Google

עו"ד מוחמד אבו יונס בתפקידו ככונס נכסים ומנהל זמני של סלאמה שירותי דרך בע"מ - חסן מריסאת, סאלח מריסאת

פסקי דין על עו"ד מוחמד אבו יונס בתפקידו ככונס נכסים ומנהל זמני של סלאמה שירותי דרך בע"מ | פסקי דין על חסן מריסאת | פסקי דין על סאלח מריסאת |

231/02 הפ     26/07/2011




הפ 231/02 עו"ד מוחמד אבו יונס בתפקידו ככונס נכסים ומנהל זמני של סלאמה שירותי דרך בע"מ נ' חסן מריסאת, סאלח מריסאת










בית המשפט המחוזי בחיפה

ה"פ 231-02 חסן מריסאת
נ' סאלח מריסאת
ואח'



26 יולי 2011





בקשה מס' 120 – מתן הוראות

(אישור התחשבנות)


בפני

כבוד השופט א' קיסרי

מבקש

עו"ד מוחמד אבו יונס בתפקידו ככונס נכסים ומנהל זמני של סלאמה שירותי דרך בע"מ



נגד

משיבים

1. חסן מריסאת
2. סאלח מריסאת





החלטה

המבקש ("הכונס") הגיש בקשה לאישור הדו"ח הכספי המשקף את ההתחשבנות שהוא ערך בקשר לסכומים המוחזקים על ידו בעקבות ההתמחרות שנעשתה בין המשיב 1 ("חסן") למשיב 2 ("סאלח") אשר בה זכה האחרון. לבקשה צורף ריכוז המשקף את פעולות החיוב והזיכוי שנעשו על-ידי הכונס, בהתאם להוראות שניתנו מעת לעת על-ידי בית המשפט וכן ובעיקר בהתאם להסכם המכר שבין הכונס לבין חסן אשר אושר בהחלטה שניתנה ביום 14/11/10 (בקשה 104) ("הסכם המכר").

סאלח הגיש תשובה לבקשה אשר ממנה עולה כי הוא חולק הן על החשבון המשתקף מבקשתו של הכונס והן כי לדעתו חברת סלאמה שרותי דרך בע"מ, שהמבקש הוא הכונס שלה ("החברה"), חייבת לו סכומי כסף ניכרים אשר אינם מקבלים ביטוי בבקשה שהגיש הכונס ובדו"ח שצורף אליה.

בנוסף טוען סאלח כי הדרך שבה נערכה ההתחשבנות לוקה בפגם עקרוני והוא שהכונס זקף לחובת סאלח מחצית מסכומים שבהם חויבה החברה כלפי צדדים שלישיים ולטענתו, קיים לכל הפחות ספק אם היה מקום לעשות כן. בענין זה טוען סאלח שיש לקבוע תחילה אם קופת החברה, על הזכויות המגיעות לה והחובות המגיעים ממנה, עברה לחזקתו של חסן מיד עם זכייתו בהתמחרות או שמא רק לאחר סיום ההתחשבנות שתיערך על-ידי הכונס. לטענתו של סאלח, לכל אחת משתי אפשרויות אלה תוצאה שונה במישור ההתחשבנות בינו לבין החברה, התחשבנות שעליה מופקד הכונס. לטענת סאלח, רק אחרי שתוכרע שאלה זו ניתן יהיה לבחון את ההתחשבנות שאת אישורה מבקש הכונס.

תשובת הכונס לטענותיו של סאלח מסתמכת על הסכם המכר בכלל ועל סעיף 16 שלו בפרט, אשר בסעיף קטן (א) שלו נקבע שכונס הנכסים יסלק את חובות העבר של החברה ומחצית מן הסכומים שישולמו על-ידו לנושים יזקפו לחובת סאלח וינוכו מתוך התמורה לה הוא זכאי עבור מניותיו בחברה וזכויותיו במקרקעין שנמכרו במסגרת הסכם המכר.

הכונס מוסיף וטוען כי הסכם המכר הוגש לאישורו של בית המשפט ביחד עם בקשה למתן הוראות (בקשה מס' 104), בקשה אשר סאלח לא השיב לה למרות שבהחלטה מיום 18/10/10 נתבקשה תשובתם של חסן וסאלח. הכונס מוסיף וטוען שבכל הנוגע לחשבונותיה של החברה עצמה אלה בוקרו על-ידי רואה חשבון כנדרש בחוק והדו"ח הכספי שהוכן על-ידי רואה החשבון ח' שלש גם צורף לתצהירו התומך בתשובת הכונס לתשובתו של סאלח.

ככל שהדבר מתייחס לחשבונותיה של החברה, אני דוחה את טענותיו של סאלח ונראות לי טענותיו של הכונס ומקובלים עלי דבריו של רואה החשבון ח' שלש בתצהירו.

עניין אחר הוא, שאלת הקיזוז של מחצית הסכומים ששולמו לצדדים שלישיים לסילוק חובות החברה מן הסכום המגיע לסאלח ובעניין זה דומני כי יש טעם בטענותיו של סאלח וכי יש על כן לערוך מחדש חלק זה של ההתחשבנות. ההתמחרות בין סאלח לחסן נעשתה לגבי נכס שהוגדר על-ידי הכונס
כ"מלוא הזכויות בחברת סלאמה שירותי דרך בע"מ ו/או בתחנת הדלק על כל מתקניה וחלקיה ו/או הזכויות בקרקע עליה קיימת ובנויה תחנת הדלק, בחלקה 11, בגוש 19260". משזכה חסן בהתמחרות משמעות הדבר היא כי הוא קיבל לידיו את החברה וגם את הזכויות בקרקע שעליה בנויה תחנת הדלק.

לענייננו רלוונטית העובדה שבעקבות זכייתו בהתמחרות קיבל חסן לידיו את החברה ודומה שסאלח צודק כשהוא טוען
שעם החברה קיבל חסן הן את נכסיה (לרבות קופת המזומנים שלה) והן את התחייבויותיה ולא היה לכן מקום לחייב את סאלח בתשלום מחצית מחובותיה של החברה. אכן, עניין חיובו של סאלח במחצית מחובותיה של החברה עמד על סדר היום בעת שהוגשה הבקשה למתן הוראות לאשר את הסכם המכר (בקשה מס' 104) והכונס צודק כשהוא טוען שסאלח נמנע מלהשיב לבקשה זו או להתייחס לעניין זה בדרך אחרת כלשהי.
ואולם לא נראה לי שיש לזקוף על סאלח את עוון מחדלו זה ומכל מקום, אם הדבר ניתן לתיקון, והוא אכן ניתן לתיקון, ראוי שהדבר ייעשה. משנקבע על-ידי הכונס כי ההתמחרות תתייחס למלוא הזכויות בחברה, אזי ציפייתו של כל אחד מן המשיבים, שהשתתפו בהתמחרות, צריכה היתה להיות שהוא רוכש את החברה על נכסיה והתחייבויותיה. מטעם זה יש, כאמור, ממש בטענתו של סאלח כשהוא מצביע על כך שמשרכש חסן את החברה אין לחייב את סאלח בתשלומים שהם חלק ממצבת החובות של החברה, כמו למשל התשלום לחברת פז על-פי פסק הדין שניתן בע"א 3688/07 בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בהתאם לכך אני מורה שהכונס יערוך מחדש את ההתחשבנות (נספח ה' לבקשתו) וכל חיוב וזיכוי שנעשה לחובת או לטובת סאלח בקשר עם חוב או זכות של החברה, יבוטל והחברה היא שתשא בחוב והיא שתהיה זכאית לתשלום, על פי הענין. לאחר שהכונס יערוך מחדש את ההתחשבנות הוא יגיש אותה לאישור במסגרת בקשה נפרדת.

בנסיבות הענין, אין צו להוצאות.


ניתנה היום,
כ"ד תמוז תשע"א, 26 יולי 2011, בהעדר הצדדים.






הוקלד על ידי ליאת פ.







הפ בית משפט מחוזי 231/02 עו"ד מוחמד אבו יונס בתפקידו ככונס נכסים ומנהל זמני של סלאמה שירותי דרך בע"מ נ' חסן מריסאת, סאלח מריסאת (פורסם ב-ֽ 26/07/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים