Google

נגואן ביאדסה - משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך, עורסאן עיאדאת, היועץ המשפטי לממשלה ואח'

פסקי דין על נגואן ביאדסה | פסקי דין על משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך | פסקי דין על עורסאן עיאדאת | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה ואח' |

1270-11/11 עתמ     25/01/2012




עתמ 1270-11/11 נגואן ביאדסה נ' משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך, עורסאן עיאדאת, היועץ המשפטי לממשלה ואח'








בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"מ 1270-11-11 ביאדסה נ' משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך
ואח'

תיק חיצוני
:



מספר בקשה:
1

בפני

כב' השופט
אברהם אליקים


מבקשת

נגואן ביאדסה


נגד


משיבים

1. משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך
2. עורסאן עיאדאת
3. היועץ המשפטי לממשלה
4. זקריא חרדאן
5. רחל מתוקי
6. חיים יעקב



החלטה

מבוא
1.
העותרת (להלן- המבקשת) פנתה בבקשה למתן פטור מתשלום אגרת בית משפט ולחילופין להורות על מועד נדחה לתשלום האגרה בטענה כי אין ביכולתה לעמוד בתשלום אגרת בית משפט, המבקשת תמכה בקשתה בתצהיר ונספחים שונים. המשיבים מסרו תגובתם לבקשה והמבקשת מסרה תשובתה לתגובת המשיבים.
תצהיר משלים ודפי חשבון הומצאו ע"י המבקשת לאחר החלטתי מיום 18.1.12 ולמעשה בעקבות תגובת המשיבים.

2.
אזכיר כי העותרת מבקשת כי בית המשפט יורה למשיבים לחשוף שמות עובדי ההוראה שנתמנו במהלך 10 השנים האחרונות, במהלכן פנתה המבקשת לטענתה בכל שנה מחדש למנותה כעובדת הוראה וכמורה מן המניין, כאשר הועדפו לטענתה עובדי הוראה אחרים פחות מוכשרים בשיטה לקויה ומשיקולים זרים.
טענות המבקשת
3.
המבקשת נשואה, אימא ל- 4 ילדים קטנים, סמוכה על שולחנו של בעלה, נהג אוטובוס המשתכר לטענתה סך של
7,000 ₪ בממוצע. לחובתו של בעלה שהינו המפרנס היחיד של המשפחה עומדות שתי הלוואות לפרעון שסכומן יחדיו עומד על סך של 90,000 ₪.

4.
המבקשת אינה עובדת מזה חודשים והשכר האחרון שקיבלה לידיה היה ביולי 2011 על סך של 238 ₪ בגין עבודתה כממלאת מקום במשרד החינוך.

5.
המבקשת טוענת כי הנתונים והנסיבות שפורטו לרבות בתצהיר התומך בבקשה והמסמכים שצורפו אליה, מעידים באופן חד משמעי על מצוקתה הכלכלית של המבקשת דבר שמצדיק היעתרות לבקשה.
המבקשת טוענת כי נוכח הטענות המוצקות שהועלו במסגרת העתירה, סיכוייה להתקבל גבוהים במיוחד, מטרת העתירה חשיפת מידע אודות מדיניות שיבוץ עובדי הוראה במשרד החינוך למען עמידה על החלטות הרשות המינהלית בכל הנוגע לזכויות העותרת להיות משובצת במערך עובדי ההוראה.

טענות המשיבים
6.
המשיבים טוענים כי הבקשה אינה עומדת בתנאים שנקבעו בתקנות, המבקשת מיוצגת ע"י עורך דין ולא התייחסה בבקשה ובתצהיר לאופן מימון שכר טרחתו, תצהירה של המבקשת אינו מפרט את נכסיה ורכושה של המבקשת ושל בעלה, האסמכתאות שצירפה המבקשת כלל אינן תומכות בטענתה בדבר מצוקתה הכלכלית.

7.
המבקשת לא צירפה כמו כן תדפיסי חשבון הבנק שלה מששת החודשים האחרונים כדרישת התקנות. מהם ניתן ללמוד על מצבה הכלכלי של המבקשת, אופן ניהול החשבונות ומקורות הכנסתה.
8.
המשיבים טוענים כי המבקשת אף לא פרסה תמונה מלאה אודות הנכסים הנמצאים בשליטתה/בחזקתה/בבעלותה ולא הראתה ולא הוכיחה ניסיונות גיוס כספים לרבות נטילת הלוואה לצורך תשלום האגרה.

9.
המשיבים טוענים כי ככל שבית המשפט יתרשם כי למבקשת קשיים כלכליים בתשלום האגרה, אך אלו אינם מגיעים לכדי היעדר יכולת לשלמה, מבקשים להורות על תשלום האגרה לשיעורין בתוך פרק זמן שאינו עולה על שישה חודשים.

10.
המבקשת מסרה תשובתה לתגובת המשיבים והוספיה תצהיר משלים מטעמה, ציינה כי אין לה חשבון בנק ומשכורתה הדלה ממשרד החינוך מועברת לחשבון של בעלה.
בכל הנוגע למקור מימון עורך דינה של המבקשת, נטען כי קיימת קירבה משפחתית אדוקה ובגין הטיפול בעתירה לא נגבה כל סכום מראש. המבקשת בתשובתה מוסיפה כי אין לה חשבון בנק ומשכורתה הדלה ממשרד החינוך מועברת לחשבון של בעלה, אין בבעלותה נכסים כל שהם שתוכל למכרם, היא מוסיפה כי ניסתה לגייס את סכום האגרה מבני המשפחה אך ניסיונותיה לא צלחו.

דיון
11.
עיינתי בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה ובנספחים שצורפו והגעתי למסקנה כי יש לדחות את הבקשה לפטור מאגרה.

12.
בטרם דיון אבהיר כי לאור החלטתי מיום 18.1.12 המבקשת המציאה תצהיר משלים מטעמה לתמיכה בטענותיה העובדתיות העולות מכתב תשובתה והיא אף צירפה דפי חשבון של בעלה מחודש 9/09 ועד לחודש
15/12.


13.
תקנה 14 לתקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ז-2007

קובעת:

"(א) בעל דין, הטוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לתובענה, עם הבאתה לראשונה לבית המשפט, בקשה לפטור מתשלום אגרה בגין אותה תובענה, בצירוף תצהיר שיפרט בו את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה.
....(ג) הוגשה בקשה לפטור מתשלום אגרה וראה בית משפט שאין ביכולתו של המבקש לשלם את האגרה, ונראה לבית המשפט שההליך מגלה עילה, רשאי בית המשפט לפטור את המבקש מתשלום האגרה, כולה או חלקה; בית המשפט יתחשב ביכולתו האישית של המבקש בלבד, בהסתמך על רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו, אם הוא סמוך על שולחנם בלבד...".

14.
בטרם אנתח את טענות הצדדים אפנה בהקשר זה לדברים שנאמרו ע"י הש'
ס' ג'ובראן בפסק דינו מיום 11.5.11:
"...נראה כי במקרה דנן חשוב לחזור ולהדגיש מושכלות יסוד של מערכת המשפט. הליכים משפטיים עולים כסף. ניהול ההליך המשפטי מטיל עלויות הן על בעל הדין שפתח את ההליך והן על מערכת בתי המשפט, קרי, הקופה הציבורית, והצד שכנגד...אגרת בית משפט מגלמת סכום שנדרש יוזם ההליך לשלם לידי המדינה, לא כתמחור מלא של ההתדיינות, אלא כהשתתפות שלו בחלק מן העלות של ההליך המשפטי וכנגד השירות המתקבל ממערכת המשפט ....מלבד השתתפות בהוצאות ההליך, לתשלום האגרה ישנם תכליות רבות נוספות, בכלל זה התכליות שעניינן מניעת הליכי סרק, שמירת זכויותיו של בעל הדין שכנגד, קיום מינהל שיפוטי ראוי, ועוד שאין צורך להרחיב עליהם במסגרת ערעור זה (ראו למשל ע"א 8743/04
בר נר נ' רוט
(לא פורסם 20.12.2004) .....מובן הוא שאת התכליות החשובות שעומדות בבסיס החיוב באגרה, יש לאזן בצורה מידתית אל מול זכותו של הפרט לגישה לערכאות, שהינה זכות יסוד בסיסית בשיטת המשפט הישראלית ....בקשה לפטור מאגרה בהתאם לתקנה 14 לתקנות בתי המשפט (אגרות), תשס"ז-2007
הינה אתר של איזון במשפט הישראלי בין האינטרסים הנוגדים בסוגיה זו. "נקודת האיזון הראויה מחייבת קיומו של מנגנון שבכוחו להבטיח כי מחד שעריו של בית המשפט לא ינעלו בפני
ו של בעל דין שאין בידו לשאת בתשלום האגרה. ומאידך מקום בו אין בחיוב האמור כדי להוות חסם בדרכו של בעל דין אל עבר בית המשפט - יינתן משקל לתכליות שביסוד תשלום האגרה" (פרשת מונדז, פס' 9)...
עוד חשוב להדגיש בצורה ברורה כי מי אשר מבקש שהציבור יממן באופן מלא את ההליך המשפטי בו הוא רוצה לנקוט, עליו נטל ההוכחה לקיומן של התנאים הקבועים בתקנות. המבקש שהקופה הציבורית תישא לבדה בהליכי משפטו צריך לפרוש בפני
בית המשפט תשתית עובדתית מלאה ביותר ועדכנית בדבר מצבו הכלכלי בהתאם לדרישת התקנות (ראו פרשת מונדז, פס' 9)" בשג"צ 3320/11
ד"ר צבי אורי מעוז נ' הנהלת בתי המשפט
.

ראוי לציין כי התנאים שנקבעו בתקנה 14 (ג) הם תנאים מצטברים.

15.
מהמסמכים שצורפו לבקשה לא מתקבל הרושם כי אין ביכולתה של המבקשת לשלם את האגרה, בעלה של המבקשת משתכר סכומים של על 9,000 ₪ ולא שוכנעתי כי המבקשת לא תוכל לממן את סכום האגרה החלה על ההליך.

16.
לכך אוסיף כי מבקשתה של המבקשת והנספחים שצורפו עולים אי דיוקים באשר למצבה הכלכלי, כשמסמכים מהותיים רלוונטיים לא צורפו ומיותר לציין כי חובה על מגיש בקשה לפטור מאגרה לפרוס בפני
בית משפט תשתית עובדתית מלאה ועדכנית ביותר בנוגע למצבו הכלכלי. לא כך פעלה המבקשת שבפני
י שלא המציאה את כל המסמכים התומכים בטענתה, כך למשל דפי החשבון צורפו רק לאחר החלטתי מיום 18.1.12, לא זו בלבד אלא שלא צורפו דפי חשבון לששת החודשים שקדמו לבקשה אלא רק לשלושת חודשים מ- 9/09 ועד 15/12 שלושה חודשים בלבד וגם הדף האחרון של חשבון הבנק לא צורף.
לא צורפו תלושי השכר של המבקשת כמפורט בס' 5 לבקשתה.

17.
יתר על כן, המבקשת בס' 5 לבקשתה טוענת כי השכר האחרון שקיבלה ממשרד החינוך היה בחודש יולי 2011 בגין עבודתה כממלאת מקום, למרות טענתה זו של המבקשת מעיון בדפי החשבון שצורפו עולה כי גם לאחר חודש יולי 2011 היו הפקדות לחשבון הבנק ע"י משרד החינוך, כך למשל ביום
11.10.2011 הופקדה לטובת המבקשת משכורת ממשרד החינוך בסך 2,421 ₪,
ביום 15.11.2011 הופקד סך של 476 ₪ וביום סך של 476 ₪ וכאן עולה תמיהה באשר לאי דיוקים בין האמור בבקשה לתוכן הנספחים שצורפו לבקשה.

18.
תמיהה נוספת עולה באשר לאי דיוקים באשר לגובה המשכורת של בעלה של המבקשת. המבקשת בס' 3 לבקשה ובס' 6 לתשובתה טענה כי בעלה משתכר בממוצע סך של 7,000 ₪ בעוד שבס' 5 לתצהיר והתצהיר המשלים הצהירה כי בעלה משתכר סך של 8,500 ₪, אל כל אלה אוסיף כי מעיון בדפי החשבון שצורפו עולה כי בחודש אוגוסט משכורתו של הבעל הייתה 10,211 ₪, בחודש ספטמבר 8,679 ₪, בחודש נובמבר היו שתי הפקדות בגין שכרו בסך כולל של 9,248 ₪ ובחודש נובמבר 9,354 ₪.

19.
לאור כל האמור לעיל ומשבחרה המבקשת לצרף מסמכים חלקיים לבקשתה לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשה, המבקשת לא עמדה בנטל ההוכחה המוטל עליה, המבקשת לא הוכיחה כי אין ביכולתה לעמוד בתשלום האגרה ואזכיר כי הפטור מאגרה הוא החריג והנטל להוכיח העדר יכולת כלכלית לתשלום האגרה מוטלת על מבקש הפטור.

20.
הנני מורה למבקשת לשלם את האגרה עד לא יאוחר מיום 26.2.2012.
תזכורת פנימית ליום
28.2.2012.


ניתנה היום, א' שבט תשע"ב, 25 ינואר 2012, בהעדר הצדדים.








עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 1270-11/11 נגואן ביאדסה נ' משרד החינוך/האגף לשירותי חינוך, עורסאן עיאדאת, היועץ המשפטי לממשלה ואח' (פורסם ב-ֽ 25/01/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים