Google

מדינת ישראל - ח'אלד ג'אבר ביאטרה

פסקי דין על ח'אלד ג'אבר ביאטרה

41237-01/12 פ     14/10/2012




פ 41237-01/12 מדינת ישראל נ' ח'אלד ג'אבר ביאטרה








בית המשפט המחוזי בחיפה

ת"פ 41237-01-12 מדינת ישראל
נ' ג'אבר ביאטרה(עציר)



14 אוקטובר 2012





בפני

כב' השופט
דניאל פיש



בעניין:

מדינת ישראל




המאשימה



נגד


ח'אלד ג'אבר ביאטרה




הנאשם


גזר דין
מתוקן

הערה:
נפלה טעות קולמוס בתאריך יום המעצר שנרשם בסעיף 23 בגזר הדין שניתן בנוכחות הצדדים היום. הטעות תוקנה בגזר הדין המתוקן להלן.

1.
נגד הנאשם הוגש כתב אישום בגין סחר בסם מסוכן לפי סעיפים 13+19א לפקודת הסמים המסוכנים. הנאשם הודה בעבירות שיוחסו לו במסגרת הסדר טיעון חלקי (אשר כלל הודאה בכתב אישום מתוקן אך לא כלל הסדר בנוגע לעונש). על פי האמור בכתב האישום המתוקן, הפעילה משטרת ישראל סוכן סמוי ושוטר סמוי במטרה לרכוש סמים ונשק במסגרת מבצע רחב היקף לתפיסת עבריינים.

2.
ביום 19.7.11, שוחח הסוכן הסמוי עם אדם מסויים לצורך ביצוע עסקת סם וסוכם ביניהם כי אותו אדם ימכור לסוכן 350 כדורי אקסטזי באמצעות הנאשם תמורת 12,000 ₪. באותו יום שוחחו הנאשם והסוכן בטלפון והעסקה האמורה סוכמה ביניהם. עוד סוכם על פגישה בין הנאשם לסוכן ביום 20.7.11 בנצרת לצורך ביצוע העסקה. בהמשך, ביום 20.7.11, שוחח הסוכן בטלפון עם הנאשם וכן נפגש איתו ליד מגרש הכדורגל בכפר עילוט כשהוא הגיע למקום ביחד עם השוטר הסמוי.

הנאשם הגיע למקום המפגש ברכב כשהוא מחזיק 300 כדורי
mdma
ללא היתר. הנאשם מסר לסוכן הסמוי את הסם וקיבל תמורתו 12,000 ₪. היות שהנאשם אמר לסוכן שהוא מפסיד בעסקה 300 ₪, מסר לו הסוכן 300 ₪ נוספים.

3.
כאמור לעיל הנאשם הודה בביצוע העבירה והצדדים טענו לעניין העונש.

טענות המדינה לעניין העונש

4.
הוזכר כי הנאשם הינו בן 28 ועצור מיום 7.12.11. לנאשם הרשעה קודמת אחת בגין החזקת סמים לצריכה עצמית, החזקת סכין והפרעה לשוטר במילוי תפקידו, שבגינם הוטל עליו מאסר מותנה וקנס. המדינה טענה כי קיימת הצדקה להטיל ענישה מחמירה במקרה, בדמות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון הנהיגה. הודגשה חומרת עבירות הסמים ונזקיהן לחברה.

5.
באשר לסם האקסטזי נטען שהשימוש בו הפך להיות נפוץ בישראל בעיקר בקרב צעירים. נטען כי מדובר בסם שגלום בו פוטנציאל נזק רב ביותר אשר יכול לגרום לפגיעות גופניות קשות, ואף פגיעות פסיכיאטריות. בנוסף, צוין כי קיימות סכנות הנובעות מהעובדה שהסם מיוצר במעבדות פיראטיות ובתנאים בלתי היגייניים. לעניין זה אוזכר ת"פ (חי') 4150/05 מדינת ישראל
נ' שימשילשוילי ואח' בו צוינו הסכנות הרבות הגלומות בסם מסוג זה. נטען כי מדובר בכמות סם גדולה אשר ניתן היה להפיצה בקרב צרכנים רבים.

6.
נטען עוד שחלקו של הנאשם בביצוע העבירות היה דומיננטי ביותר; צוין שאמנם פרטי העסקה סוכמו תחילה בין הסוכן הסמוי לבין אדם אחר, אולם שהנאשם הוא זה שתיאם את הפגישה עם הסוכן, נכח במעמד ביצוע העסקה, נשא על גופו את הסמים וקיבל לידיו את התמורה.

7.
המדינה הוסיפה כי במסגרת פעילות הסוכן המשטרתי הופללו 49 נאשמים, הוגשו 30 כתבי אישום בגין כ-40 עסקאות נשק וסמים (35 מהעסקאות היו עסקאות סמים). נטען כי נתונים אלו מלמדים על חומרת התופעה והיקפה באזור חיפה והצפון.

8.
ביחס לתסקיר שירות המבחן טענה המדינה שהנאשם הסביר את התנהגותו כנסיון להשיג כסף קל. נטען שמצב כלכלי קשה אינו יכול להוות שיקול לקולא בעבירות סמים. נטען עוד שהתסקיר שלילי, שהנאשם נקט עמדה מניפולטיבית ולא קיבל על עצמו אחריות, ממצאים המגבירים את מסוכנותו לציבור. נטען כי על פי ממצאי התסקיר,
הנאשם אינו בשל לעריכת שינוי בחייו, ואינו יכול להפיק תועלת מאפיק טיפולי. צוין עוד שהתסקיר המליץ על ענישה מוחשית.

9.
המדינה הפנתה לפסיקה בעבירות דומות שבגינן הוטלו בין 18 חודשי מאסר ל-48 חודשי מאסר. נטען כי על פי כמות הסמים, המקרה שייך למקרים החמורים יותר בפסיקה שאוזכרה. כך גם בנוגע לעונשים שהוטלו במסגרת פרשת הסוכן הנוכחית. המדינה טענה כי מתחם הענישה ההולם בהתאם לסעיף 40ג רבתי לחוק העונשין נמצא בין 3-6 שנות מאסר בפועל, מאסר מותנה וקנס.

טענות ההגנה

10.
הסנגוריה טענה כי הנאשם הודה בכתב האישום בהזדמנות הראשונה. נטען שעל ידי כך נחסך זמן שיפוטי רב, וקשיים נוספים שהיו כרוכים בהבאת הסוכן הסמוי לעדות. נטען שהנאשם לא נמנה בין יעדי המבצע, לא היה מוכר למשטרה ואף לא היה פעיל בקרב סוחרי הסמים בחיפה.

11.
נטען שהאדם האחר המוזכר בכתב האישום היה זה שהגה את העסקה, את כמות הסם ואת המחיר שנדרש בגינו. נטען שהנאשם עשה מקח טעות, שהתפתה באופן חד פעמי להצעה שקיבל מהאחר. נטען שהנאשם היווה חוליה קטנה בכל שרשרת הסם, דהיינו, שהוא פעל כבלדר בלבד ולא כסוחר. נטען שהמשטרה לא עצרה את הסוחר העיקרי שעדיין מסתובב חופשי.

12.
ביחס לתסקיר המבחן נטען שלא נקבע שהנאשם הוא בעל אישיות עבריינית אלא שהוא בעל אישיות לא מגובשת והערכה עצמית לא בשלה. נטען שהמעשה לא בוצע מתוך מניעים עבריינים, אלא שהנאשם לא חשב לעומק, לא הפעיל שיקול דעת ומעד. נטען שחווית המעצר היוותה התנסות קשה ומרתיעה עבור הנאשם שזהו מעצרו הראשון.

13.
ביחס להרגלי השתייה נטען שהנאשם התחיל בסדנא לצרכי גמילה ושהוא מודע לבעיית השתיה ממנה הוא סובל. יחד עם זאת, ציין הסנגור שבעיה זו אינה קשורה לביצוע העבירה ושהעבירה בוצעה על רקע כספי, ונטען כי הנאשם הביע חרטה אמיתית על מעשיו. נטען שהפשע אינו דרך חיים עבורו אלא רחוק מכך. נטען עוד שעברו הפלילי אינו מכביד.

14.
נטען שחייבת להיות התייחסות אינדיווידואלית לנאשם, שבמקרה הנידון מדובר באב ל-3 ילדים קטנים בגילאים שבין חודש עד 4 שנים. נטען שהנאשם לא זכה לראות את בתו הקטנה היות שהוא נעצר קודם ללידתה. נטען שהנאשם מעוניין לפתוח דף חדש בחייו.

15.
ביחס למתחם הענישה נטען שעל פי פסיקה שאוזכרה, המתחם הסביר נמצא בין 6 חודשים ל-18 חודשי מאסר. נטען שאילו ההליך לא היה נכלל בקבוצת תיקי הסוכן המשטרתי הנוכחי, מקומו היה בבית משפט השלום.

התסקיר

16.
תסקיר שירות המבחן שהוגש ביום 13.9.12 סקר את קורותיו של הנאשם: בן 29, אב לשני ילדים קטנים (הבת הצעירה נולדה לאחר עריכת התסקיר), סיים 7 שנות לימוד. הוא עבד עם אביו בתחום הבנין ולאחר מכן בעבודות מזדמנות. המעצר הנוכחי הינו מעצרו הראשון. הנאשם הודה בפני
שירות המבחן בביצוע העבירה וטען שביצע אותה בנסיון להשיג כסף קל. הוא שלל ביצוע עבירות נוספות וטען כי מדובר בעסקה היחידה שביצע.
הנאשם טען שאינו צורך סמים, אם כי בעבר נהג לצרוך חשיש. שירות המבחן התרשם כי הנאשם עסוק בנסיון להציג תדמית חיובית וכי מדובר באדם עם אישיות שעדיין לא התגבשה, וכי הנאשם מטשטש בין המותר והאסור עם מודעות עצמית נמוכה להתנהגותו הבעייתית ועם התייחסות בלתי בוגרת לעבירות. הוערך כי הוא לא יוכל להפיק תועלת מקשר טיפולי בשלב זה וכי קיים סיכון להישנות מקרים דומים. בסופו של עניין, נמנע שירות המבחן מהבאת המלצה טיפולית.

דיון

17.
על חומרתן של עבירות הסמים אין צורך להכביר מילים והדברים נכונים ביתר שאת ביחס לסוג הסמים בו סחר הנאשם (ת"פ (חי') 4150/05 מדינת ישראל
נ' שלווה שימשילשוילי, השופט דר, (4.5.2006).

18.
באשר לדרגת מעורבותו של הנאשם בביצוע העבירה, אין מדובר בבלדרות בלבד, אלא שהנאשם היה מבצע דומיננטי. על פי עובדות כתב האישום בהן הודה הנאשם, אמנם היתה מעורבות של אדם אחר ביצירת הקשר הראשוני וסיכום פרטי העסקה ואולם הנאשם סיכם עם הסוכן באופן עצמאי את פרטי העסקה לאחר מכן. יתר על כן, הנאשם ביצע את כל מהלכי העסקה מול הסוכן, החל מסיכום הפרטים, קיום שיחות תיאום בהמשך לקביעת מקום ביצוע העסקה, ביצוע העסקה בפועל וקבלת התמורה. יתר על כן, יצויין כי הנאשם אף גבה בסופו של דבר תמורה גבוהה יותר מהסיכום הראשוני.

19.
באשר לעברו של הנאשם, אין לו עבר פלילי מכביד ובודאי שלא בתחום עבירות הסמים.

20.
בתסקיר לא נמצאו שיקולים אינדיווידואליים לקולא וממצאי התסקיר מובילים למסקנה כי דרושה ענישה משמעותית ומרתיעה.

21.
מתוך המקרים שאוזכרו על ידי הצדדים יש מקום לציין את ע"פ (ת"א) 70259/99 מדינת ישראל
נ' כחלון, 867/07 אלקיים נ' מדינת ישראל
ות"פ (נצ') 1098/05 מדינת ישראל
נ' שאדי קב בהם נגזרו עונשים בין 18- 48 חודשים.
מתוך המקרים אשר אוזכרו על ידי ההגנה יש מקום לציין את ת"פ (חי') 17605-06-09 מדינת ישראל
נ' חואלד ואח', ת"פ (י-ם) 2011/06 מדינת ישראל
נ' פרעון חוסאם ,ת"פ (י-ם) 983/05 מדינת ישראל
נ' משה דוידוב, (ת"פ ת"א) 40089/05 מדינת ישראל
נ' מכלוף (בבר) אלקובי, ת"פ (י-ם) 982/05 מדינת ישראל
נ' צפני אלון, ת"פ (ת"א) 12198-12-09 מדינת ישראל
נ' סרגיי ריאסנוב, ת"פ (ת"א) 12048-12-09 מדינת ישראל
נ' סטניסלב אשורוב, ת"פ (חי') 18383-05-09 מדינת ישראל
נ' לירון סקורי , ת"פ(י-ם) 2355/05 מדינת ישראל
נ' בסאם בדר , ת"פ (י-ם) 1058/03 מדינת ישראל
נ' אבולבן מחמד.

יצויין כי חלק מהמקרים שאוזכרו על ידי הסניגור עסקו בכמויות קטנות בהרבה של הסם או בעבירות אשר בוצעו בנסיבות שונות באופן מהותי מהמקרה דנן, או על ידי נאשמים שנסיבותיהם האישיות היו שונות מאד מאלו של הנאשם (ת"פ (י-ם) 5054/04 מדינת ישראל
נ' איהב חרובי, ת"פ (י-ם) 5726/02 מדינת ישראל
נ' מוחמד גלאג'ל, ת"פ (י-ם) 7738/09 מדינת ישראל
נ' יוסף אבו חמיד).

22.
כאשר אני שוקל את השיקולים העיקריים הרלוונטיים במקרה: לחומרא- הכמות הנכבדת של הסם, תפקידו המהותי של הנאשם בביצוע העבירה והתסקיר השלילי, ומאידך לקולא העדר עבר פלילי משמעותי, מצבו המשפחתי של הנאשם, והעובדה כי מדובר באדם שאין זה ברור כי הפשע הינו דרך חייו - הגעתי למסקנה כי בהתבסס על כל האמור לעיל, מתחם הענישה ההולם נמצא בטווח שבין 12 חודשים ועד ל- 48 חודשים.


23.
אשר על כן, בהתבסס על האמור לעיל, הנני מטיל על הנאשם עונשים כדלקמן:
30 חודשי מאסר בפועל החל מיום מעצרו של הנאשם ביום 7.12.11.
12 חודשי מאסר על תנאי החל מיום שחרורו למשך 3 שנים כאשר התנאי יופעל במידה והוא עובר עבירת סמים מסוג פשע.
קנס בגובה שווי העיסקה בסך 12,300 ₪.
רישיון הנהיגה של הנאשם ישלל לתקופה של 36 חודשים, כאשר מניין הימים יחול החל מיום מעצרו ביום 7.12.11.

ניתן היום,
כ"ח תשרי תשע"ג, 14 אוקטובר 2012, בהעדר הצדדים.











פ בית משפט מחוזי 41237-01/12 מדינת ישראל נ' ח'אלד ג'אבר ביאטרה (פורסם ב-ֽ 14/10/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים