Google

אסיה נילי ששון, מנחם ששון - כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א, עו"ד ארז חבר, בנק דיסקונט לישראל בע"מ

פסקי דין על אסיה נילי ששון | פסקי דין על מנחם ששון | פסקי דין על כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א | פסקי דין על עו"ד ארז חבר | פסקי דין על בנק דיסקונט לישראל |

2759/08 פשר     04/07/2012




פשר 2759/08 אסיה נילי ששון, מנחם ששון נ' כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א, עו"ד ארז חבר, בנק דיסקונט לישראל בע"מ








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו



פש"ר 2759-08 ששון ואח' נ' כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א
ואח'

תיק חיצוני
:




בפני

כב' השופט
חגי ברנר


מבקשים

1
.
אסיה נילי ששון

2
.
מנחם ששון


נגד


משיבים

1. כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א
2. עו"ד ארז חבר
, מנהל מיוחד
2. בנק דיסקונט לישראל בע"מ



החלטה


בפני
י בקשת חייבים, בני זוג, להכריזם פושטי רגל.


המנהל המיוחד מתנגד לבקשה. לדידו, על החייבים לסיים את ההליך בדרך של הסדר נושים שאם לא כן, ראוי לבטל את ההליך. יצויין כי הסדר נושים שהציעו החייבים לאחרונה, נדחה על ידי הנושים לנוכח הדיבידנד הנמוך שהוצע להם. לכן מציע המנהל המיוחד כי החייבים יציעו לנושיהם הצעה משופרת. החייבים הודיעו כי אין ביכולתם לעשות כן.


אחד הנושים, בנק דיסקונט בע"מ, מבקש לבטל את הליך הפש"ר. לטענתו, בעקבות חקירת יכולת שנערכה לחייבים בשנים 2008- 2009, נקבע כי החייב מסתיר מידע ומגלה חצאי אמיתות ולכן הוא בעל יכולת המתחמק מתשלום חובותיו. כמו כן, החייבים הסתירו עובדות הנוגעות לנסיבות הסתבכותם הכלכלית שכן לא מסרו פרטים כלשהם בדבר מעשה ה"עוקץ" שבוצע לטענתם נגדם, ולא תבעו את מי שביצע את אותו מעשה "עוקץ". כמו כן, החייבים חיים ברמת חיים גבוהה ביותר ולא בדירה רעועה כפי שטענו. מדובר בדירה המצוייה בבנין חדש ומפואר בגבעת שמואל, בגינו משולמים דמי שכירות בסך 4,300 ₪. בנוסף, החייבת נמנעת מלצאת לעבודה ובכך היא אינה ממצה את כושר ההשתכרות שלה. הנימוק שמסרה, לפיו עליה לקבל את בנותיה כשהן חוזרות מהגן, איננו נימוק סביר להמנעות מעבודתו. באשר לחייב, הרי שאף הוא אינו ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו לנוכח העובדה שהוא מדווח על שכר חודשי בסך 4,000 ₪ בלבד. כמו כן, החייבים מנהלים עסק לרפואה אלטרנטיבית באמצעות האינטרנט, המכונה "מרכז אסיה", על בסיס מזומן ותוך הסתרת הכנסותיהם מן העסק.


יצויין כי החייבים נחקרו על ידי המנהל המיוחד אשר הגיע אף הוא למסקנה כי החייבים מגלים טפח ומסתירים טפחיים וכי הגרסה בדבר נסיבות הסתבכותם רצופה סתירות. גם פעילותו של "מרכז אסיה" מעוררת תהיות בנוגע לשאלה עד מתי העסק היה פעיל ומהן ההכנסות שהניב. לאור זאת, המנהל המיוחד המליץ בשעתו לנושים שלא לאשר את ההסדר המוצע.


החייבים טענו להגנתם כי הם נאלצים להעזר בלשכת הרווחה לצורך הקיום השוטף, כי לא הסתירו דבר בחקירותיהם וכי מסרו מידע מלא. באשר לתרגיל ה"עוקץ" שבוצע נגדם, מדובר באישה בשם כוכבינה שטרית שנטלה מהם סחורה ולאחר מכן עזבה את הארץ מבלי לשלם עבורה. מדובר במי שהיתה הגננת של בתם. לגבי הדירה בה הם מתגוררים, טוענים החייבים כי הצילום מבחוץ של הבנין אינו משקף את מצבה של הדירה פנימה, קרי, שהחייבים ישנים על מזרנים, המקרר ריק והבנות חולקות מיטה. לדידם, כל זמן שהבנות בצהרון, נבצר מהחייבת לצאת לעבודה.
באשר לנסיבות פיטוריו של החייב מעבודה והחזרתו אליה לאחר מכן, טוען החייב כי הוא אכן פוטר מעבודתו והוחזר אליה בעקבות ארגון מחדש כעבור שבעה חודשים. העסק המכונה "מרכז אסיה" קיים על הנייר בלבד, ואיננו מניב הכנסות.


יצויין כי ביום 1.11.2011 ניתן לחייבת היתר לנהל עסק עצמאי בתחום האימון התודעתי על מנת שתוכל לנצל את כושר ההשתכרות.


עוד יצויין כי החייבים צברו פיגורים לאורך תקופה ארוכה, שהגיעו כדי פיגורים של 12 חודשים. לקראת הדיון האחרון הם סילקו את מרבית חוב הפיגורים, אך נותר עדיין פיגור של חודשיים. מצבת החובות שאושרו עומדת על סך של 146,000 ₪.


לאחר שעיינתי בטיעוני הצדדים ושמעתי השלמת טיעון בעל פה, לא שוכנעתי כי לעת הזו ראוי להורות על ביטול הליך הפש"ר של החייבים. מנגד, לא ראוי גם להכריזם פושטי רגל, והכל מן הטעמים שיפורטו להלן.


על מנת לבטל הליך פש"ר, לא די בתהיות ובסימני שאלה בדבר אופן יצירת החובות או דרך ההתנהלות בהליך. לענין זה נדרשים סימני קריאה ולא סימני שאלה, קרי, יש להציג ראיות פוזיטיביות לכך שהחייבים נהגו או נוהגים בחוסר תום לב. בעניננו, כל שהוצג בפני
י הן תהיות וסימני שאלה, שאכן, קיימים במקרה דנן. יחד עם זאת, לא ניתן לקבוע באופן פוזיטיבי כי קריסתם של החייבים ארעה בנסיבות שונות מאלה שתוארו על ידם. גם פעילותו של העסק "מרכז אסיה" מעוררת תהיות בענין המועד בו פסקה הפעילות והמועד האחרון בו שולמו לחייבים תשלומים בגינו, אך בכך לא די כדי לקבוע באופן פוזיטיבי שהחייבים נהגו בענין זה בחוסר תום לב בדרגה כזו שמצדיקה את ביטולו של ההליך. לא שוכנעתי כי החייבים חיים ברמת חיים גבוהה. לא נסתרה טענתם כי חזותו החיצונית של הבנין בו הם מתגוררים, אינה משקפת את העובדה שדירתם ריקה מריהוט, שהם עצמם ישנים על מזרנים לאחר שאת המיטה מסרו לבנותיהם שנאלצות לחלוק אותה, ושהמקרר ריק. לענין זה מסורה הסמכות לכנ"ר ולמנהל המיוחד לערוך ביקור פתע בדירתם של החייבים, על מנת לעמוד באורח בלתי אמצעי על רמת חייהם האמיתית, וראוי כי ייעשה שימוש בסמכות זו.


מה שברור הוא שהחייבת אינה ממצה את כושר השתכרותה. אין זה מתקבל על הדעת כי חייבת בהליך פש"ר, שהינה בת 43, לא תצא לעבודה אלא תשב בביתה בחיבוק ידיים. מתברר כי העסק שהותר לה לנהל מתוך ביתה, חרף התנגדות המנהל המיוחד והכנ"ר, אינו מניב לה הכנסות כלשהן (כך לפחות היא טוענת) והגיעה איפוא העת שהחייבת תצא לעבודה של ממש, כשכירה, מחוץ לביתה.


עוד ברור כי לא ניתן לעת הזו להכריז על החייבים פושטי רגל לנוכח אופן התנהלותם בהליך תוך צבירה ממושכת של חובות שנפרעו (אך לא כולם), ערב הדיון.


בנסיבות אלה, הליך הפש"ר יוותר לעת הזו על כנו, אך בינתיים החייבים לא יוכרזו פושטי רגל. התשלום החודשי הנמוך שהושת על החייבים, סך של 350 ₪ לחייב וסך של 225 ₪ לחייבת, יועמד החל מחודש אוקטובר 2012 על סך של 400 ₪ לכל אחד מהם, וזאת על מנת לדרבן אותם למצות את כושר ההשתכרות שלהם ולאפשר לחייבת להתארגן בהתאם ולמצוא עבודה.


ניתנת לחייבים ארכה בת 60 יום לסילוק הפיגורים שעדיין נותרו, שאם
לא כן, יבוטל ההליך.


יצויין כי החובות שאושרו נגד החייבים אינם גבוהים במיוחד וטוב יעשו החייבים אם אכן יציעו לנושיהם הצעת הסדר משופרת.


הדיון בהכרזה ייקבע לחודש יולי 2013. ככל שעד למועד הדיון יעלה בידי הנושים או המנהל המיוחד להצביע על מידע קונקרטי חדש המצדיק את ביטולו של ההליך, הם רשאים להגיש בקשה מתאימה.


המזכירות תשלח ההחלטה לצדדים.



ניתנה היום, י"ד תמוז תשע"ב, 04 יולי 2012, בהעדר הצדדים.








פשר בית משפט מחוזי 2759/08 אסיה נילי ששון, מנחם ששון נ' כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א, עו"ד ארז חבר, בנק דיסקונט לישראל בע"מ (פורסם ב-ֽ 04/07/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים