Google

מדינת ישראל - עומר מחאג'נה, מאג'ד מחאגנה

פסקי דין על עומר מחאג'נה | פסקי דין על מאג'ד מחאגנה |

2561/04 פ     05/07/2004




פ 2561/04 מדינת ישראל נ' עומר מחאג'נה, מאג'ד מחאגנה




10
בתי המשפט

בש 003291/04
בית משפט השלום נצרת
בתיק עיקרי: פ 002561/04

05/07/2004
תאריך:
כב' השופטת כרמלה רוטפלד - האפט

בפני
:

מדינת ישראל

בעניין:
המבקשת

נ ג ד
1. עומר מחאג'נה

2. מאג'ד מחאגנה
המשיבים

בשם המבקשת: עו"ד תומר שורץ

בשם המשיב 2: בעצמו וע"י ב"כ עו"ד לידאוי

נוכחים:

החלטה
בעניינו של המשיב 2

1. בתיק זה הוריתי על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים הפליליים המתנהלים כנגדו בת.פ. 2561/04 וזאת לאחר שקבעתי כי בתיק החקירה די ראיות להוכחת אשמתו וזאת במידה אשר איננה מעלה מתוכה, בשלב זה, ספק סביר; לאחר שקבעתי עוד כי מתגבשת עילת מעצר ולאחר שקבעתי כי המשיב לא הצליח להפריך חזקת המסוכנות הסטטוטורית העומדת כנגדו וכי למעשה, במעשיו, חיזק החשש ממסוכנותו.
כל זאת לאחר שהמשיב הואשם בעבירה של פציעה בנסיבות מחמירות לאחר שנטען כנגדו כי ביום 16.5.04 דקר את המתלונן בסכין בחזהו וזאת בעוד המתלונן יושב ברכבו ולאחר שאותו מתלונן הותקף על ידי המשיב מס' 1 ביחד עם אחרים. מחומר הראיות בתיק החקירה עלה כי המשיב דקר את המתלונן לאחר שהשים עצמו כמי שמבקש להפסיק את האלימות.

2. בהחלטה מיום 10.6.04 הורני כב' השופט א. א. לוי כדלקמן:

"סברתי כי בטרם החליט בית משפט השלום על מעצרו של העורר, טוב היה עושה אם היה מסתייע בתסקיר מעצר, שהיה עשוי להבהיר את סוגית המסוכנות בצד בחינתן של חלופות מעצר העשויות לתת לה מענה. משהדבר לא נעשה, ועל דעתו של ב"כ המשיבה, אני מורה על החזרתו של הדיון לבית משפט השלום, ושירות המבחן מתבקש להניח בפני
ו תסקיר מעצר במועד מוקדם ככל שניתן. תסקיר זה יעסוק באותן שאלות שבשמן נקבתי, לאמור, האם נשקפת מהעורר סכנה נמשכת ואם התשובה לכך תהיה חיובית, האם יש בנמצא חלופות מעצר ראויות. לאחר כל אלה, יחזור בית משפט השלום ויחליט אם להותיר את מעצרו של העורר על כנו."

3. תסקיר שירות מבחן שהוגש לקראת הדיון בפני
היום מעלה כי המשיב סובל ממצב נפשי לא יציב, על רקע אורגני, הוא סובל מהתקפי אפילפסיה וכן מתופעות פסיכוטיות. בנוסף, מתוארים סימפטומים התנהגותיים המשקפים חוסר יציבות נפשית, התפרצויות זעם, חרדה והתכנסות בעצמו וכן מחשבות רדיפה. התסקיר מעלה עוד כי המשיב נזקק באופן עקבי לטיפול במגוון של תרופות אנטי פסיכוטיות. שירות המבחן מוסיף עוד כי המשיב חש ניכור ובדידות בבית המעצר ואף אכזבה והשפלה כתוצאת מעצרו וכי הוא מתמקד בעלבון האישי אותו הוא חווה כתוצאה מכליאתו והרחקתו מבני משפחתו. השירות התרשם כי המשיב חש כאב וככל הנראה עושה חשבון נפש לגבי האירועים שהובילו אותו למצבו הנוכחי. לאור האמור, ממליץ שירות המבחן על שחרורו של המשיב לחלופת מעצר שהוצעה בביתו של מר עואד יאסר וזאת בשל מצבו הבריאותי של המשיב ובשל מצבו של בנו אשר אף הוא סובל מבעיית בריאות וזקוק לאביו. לא מצאתי בתסקיר התייחסות למסוכנות העולה מן המשיב וזאת בלשון מפורשת.
בדיון שבפני
הובהר כי החלופה המוצעת הינה בביתו של מי שמשמש כחלופת מעצר גם עבור הנאשם האחר בתיק זה.

4. מלכתחילה לא נעלמה מעיני מצוות המחוקק לבחון האפשרות להשיג מטרת מעצרו של המשיב בתנאי שחרור שפגיעתם בחירותו תהיה פחותה. עם זאת, סברתי כי במקרה זה לא ניתן להשיג מטרת המעצר בדרך של חלופה לאחר שלא סברתי כי המשיב הצליח להפריך חזקת מסוכנותו ואף לא סברתי כי ניתן לאיינה בחלופה כלשהי. בהחלטה זו נשענתי, בין היתר, על בש"פ 507/04 דני וונדה נ' מדינת ישראל
(תק - על 2004(1)), 576 בו נקבע מפי כב' השופטת חיות כי:

"כפי שכבר צוין לא אחת בהחלטותיו של בית משפט זה, יש צורך לשרש ולהדביר בכל תוקף את תת - תרבות הסכין, לרבות בדרך של מעצר עד תום ההליכים, משום שמי שקיימות לגביו ראיות לכאורה כי עשה שימוש בנשק הסכין פעם אחת, לא ניתן לסמוך עליו שלא יחזור ויעשה שימוש כזה פעם נוספת."

וראה עוד בש"פ 2213/04, ניתן ביום 3.3.04 מפי כב' השופט גרוניס ובו הוחלט על מעצר עד תום ההליכים של צעיר נורמטיבי, חסר עבר פלילי, אשר דקר אחר באמצעות סכין במהלך קטטה שפרצה בין שתי קבוצות. (מדינת ישראל
נ' אוהד פנחס), תק- על 2004(1), 2517. (ראה עוד בש"פ 5986/03 מובארכ בן רביעה נ' מדינת ישראל
תק - על 2003(2), 3596 וכן בש"פ 544/03 חמודה לובאני נ' מדינת ישראל
תק - על 2003(2), 2555).

5. עמדתי זו נשארה בלא שינוי, גם לאחר קבלת תסקיר קצין המבחן ובחינתו בהתאם למצוות כב' השופט א.א. לוי.
כפי המתואר התסקיר מעלה כי המשיב סובל ממצב נפשי לא יציב, מהתקפי אפילפסיה ומתופעות פסיכוטיות וכי בהתנהגותו חוסר יציבות נפשית, התפרצויות זעם, חרדה, התכנסות בתוך עצמו וכן מחשבות רדיפה.
מצבו זה לשיטתי, אך מגביר מסוכנותו, לאחר שככל העולה, נתקף המשיב במצבים בהם אין לו שליטה על התנהגותו.
לא שוכנעתי כי ביכולת הערב, בחלופה המוצעת כדי להשתלט על המשיב במצב זה וזאת על אף כוונותיו הטובות בהן אינני מטילה כל ספק. המלצת שירות המבחן הקובעת כי ניתן לשחרר את המשיב לחלופה המוצעת מורה כן בשל מצבו הבריאותי של המשיב ושל בנו אך איננה מבהירה כיצד יתגבר המפקח המוצע על מצבו הבריאותי והנפשי של המשיב.
שחרור לחלופת מעצר איננו יכול לבוא בשל אמפטיה למצבו הנפשי והבריאותי של המשיב אלא צריך להוות חלופה אשר יש בה כדי לאיין מסוכנותו. לא שוכנעתי כי מסוכנותו התאיינה אך בשל הבדידות שחש במעצרו. גם בחשבון נפש לא די כל זמן שהמשיב עומד בכפירתו.
בסופו של יום, לא מצאתי כי בחלופה המוצעת יש כדי לאיין מסוכנות זו וזאת על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במקום חלופה אשר בו נמצא גם הנאשם מס' 1 בתיק זה, כך שמדובר בצירוף יחדיו של מי שחברו מלכתחילה בביצוע מעשה אלימות חמור.

6. אבקש עוד להדגיש כי בנוסף, דווקא לאור המידע אשר נוסף בתסקיר שירות המבחן, הנני סבורה כי לא ניתן יהיה לבטל או להפחית המסוכנות העולה מן המשיב ומשכך לא ניתן להשיג מטרת מעצרו אלא בדרך של מעצר של ממש. הדברים אמורים בשים לב למצבו הנפשי והבריאותי של המשיב כפי המתואר אשר לשיטתי אינם מאפשרים לאיין מסוכנותו.

לענין זה אבקש להפנות לבש"פ 5859/04 שם נקבע מפי כב' השופט חשין כי:

"השאלה הראשונה.. שבית משפט משווה לנגד עיניו היא, אם ניתן לבטל את המסוכנות הנשקפת מפלוני על דרך של חלופת מעצר.
...
רק אם מגיע בית המשפט לכלל מסקנה כי המסוכנות הנשקפת מן הנאשם היא שניתן לבטלה או להפחיתה בעיקרה - לפי המשוער - על דרך של חלופת מעצר, רק אז יבחן בית המשפט אם חלופת מעצר המוצעת, חלופת מעצר ראויה היא בנסיבותיו של הענין."

כאמור, נתקשיתי למצוא חלופת מעצר שתסכון בעניינו של המשיב. המסוכנות העולה ממעשיו, אשר איננה מהווה רק ביטוי לתת - תרבות הסכין, אלא גם מהווה ביטוי למסוכנות אישית נוספת לאחר שכאמור הערים על המתלונן במעשיו, אך מתחזקת בתסקיר שירות המבחן כמתואר.
משכך, הנני סבורה כי לא ניתן להשיג מטרת מעצרו בדרך שפגיעתה בחירותו תהיה פחותה.

הבקשה נדחית.

ניתנה והודעה היום ט"ז בתמוז, תשס"ד (5 ביולי 2004) במעמד הצדדים.

כרמלה רוטפלד - האפט

שופטת

אפרת מנשקו








פ בית משפט שלום 2561/04 מדינת ישראל נ' עומר מחאג'נה, מאג'ד מחאגנה (פורסם ב-ֽ 05/07/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים