Google

מדינת ישראל - ריאד סלימאן

פסקי דין על ריאד סלימאן

21468-04/11 פ     12/07/2011




פ 21468-04/11 מדינת ישראל נ' ריאד סלימאן





לפני כבוד השופט ג'ורג' אזולאי
– נשיא

המאשימה
מדינת ישראל
נגד

הנאשם
ריאד סלימאן
נוכחים:
מטעם המאשימה – עו"ד עמית פרלה
.
הנאשם – הופיע.
מטעם הנאשם – עו"ד דחדולי
.
<#1#>
גזר דין
הנאשם הודה בעובדות כתב האישום והורשע בביצוע עבירות של מסירת אמירה כוזבת בדו"ח, לפי סעיף 220(2) לפקודת מס הכנסה [נוסח משולב], התשכ"א – 1961 (להלן: "הפקודה") וכן בעבירה של קיום פנקסי חשבונות כוזבים, לפי סעיף 220(4) לפקודה.

הנאשם קבלן בניין, רשם בשנת 2008 בדוח שהגיש לפקיד השומה, חשבוניות אשר "נופחו" בסך של 250,000 ₪, לשם קיזוזן מסך ההכנסות לשנה זו, במטרה להשתמט מתשלום מס הכנסה.

טעונים לעונש

ב"כ המאשימה טענה, כי המדובר בעבירות נפוצות אשר הפכו ל"מכת מדינה" שקל מאוד לבצען אולם קשה לגלותן. ככלל מדיניות בתי המשפט היא להטיל על הנאשמים עונשי מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח. לזכותו של הנאשם עומד עברו הנקי, העובדה כי המדובר בסכום שאיננו גבוה במיוחד וכן העובדה כי הסיר את מחדלו. התביעה ביקשה להשית על הנאשם עונש מאסר בפועל אשר ירוצה בעבודות שירות, מאסר מותנה ארוך ומרתיע וכן קנס גבוה.

ב"כ הנאשם טען, כי הנאשם נטל אחריות והודה במיוחס לו. המדובר באדם נורמטיבי שעברו נקי. כבר בחקירתו במשטרה לקח אחריות למעשיו ומיד פנה לפקיד השומה האזרחי, הביע חרטה ושילם את חובו לרשות בתוספת ריבית והצמדה לרבות קנס. רשות המיסים חתמה עימו על הסכם ובסופו של יום הנאשם קיבל החזר של מס עודף ששילם. הנאשם הינו מפרנס יחיד למשפחתו, אב לשלושה ילדים. לטענתו, מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות עלול להוביל לסגירת עסקו. הסנגור ביקש להסתפק במאסר מותנה, קנס אשר לא יכביד על הנאשם והתחייבות.

דיון

עבירות המס הכלכליות, הפכו בשנים האחרונות לרעה חולה בחברתנו. הנאשם ביצע עבירות חמורות, עת ניהל פנקסי חשבונות כוזבים והגיש דו"ח כוזב לפקיד השומה, במטרה להתחמק מתשלום מס הכנסה.

חומרתן של עבירות המס ידועה ובית המשפט העליון חזר על עמדתו ברע"פ 512/04 מוחמד בן נבהאן אבו עבייד ואח' נ' מדינת ישראל
, פ"ד נח(4) 381 וקבע כי :

"בית משפט זה חזר והדגיש לאורך השנים את החומרה שבה יש להתייחס לעבריינות כלכלית, ועבריינות מס בכלל זה, נוכח תוצאותיה ההרסניות למשק ולכלכלה ולמירקם החברתי, ופגיעתה הקשה בערך השוויון בנשיאת נטל חובות המס הנדרש לצורך מימון צרכיה של החברה ופעילותן התקינה של הרשויות הציבוריות. העבריינות הכלכלית, ועבריינות המס בכללה, איננה מסתכמת אך בגריעת כספים מקופת המדינה. היא פוגעת בתודעת האחריות המשותפת של אזרחי המדינה לנשיאה שוויוניות בעול הכספי הנדרש לסיפוק צורכי החברה, ובתשתית האימון הנדרשת בין הציבור לבין השלטון האחראי לאכיפה שוויונית של גביית המס – פגיעה הנעשית לרבו באמצעי מרמה מתוחכמים, קשים לאיתור. כבר נאמר לא אחת בפסיקת בית משפט זה כי על מדיניות הענישה לשקף את הסכנה הגדולה הטמונה בעבריינות הכלכלית לפרט ולציבור כאחד, ואת יסוד ההרתעה הנדרש ביחס לביצועה".

היות וקיים קושי רב בגילוי עבירות מס, יש לשקול ענישה מכאיבה אשר יש בה כדי להרתיע עבריינים בכח למול הפיתוי לרווחים קלים ומהירים וכן למול הסיכוי הקלוש להיתפס.

וכך נקבע ע"י כב' הנשיא ברק בע"פ 624/80 חברת וייס ארנסט נ' מדינת ישראל
, פ"ד לה (3) 218:

"... יידעו נא עברייני הצווארון הלבן כי צווארונו של עושה העבירה הזו אינו לבן והרי הוא כצווארונו של כל פורץ ושודד, שהאחד שודד את קופתה של המדינה והאחד שודד את קופתו של הפרט".

עוד נקבע ברע"פ 3641/06 ד"ר מנחם צ'צ'קס נ' מ"י (טרם פורסם 28/08/06) :

"...העבריינות הכלכלית, ועבריינות המס בכללה, איננה מסתכמת אך בגריעת כספים מקופת המדינה. היא פוגעת בתודעת האחריות המשותפת של אזרחי המדינה לנשיאה שוויונית בעול הכספי הנדרש לסיפוק צורכי החברה"
יש להבהיר לעברייני מס בכח, כי אין כדאיות כלכלית במעשיהם הנלוזים, ועל כן העונשים המועדפים בעבירות אלה יהיו מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח וקנסות גבוהים, כפי שנקבע רק לאחרונה ברע"פ 254/06 רומל קעדאן נ' מדינת ישראל
, (טרם פורסם, 20/06/06) מפי כבוד השופט ס' ג'ובראן:

"ההחמרה בענישה על עבירות מס נועדה בראש ובראשונה לשמש כאמצעי הרתעתי כלפי כולי עלמא מפני ביצוע עבירות אלו בעתיד. כמו-כן, מטרתה לבטא את הגמול ההולם על הנזק הרב שמסיבות העבירות האמורות לקופת הציבור".
יחד עם זאת, יש לאזן תמיד את האינטרס הכללי עם נסיבותיו האישיות של כל נאשם באשר הוא, כפי שקבע כב' השופט ד. לוין בע"פ 2580/93 פלוני נ' מדינת ישראל
, פ"ד מ"ז(516 ,(3) עמ' 520:

"על בית המשפט בגוזרו דינו של נאשם לתת את הדעת למכלול: גם למצבו האישי של הנאשם, שהרי הענישה היא אינדיוידואלית, אך גם, ובמידה לא פחותה, ולפעמים אף במידה יתרה, לצורך להרתיע עבריינים בכח מפני מעשים כאלה ולקבוע נורמות ענישה שתהיינה ידועות לכול, למען ישמעון אחרים וייראו".

אזקוף לזכותו של הנאשם כי הודה במעשיו ובכך חסך זמן שיפוטי יקר. כמו כן, אתחשב בעברו הנקי ובעובדה שהסיר את המחדל והשיב את כספי הגזילה.

לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים ושקלתי נסיבות המקרה לקולא ולחומרא, החלטתי להטיל על הנאשם עונש צופה פני עתיד וקנס גבוה, אשר ישקף את חומרת מעשיו אשר בוצעו על רקע בצע כסף ועל כן יש לפגוע בנאשם במקום היקר לליבו.

אני מטיל על הנאשם עונש כדלהלן:

1. אני מטיל על הנאשם מאסר על תנאי של 9 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור על אותן עבירות.
2. אני דן את הנאשם לקנס בסך 40,000 ₪ או 4 חודשי מאסר תחתיו. הקנס ישולם בעשרים תשלומים חודשיים, תשלום ראשון בעוד חודש. במידה ולא ישלם הנאשם תשלום אחד במועדו, יעמוד כל הקנס לפרעון מיידי יחד עם תוספת הפיגורים.
במידה והופקדו כספים במסגרת תיק זה, יש לקזזם עם הקנס.
זכות ערעור תוך 45 יום מהיום לבית משפט מחוזי בנצרת.
<#3#>
ניתנה והודעה היום י' תמוז תשע"א, 12/07/2011 במעמד הנוכחים.

ג'ורג' אזולאי
, נשיא
הוקלד על ידי: ראמי בסול
בית משפט השלום בנצרת
ת"פ 21468-04-11 מדינת ישראל
נ' סלימאן
12 יולי 2011
5
5








פ בית משפט שלום 21468-04/11 מדינת ישראל נ' ריאד סלימאן (פורסם ב-ֽ 12/07/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים