Google

ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה בע"מ, חסן חסן - ג'ורג' ורור, ג'וני ורור, רסמיה ורור ואח'

פסקי דין על ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה | פסקי דין על חסן חסן | פסקי דין על ג'ורג' ורור | פסקי דין על ג'וני ורור | פסקי דין על רסמיה ורור ואח' |

48800-05/11 א     23/11/2011




א 48800-05/11 ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה בע"מ, חסן חסן נ' ג'ורג' ורור, ג'וני ורור, רסמיה ורור ואח'








st1\:*{behavior: }
בית המשפט המחוזי בחיפה



ת"א 48800-05-11 ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה בע"מ
ואח' נ' ורור ואח'

תיק חיצוני
:



מספר בקשה:
5

בפני

כב' השופטת
תמר שרון נתנאל


מבקשים

1
.
ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה בע"מ

2
.
חסן חסן


נגד


משיבים

1. ג'ורג' ורור
2. ג'וני ורור
3. רסמיה ורור
4. גרא פולגר
5. מגדל חב' לביטוח בע"מ
6. היועץ המשפטי לממשלה



החלטה


לפניי בקשה לפטור מאגרת התביעה.

הבקשה
:

1.
המבקשים עותר למתן פטור מתשלום אגרת התביעה שהגישו בתיק זה, ע"ס כולל של 5,402,912 ₪, שעניינה תרמית ומעשה "עוקץ" שנעשה כלפיהם, על פי הנטען, בקשר למסעדה, הנמצאת ברמת החייל בתל-אביב. סופו של דבר נשרפה המסעדה, אולם נטען כי כספים ששולמו ע"י חברת הביטוח, בסך 2 מיליון ₪, נגזלו מהמבקשים.

ביום 26.5.11 הגישו המבקשים בקשה לפטור מאגרה, אשר נדחתה על הסף, בו ביום (בהחלטת כב' השו' פוקס), מחמת העדר פירוט.

ביום 11.8.11 הגישו המבקשים בקשה נוספת, מפורטת ומנומקת ונתמכת במסמכים, בה נטען, כי מעשי התרמית הותירו אותם חסרי כל וללא כל יכולת לשלם את אגרת התביעה.

המבקשת מס' 1 (להלן: "החברה"), חדלה מכל פעילות, אין לה כל נכסים ומתנהלים נגדה הליכי הוצל"פ. המסעדה עצמה אינה פעילה ואינה מניבה כל הכנסה.

המבקש מס' 2 (להלן: "המבקש"), נותר חסר כל ורכושו היחיד הוא דירת המגורים בה הוא מתגורר עם אשתו ושלושת בנותיו וכן ג'יפ המשועבד לבנק לאומי ומוטלים עליו עיקולים נוספים, כך שלא ניתן לממשו. בעבר היה המבקש קבלן עצמאי לעבודות שלד, אולם כיום הוא אינו עובד עוד כעצמאי, אלא כשכיר ומשתכר 9,000 ₪ בחודש. אשת המבקש הינה עקרת בית ואיננה עובדת מחוץ לבית.

המבקש צירף לתצהירו מסמכים שונים, לרבות בדבר חובותיו ודף חשבון הנבר המתנהל על שמו.

המשיבים 4 ו- 5
(להלן: "המשיבים"), מתנגדים לבקשה.

ראשית טוענים הם, כי על ביהמ"ש ליתן דעתו לסכום "האסטרונומי" של התביעה ועל השלכתו על מתן פטור מאגרה, תוך שהיא מפנה לפסקי דין הקובעים כי סכום התביעה הינו חלק מהערכת עילת התביעה, אותה על ביהמ"ש לשקול בבקשה מעין זו.

כן טוענים המשיבים, כי מעצם נכונותם של המבקשים להעמיד ערובה לסעד הזמני (עיקולים) אותו ביקשו במעמד צד אחד, יש ללמוד כי יש להם יכולת כלכלית, אותה הם מסתירים מביהמ"ש וכי הם נוהגים בחוסר תום לב ואך משום כך יש לשלול מהם את הפטור המבוקש.

עוד נטען, כי כתב התביעה אינו מגלה עילה, בוודאי לא עילת תביעה ישירה נגד המשיב מס' 5 (היא חברת הביטוח) ונטענות טענות עובדתיות נוספות, נגד העובדות הנטענות בתביעה, לרבות הטענה כי כתב התביעה מנוסח בלשון בלתי ברורה, כך שלא ניתן להבין את הסעדים המבוקשים.

לדעת המשיבים, המבקשים לא עמדו בנטל המוטל עליהם, להוכיח העדר יכולת כלכלית, לא צירפו מסמכים נדרשים ואף לא הראו שהם פעלו לגיוס הכספים באמצעות קרוביהם ואף לא הביאו כל ראיה לחדלות פרעון של החברה.

בענין זה נטען, כי העובדה שהם מיוצגים ע"י עו"ד פרטי מעידה על יכולת כלכלית וכי קבלת הבקשה תטיל הוצאות משפטיות על המשיבים ועל החברה כולה.

המסגרת הנורמטיבית
:

2.
על פי תקנה 14(א) לתקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ז-2007 (להלן: "תקנות האגרות"):

"בעל דין, הטוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לתובענה, עם הבאתה לראשונה לבית המשפט, בקשה לפטור מתשלום אגרה בגין אותה תובענה, בצירוף תצהיר שיפרט בו את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה".

היינו – לשם קבלת פטור מתשלום אגרה, על המבקש לעמוד בשני תנאים מצטברים.
האחד – עליו להראות שההליך מגלה עילה והשני – עליו להראות שאין ביכולתו לשלם את האגרה.

5.
לשם הוכחת חוסר יכולת כלכלית על המבקש לפרוש בפני
בית המשפט תשתית מפורטת ועדכנית בדבר מצבו הכלכלי ולהמציא פרטים על רכושו ומקורות הכנסתו, הנתמכים במסמכים מתאימים (ראו, למשל: ע"א 254/07 משה לפיד ואח' נ' אלישבע סמואל ואח' (לא פורסם, 21.2.2007); רע"א 10498/06 מגדלי ישי חברה לבניין בע"מ - בפירוק נ' עיריית תל אביב יפו (לא פורסם, 30.1.2007).

בנוסף, על המבקש פטור מערבון להראות כי הוא ניסה לגייס את הסכום הנדרש מקרובי משפחתו וכי הדבר לא עלה בידו (ע"א 6860/09 ריבק נ' כונס הנכסים הרשמי מחוז חיפה (לא פורסם, 22.10.2009).


6.
תצהירו של המבקש מפורט והוא נתמך במסמכים המצביעים, אכן, על מצב כלכלי שאינו מאפשר תשלום אגרה בסכום כה גבוה, כנדרש בתיק זה (67,536 ₪). גם העובדה שהמבקשים לא הפקידו את הערבונות שנדרשו להפקיד, על מנת לקבל את הסעד הזמני אותו ביקשו, וקיבלו, מעידה על העדר יכולת כלכלית לעמוד בסכומים כה גבוהים.



עיון בכתב התביעה ובנספחיו מעלה, כי בפי המבקשים טענות הראויות להישמע הנתמכות במסמכים באופן שלא ניתן לומר שאין למבקשים עילת תביעה.

7.
אכן, אחת התכליות של "משטר האגרות", הינה סינון תביעות מופרזות ומנופחות, המוגשות בסכומים בלתי מציאותיים (ראו, למשל: בש"א (מחוזי חיפה) 5107/00 חאנטולי יוניס נ' מדינת ישראל . (לא פורסם, 12.6.2001); ע"א (ירושלים) 473/95 - מנורה חברה לביטוח נ' מדיה סוניק . תק-מח 96(1), 2562 , עמ'
2563), אולם על פני הדברים, ובשלב מקדמי זה, לא ניתן לומר כך לגבי התביעה דנן.

8.
לפיכך, לאחר שהמבקשים עמדו בשני התנאים הנדרשים, אני נעתרת לבקשה ופוטרת את המבקשים מתשלום האגרה.


החלטה זו ניתנה על ידי כרשמת בית המשפט המחוזי בחיפה.

ניתנה היום, כ"ו חשון תשע"ב, 23 נובמבר 2011, בהעדר הצדדים.








א בית משפט מחוזי 48800-05/11 ח.ג. שמש השקעות ותחזוקה בע"מ, חסן חסן נ' ג'ורג' ורור, ג'וני ורור, רסמיה ורור ואח' (פורסם ב-ֽ 23/11/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים