Google

מדינת ישראל - קייסי חאפז מוחמד

פסקי דין על קייסי חאפז מוחמד

6425-09/08 פ     14/09/2011




פ 6425-09/08 מדינת ישראל נ' קייסי חאפז מוחמד




לך






בית משפט השלום בחיפה

ת"פ 6425-09-08 מדינת ישראל
נ' מוחמד



14 ספטמבר 2011





בפני
כב' סגנית הנשיא, שופטת אורית קנטור

המאשימה

מדינת ישראל


נגד

הנאשם
קייסי חאפז מוחמד


<#2#>
נוכחים:
ב"כ המאשימה – מתמחה טוני עזרא

ב"כ הנאשם – עו"ד ג'בראן

הנאשם – בעצמו


<#5#>
גזר דין
1.
הנאשם הורשע על פי הודאתו בתאריך 28/01/10 בעבירות של מסירת דו"ח הכולל ידיעה לא נכונה או לא מדויקת בלא הסבר סביר – 10 עבירות לפי סעיף 117(א)(3) לחוק מע"מ באישום מספר 1, וניהול פנקסי חשבונות בסטייה מהותית מהוראות החוק - עבירה לפי סעיף 117 (א)(7) לחוק מע"מ באישום מספר 2.


על פי כתב האישום כי בתקופה שבין יוני 2006 לדצמבר 2007 הוציא הנאשם 21 חשבוניות מס בגין עבודות בידוד אך לא כללן בדיווחיו התקופתיים למאשימה ולא שילם את המס הכלול בהן והגיש למאשימה עשרה דוחות תקופתיים הכוללים ידיעה לא נכונה בלא הסבר סביר.

בביקורת חשבונות שנערכה בספרי הנאשם לשנים 2006-2007, נמצא כי הנאשם ניהל את ספריו בסטייה מהותית, כמפורט בעובדה א2 באישום מספר 2.

2.
הנאשם ביקש מספר פעמים לדחות את הטיעונים לעונש, הן לצורך הסרת המחדל והן בשל נסיבות בריאותיות לטענתו. כאשר בית המשפט ציין בתאריך 29/03/11 כי להתרשמות בית המשפט הנאשם עושה הכל על מנת להתחמק מהדיונים.


בתאריך 28/04/11 טענו הצדדים לעונש.


ב"כ המאשימה ציין כי קרן המס בגין העבירות שעבר הנאשם עומדת על 185,041 ₪, כשהנאשם חתם על הסדר להסרת המחדל ושילם נכון לאותו מועד – סך של 120,000 ₪. נותר סך של כ-60,000 ₪, אולם חרף פניות חוזרות ונשנות לנאשם שיסדיר את עניין הערבויות להבטחת המשך התשלומים, העניין לא סודר ולפיכך המחדל לא הוסר במלואו.


ב"כ המאשימה חזר על הפסיקה המחייבת הטלת מאסר בפועל כאשר מדובר בעבירות מס המהוות גניבה מהקופה הציבורית וכאשר, כאמור, המחדל לא הוסר במלואו וביקש להטיל על הנאשם מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, קנס כספי הולם, מאסר על תנאי והתחייבות.

3.
ב"כ הנאשם ציין כי הנאשם העמיד לרשות שלטונות מע"מ רכב, על מנת לסלק את יתרת התשלומים, אך הדבר לא סיפק את המאשימה. הנאשם הודה בכתב האישום, חסך מזמנו של בית המשפט והעבירות נבעו כתוצאה מאי ניהול נכון על ידי מנהל החשבונות שלו.


הנאשם עבר לאחרונה תאונות קשות והסנגור הציג תיעוד רפואי התומך בטענה זו.


אין לנאשם עבר פלילי, זוהי הסתבכותו הראשונה, הביע חרטה ומצבו הכלכלי קשה, שכן הוא אינו עובד. על כן ביקש הסנגור להטיל על הנאשם מאסר על תנאי מרתיע, התחייבות וקנס מינימאלי.


באותו מעמד ביקש הסנגור כי תינתן לנאשם דחייה בת 60 יום לצורך הסרת מלוא המחדלים ואכן בית המשפט דחה את הדיון פעם נוספת לצורך כך.


בתאריך 07/07/11, המועד שנקבע, לא התייצב הנאשם לדיון והסנגור ציין כי הוא נסע לירדן.


ב"כ המאשימה ציין כי הנאשם לא הפקיד את הערבויות שהיה אמור להפקיד.


בית המשפט קבע כי גזר הדין יינתן בתאריך 14/09/11 וחזר והוציא צו הבאה להבטחת התייצבותו של הנאשם.

4.
בתי המשפט בפסיקתם הדגישו את החומרה היתרה שיש לייחס לעבירות בניגוד לדיני המיסים וציינו כי אין להקל בעונשם של עברייני מס הגוזלים את כספי הציבור, יוצרים דמורליזציה בקרב ציבור משלמי המיסים וגורמים במעשיהם נזק רב למדינה.

בע"פ 519/89 אשר נ' מדינת ישראל
נאמר על ידי כב' השופט המשנה לנשיא אור "שבמס ערך מוסף עסקינן המדובר הוא בכספים שלמעשה קיבל הנישום והוא מחזיקם בידו על מנת להעבירם לשלטונות המס. מי אשר נוטל למעשה מכספים אלה, המגיעים לאוצר המדינה, ובעזרת דיווחים שאינם אמת מחזיקם בידו ומשתמש בהם לתועלתו- מן הראוי שהעונש לגביו יביע את הפסול שבמעשהו ויהיה בו כדי להרתיע אחרים בפני
מעשים דומים".


בפסיקה נקבע כי אין להבדיל בין מי שגוזל את כספי הפרט למי שגוזל כספי ציבור ועל כן יש להחמיר בעונשם של מורשעים בעבירות מס אשר לא הסירו את כל המחדלים שכן בהסרת כל המחדלים יש משום ביטוי לחרטה כנה ואמיתית של הנאשם.

נקבע עוד כי אין במצוקה כלכלית של נאשמים ובנסיבות אישיות כדי להצדיק את ביצוע העבירות והאינטרס הציבורי להחמיר בענישה גובר על האינטרס האישי גם כאשר מדובר בהרשעה ראשונה, שכן כפי שקבע בית המשפט העליון כי: "עבירות המס הכלכליות הפכו בשנים האחרונות להיות רעה חולה , ומכאן שיש מקום ליתן לכך משקל בענישה מן הפן ההרתעתי. כך שבבוא בית המשפט לגזור את דינו של אדם אשר הורשע בעבירות מסוג זה, לא יתן משקל לנסיבות אישיות ולמצוקה כלכלית". (ע"פ 6474/03 יוסף מלכה נ' מדינת ישראל
).


הפסיקה קבעה כי יש לגזור על עבירות כגון אלה מאסר לריצוי בפועל, שכן "בהטלת עונשי מאסר אלה מביעה החברה המאורגנת את סלידתה מהתנהגותם העבריינית של מעלימי המס ומטביעה עליהם אות של קלון. ידעונה עברייני הצווארון הלבן כי צווארונו של עושה העבירה הזו אינו "לבן" והרי הוא כצווארנו של כל פורץ ושודד, שהאחד שודד את קופתה של המדינה והאחד שודד את קופתו של הפרט", (ע"פ 344/80 לא פורסם- כפי שמאוזכר בע"פ 624/80 חברת וייס ארנסט בע"מ נ' מדינת ישראל
).


וכן נקבע כי "כאשר עסקינן בעברייני מס, אשר תקוותם להפיק רווח כספי חשוב להטיל לצד הקנס גם עונש של מאסר בפועל למען ידע העבריין שאין החוטא יוצא נשכר" (רע"פ 3137/04 חג'אג' נ' מדינת ישראל
).


בענייננו, מדובר בעבירות חמורות של מסירת דוחות תקופתיים הכוללים ידיעה לא נכונה בלא הסבר סביר ובניהול פנקסי חשבונות בסטייה מהותית מהוראות החוק.


אומנם הנאשם הסיר כ-120,000 ₪ מסכום המס אותו הוא חב, אך לא הסיר את מלוא המחדל, שכן נותרו עוד כ-60,000 ₪ על מנת שהמחדל יוסר במלואו והנאשם לא הסדיר את עניין הערבויות להבטחת המשך התשלומים האמורים.

5.
מן הצד השני, הענישה היא אינדיבידואלית, עברו של הנאשם נקי וזו הסתבכותו הראשונה. כאמור, רובו של המחדל הוסר – כשני שליש ממנו, ולדברי הסנגור הוא העמיד לרשות המאשימה רכב על מנת שיהווה הסרת מחדל כוללת.

מצבו הבריאותי של הנאשם אינו תקין, בהתאם לתיעוד הרפואי שהוצג.

6.
בית המשפט נתן לנאשם הזדמנויות רבות על מנת להסיר את מלוא המחדל, אך הנאשם לא ניצל את ההזדמנויות הללו, להפך. בית המשפט התרשם כי הנאשם התחמק מהתייצבות בהמשך משפטו, לא המציא תיעוד רפואי שהיה אמור להמציא ואף נסע לחו"ל במועד בו היו קבועים טיעונים לעונש לאחר שניתנה לנאשם הזדמנות כאמור.


אשר על כן, לאור חומרת העבירות ולאור העובדה כי המחדל לא הוסר במלואו, אין מנוס אלא לגזור על הנאשם מאסר בהתאם לעמדת הפסיקה, אך לאור ההודאה בהזדמנות הראשונה והעובדה כי רובו של המחדל אכן הוסר, אטיל מאסר לתקופה קצרה, שניתן יהיה להמירו לעבודות שירות, אם הנאשם יימצא מתאים לכך.

אני דנה את הנאשם לעונשים כדלקמן:

אני דנה את הנאשם למאסר בפועל לתקופה של 4 חודשים.

אני דנה את הנאשם למאסר על תנאי לתקופה של 12 חודשים למשך שלוש שנים והתנאי הוא - כי לא יעבור עבירה בניגוד לחוק מע"מ.

אני דנה את הנאשם לתשלום קנס בסך 15,000 ש"ח או
3 חודשי מאסר.
הקנס ישולם ב-15 תשלומים חודשיים רצופים ושווים החל מיום 14/10/11.

היה והקנס או שיעור משיעוריו לא ישולם במועד – תעמוד יתרת הקנס לתשלום מיידי.
אם יש לזכות הנאשם פקדון, הרי שהפיצויים תחילה ואח"כ הקנס יקוזזו מהפקדון ואם לא יוחזר הפקדון לנאשם.

זכות ערעור תוך 45 יום.
<#6#>

ניתן והודע היום ט"ו אלול תשע"א, 14/09/2011 במעמד הנוכחים.



אורית קנטור
, סגנית נשיא


<#7#>
הוקלד על ידי: אלינה צ'רקסקי







פ בית משפט שלום 6425-09/08 מדינת ישראל נ' קייסי חאפז מוחמד (פורסם ב-ֽ 14/09/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים