Google

אלי אליהו - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על אלי אליהו | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

60495-03/11 בל     25/10/2011




בל 60495-03/11 אלי אליהו נ' המוסד לביטוח לאומי




בפני
השופט חיים ארמון



בפני
השופט חיים ארמון


בענין:
אלי אליהו




המערער




המוסד לביטוח לאומי


ע"י עו"ד שי צדקה

המשיב







ה
ח
ל
ט
ה


1.
בעת הדיון בערעור הוברר (לי) כי הרכב הועדה לעררים שדנה בעניינו של המערער ביום 15/3/11 (לאחר פסק הדין בתיק 17800-09-10), היה שונה מהרכב הועדה לעררים שדם בעניינו של המערער ביום 10/6/10 (בטרם מתן פסק הדין), בכך שאחד מחברי הועדה המקורית - לא היה נוכח בישיבה ביום 15/3/11. זאת - אף שלכאורה פסק הדין בתיק 17800-09-10 הורה על השבת עניינו של המערער אל ועדה לעררים באותו הרכב.

2.
כעת, עמדתי לכתוב את פסק הדין בערעור זה, אך במהלך כתיבתו של פסק הדין, סברתי כי נכון לקבל מהמשיב מידע נוסף בענין השינוי בהרכב הועדה לעררים. לפיכך, ניתנת כעת החלטה זו.

3.
בתקנה 26(א) לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות) (קביעת אחוזי נכות רפואית, מינוי ועדות לעררים והוראות שונות), התשמ"ד-1984 (שתיקראנה להלן: "התקנות"), נאמר כך:
"ועדה לעררים תורכב משניים או משלושה מומחים במקצועות השונים בהתאם להחלטת מנהל ענף ביטוח נכות במוסד או מי שהוא הסמיך לכך, אותם יבחר מרשימה של מומחים במקצועות התעסוקה, השיקום והרפואה שקבע שר העבודה והרווחה ושפורסמה ברשומות.".


מכאן, שקביעת הרכב ועדה לעררים מצריכה הפעלת שיקול דעת של מנהל ענף ביטוח נכות אצל המשיב, או מי מטעמו שהוסמך לכך על ידיו.


בעניינו של המערער, חל - כאמור - שינוי בהרכב הועדה בין מה שהיה בטרם פסק הדין בתיק 17800-09-10 לבין מה שהיה לאחר פסק הדין, אך לא ברור לי אם שינוי זה נעשה תוך שהגורם המוסמך לכך אצל המשיב הפעיל את שיקול דעתו או אם לאו.

4.
כיון שכך, מתבקש המשיב להודיע, עד יום 10/11/11, אם בטרם השינוי בהרכב הועדה לעררים שדנה בעניינו של המערער, הופעל שיקול דעת על ידי הגורם המוסמך לכך אצל המשיב או אם לאו.

5.
אם יתברר שהופעל שיקול דעת והוחלט להסתפק רק בשניים מבין חברי ההרכב המקורי של הועדה לעררים, מתבקש המשיב לכלול בהודעתו פרטים כאמור להלן:

א.
מה היו השיקולים שהביאו את הגורם המוסמך מטעם המשיב להחליט שלשם הדיון בעררו של המערער נחוצה ועדה לעררים בהרכב של שלושה חברים (כפי שהתכנסה לדיון ביום 10/6/10).

ב.
מה היו השיקולים שהביאו את הגורם המוסמך מטעם המשיב להחליט שלשם המשך הדיון בעררו של המערער, ולשם תיקון הטעויות המשפטיות שנפלו בהחלטה מיום 10/6/10, בהתאם להוראות פסק הדין
בתיק 17800-09-10, די בועדה בהרכב של שני חברים בלבד.

6.
אם יתברר שלא הופעל שיקול דעת על ידי הגורם המוסמך מטעם המשיב, בטרם הוחלט להסתפק בועדה לעררים בהרכב של שני חברים בלבד, מתבקש המשיב לכלול בהודעתו הסבר על השאלה כיצד מתיישבת עובדה זו עם הוראת תקנה 26(א) לתקנות, אשר - לכאורה - מצריכה הפעלת שיקול דעת של הגורם המוסמך מטעם המשיב.

7.
המשיב יהיה פטור מביצוע האמור בסעיפים 4-6 לעיל, אם יודיע - עד יום 10/11/11 - כי הוא מסכים לכך שהערעור יתקבל ועניינו של המערער יועבר להידון בפני
ועדה לעררים בהרכב שונה, אשר לא יכלול מי מבין החברים שהיו בועדה לעררים ביום 10/6/10, ועדה אשר לא תקבל לידיה את הפרוטוקולים שנערכו על ידי קודמתה, ויהיה עליה לדון מחדש בעררו של המערער על שיעור אי-הכושר שנקבע לו.

8.
בענין האמור בסעיף 7 לעיל, מופנית תשומת לבו של המערער לפסק הדין שניתן בבית דין זה בתיק 2041/04 אבו סאלח - המוסד לביטוח לאומי
(פס"ד מיום 10/5/05), שבו נקבע כי בשל שינוי דומה בהרכב הועדה, יש להעביר את עניינו של המערער אל ועדה לעררים בהרכב שונה. למיטב ידיעתי, המשיב לא ערער על פסק הדין האמור, ונראה שהוא השלים עם מה שנפסק שם.


כן מופנית תשומת לבו של המשיב אל פסק דינו של בית המשפט העליון בע"י 2518/02 ד"ר בנסון נ' שר הבריאות ואח', פ"ד נז(1) 778, שבו נקבע שאף שלא בכל מקרה שבו מתגלה הפגם החמור של ההרכב החסר של הגוף המעין שיפוטי - יש לקבוע כי ההליך הוא בטל, אך נאמר כי: "ברוב המקרים יביא הרכב חסר לבטלות ההליך כולו".


נוכח דברים אלה, מומלץ למשיב לשקול בחיוב הסכמה לאמור בסעיף 7 לעיל.


ניתנה היום,
כ"ז בתשרי תשע"ב, 25 באוקטובר 2011, בהעדר הצדדים.


חיים ארמון
, שופט







בל בית דין אזורי לעבודה 60495-03/11 אלי אליהו נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 25/10/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים