Google

חליל אבו לטייף - כפאח אבו פריח, עטיאה אבו פריח

פסקי דין על חליל אבו לטייף | פסקי דין על כפאח אבו פריח | פסקי דין על עטיאה אבו פריח |

45117-02/12 רתק     16/04/2012




רתק 45117-02/12 חליל אבו לטייף נ' כפאח אבו פריח, עטיאה אבו פריח








בית המשפט המחוזי בבאר שבע

בפני
:

כב' ס. הנשיא השופטת ר. יפה-כ"ץ
רת"ק 45117-02-12



בעניין
:


חליל אבו לטייף


המבקש


נגד




1. כפאח אבו פריח
2. עטיאה אבו פריח

המשיבים

בקשת רשות ערעור על פסד דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע
בת"ק 6202-05-10
שניתן ביום 08/02/12
על ידי כב' השופט עמית כהן

ה ח ל ט ה

1.
זוהי בקשה לפטור מתשלום אגרה ומחובת הפקדת עירבון, במסגרת בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע.
ביהמ"ש לתביעות קטנות בבאר שבע דן בתביעתם של המשיבים
(בדיונים נכח המשיב 2 מטעם המשיבים, לאחר שביהמ"ש קמא פטר את המשיבה 1 מהתייצבות בדיונים)
לפצותם בגין נזק אשר נגרם לרכבם בתאריך 29/10/09 בעקבות תאונת דרכים, שבה התנגש המבקש, עת נהג במשאיתו, ברכבם של המבקשים. טענתם העיקרית של המשיבים הייתה, כי המבקש התנגש ברכבם מאחר ולא ציית להוראות שוטר תנועה, אשר נכח באותו מועד וכיוון את תנועת הרכבים; ואילו המבקש טען, כי אין הוא אשם בקרות התאונה וכי הנהג, אשר נסע ברכבם של המשיבים, הוא זה אשר לא ציית להוראות שוטר התנועה ופגע במשאיתו.
בית ההמשפט, לאחר ששמע את הצדדים ואת העדים מטעמם, ועיין בחומר שהוגש לעיונו, קיבל את גרסת המשיבים לקרות התאונה, וקבע כי על המבקש לפצותם בסך כולל של 6,250 ₪.
נגד

פסק דין
הוגשה הבקשה למתן רשות ערעור.

2.
יחד עם הגשת בקשת רשות הערעור כנגד פסק הדין, הגיש המבקש, כאמור, גם בקשה לפטור מתשלום אגרה ומחובת הפקדת עירבון. את בקשתו לפטור זו ביסס המבקש בחוסר יכולת כלכלית. לטענתו, כחמישה חודשים

(טרם הגשת הבקשה)
החל לעבוד כנהג משאית שכיר ומרוויח כ-7,000 ₪ לחודש; הינו אב ל-14 ילדים ומקבל קצבת ילדים בסך 2,000 ₪ בחודש; אשתו עקרת בית ואיננה עובדת; בבעלותו דירה ברהט שערכה כ-44,000 ₪; הוא חב למעלה מ-200,000 ₪ לנושים שונים בהוצל"פ
(כאשר בבקשתו ציין המבקש כי יצרף את רשימת התיקים בהוצל"פ, דבר אשר לא נעשה בפועל)
; וקיים עיקול על חשבון הבנק שלו. לבקשתו צרף המבקש תצהיר לאימות טענותיו.

בבקשת רשות הערעור ציין המבקש, כי בכוונתו לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי שיגיש עבורו את עיקרי הערעור
(מבלי לציין מועד ספציפי, כאשר עד היום נימוקי הערעור טרם הוגשו)
ועל כן הגיש בקשה לאקונית למתן רשות ערעור, כדי לא לאחר את המועד האחרון להגשת הבר"ע.

3.
החובה לשלם אגרה

(תקנה 2 לתקנות בתי המשפט (אגרות), תשס"ז–2007, להלן: "תקנות האגרות")
, והחובה להפקיד עירבון
(תקנה 404 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984, להלן: "תקנות סד"א")

על ידי מי שמגיש בקשת רשות ערעור - נקבעו בדין. בצד הוראות אלה, נקבעה גם אפשרות לפטור את המבקש מחובות אלו
(שתיהן או אחת מהן)
, כאשר השיקולים העיקריים שעל פיהם ניתן ליתן פטור הם חוסר יכולת כלכלית ובחינת סיכוי ההליך.

אשר לאגרה, תקנה 14 לתקנות האגרות קובעת, בזו הלשון:

אגרה
"
(א)
בעל דין, הטוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לתובענה, עם הבאתה לראשונה לבית המשפט, בקשה לפטור מתשלום אגרה בגין אותה תובענה, בצירוף תצהיר שיפרט בו את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה.
...


(ג)
הוגשה בקשה לפטור מתשלום אגרה וראה בית משפט שאין ביכולתו של המבקש לשלם את האגרה, ונראה לבית המשפט שההליך מגלה עילה, רשאי בית המשפט לפטור את המבקש מתשלום האגרה, כולה או חלקה; בית המשפט יתחשב ביכולתו האישית של המבקש בלבד, בהסתמך על רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו, אם הוא סמוך על שולחנם בלבד.


במידה והוחלט לפטור את המבקש מתשלום אגרת בקשת רשות הערעור, עדיין יש להידרש לסוגיה האחרת, דהיינו, אם בנוסף לפטור האמור ראוי יהיה לפטור את המבקש גם מחובת העירבון, חובה המצויה בתקנות 404, 427 ו-428 לתקנות סד"א, שזו לשונן:



"404.
(א) עם הגשת בקשה לרשות ערעור, יפקיד המבקש ערבון או יתן ערובה להבטחת הוצאותיו של המשיב בבקשה ובערעור, ויצרף את המסמכים המפורטים בתקנה 419, אך רשאי בית המשפט לדון בבקשה אף אם לא צורפו העתקים מהחלטות הערכאות הקודמות הנוגעות לאותו ענין.
(ב)
על הפקדת ערבון או מתן ערובה בבקשה לרשות ערעור יחולו הוראות תקנות 427 עד 433, בשינויים המחוייבים...
...

427. המערער חייב לערוב את הוצאות המשיב בדרך האמורה בסימן זה.



428.
משהוגש כתב הערעור, יקבע הרשם של בית המשפט שלערעור את סכום הערבון שעל המערער להפקיד בבית המשפט להבטחת הוצאותיו של כל משיב ואת המועד להפקדתו וימציא למערער הודעה על כך..."
הלכה היא, כי על בית המשפט, בבואו לבחון בקשה למתן פטור מהפקדת עירבון, ליתן משקל לשני אינטרסים מתחרים, כאשר מצד אחד - ניצבת זכות הגישה לערכאות ופתיחת שערי בית המשפט גם בפני
מי שידו אינה משגת לשלם את ההוצאות הכספיות הכרוכות בהליך, ומן הצד האחר, יש להבטיח את הוצאותיו של מי שזכה בדין ולא להותירו, בסופו של יום, ללא יכולת לפרוע את הוצאותיו. על מנת לאזן בין האינטרסים הנ"ל, על המבקש פטור להוכיח גם העדר יכולת כלכלית וגם, כי סיכויי ההצלחה בערעור טובים, כאשר שני התנאים מצטברים.

היות ובקשת פטור מאגרה היא עניין שבין המערער למדינה, בעוד שהפקדת העירבון נועדה להבטיח את המשיב והוצאותיו במידה וייפסקו לטובתו הוצאות שכאלה אם הערעור יידחה, אזי הבקשה לפטור מהפקדת עירבון מעמידה רף דרישה גבוה יותר.

ההלכה גם קובעת, שעל המבקש פטור מחמת מצוקה כלכלית, לפרוש בפני
ביהמ"ש תשתית מפורטת ועדכנית של מצבו הכלכלי, להמציא פרטים על רכושו ומקורות הכנסתו, הנתמכים במסמכים, ולהראות, כי ניסה לגייס את הסכום הנדרש מבני משפחתו, וכי הדבר לא עלה בידו
(ר', למשל, רע"א 2125/07 עבד אלכרים מחאמיד נ' עבד אללה מחאמיד, החלטת כב' השופט רובינשטיין מיום 11/09/07)
.

4.
ובענייננו, המבקש לא צרף לבקשתו כל מסמך המעיד על מצבו הכלכלי ולא פירט האם וכיצד ניסה לגייס את הכסף הדרוש לתשלום, ולפיכך, גם אם יש לו חובות, כטענתו, וגם אם מצבו הכלכלי אינו שפיר, עדיין לא עמד בנטל להראות, כי הוא נעדר יכולת כלכלית לשלם את האגרה או להפקיד את העירבון, ודי בנימוק זה כדי לדחות את הבקשה לפטור מאגרה וקל וחומר את הבקשה לפטור מהפקדת עירבון.

5.
ייתרה מכך, עיון בתיק ביהמ"ש קמא מעלה, כי ממילא דין בקשת רשות הערעור להידחות לגופה.



יש לזכור, כי הליך התביעה הקטנה אמור להיות, יעיל, נגיש פשוט ומהיר, ועל כן גם לא מוקנית לצד, שאינו שבע רצון מהחלטת ביהמ"ש, זכות לערער, והוא נדרש לבקש רשות לעשות כן. בשל כך, יש להעניק משקל רב להכרעת בית המשפט שבפני
ו התברר העניין וליתן משנה חשיבות לכלל לפיו, אין זו דרכה של ערכאת הערעור להתערב בממצאים שנקבעו על ידי הערכאה המבררת, מאחר והמשפט מתנהל בפני
ה בלבד; היא זו ששומעת את העדים והיא זו שמתרשמת מדבריהם וממהימנותם. קל וחומר כשזכות הערעור אינה מוקנית, כמו במקרה שמבקשים להתערב בפסק דינו של ביהמ"ש בתביעות קטנות.

6.
ובמקרה שבפני
נו, ביהמ"ש שמע את הצדדים, אפשר להם לחקור זה את זה, בחן את עמדותיהם, ובסיכומו של הליך מצא, שיש לדחות התובענה מאחר ואיננו יכול להעדיף את גרסת המבקש, אשר נטל ההוכחה מוטל עליו, על פני גרסת המשיב.

מעבר לנדרש יצויין, כי ביהמ"ש נימק את ממצאיו, ומהעדויות שעמדו בפני
ו גם לא ניתן לומר, שקביעותיו חסרות יסוד.

סיכומו של דבר, מצאתי כי דין בקשת רשות הערעור להידחות לגופה, וממילא יש לדחות גם את הבקשות הנלוות.

משלא התבקשה תגובת המשיב - אין צו להוצאות.

המזכירות תעביר העתק החלטה זו לצדדים.

ניתנה היום,
כד' ניסן תשע"ב, 16 אפריל 2012, בהעדר הצדדים.


השופטת רויטל יפה-כ"ץ
ס. נשיא








רתק בית משפט מחוזי 45117-02/12 חליל אבו לטייף נ' כפאח אבו פריח, עטיאה אבו פריח (פורסם ב-ֽ 16/04/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים