Google

משה שיטרית - שירות בתי הסוהר

פסקי דין על משה שיטרית | פסקי דין על שירות בתי הסוהר

41010-10/11 עתא     22/12/2011




עתא 41010-10/11 משה שיטרית נ' שירות בתי הסוהר










בית המשפט המחוזי מרכז בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים

עת"א 41010-10-11
שיטרית(אסיר) נ' משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר ואח'



22 דצמבר 2011




לפני
כב' השופטת
ק. רג'יניאנו


עותר

משה שיטרית



נגד


משיב

שירות בתי הסוהר



החלטה


בפני
עתירה המופנית כנגד החלטת המשיב שלא לשלב את העותר בסבב חופשות.

1.
העותר מרצה מאסר ראשון של 10 שנים בגין עבירות אלימות ומין במשפחה כלפיו בנותיו. דהיינו אונס בכוח או באיומים, עבירות אלימות כלפי קטין, חבלה גופנית חמורה ואיומים. החל לרצות מאסרו ביוני 2006.

העותר מסווג בקטגוריה א' ועל פי הוראות הפקנ"צ, אסירים אלה אינם נהנים מן ההטבה של יציאה לחופשות במסגרת מאסרם, ויציאתם לחופשה מצריכה קבלת שתי חוות דעת של מב"ן ושל וג"ע.

2.
העותר טוען כי התנהגותו ותפקודו בין כתלי הכלא הם חיוביים, ללא עבירות משמעת, הוא מתפקד כאחראי בקנטינת האסירים, עבר בהצלחה קורס "קרימיניון" ושליטה בכעסים ואף שימש שם מדריך לדוגמא. הוא מצוי כשנה בקבוצה טיפולית ייעודית
לעברייני מין של מב"ן בשב"ס ועל אף זאת טרם יצא לחופשות חרף קיומן של 5 המלצות של מב"ן שהתרשמו כי מסוכנותו נמוכה והמליצו כי ייצא לחופשה בתנאים מגבילים.

לטענת העותר, חוו"ד של וג"ע שלא המליצה את הוצאתו לחופשה היא שעומדת לו לרועץ והחלטת המשיב לסמוך על חוו"ד וג"ע היא החלטה בלתי סבירה ויש להתערב בה. לטענת ב"כ העותר וג"ע הסתמכה בחוות דעתה על תקרית שהתרחשה כביכול בבית הדין הרבני בין העותר לבנותיו, אירוע שלא היה ולא נברא וההחלטה מבוססת על עובדות שגויות שהציגה העו"ס בפני
וג"ע והם היוו את הבסיס להחלטת הוועדה. ב"כ העותר הציג לעיוני את פרוטוקול הדיון של בית הדין הרבני המתעד דו שיח בין העותר לבנותיו, ואשתו לשעבר.
בנוסף טען כי וג"ע איננה מקיימת את ההוראות של משרד הרווחה והשירותים החברתיים והפנה להוראה 3.37 לסעיף 4.7.2 הקובע כי במקרה של חילוקי דעות מקצועיים בין מב"ן לוג"ע, יעשה ניסיון על ידי וג"ע להזמין את נציג מב"ן להשתתף בדיוני הוועדה המחוזית או לחילופין, ליצור קשר עם נציג מב"ן במהלך הדיון בוועדה.

3.
ב"כ המשיב מתנגדת לקבלת העתירה ומבססת התנגדותה על החלטת הרשות הנסמכת על חוות הדעת של וג"ע. נטען כי ההסתמכות על חוות דעת וג"ע נעשתה בשיקול הדעת ואין להתערב בה. היא הפנתה לחלקו החסוי של הדו"ח.

4.
לאחר ששמעתי טיעוני ב"כ הצדדים לעתירה ועיינתי בחוות הדעת של מב"ן ווג"ע שהוצגו לעיוני, לרבות החלק החסוי של חוות דעת וג"ע ופרוטוקול הדיון בבית הדין הרבני, הגעתי למסקנה כי דין העתירה להידחות.

החלטת המשיב בעניינו של העותר היא החלטה מנהלית וביושבי כערכאת ערעור על החלטה זו עלי לבחון סבירותה של ההחלטה או אם נפל בה פגם המצדיק התערבותו של בית המשפט. ההלכה היא כי בית המשפט לא יחליף את שיקול דעתו בשיקול דעתה של הרשות אפילו אם ביהמ"ש סבור שהיה מפעיל שיקול דעת שונה. ברע"ב 4658/07, גלעד שמן נ' שב"ס מיום 17/09/09 (לא פורסם), נקבע כי בית המשפט כי לא יתערב בהחלטות שעניינן חופשות אסירים, אלא במקרים חריגים.

5.
אינני תמימת דעים עם הביקורת שמתח ב"כ העותר כלפי אופן עבודתה של וג"ע ואופן קבלת ההחלטה. בניגוד לעמדת הסניגור אינני מייחסת חשיבות רבה לפרוטוקול בית הדין הרבני אולם מכיוון שטיעוני הסנגור התמקדו בעיקר בו אומר כי פרוטוקול הדיון של בית הדין הרבני היה בפני
הוועדה, למרות שהוא לא מופיע בפירוט מקורות המידע והמסמכים שהוצגו בדיון. קריאת חוות הדעת מלמדת כי הוא היה בפני
הוועדה והיא הייתה ערה לתוכנו. הועדה לגילוי עריות הייתה מודעת להודאת הנאשם, ונרשם בדו"ח כי בדיון בוועדה הוקראו טיעוני העותר שהוא מביע חרטה על מעשיו ונאמר שהעותר נמצא בעיצומו של הליך טיפולי שיסתיים בחודש מאי 2012.

בשונה מחוות דעת מב"ן המתייחסת למסוכנותו הכללית של העותר, חוות דעת וג"ע מתייחסת למסוכנותו של העותר כלפי הקורבנות וחלקו החסוי של הדו"ח לא מותיר ספק כי הוועדה צדקה בהמלצתה שלא המליצה על הוצאתו לחופשות וציינה כי העותר נמצא בעיצומו של התהליך הטיפולי שטרם סיים אותו, והיא תדון בעניינו בתום ההליך הטיפולי.

6.
משכך, הגעתי למסקנה כי החלטת הרשות להעדיף חוות דעת וג"ע על פני חוות דעת מב"ן היא החלטה סבירה ואין להתערב בה.

בית המשפט מפנה תשומת ליבה של הועדה לגילוי עריות לסעיף 4.7.2 להוראה 3.37 מיום 01/06/07 של הוראות משרד הרווחה והשירותים החברתיים. למרות שלא מדובר בהוראה אופרטיבית והסעיף נוקט בלשון "ייעשה נסיון...", מן הראוי לעשות שימוש בהוראה זו.

סיכומו של דבר, העתירה נדחית.


המזכירות תישלח העתק ההחלטה לבאי כוח הצדדים.

ניתן היום,
כ"ו כסלו תשע"ב, 22 דצמבר 2011, בהעדר הצדדים.
















עתא בית משפט לעניינים מנהליים 41010-10/11 משה שיטרית נ' שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 22/12/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים