Google

עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ - פאיז קאסם, עלי קאסם

פסקי דין על עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ | פסקי דין על פאיז קאסם | פסקי דין על עלי קאסם |

22689-04/11 תט     01/11/2011




תט 22689-04/11 עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ נ' פאיז קאסם, עלי קאסם








בית משפט השלום בנצרת



ת"ט 22689-04-11 עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ
נ' קאסם ואח'

תיק חיצוני
:
1002709113


בפני

כב' הרשמת
רגד זועבי

התובעת/המשיבה
עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ


נגד

הנתבעים/המבקשים
1. פאיז קאסם
2. עלי קאסם




החלטה

מבוא

בפני
התנגדותם של המבקשים לביצוע שטר בסך 390,000 ₪ משוך על חשבון הבנק המתנהל על שם המבקש מס' 1, הנושא על גבו חתימת המבקש מס' 2 כערב אישית בערבות אוואל לפרעון השטר (להלן :
"השיק"
).


ההתנגדות נתמכה בתצהירו של המבקש מס' 1 בלבד.

במסגרת הדיון בהתנגדות, נחקר המבקש מס' 1 על תצהירו התומך בהתנגדות ובתום החקירה סיכמו ב"כ הצדדים את טענותיהם בעל פה.

טענות המבקשים במסגרת ההתנגדות לביצוע השטר

במסגרת ההתנגדות לביצוע השטר, המבקשים טוענים כדלקמן:

המבקש מס' 1 הינו אביו על המבקש מס' 2. מנהל המשיבה, מר עזמי אבו אחמד (להלן: "המשיב") הינו בן דודו של המבקש מס' 1 ועוסק במסחר סיטונאי במצרכי מזון.

בין המשיב לבין מר מואיד מוסטפא אניס סעיד (להלן: "מואיד") נתגלע סכסוך עסקי שיסודו באי פרעון שיקים שנמשכו על ידי מואיד לטובת המשיב בסך של 400,000 ₪ וזאת בתמורה לסחורה שהאחרון סיפק לראשון.

המשיב פנה למבקש מס' 1 על מנת לסייע בידו לגבות את חובו הנ"ל והאחרון שעה לפנייה וערך מספר רב של מפגשים בין הצדדים במטרה לפתור את הסכסוך.

ובאשר לנסיבות מסירת השיק, טוען המבקש כי באחד מהמפגשים הסוערים שלו עם המשיב (אשר בא בטרוניה כנגד המבקשים) הוא צעק ברוגז על המשיב, תלש שיק מפנקס השיקים שלו, זרק אותו על המשיב ואמר לו: "אתה מעוניין בעוד נייר שלא שווה גרוש כמו ערימת הניירות שקיבלת ממואיד? אם כך אז קח לך עוד נייר ורק תעזוב אותנו בשקט". בהמשך המשיב זייף את הפרטים על גבי השיק ואף החתים התחייבות אישית בשמו של המבקש מס' 2.

בעקבות גילוי מעשה המרמה, המבקש מס' 1 פנה למשיב על מנת לברר כיצד זה מעז המשיב לעשות מעשה מרמה כלפי המבקשים חרף החסד שעשו עימו והוא ענה כי הוא רוצה כסף לא משנה כיצד. באותו מעמד המשיב איים לסבך את המבקשים אם לא ישלמו לו 200,000 ₪ תוך קניית חובו של מואיד.

השיק נעדר כל תמורה. המבקשים לא קיבלו מהמשיב כל טובת הנאה מכל סוג כנגד השיק. השיק אינו חתום בידי המבקש מס' 1 והחתימה על גב השיק אינה של המבקש מס' 2.

דיון והכרעה

דינה של התנגדות לביצוע שטר כדין בקשה למתן רשות להתגונן והיא תיבחן ככזו.

הלכה ידועה היא כי, בשלב הבקשה למתן רשות להתגונן, בית המשפט אינו שוקל את מהימנותו של המבקש ואין המבקש צריך לשכנע בנכונות טענותיו שפורטו בתצהיר. די בכך, שהראה בתצהירו הגנה אפשרית מפני התביעה ולו בדוחק.

תפקידו של ביהמ"ש, בשלב זה, לברר אם בטענת המבקש, בהנחה שתוכח מבחינה העובדתית, יש משום עילת הגנה, אך משטענתו עברה מבחן זה אין לבית המשפט לא סמכות ולא שיקול דעת למנוע ממנו להתגונן בעילה זו.
בית המשפט רשאי לדחות את הבקשה רק כאשר הוא משתכנע שאין למבקש טענת הגנה כלשהי; ושלא נתעוררה כל נקודה הגיונית שאפשר לטעון לטובת המבקש (ראה לעניין זה ע"א 534/61 חפציבה נ' בן ארי, פ"ד ט"ז
, 694, 699).

המבקש מס' 1 נחקר על תצהירו ובמסגרת חקירתו הוא חזר על גרסתו בעניין מסירת השיק.

לצורך השלב המקדמי שבו אנו מצויים
סבורני כי די בטענותיו של המבקש מס' 1 כדי לקבוע כי עלה בידיו להראות בהתנגדותו הגנה אפשרית שמצדיקה לתת לו את יומו בבית המשפט.

לא נעלמה מעיני טענת המשיב בעניין הכיתוב "למוטב בלבד" המופיע על השיק, ברם, טענה זו מקומה להיטען ולהתברר בבוא העת בבית המשפט ואין מקומה במסגרת הדיון בהתנגדות. בשלב זה כל מה שעומד לפנינו הינה גרסתו של המבקש מס' 1 שלא קרסה במהלך חקירתו הנגדית. בהתאם לגרסה זו
השיק ניתן למשיב במהלך ויכוח סוער כשהוא לא חתום וללא שניתנה על ידי המשיב כל תמורה בגינו. טענה זו שנטענה על ידי המבקש מס' 1 ושעמדה במבחן החקירה הנגדית מצדיקה לעניות דעתי קבלת ההתנגדות בעניינו של האחרון.

לעניין המבקש מס' 2, חרף היותו עו"ד נמנע מבקש זה מצירוף תצהיר כדין לתמיכה בטענותיו העובדתיות והסתפק בתצהיר שצורף מטעם אביו – המבקש מס' 1.

אמנם נקבע בפסיקה כי כאשר העובדות המשמשות יסוד לבקשה הינן בידיעתו של אחד המבקשים אזי ניתן להסתפק בתמיכה ההתנגדות בתצהירו של אותו מבקש. ברם, במקרה דנן, מאחר והעובדות העומדות ביסוד טענת ההגנה של המבקש מס' 2 (כי מעולם לא חתום על הערבות שעל גב השטר) הינן בתחום ידיעתו האישית של המבקש מס' 2, היה ראוי כי יצורף תצהיר נפרד מטעמו.

משלא עשה כן, שקלתי לדחות את ההתנגדות בעניינו של המבקש מס' 2 או לחייבו בהפקדת ערובה כתנאי לקבלת ההתנגדות עקב אי הגשת תצהיר מטעמו. ברם, נוכח טענת המבקש מס' 1 בתצהירו (סעיף 11 לתצהיר), טענה אשר לא נחקר עליה כלל בחקירה נגדית ונוכח ההלכה שלפיה מותר בשלב זה לטעון טענות שהינן מפי השמועה, החלטתי לקבל את ההתנגדות בעניינו של המבקש מס' 2, ללא תנאים.

סוף דבר

נוכח כל האמור, אני מקבלת את ההתנגדות לביצוע השיק ונותנת למבקשים את יומם בבית המשפט.

התצהיר שהוגש בתמיכה להתנגדות ישמש כתב הגנה מטעמם של המבקשים.

הוצאות הליך זה ייקבעו בהתאם לתוצאות התיק העיקרי.

נוכח סכום התביעה, היא תתברר בסדר דין רגיל.

המזכירות תנתב את התיק לקביעה בפני
שופט.


ניתנה היום, ד' חשון תשע"ב, 01 נובמבר 2011, בהעדר הצדדים.










תט בית משפט שלום 22689-04/11 עזמי אבו אחמד למסחר בע"מ נ' פאיז קאסם, עלי קאסם (פורסם ב-ֽ 01/11/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים