Google

ג'קי יחיא - מדינת ישראל

פסקי דין על ג'קי יחיא |

3709/11 עפ     03/05/2012




עפ 3709/11 ג'קי יחיא נ' מדינת ישראל




פסק-דין בתיק ע"פ 3709/11



בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים


ע"פ 3709/11



לפני:

כבוד השופטת מ' נאור


כבוד השופט א' רובינשטיין


כבוד השופט צ' זילברטל


המערער:
ג'קי יחיא



נ


ג


ד



המשיבה:
מדינת ישראל


ערעור על גזר דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט רוזן) בת"פ 988-01-11 מיום 4.4.11

תאריך הישיבה:


ח' באייר התשע"ב
(30.4.12)
בשם המערער:
עו"ד יוסף פרידמן

בשם המשיבה:
עו"ד גלי פילובסקי

פסק-דין

השופט א' רובינשטיין
:

א.
ערעור על גזר דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט רוזן) בת"פ 988-01-11 מיום 4.4.11, בגדרו הושתו על המערער 30 חודשי מאסר בפועל, הופעל מאסר מותנה בן 12 חודשים, מהם שמונה במצטבר (בניכוי ימי מעצרו (16.12.10-21.12.10)), ובסך הכל 38 חודשים, והוטל מאסר מותנה. עניינה של הפרשה תקיפתה של עובדת תחנת דלק וגניבה הימנה, ושוד נהג מונית.

רקע והליכים

ב.
המערער הורשע לפי הודאתו בכתב אישום מתוקן, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של תקיפה סתם, גניבה ושוד. ביום 16.2.10 בשעות לילה מאוחרות, גנב המערער טלפון נייד מעובדת תחנת דלק, תוך שהוא מניח את ידו על פיה, מורה לה להיות בשקט ונמלט מן המקום; באירוע נוסף באותו לילה, שדד המערער נהג מונית על ידי חניקתו ואיומים על חייו, ונטל הימנו כ-370 ₪ במזומן.

גזר הדין של בית המשפט קמא

ג.
בגזרו את הדין שקל בית המשפט המחוזי, מחד גיסא, את חומרת מעשיו של המערער, שאת התנהגותו הגדיר כבזויה, את הפגיעה במתלוננים ואת עברו הפלילי הלא קל של המערער, שכלל הרשעות רבות בעבירות רכוש, אלימות ומין, לרבות שוד. מאידך גיסא, שקל בית המשפט את הודאת המערער והחיסכון בזמן שיפוטי שהביאה עימה, את נסיבותיו האישיות הקשות ורצונו להשתקם ולהיגמל מסמים. הושתו העונשים כאמור. בית המשפט המליץ בפני
גורמי שירות בתי הסוהר על שיבוץ המערער "בתכנית גמילה ושיקום בהקדם, בחצי הראשון של ריצוי תקופת המאסר".

טענות המערער בערעור

ד.
טענתו המרכזית של המערער היא, כי טעה בית המשפט המחוזי שעה שלא נעתר לבקשתו להישלח לתסקיר שירות המבחן לפני גזירת דינו, ובכך לא נבחנה התאמתו להיכלל במסגרת טיפולית סגורה לגמילה מסמים. צוין כי המערער הוכיח שניתן ליתן בו אמון, שכן התיצב לכל הדיונים בהיותו במעצר בית תחת מעצר מאחורי סורג ובריח בשל שביתת הפרקליטים; כן נאמר כי נישא לאחרונה לאשה נורמטיבית. עוד נטען, כי טעה בית המשפט המחוזי כשהטיל עונש מאסר ממושך מבלי לתת משקל הולם למכלול נסיבותיו האישיות של המערער; נאמר, כי המערער החל דרך חדשה עם נישואיו, הביע חרטה כנה ורצון ממשי להיגמל מסמים. בדיון בפני
נו (30.4.12) חזר המערער על בקשתו להשתלב בקהילה טיפולית סגורה לגמילה מסמים, אף שהמדובר בתקופה ארוכה (שנה ומחצה). לטענתו, יש ליתן בו אמון ולאפשר לו לחזור לדרך הישר ולא להנציח את מעגל הסמים בו הוא נמצא; מנגד, בבית האסורים מצוי הוא באגף טעוני הגנה ולכן אינו משולב בתכנית גמילה. לחלופין נתבקשה הקלה בעונש.

ה.
מטעם המדינה נטען, כי ההפרדה נחוצה לאמיתה בשלב זה, ואכן ישנו קושי בהסדרת תכניות גמילה באגפי הפרדה, ומכל מקום נושא זה עניינו עתירת אסיר. ככל שייצא המערער מן ההפרדה תיבדק אופציית הגמילה, כנאמר. עוד נטען, כי העונש שהושת על המערער אינו חמור בהתחשב בעברו הפלילי ונסיבות המקרה.

הכרעה

ו.
לאחר העיון אין בידינו להיעתר לערעור. עסקינן בעבירות אלימות ורכוש, בשעות לילה מאוחרות, נגד מי שמשרתים את הציבור בתחנות דלק ובמוניות בעודם בודדים וחשופים לגחמות אנשים מסוגו של המערער, ולסכנות מצדם. בכגון דא אין מקום להקל, ונוכח עברו של המערער גם לא החמיר עמו בית המשפט; מתדלקים ונהגי מוניות זכאים להגנת בית המשפט: "חובתו של בית המשפט להגן על אנשי עמל, כמו נהגי מוניות, הנותנים שירות לציבור גם בשעות שאינן שגרתיות, ונחשפים לגחמות של עבריינים" (ע"פ 10828/04
אלטורי נ' מדינת ישראל

(לא פורסם, פסקה ו'). ראו גם ע"פ 8490/04
עבידאת נ' מדינת ישראל

(לא פורסם); וכן ע"פ 1885/07
עיסא נ' מדינת ישראל

(לא פורסם), שם אמר השופט לוי (פסקה 3), כי "נהגי מוניות הפכו בשנים האחרונות טרף קל למעשי שוד, הואיל ונאסר עליהם לבחור את נוסעיהם, ולא אחת מנוצלת עובדה זו על-ידי אנשים חסרי מצפון כדי להסיעם למקומות מבודדים, שם הם תוקפים את הנהגים...". בע"פ 9647/06
שור נ' מדינת ישראל

(לא פורסם) נאמר (פסקה י"א), כי "שוד בתחנת דלק בשעות ליל ניתן להשוותו, למשל, לשוד נהג מונית, שעל חומרתו עמד בית משפט זה לא אחת ולא שתיים... נהג המונית הוא בודד, וכך על פי רוב המתדלק הלילי. דרך יחידה שבתי המשפט יכולים לבטא בה את עמדתם הנחרצת כלפי החוטאים בכגון דא, ולתרום להגנת המתדלקים, היא בענישה".

ז.
בנידון דידן, באשר לאורך המאסר, עם כל הרצון לסייע למערער להיגמל, קשה ליחס משקל גדול לנסיבות אישיות, לאחר ששב לדרך העבריינית הארוכה שעשה חרף מאסר על תנאי שהיה תלוי כנגדו. בית המשפט המחוזי שיקלל בגזר דינו את מכלול הנסיבות ודעתו מקובלת עלינו.

ח.
אשר לגמילה מסמים ככל שרצון המערער להתמודד עם ההתמכרות לסמים למען עתיד טוב יותר למשפחתו החדשה ולעצמו, הוא כן, יש מקום לנסות ולסייע לו בית כתלי בתי הסוהר, ועל כן מתבקש שירות בתי הסוהר לבדוק לעומק, בהקדם את האפשרות לתכנית גמילה במועד קרוב במהלך המאסר, כמות שכתב בית המשפט המחוזי.

ט.
בנתון לכך איננו נעתרים לערעור.


ניתנה היום, י"א באייר תשע"ב (3.5.2012).

ש ו פ ט ת
ש ו פ ט
ש ו פ ט

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.

11037090_t05.doc

רח

מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,

www.court.gov.il






עפ בית המשפט העליון 3709/11 ג'קי יחיא נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 03/05/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים