון קובע כי יו"ר ההנהלה יהיה יו"ר המפלגה. סעיף 77 לתקנון קובע כי יו"ר ההנהלה אחראי לזימון ישיבות ההנהלה, לסדר היום ולניהול ישיבות ההנהלה, ובהעדרו של יו"ר ההנהלה אמורה ההנהלה לבחור חבר מחבריה, שינהל את אותה ישיבה. מהוראות אלה, עולה כי נוכח היעדרותו של מר ויסנר מישיבת ההנהלה האמורה, היה על ההנהלה לבחור חבר מחבריה לניהול הישיבה. כזאת לא נעשה. יתר על כן, נוכח הוראות אלה, נראה כי גם הזימון לישיבת הנהלה
על ידי המבקש (נספח 1) נעשה שלא בסמכות, ולכן אין לראות בישיבה שהתקיימה ביום 14.3.2011 ישיבת הנהלה שהתכנסה והתקיימה כדין..

נוכח האמור עד כאן, אני קובע כי ההחלטה שהתקבלה על דעת המשיבים על בחירת ד"ר ליליאן כיו"ר זמני של המפלגה, נעשתה שלא כדין.

אכן, מהאמור בבקשה נראה כי המבקש השתהה בהגשת התובענה (5.5.2011) והמשיבים הסתמכו על מינויו של ד"ר ליליאן ביום 14.3.2011 ופעלו לכינוס הועד הירוק. למרות זאת, משמצאתי שבחירת ד"ר ליליאן ליו"ר זמני של המפלגה נעשתה שלא כדין ובהתחשב באינטרס הציבורי שענייני המפלגות יתנהלו כדין, איני רואה ליתן משקל מכריע לשיהוי בהגשת התובענה או לעובדה שהמבקש התיימר לפעול גם בשם המפלגה, מבלי שהוסמך לכך.



סוף דבר

אני מצהיר כי החלטת הנהלת המפלגה לסיים את כהונתו של מר ויסנר כיו"ר המפלגה ולמנות תחתיו את ד"ר ליליאן כיו"ר זמני, בטלה ואין תוקף לכל פעולה שנעשתה על סמך ההחלטה האמורה.

בכפוף לאמור לעיל, הצווים הארעיים
מיום 3.5.2011 ו – 8.5.2011, מבוטלים.

בנסיבות העניין אין צו להוצאות.


מזכירות בית המשפט תמציא את פסק הדין לבאי כח הצדדים
ניתן היום,
י"ז תמוז, תשע"א, 19 יולי, 2011, בהעדר הצדדים.














הפ בית משפט מחוזי 5911-05/11 מפלגת הירוקים למען ישראל ירוקה לאיכות הסביבה והחיים בישראל נ' ד"ר אבי לילאן, אלכס וינרב, אריה מזרחי ואח' (פורסם ב-ֽ 19/07/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים