Google

מדינת ישראל - איתי טיומקין

פסקי דין על איתי טיומקין

55397-03/11 פ     30/05/2012




פ 55397-03/11 מדינת ישראל נ' איתי טיומקין








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בכפר סבא

ת"פ 55397-03-11 מדינת ישראל
נ' טיומקין


30 מאי 2012





בפני

כב' השופטת
דנה מרשק מרום



בעניין:

מדינת ישראל
ע"י עו"ד צאלים




המאשימה



נגד


איתי טיומקין
ע"י עו"ד קבלר



הנאשם


גזר דין


1.
הנאשם הורשע על יסוד הודאתו בעובדות כתב-אישום מתוקן, במסגרת הסדר חלקי, בביצוע עבירות של החזקת סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית לפי סעיף 7(א) + (ג) רישא לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג – 1973 (להלן: פקודת הסמים), החזקת סמים מסוכנים לצריכה עצמית לפי סעיף 7 (א) + (ג) סיפא לפקודת הסמים ובשתי עבירות של סחר בסם מסוכן לפי סעיף 13 + 19 (א) לפקודת הסמים.

2.
האישום השני לכתב-האישום המתוקן מפרט אירוע שהתרחש בחודש מרץ 2011, במהלכו התקשר אחר (להלן: שלמה) – אל הנאשם ותיאם עימו כי יגיע אל ביתו במטרה לרכוש מהנאשם סמים. בהמשך, אכן מכר הנאשם, בביתו, לשלמה ולאחותו (להלן: נטלי) "אצבע" חשיש בתמורה לסך של 350 ₪. בנוסף, על-פי המפורט באישום השלישי, בכחמש הזדמנויות שונות - וכשנה עובר לאירוע שתואר - מכר הנאשם לשלמה ולנטלי בביתו ובמקום עבודתו סם מסוג חשיש בתמורה לסך של 150 – 300 ₪ בכל פעם.

על-פי המפורט באישום הראשון, ביום 24.3.11, במהלך חיפוש שנערך במקום עבודתו שבמועדון בבריכת בית-ברל, נמצא הנאשם מחזיק בסם מסוג קנבוס במשקל 6.43 גרם. בהמשך החיפוש, שנערך בביתו, נמצא מחזיק בסם מסוג חשיש במשקל 5.28 גרם ובקוקאין במשקל 0.94 גרם.

3.
ייאמר כבר, כי התסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם כולל המלצה להמשך טיפול בצו מבחן לצד צו של"צ בהיקף 100 שעות ומאסר על תנאי. בנוסף, לאחר שנשמעו טיעוני ב"כ הצדדים לעונש, נשלח הנאשם על-ידי לקבלת חוות-דעת הממונה על עבודות שירות, והוא נמצא כשיר לרצות את עונשו בדרך זו.

4.
ב"כ המאשימה טענה, כי כתב האישום מצביע על מעורבות עמוקה של הנאשם בעולם הסמים, באשר הוא סחר בסם תמורת כסף במספר הזדמנויות ובמהלך תקופה ממושכת, לרבות תוך תיאום מוקדם עימו. עוד הדגישה, כי לא בחל בהחזקת שלושה סוגי סמים בביתו וכן במקום עבודתו, שם מסתובבים גם בני נוער וצעירים. לטעמה, התסקיר אינו כולל התייחסות לעבירות הסחר ולעובדה שהחזיק בסם מסוג קוקאין, וכן לא עולה לגישתה לקיחת אחריות אמיתית על המעשים. נוכח תדירות העסקאות, העובדה שבוצעו בתמורה כספית ובמקום ציבורי ונוכח מגוון כמויות הסם שהחזיק ברשותו – ועל אף המלצות התסקיר – עותרת ב"כ המאשימה להשית על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס, פסילה בפועל ופסילה על תנאי. כמו-כן, עותרת היא להורות על חילוט מכשירי הסלולר אשר נתפסו באמצעותם תיאם הנאשם את עסקאות הסמים. לתמיכה בטיעוניה, הגישה פסיקה של בית-המשפט המחוזי בתל-אביב (ע"פ 40730-03-11) ממנה עולה, כי הוחמר עונשו של נאשם אשר הורשע בשש עיסקאות סחר והוטל עליו עונש של 16 חודשי מאסר לריצוי בפועל.

5.
במסגרת הראיות לעונש מטעם ההגנה, העיד אביו של הנאשם, אשר תיאר את דרך חינוכו של בנו, החי אורח חיים נורמטיבי, שירת בצבא, והתקדם בחייו במצויינות. עוד תיאר את הטלטלה שחוו הנאשם ומשפחתו עם מעצרו, כשההליך המשפטי הביא אותו לחשבון נפש ולעריכת שינוי.

6.
הסניגור ביקש להבהיר את נסיבות האירועים, כשניסה לשכנע, כי אין המדובר בנאשם אשר דרך עיסוקו היא במכירת סם. לטענתו, המעורבים הנוספים היו מבאי-ביתו (ואף לא עמדו לדין בגין חלקם), ולא אנשים זרים – בזמנו לא הבין את החומרה שבעיסוק סביב הסם, ובכל מקרה עבד לאורך כל אותה תקופה ולא התפרנס ממכירת סמים. עוד הדגיש, כי שהיית הנאשם במעצר כשבועיים ימים (24.3.11 – 7.4.11), אכן היוותה טלטלה של ממש לנאשם ולהוריו, כשלאחר מכן שהה תקופה של מחצית השנה בתנאים מגבילים. לטעמו, התסקיר משקף את הדרך הטיפולית והשינוי שחל בנאשם, את התובנה לחומרת העבירות ולקיחת אחריות מלאה עליהם. הסניגור הגיש לבית-המשפט גזר-דין המשקפים טווח ענישה רחב בנסיבות דומות, החל מסיום ההליך באי-הרשעה, עבור דרך מאסר על תנאי וכלה בעבודות שירות. על כן, עותר הוא לאמץ את המלצות קצינת המבחן המצויה בהיכרות ממושכת עם הנאשם ולהסתפק בהטלת מאסר על תנאי בלבד, לצד של"צ ומבחן.
עוד עתר להחזרת המכשירים הסלולריים המחזיקים מידע רב.

7.
בדברו לבית-המשפט, התנצל הנאשם על מעשיו והביע חרטתו על מעורבותו בפלילים. עוד תיאר, כי המעצר, השהייה בתנאים מגבילים, התהליך מול שירות המבחן והשיחות עם עובדת סוציאלית סייעו לו להפיק את הלקחים המתאימים, והוא מבקש לאפשר לו להמשיך את תהליך השיקום.

8.
מהתסקיר שהוגש בעניינו של הנאשם עולה תמונה של נאשם יליד 1975, רווק, אשר סיים 12 לימוד עם בגרות, התגייס לצבא ושירת שירות צבאי מלא. בטרם מעצרו, ניהל שני עסקים עצמאיים בתחום הפקת אירועים (בבריכת בית-ברל, מקום ביצוע חלק מהעבירות ובבריכה נוספת). מאז נובמבר 2011, עם הסרת התנאים המגבילים, חזר לנהל את עסקיו. הנאשם הודה בכנות, כי בהיותו בן 23 החל להשתמש ב"גראס" בטיול בהודו, המשיך בשימוש מזדמן אשר הפך לשימוש יומיומי בתקופות מסויימות, כשהיו תקופות שהצליח להימנע משימוש בסמים אך לא לאורך זמן.
הנאשם תיאר את עבירות הסחר כאירועים בהם סיפק סמים על רקע חברתי (עבור בת-זוגו ואחיה), וגבה מחיר עלות הסם ללא רווח, כשלא תפס את מעשיו כבעלי גוון פלילי. עם זאת, השהייה במעצר סייעה לו להבין את חומרת העבירות, כשהוא חש חרטה, אכזבה ובושה רבה מעצם מעורבותו באירועים.
בעקבות הפניית שירות המבחן, פנה ליחידה להתמכרויות במקום מגוריו. דו"ח מהעו"ס המטפלת בו מאז חודש אוגוסט 2011 מעלה, כי הוא מוסר בדיקות שתן נקיות, מגיע בהתמדה לפגישות הטיפולית ומגלה מוטיבציה רבה לתהליך השיקום ושמירה על נקיון מסמים.
להתרשמות קצינת המבחן, המדובר בבחור בעל רקע נורמטיבי ותעסוקתי תקין, שזוהי לו הסתבכותו היחידה עם החוק, כאשר מעורבותו מוסברת לא על רקע קיומם של דפוסים עברייניים – אלא שימוש בסמים, כשבאותה תקופה קיים אורח חיים מתפקד לצד שימוש בסמים קלים. מעצרו היווה זעזוע אמיתי עבורו, הוא פנה לטיפול בו מצוי מזה כשמונה חודשים, מגלה התמדה ומחוייבות לבחון דפוסי התנהגותו. להערכתה, ההליך המשטרתי והמשפטי היוו עבורו גורם הרתעתי, והערכה זו לצד הצורך בהמשך סיוע וליווי במסגרת טיפולית הביאו את קצינת המבחן לגבש המלצה לצו מבחן למשך שנה לצד הטלת ענישה מותנית כגבול מוחשי ושל"צ בהיקף 100 שעות.

9.
הצדק עם ב"כ המאשימה, כי

אכן נסיבות העבירות מעלות צורך להעביר לנאשם מסר חד-משמעי לאור חומרתן, מקום ביצוען, ריבוי האירועים ומגוון הסמים שנמצא מחזיק בביתו ובמקום עבודתו, נסיבות המעידות על נגישותו של הנאשם לסמים; זאת לצד האינטרס הציבורי המחייב את בתי-המשפט להילחם בנגע הסמים באמצעות הטלת ענישה מוחשית על הסוחרים בסמים בעבור בצע כסף.


10.
עם זאת, לטעמי, קיימים מספר שיקולים מכריעים המאפשרים שלא למצות את הדין עימו באמצעות שליחתו אל מאחורי סורג ובריח – כשעסקינן בנאשם ללא עבר פלילי אשר הודה בכתב-אישום שתוקן לקולא.
ניתוח עובדתי של האירועים אכן מאפשר להניח כי המדובר בעבירות סחר שאינן מצויות ברף הגבוה - אלא בסחר על רקע חברתי ושימוש בסמים. הנאשם אינו מאופיין כמי שעסק בסחר בסמים למחייתו, אלא במי שהסתבך במכירת סם מסוג חשיש מספר פעמים לשני אנשים המקורבים אליו, לאור נגישותו לסם באותה תקופה.
מבחינת אינטרס השיקום של הנאשם – הרי שמכלול הנתונים מעלה תמונה של נאשם, בעל כוחות ויכולות לתפקד באופן נורמטיבי, אשר כיום הינו בעל תובנה לחומרת מעשיו מן העבר ולהמשך הצורך בטיפול. עיננו הרואות, כי עצם המעצר היווה זעזוע עבורו ועבור משפחתו התומכת, ובהמשך שימש מנוף לשינוי חיובי. על-פי הערכות הגורמים המטפלים, הנאשם מגוייס לטיפול ובעל מוטיבציה אמיתית להמשיכו.
עוד יש להתחשב בתקופת המעצר (בת השבועיים) ובתקופה של כמחצית השנה במהלכה שהה בתנאי "מעצר בית מלא" עם הקלות שאושרו בהמשך לצורך יציאה לעבודה, עד להסרה מוחלטת שלהם.

11.
איזון בין האינטרסים מביא לכך, שראוי ליתן ביטוי לאינטרס הציבורי המחייב השתת ענישה מוחשית תוך שילוב עם אינטרס השיקום של הנאשם באמצעות הטלת עונש מאסר קצר שירוצה בדרך של עבודות שירות וענישה כלכלית לצד העמדתו במבחן על-מנת לאפשר המשך תהליך הטיפול.

12.
לאור האמור לעיל, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:


מאסר בפועל של 3 חודשים אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות.

עבודות השירות יבוצעו ב"משולחן לשולחן רעננה" בימים ובשעות המפורטים בחוות-הדעת מיום 20.5.12, והחל מיום 19.6.12. במועד זה, על הנאשם להתייצב עד השעה 8:00 במפקדת מחוז מרכז, יחידת עבודות השירות.

מובהר לנאשם, כי עליו לעדכן את משרד הממונה בכל שינוי, אם יחול, בכתובת מגוריו. כמו-כן, עליו לעמוד בתנאי הפיקוח ובביקורות הפתע. מובהר, כי כל הפרה בעבודות השירות תביא להפסקה מנהלית וריצוי העונש במאסר ממש.


מאסר על תנאי של 10 חודשים למשך 3 שנים מהיום, שלא יעבור עבירות סמים מסוג פשע; מאסר על תנאי של 3 חודשים למשך 3 שנים מהיום, שלא יעבור עבירות סמים מסוג עוון.


קנס בסך 4000 ₪, או 40 ימי מאסר תמורתו. הקנס יקוזז מפקדון קיים על סך 6000 ₪ בתיק המ.ת, והיתרה תוחזר למפקיד.


אני פוסלת את הנאשם
מלהחזיק ו/או לקבל רשיון נהיגה לתקופה של 12 חודשים באם בתוך 3 שנים מהיום יעבור עבירת סמים מכל סוג.


ניתן צו מבחן למשך שנה מהיום, לצורך המשך מעקב אחר ההליך הטיפולי.
הוסבר לנאשם, כי אם לא יעמוד בתנאי המבחן, יוחזר עניינו לדיון בבית המשפט ודינו ייגזר מחדש.

לענין המוצגים: לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים, מורה על החזרת מכשירים סלולריים לנאשם; הסמים – להשמדה.

משום עיכוב ביצוע המאסר (בעבודות שירות) ועל מנת להבטיח את התייצבות הנאשם לריצוין והשלמתן – תיאסר יציאת הנאשם מהארץ עד לתום ביצוע העבודות וערבות עצמית שנחתמה בתיק המ"ת תשמש מעתה לצורך כך.

הודעה זכות ערעור לבית-המשפט המחוזי בתוך 45 יום.

המזכירות תשלח העתק מגזר-הדין לממונה על עבודות השירות ולשירות המבחן.


ניתן היום,

30
מאי 2012, במעמד הנוכחים.











פ בית משפט שלום 55397-03/11 מדינת ישראל נ' איתי טיומקין (פורסם ב-ֽ 30/05/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים