Google

עלי בשתאוי - משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר

פסקי דין על עלי בשתאוי | פסקי דין על משטרת ישראל | פסקי דין על שירות בתי הסוהר |

5815-03/12 עתא     18/04/2012




עתא 5815-03/12 עלי בשתאוי נ' משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר








בית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"א 5815-03-12 בשתאוי(אסיר) נ' משטרת ישראל
/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר ואח'



בפני
כב' השופט יונתן אברהם

העותר
עלי בשתאוי
, ת.ז. 032883324


נ
ג
ד

המשיבים
1. משטרת ישראל
2. שירות בתי הסוהר


החלטה

העותר הורשע בעבירת הריגה והוטל עליו עונש מאסר של 15 שנה, החל משנת 2003.
בעתירה הנוכחית הוא מלין על כך כי אין מאשרים לו לצאת לחופשות.
בכתב העתירה טען העותר כי מאז תחילת מאסרו לא ראו הגורמים בכלא לשבצו לקבוצה טיפולית כלשהי ובקשותיו ליציאה לחופשות נדחו על ידי הגורמים המוסמכים בהסתמך על חוות דעת ועדת אלמ"ב שניתנה בעניינו.
החופשה נחוצה לו לטענתו, בשל משבר משפחתי קשה המאיים על יחסיו עם משפחתו ורצונו לאחות את השברים וכן לצורך חזרה לחיים תקינים ונורמטיביים לאחר מאסרו.
העותר היפנה לחוות דעת ועדת אלמ"ב מיום 04/08/11, בה צוין כי סבל בעבר ממחלת נפש והתמכרות לסמים וכי כיום הוא מטופל בתרופות, נמצא במעקב נפשי ומוסר בדיקות שתן תקינות, משתתף בקורסים חינוכיים, לומד ועובד, מצבו הנפשי יציב והתנהגותו תקינה.
לטענתו, לא נשקפת ממנו כל סכנה במידה שיצא לחופשה.

בתשובת המשיבים לעתירה נטען כי לאחרונה הוסר סיווגו של העותר כאסיר אלמ"ב ועניין סיווגו בקטגוריה א' עומד לבחינה בתקופה הקרובה.
המשיבים מתנגדים ליציאת העותר לחופשה בהסתמך על עמדת גורמי הטיפול בבית הסוהר, לפיה הוא סובל מתחלואה כפולה (סכיזופרניה פרנואידית וכן התמכרות רבת שנים לסמים). גורמי הטיפול ציינו כי הוא אמנם מגלה רצון להירתם להליך טיפולי, הוא שולב בקבוצת התמכרות ראשונית ונוטל גם חלק בקבוצה חינוכית בתחום ההתמכרות וכן בקבוצה נוספת בשם "מעגלי החיים" אשר תסתיים בעוד כ- 4 חודשים, ולאחר סיומה ישקל מצבו של העותר וכן תיבחן עמדת המשיבים לעניין יציאתו לחופשות.

בדיון שהתקיים בפני
י העלה ב"כ העותר טענות קשות כנגד התנהלות שב"ס בעיכוב מתן טיפול לעותר ובעניין זה ציטט חלקית ב"כ העותר מהחלטה שניתנה על ידי כב' הש' צרפתי (ההחלטה לא צורפה לכתב העתירה וגם לא הוצגה לעיוני בסופו של יום).
לטענתו, כב' הש' צרפתי ביקר בשעתו את שב"ס על כך שלא נתן מענה לשאלה מדוע עד לדיון בפני
ו לא שולב העותר בטיפול.
עוד טען ב"כ העותר כי שב"ס טען מאז ומתמיד שאין מסגרת המתאימה לטיפול בתחלואה כפולה וזאת בתשובה לכל בקשה של העותר להשתתף בטיפול וכעת מסתבר שיש לו מסגרת מתאימה.
לטענתו, יש לעותר רצון לעשות שינוי והדבר עולה אף מעמדת גורמי הטיפול, על כן יש לתת לעותר הזדמנות לצאת לחופשה, אפילו קצרה של 24 שעות ואפילו במעצר בית מלא, בפיקוח ובאיזוק אלקטרוני, על מנת לתת לעותר תקווה שהטיפולים אותם הוא עובר מועילים לו.

בתשובה לטענות אלו התנגדה ב"כ העותר לכל טענה המבוססת על העתירה בה דן כב' הש' צרפתי וזאת בטענה כי טענות אלה לא הועלו בכתב העתירה עצמו ולא היה סיפק בידה על כן להיערך ולהשיב לטענות מסוג זה ויתכן שבשל שינוי שחל במצב, החל העותר לקבל טיפול כגון שמצבו הנפשי השתנה.
לגופו של עניין טענה שהחלטת המשיבים מעוגנת בחוות דעת של הגורמים המקצועיים המנמקים את החלטתם במורכבות נתוניו האישיים של העותר.

שקלתי את טיעוני הצדדים בכובד ראש מכאן ומכאן. כאמור, על אף שב"כ העותר ציטט מתוך החלטת כב' הש' צרפתי באופן חלקי, החלטה זו לא צורפה לכתב העתירה וגם במהלך הדיון לא הוצגה לעיוני בסופו של דבר ועל כן אתקשה להתייחס לטענות הנטענות על יסודה.
כמו כן, לא ניתנה הזדמנות מספקת לב"כ המשיבים להיערך להשיב לטענות מסוג זה.

לגופו של עניין, ניכר, כי ככל הנראה חלה התייצבות במצבו הנפשי של העותר בעקבות טיפול תרופתי אותו הוא מקבל וכי העותר שולב בסופו של דבר במס' טיפולים הנוגעים לתחום ההתמכרות מסמים, כי הוא משתף פעולה באופן רציני וכן עולה מתעודה שהציג בפני
י ב"כ העותר כי הוא מגלה יצירתיות ונכונות לשיתוף פעולה בכל מפגש.

יחד עם זאת, עולה מעמדת גורמי הטיפול כי מדובר בראשיתו של תהליך ולא בסופו ואין די בהשתתפות ובהתקדמות שהושגה עד כה כדי להפחית הפחתה משמעותית ממסוכנות העותר עד כדי שיבוא בשעריה של חופשה.
הלכה ידועה היא כי בית המשפט אינו מחליף את שיקול דעתו בזה של גורם מקצועי או ועדה מקצועית ונכון הדבר לענייננו גם בזיקה לעמדת גורמי הטיפול בכלא, האמונים על ביצוע הערכת מסוכנות.
נמצא אם כן כי החלטת המשיבים מבוססת על הערכה מקצועית של גורם מוסמך וניתנה כדין ועל כן אין להתערב בה.

אשר על כן, אני דוחה את העתירה.

המזכירות תמציא לצדדים העתק ההחלטה
.

ניתנה היום, כ"ו ניסן תשע"ב, 18 אפריל 2012, בהעדר הצדדים.








עתא בית משפט לעניינים מנהליים 5815-03/12 עלי בשתאוי נ' משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 18/04/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים