Google

מדינת ישראל - מוחמד דקידק, סאאד אלאסמר

פסקי דין על מוחמד דקידק | פסקי דין על סאאד אלאסמר |

37193-06/10 פ     28/11/2011




פ 37193-06/10 מדינת ישראל נ' מוחמד דקידק, סאאד אלאסמר




1





1


בתי המשפט

בבית משפט השלום
בירושלים
ת"פ 37193-06-10



בפני
: כב' השופט אלכסנדר רון


תאריך:
28 נובמבר 2011




בעניין
:

מדינת ישראל
המאשימה



נ ג ד



1.
מוחמד דקידק
2.
סאאד אלאסמר
– הליכים מותלים
הנאשמים

נוכחים:-

ב"כ המאשימה – עו"ד מצליח

ב""כ הנאשם – עו"ד רוזנטל

הכרעת דין לנאשם 1


1.
הכרעת דין בכתב אישום המייחס לנאשם גניבה ופגיעה במתקן בזק במזיד, בכך, שיחד עם אחרים, השחית כבלים של חברת בזק המשמשים קווי טלפון וגנב כ – 300 מטר כבלים.

2.
עד התביעה המרכזי, מאמון סיאם, חזר בו בבית המשפט מחלק נכבד מגרסתו בחקירתו, עד כי הוכרז כעד עוין ובנסיבות העניין יתייחס בית המשפט לגרסתו על פי הודעתו, ת/1.

א.
בגרסתו, המהווה, למעשה, את עמוד התווך של ראיות התביעה, ניתן להבחין בשני שלבים עיקריים: השלב בו גילה העד הגר בסמוך, שמחשבו והטלפון בביתו נותקו, יצא מהבית וראה מגבעה סמוכה ארבעה המתעסקים עם כבלים, אלה, על פי הגרסה, ברחו ברגע שראו את העד פונה לכיוונם; ושלב שני, שעות אחדות לאחר מכן, כשחזרו הארבעה למכונית שעמדה בסמוך, זוהו על ידו, ושניים מביניהם, הנאשמים, אף נתפסו. זאת, לאחר שהוצא האוויר מגלגלי המכונית על ידי תושבי האזור, כדי למנוע את הימלטותה.

ב.
נקודת החיבור בין שני השלבים גלומה בעדות מאמון סיאם שזיהה ששניים שנתפסו על ידי המשטרה נמנו עם ארבעת אלה שמספר שעות קודם לכן עסקו בחיתוך הכבלים. ראה, בפרט, ת/1, משורה 22 ואילך. בנקודה זו תפקיד גם למכונית, אשר חנתה בסמוך למקום בו נותקו הכבלים, להערכת התביעה, ושבאמצעותה הגיעו למקום הגנבים. זו הושארה בזירה כשסברו הארבעה שעליהם למלט עצמם מהמקום, ואליה שב הנאשם יחד עם אחרים כעבור מספר שעות, גילה שגלגליה נוקבו כדי למנוע את הימלטותה, ובסמוך לאחר מכן, נתפס.

3.
הנאשם – מכחיש. מאשר הוא, אכן, שהגיע בשעות הלילה עם חברים נוספים למקום, החנה את המכונית ושב מאוחר יותר לקחת אותה וגילה שאכן הוצא האוויר מגלגליה. בהמשך, לגרסתו, הותקף, שמע שצועקים לעברו, שגנב כבלים של בזק, ואולם, לדבריו, לא עשה באזור אלא למפגש עם חבריו,
וגם אם נגנבו כבלים, אין לו כל קשר לכך.

4.
כחוט השערה בין הרשעת הנאשם לבין קביעה לפיה טעונות ראיות התביעה חיזוק שאינו בנמצא, ולא הותרו הספקות כולן. לסופו של יום, ועל יסוד כל שיפורט להלן נמצא לנכון להורות על זיכוי הנאשם מחמת הספק.

א.
אפילו היה מאמון סיאם חוזר בבית המשפט על הדברים שאמר בחקירתו, כרוחם וכלשונם, טעונה גרסתו חיזוק. זו גרסה יחידה, של אדם הגורס, שבשעת לילה מאוחרת, בעודו כעוס על כך שנותקו בביתו קווי הטלפון והמחשב, הצליח לזהות את מי שבסמוך גרם לנזק. ער בית המשפט לגרסת עד התביעה 1, סייר המשטרה רומן סילקין, שהיתה במקום תאורה. עם זאת, כאמור, כשעל הפרק שעות הלילה המאוחרות, מחויב בית המשפט במידה של זהירות. ניחא, לו היו החשודים (או החשוד) נתפסים בכף. ואולם, מתבססת התביעה (כפי שאף סבר מאמון סיאם), על ההנחה שהגיעו החשודים במכונית שחנתה בסמוך, ואלה שגנבו וברחו כשראו אותו, הם אלה ששבו אחר כך לקחת את המכונית. אין גרסה זו בלתי סבירה, ואולם, טעונה היא חיזוק ראייתי, ודי אם יצוין, שגם בהודעתו המקורית לא גרס עד זה שבמועד בו יצא מביתו ראה מי מבין הגנבים במכונית, או מכניסים לתוכה או מוציאים מתוכה דברים כלשהם. הקשר בין הגנבים לבין המכונית שחנתה בסמוך סביר, אך לא חד משמעי.

ב.
את עיקר החיזוק מבקשת התביעה למצוא בחפצים שנתפסו בתוך אותה מכונית. לגרסת הסייר הנ"ל נתפסה במכונית "ג'בקה" [עמוד 5 שורה 20 לפרוטוקול] ובהמשך ציין גם מסור [עמוד 6 שורה 9 לפרוטוקול]. דא עקא, אין בפני
בית המשפט דוח פעולה, דוח תפיסה, או אף צילום של חפצים אלה, ואיני משוכנע שג'בקה או מסור הם בהכרח כלי פריצה המתאימים לחיתוך כבלים. סביר שתכננו מעט הגנבים את מעשיהם, וסביר שהצטיידו בכלים שנועדו לחיתוך כבלים. אין ראיות, שנתפס במכונית, ולו גם כלי אחד בעל אפיון מובהק המתאים לחיתוך כבלים. במכונית עצמה גם לא נתפס כבל כלשהו שהוכנס לתוכה במגמה להשלים את הפריצה. גם אם ייתכן שלא הספיקו הגנבים להכניס את שללם למכונית, וזו הרי גרסת התביעה, מכל מקום, את החיזוק הראייתי הנדרש קשה למצוא במכונית זו.

ג.
חיזוק נוסף רואה התביעה בטענתה שהיו ידי הנאשם מלוכלכות, ואולי אף בגדיו. ראשית יצוין, שמידת הלכלוך על ידיו של אדם הינה, מדרך העולם, יחסית, ואין בפני
בית המשפט, למשל, צילום של הידיים המצביע על לכלוך יוצא דופן, שהיה בו כדי לחייבו לספק הסבר משכנע; אך שנית, וחשוב מכך, לגרסת התביעה עצמה, הרי, חזר הנאשם לזירה מספר שעות לאחר חיתוך הכבלים. בנסיבות אלה קשה להתעלם מחלוף הזמן ולא כלאחר יד ניתן לקשור בין הלכלוך (אף בהנחה שהיו הידיים מלוכלכות), לבין הכבלים. במאמר מוסגר בלבד אוסיף, שהטענה בדבר ידיים מלוכלכות משמעה, למעשה, שעשה הנאשם את שעשה, ללא כפפות. ואם כך, ישאל השואל, מדוע לא נבדקו טביעות אצבעות, למשל, על גבי הכבלים או על גבי שאר מתקני בזק בהם סביר שנגע הנאשם במהלך ביצוע העבירה. כאמור, משתלבת הערה זאת בהשגות נוספות של בית המשפט ביחס לחקירה.

ד.
בולט לבית המשפט חסר ראייתי ממשי לפחות בהיבט נוסף אחד. בולטת בהעדרה התייחסות לראיות, שסביר מאד שניתן היה להשיגן ללא קושי ממשי, במישור הסיגינטי, היינו ראיות בדבר איכון מספרי טלפון סלולארי בשעות הרלוונטיות. הנאשם, על פי הודעתו, אוחז במכשיר נייד שאת מספרו גם מסר למשטרה ( - ראה בכותרת הודעתו), והגם שאין הדבר וודאי, סביר שניתן היה לבחון האם מספר זה היה בזירה גם בשעה בה בוצע חיתוך הכבלים. מעבר לכך, ניתן היה לבחון ללא קשיים יתירים האם אוכנו אותם המספרים באותו אזור, תחילה בשעות הלילה המוקדמות ולאחר מכן במועד התפיסה. אילו היה הדבר מתבצע, ייתכן מאוד, שהיה בכך כדי לספק לתביעה את החיזוק הנדרש. זו פרשה בה, במובהק, יכול היה להיות לחקירה בממד הסיגינטי ערך מוסף קריטי. (ואגב, אילו היה גורס הנאשם, למשל, שבמשך שעות הלילה בהן פגש את חבריו באזור היה המכשיר הנייד שלו סגור, ללא ספק היה הדבר מעורר תמיהה, באשר, מדרך העולם, מי שמחזיק במכשיר סלולארי ומסתובב בשעות הלילה בנסיבות תמימות לצד חבריו, דואג לרוב, שהמכשיר יהיה פתוח). ניתן היה גם לבדוק עם מי שוחח הנאשם בשעות הרלוונטיות. סיכומה של פסקה זו במסקנה, שבולטת בהעדרה התייחסות ראייתית במישור שהיה בו כדי לזרות אור נוסף על הפרשה.

5.
סוף דבר. ללא ספק, יש בנסיבות בהן נתפס הנאשם כדי להחשידו. עננה מרחפת מעל לראשו לאחר שחזר בשעות הלילה המאוחרות למכונית שעמדה בסמוך למקום בו היה נסיון לגנוב כבלי בזק מעט קודם לכן. ואולם, זיהויו אינו נקי מספקות, וגם הראיות בדבר החפצים שנמצאו או שלא נמצאו במכונית אינם מספקים את החיזוק הנדרש. בנסיבות אלה, לא ניתן לשלול את גרסת הנאשם, לפיה לא הגיע למכונית, אלא בנסיבות תמימות בהרבה מכפי שסבורה המאשימה. עדות מאמון סיאם טעונה חיזוקים שאינם בנמצא בהיקף המספק, וכאמור, להערכת בית המשפט, אף לא התבצעה החקירה באופן המיטבי.


נוכח זאת, וגם אם מחמת הספק בלבד, יש להורות על זיכוי הנאשם.

ניתנה היום, 28 נובמבר 2011, במעמד הצדדים.










פ בית משפט שלום 37193-06/10 מדינת ישראל נ' מוחמד דקידק, סאאד אלאסמר (פורסם ב-ֽ 28/11/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים