Google

"אוירום" נתיבי אוויר בע"מ - טובה אילני ואח', עזבון המנוח יעקב זיק, מדינת ישראל

פסקי דין על "אוירום" נתיבי אוויר בע"מ | פסקי דין על טובה אילני ואח' | פסקי דין על עזבון המנוח יעקב זיק | פסקי דין על מדינת ישראל |

155/72 בש     31/10/1972




בש 155/72 "אוירום" נתיבי אוויר בע"מ נ' טובה אילני ואח', עזבון המנוח יעקב זיק, מדינת ישראל




(פד"י כז (1) 421)

(פד"י כז (1) 421)


בבית המשפט העליון

בקשות שונות מס' 155/72


השופטים:
כבוד הנשיא אגרנט


המבקשת:
"אוירום" נתיבי אוויר בע"מ


ע"י ב"כ עו"ד ד"ר מ' עליאש


נ ג ד

המשיבים:
1. טובה אילני, ואח'

2. עזבון המנוח יעקב זיק
ע"י ב"כ עו"ד ל' חורב
– בשם המשיבים מס' 1, מס' 2;
3. מדינת ישראל


ע"י ב"כ עו"ד י' עדיאל
, סגן פרקליט המדינה בשם המשיבה מס' 3


בקשה להורות על העברת הדיון בתביעה שהוגשה על-ידי המשיבה מס' 1, ב-תי"א 56/72, בבית-המשפט המחוזי, נצרת, לבית-המשפט המחוזי, תל-אביב-יפו.


החלטה

הנשיא אגרנט
:

בקשה זו להעברת הדיון בתובענה שהוגשה על-ידי המשיבה מס' 1 ואחרים בבית-המשפט המחוזי בנצרת, בתיק אזרחי 56/72, אל בית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו – דינה להידחות. אלה הטעמים לכך:

א. בעקבות החלטתי בתיק
ב"ש 56/67, קרן קימת לישראל בע"מ נגד צבי מנחם; פד"י, כרך כא (1), ע' 403-404
, הריני רואה בעובדה, שהמבקשת עוררה את הטענה של חוסר סמכות מקומית בישיבה של קדם-משפט בבית-המשפט המחוזי בנצרת, משום "התחלת הדיון", וכיון שאין בפני
כל הוכחה על הסכמת השופט המלומד, שהחל לדון בעניין, להעברת הדיון, אין בידי היום להיעתר לבקשה.

ב. אילו עמד הטעם הנ"ל לבדו, לא הייתי אולי דוחה את הבקשה ומתנה את העברת הדיון בהשגת ההסכמה האמורה. אולם, לטעם האמור מצטרפת העובדה, כי הבקשה הנוכחית באה לפני בשלב מאוחר. רצוני לבאר: התובענה הוגשה ביום 5.3.72. (1) לפני שנדונה הטענה של חוסר סמכות מקומית הגישה אלי המבקשת בקשה להעברת הדיון, וביום 6.6.72 נדחתה הבקשה על-סמך הנימוק שכיון שאותה טענה טרם הוכרעה, "אין מקום בשלב זה לבקשת המבקשת להעביר את הדיון בתביעה הנדונה על-סמך מאזן הנוחיות, לבית-משפט במחוז אחר" (ב"ש 73/72). (2) החלטת השופט בדבר דחיית הטענה של חוסר סמכות מקומית ניתנה ביום 2.7.72. (3) הבקשה הנוכחית הוגשה רק ביום 25.8.72, כלומר למעלה מחודש וחצי לאחר שנדחתה הטענה של חוסר סמכות מקומית וכעבור קרוב לחמישה חדשים לאחר הגשת התובענה. לעניין האחרון מתווספת העובדה, כי יהיה דרוש גם משך זמן מסויים להשגת הסכמת השופט להעברת הדיון, אם בכלל תינתן הסכמה כזאת, דבר אשר יש להניח כי הצד שכנגד יתנגד לו. כאשר מביאים בחשבון את כל הדברים האלה, כי אז יש מקום גם לשיקול, כי בבית-המשפט המחוזי מחכים משפטי הנזיקין הרבה זמן עד שהם מגיעים לבירור. כפי שציינתי לא פעם, עומס העבודה של בית-המשפט, כשלעצמו, אינו מהווה שיקול לגבי בקשה המוגשת
לפי סעיף 36 לחוק בתי-המשפט
על-סמך מאזן הנוחיות, אך ניתן להתחשב בו כאשר חל איחור בהגשת הבקשה להעברת הדיון, כך שברור כי התובענה תגיע לבירור בבית-המשפט המחוזי, אליו הוגשה. הרבה זמן לפני שתגיע לבירור בבית-המשפט המחוזי, אשר אליו מבקשים להעביר את הדיון והיא תיכנס שם לתור משפטי הנזיקין, המחכים לבירור.

ג. קיים טעם נוסף לדחיית הבקשה והוא: בתצהיר שהוגש על-ידי המבקשת כתמיכה לבקשתה אמנם נאמר שאין יותר מארבעה עדים המתגוררים בתחום השיפוט של בית-המשפט המחוזי בנצרת, לעומת 30 עדים המתגוררים בתחום השיפוט של בית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו. אולם זהו כל אשר נאמר בתצהיר ולא הוזכרו שם הפרטים המראים מי הם העדים הללו, על מה הם צריכים להעיד ואיפה מקומות מגוריהם. פרטים כאלה שמעתי היום מפי בא-כוח המבקשת. מטעם המשיבה מס' 1 לא הוגש תצהיר כלשהו בתמיכה להתנגדותה לבקשה הנדונה והיום שמעתי מפי בא-כוחה פרטים הבאים להוראות שמספר ניכר של העדים החשובים מתגוררים באזורי השיפוט של בתי-המשפט בנצרת ובחיפה. ברור שלא בא-כוח המבקשת ולא בא-כוח המשיבה מס' 1 עשו את המוטל עליהם, מבחינה ראייתית, כדי שאוכל לברר מה מחייב מאזן הנוחיות לעניין הבקשה הנדונה.

על-סמך האמור הריני מחליט לדחות את הבקשה. המבקשת תשלם למשיבה מס' 1 הוצאות בסכום כולל של 200 ל"י.

ניתן היום, כ"ג בחשון תשל"ג (31.10.1972).







בש בית המשפט העליון 155/72 "אוירום" נתיבי אוויר בע"מ נ' טובה אילני ואח', עזבון המנוח יעקב זיק, מדינת ישראל, [ פ"ד: כז 1 421 ] (פורסם ב-ֽ 31/10/1972)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים