Google

רומן רזילוב - שירות בתי הסוהר

פסקי דין על רומן רזילוב | פסקי דין על שירות בתי הסוהר

47310-07/11 עתא     22/12/2011




עתא 47310-07/11 רומן רזילוב נ' שירות בתי הסוהר










בית המשפט המחוזי מרכז בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים

עת"א 47310-07-11
רזילוב(אסיר) נ' משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר ואח'



22 דצמבר 2011




לפני
כב' השופטת
ק. רג'יניאנו


העותר

רומן רזילוב



נגד


המשיב

שירות בתי הסוהר




החלטה



העתירה מופנית כנגד החלטת המשיב שלא לשלבו בסבב חופשות.

1.
העותר, מרצה מאסר עולם קצוב לתקופה של 32 שנים בעבירות של רצח, החזקת נשק ואחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. החל לרצות מאסרו באפריל 1996.

2.
העותר סיים לרצות מחצית מתקופת מאסרו. העותר טוען כי התנהגותו תקינה, הוא השתלב בהליך טיפולי, כמו גם במסגרת לימודים, מודה בביצוע העבירה ומביע חרטה על תוצאות המעשה. לפני כ-5 שנים חזר בתשובה והוא שוהה באגף התורני. בנתוניו אלה טוען העותר כי החלטת הרשות שלא לשלבו בסבב חופשות היא החלטה לא צודקת ויש לבטלה.

3
הדיון הראשון בעתירה התקיים ביום 5.10.2011 בפני
סג"נ כב' השופט טל. באותה ישיבה הציגה ב"כ המשיב מידע חסוי ממאי 2011 המעלה חשש לאי חזרתו של העותר מחופשה. ב"כ המשיב טענה כי מידע זה טרם נבדק והיא עתרה לדחות את הדיון לאחר כינוסה של וועדת אסירי עולם על מנת להביא מידע זה בפני
ה.

בהחלטה שניתנה על ידי כב' סג"נ השופט טל
ביום 5.10.2011
נאמר "מה שעומד לרועץ בכל הקשור ליציאתו לחופשה הוא מידע חסוי מחודש מאי 2011 המעלה חשש לאי חזרתו מחופשה......עיון במידע שהוצג בפני
י אכן מעלה חשש של אי חזרה מחופשה והדבר טעון בדיקה במיוחד כאשר
מדובר באסיר עולם ש/נוצרו לו מספר שנים לא מועט על מנת לסיים ריצוי מאסרו ומספר שנים עד להתייצבותו בועדת שחרורים. משכך, רצונו של המשיב לבדוק את המידע הוא רצון לגיטימי, אך לאור חלוף הזמן מאז הגיע המידע ובהיעדר מידעים נוספים יעשה המשיב כן עד סוף חודש נובמבר 2011 ואם לא יתקבל מידע חדש או יאומת המידע, יוציא את העותר לחופשה בתנאים שיקבעו על ידי המשיב או משטרת ישראל במהלך חודש דצמבר 2011..."
הדיון נדחה ל 7.12.2011 על מנת לברר עמדת המשיב "בכל הקשור להוצאת העותר לחופשה".

4.
לקראת הדיון ב-7.12.2011 הוגש כתב תשובה מעודכן ממנו עולה כי ביום 24.11.2011 התכנסה וועדת אסירי עולם לדיון נוסף להצגת מידעים עדכניים ולבחינת האפשרות לתת בעותר אמון ולשלבו בסבב חופשות. לאחר "דיון מקיף" התעורר ספק גדול ביחס לכנות הדרך בה הולך העותר ולמידת הביטחון שניתן לתת בו עקב כך, בעיקר כאשר לעותר יתרת מאסר ארוכה, ידיעה משטרתית משנת 2007 בדבר סכנה לבריחה, התנהגות כוחנית ועבירות משמעת. עוד נאמר בכתב התשובה כי "באופן מפתיע" בחודש נובמבר, בסמוך להתכנסות ועדת אסירי עולם התקבל מידע מוצלב ממוקד ומפורש כנגד קיומה של סכנה לאי חזרה מחופשה. נאמר בכתב התשובה כי הועדה התרשמה שמדובר באסטרטגיה מחושבת ומתוכננת שבאה לטשטש את החשש הקיים אצל המשיב והניסיון של גורמי המקצוע מלמד כי אין לראות את הדברים כפשוטם וכי מדובר בהמשך ישיר של הידיעה משנת 2007 לגבי מעמדו הבכיר.
לפיכך, לדעת המשיב החלטת הרשות המנהלית סבירה ואין להתערב בשיקוליה.

5.
בפתח הדיון בפני
(ביום 7.12.2011), בהסכמת ב"כ העותר, הוצג לעיוני המידע החדש (מחודש נובמבר) וכן חוות דעת של וועדת אסירי עולם, לרבות החלק החסוי. לגישתה של ב"כ המשיב דרוש פרק זמן ארוך יותר (מזה שהוקצב על ידי כב' השופט טל) על מנת לבדוק אם המידע מחודש נובמבר הוא מגמתי אם לאו. נטען כי פרק הזמן שעמד לרשות המשיב היה קצר. לגופו של עניין טענה כי לעת הזאת החלטת הרשות סבירה ואין להתערב בה.
ב"כ העותר סבר אחרת. לגישתו, כב' השופט טל כבר נתן דעתו בישיבה הקודמת לכל האינפורמציה שבאה בפני
ו והחליט לדחות את הדיון
(עד לחודש דצמבר) רק על מנת לבחון את המידע ואם לא יאומת יוצא העותר לחופשה. רוצה לומר, שמשלא אומת המידע ואפילו יש מידע סותר, יש להורות על הוצאתו של העותר לחופשה.

6.
ועדת אסירי עולם התכנסה כאמור ביום 24.11.2011, לדיון נוסף ומקיף בעניינו של העותר. בפני
הועדה הונחו ריכוז חוות דעת של גורמים שונים. בין יתר חוות הדעת אשר הציגו את העותר(התנהלותו של העותר לאורך השנים, מעמדו בקרב אסירים יוצאי חבר העמים, תפקודו בתחום החינוכי והטיפולי) הוצגה גם חוות דעת של מפקד המחוז ממנה עולה כי הידיעה ממאי 2011 (לא לחזור מחופשה) עליה הסתמכה ב"כ המשיב בדיון בפני
כב' השופט טל, נבחנה על ידי קצין המודיעין ונמצאה לא רלבנטית. עוד עולה מחוות דעת זו התרשמותם לטובה של גורמי הטיפול מהתהליך אותו עובר העותר והוא מציין כי לא ניכרת מסוכנות מהעותר. עם זאת, מציין מפקד המחוז כי מדובר באסיר מתוחכם שעדיין יש לו מעמד בכיר בקרב העולם העברייני והוא סבור שעדיין מסוכן להוציאו לחופשה לפיכך לא המליץ על הוצאתו לחופשה.

7.
כעולה מפרטיכל הדיון של ועדת אסירי העולם, לאורך כל תקופת מאסרו של העותר התקבלו ידיעות הקשורות לאלכוהול, סחר בסמים והחזקת אמל"ח, בעל מעמד בכיר אצל אסירי חב"מ. כיום נמצא באגף תורני ועשה שינוי, אך לא ברור אם השינוי ממשי או הצגת שווא. המידע בדבר כוונות בריחה נבדק ולא אושש. ההתרשמות היא שנעשה ניסיון להזים את המידע באופן מגמתי (באמצעות המידע המזים מחודש נובמבר). כל אחד מהמשתתפים בועדה חזר על האמירה שהעותר היה מעורב במהלך השנים בעבירות פליליות לרבות סחר בסמים ואלימות, מעורבות בסכסוכים אלימים שונים וקשרים עם דמויות מוכרות בפשיעה של יוצאי חב"מ. עוד נאמר כי התקבלה ידיעה המצליבה את ידיעת שב"ס האחרונה בדבר כוונות בריחה העוברת כחוט השני לאורך כל השנים.
בסיכום הדיון קבעה הועדה כי על אף שלא נעלמו מעיניה תפקודו התקין של העותר והשינוי בהתנהגותו, והעובדה שלא נתקבל מידע נוסף המאשש מידע קיים לעניין אי חזרתו מחופשה, מסקנת חברי הועדה היא שבמאזן כל הנתונים הם לא ממליצים על הוצאתו לחופשה. ההמלצה נסמכה על מידעים מוצלבים, בשל החשש שלא יחזור מחופשה כי קיים ספק גדול ביחס לכנות הדרך, ולמידת הביטחון שניתן לתת בו.
החלטתו של נציב שב"ס לא לאשר יציאת העותר לחופשה הסתמכה על מכלול השיקולים, ונכתב
בה כי טרם בשלה העת לאפשר לעותר לצאת לחופשה. החלטה זו אף היא הוגשה לעיוני.

8.
עיינתי עיין היטב בחומר שהוצג לעיוני ובחנתי אותו בקפידה רבה, ותאמר האמת כי דעתי איננה נוחה.
עיון בכתב התשובה הראשון כמו גם השני מלמד כי ההתלבטות אם להוציא את העותר לחופשה אם לאו, נסבו סביב מידע חסוי מחודש מאי המלמד על כוונתו של העותר לא לחזור מחופשה והנה למרות דברים מפורשים שנאמרו במהלך הדיון בועדת אסירי עולם כי המידע נמצא לא רלבנטי ולא נשקפת מסוכנות מהעותר ולא נתקבל מידע נוסף המאשש מידע זה לעניין אי חזרתו מחופשה, סומכת הועדה החלטתה על התנהגות שלילית במהלך כל שנות מאסרו וקשרים עם עולם הפשע. טיעון זה לא עלה כאמור בכתבי התשובה ובמיוחד לא בדיון הראשון ב- 5.10.2011 בפני
כב' השופט טל.

9.
זאת ועוד, עיון בפרטיכל הדיון בעתירה קודמת שהגיש העותר (עת"א 34986-07-11) שנדונה בפני
כב' השופטת מרוז נטען כי שילובו של העותר בקבוצה טיפולית הוא תנאי לאפשרות שילובו בסבב חופשות (החלטה מיום 20.10.2010) וזאת הייתה עמדת המדינה גם בעת"א
18108-01-10 שנדונה בפני
כב' השופט רענן בן יוסף (החלטה מיום 28.4.2010).

בנסיבות אלה, כאשר עמדת המשיב אינה עקבית והנימוקים של ועדת אסירי עולם אינם עולים בקנה אחד עם הנימוק שנשמע מפי ב"כ המשיב בדיון בפני
ובדיונים קודמים, שקלתי אם לקבל את העתירה ולהורות על הוצאתו לחופשה. אולם מאחר ומדובר באסיר עולם ומתוך מחויבות לשלום הציבור ובטחונו, ונוכח האמור בפרטיכל הדיון של ועדת אסירי עולם החלטתי לקיים דיון נוסף על מנת לקבל לעיוני (בכפוף להסכמת ב"כ המשיב) את המידעים החסויים שעליהם הסתמכה הועדה בהחלטתה מיום 24.11.2011 ושימשו בסיס לדחיית הבקשה לחופשה.

10.
נקבע לדיון ביום 18.1.2012.

המזכירות תישלח העתק מההחלטה לבאי כוח הצדדים.

ניתן היום,
כ"ו כסלו תשע"ב, 22 דצמבר 2011, בהעדר הצדדים



.













עתא בית משפט לעניינים מנהליים 47310-07/11 רומן רזילוב נ' שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 22/12/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים