Google

מדינת ישראל - הלל שלמה טראוב

פסקי דין על הלל שלמה טראוב

5533/12 מת     01/11/2012




מת 5533/12 מדינת ישראל נ' הלל שלמה טראוב








בית המשפט המחוזי בבאר שבע



מ"ת 5533-12 מדינת ישראל
נ' טראוב(עציר)

תיק חיצוני
:
104222/12




בפני

כב' השופט
נסר אבו טהה


המבקשת:

מדינת ישראל
ע"י ב"כ עו"ד שירה חרל"פ


נגד


המשיב:

הלל שלמה טראוב
(עצור) - בעצמו

ע"י ב"כ עו"ד לי גורמן
ועו"ד בר-משה



החלטה

1.
זוהי בקשה למעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו על רקע כתב אישום המייחס לו לכאורה ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע – עבירה בניגוד לסעיף 499(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 (להלן: "החוק"), שוד מזוין – 2 עבירות בניגוד לסעיף 402(ב) לחוק, פציעה בנסיבות מחמירות – עבירה בניגוד לסעיף 334 + 335 לחוק, עבירות נשק – עבירות בניגוד לסעיף 144(א) רישא + (בא) רישא לחוק, ירי באזור מגורים – עבירה בניגוד לסעיף 340א לחוק, חטיפת אדם – עבירה בניגוד לסעיף 369 לחוק, איומים – עבירה בניגוד לסעיף 192 לחוק, החזקת אגרופן או סכין שלא כדין – עבירה בניגוד לסעיף 186(א) לחוק.

2.
על פי עובדות כתב האישום בתמצית, המדובר באירוע של שוד מתוכנן על ידי המשיב ואחיו המנוח, אשר לצורך ביצועו הצטיידו מראש באקדח, בסכין ובאזיקונים. המשיב ואחיו המנוח נכנסו למסעדה "קאזה דה ברזיל" בעיר אילת (להלן: "המסעדה"), כשהם רעולי פנים ופניהם מסווים באמצעות כובעים, ובידו של המשיב אקדח ובכיסו אזיקונים, כאשר באותה העת היו שם לקוחות ועובדי המסעדה. במהלך השוד ותוך שהמשיב ואחיו המנוח מאיימים ומנופפים לעבר האנשים שהיו במסעדה באקדח ובסכין, גברו המשיב ואחיו המנוח על עובדי המסעדה, על אחראי המשמרת במסעדה, על השוטרים החמושים שהגיעו למסעדה בעקבות שיחת טלפון של אחד העובדים, כאשר אף אקדחיהם של השוטרים נלקחו מהם במהלך האירוע תוך שהמשיב ואחיו המנוח איימו עליהם שימסרו את הנשק המשטרתי אחרת הם ירו בהם, וכן גברו על שני מאבטחי בית המלון הסמוך שהגיעו למקום למשמע היריות. בהמשך, הבחינו המשיב ואחיו המנוח במונית שהגיעה לעברם, עצרו את המונית על יושביה, והמשיב כשהוא מכוון את אקדחו לעבר ראשו של נהג המונית, אמר לו לנסוע מהמקום. בסמוך לכך, התנהל מרדף אחר המונית, כאשר ניידת משטרה ושני רכבים משטרתיים סמויים דולקים אחר המונית. במהלך המרדף, ירו המשיב ואחיו המנוח אל עבר ניידות המשטרה והרכבים הסמויים, ובהמשך אף השליך
המשיב מחלון הרכב את האקדח של השוטרת שנטל ממנה לפני כן. זמן קצר לאחר מכן נעצרה המונית, אחיו המנוח של המשיב יצא מהמונית וירה באמצעות אקדח לעבר השוטרים, אשר הגיבו בירי עד שהוא נפל על הארץ. המשיב ירד מהמונית עם ידיו מושטות ונשכב על הארץ.

3.
בהעדר מחלוקת על קיומן של ראיות לכאורה וכן קיומה של עילת מעצר, הורה עמיתי, כבוד השופט לוי, בהחלטתו מיום 28/8/12, על עריכת תסקיר מעצר אשר יבחן את המסוכנות הנשקפת מהמשיב וכן חלופת מעצר שיש בה כדי להשיג את תכלית המעצר, תוך שקבע, כי קיים ספק בעיניו אם יהא מקום להסתפק בחלופת מעצר בעניינו של המשיב.


4.
תסקיר שירות מבחן מיום 18/10/12:



מהתסקיר עולה, כי המשיב בן 27, רווק, עובר למעצרו התגורר בחיפה ולא עבד. משפחת מוצאו מנתה זוג הורים וארבעה אחים. בהיותו בן 5 אמו של המשיב עברת תאונה דרכים קשה שהותירה אותה נכה ומשותקת ברגל שמאל, כיום מתפקדת חלקית. בהיותו בן 14, נפטר אביו של המשיב בעקבות סיבוכים במצבו הבריאותי. המשיב עבר ללמוד בפני
מייה בגיל 12, יחד עם אחיו (נועם). בהמשך התגייס המשיב לצבא כמאבטח מתקנים ובמהלך שירותו הצבאי סיכל פיגוע שבעקבותיו זכה לצל"ש.
בהתייחס לתנאיי מעצרו, מציין השירות, כי המשיב מסר שמתקשה להתמודד עם מעצרו, חש אשמה רבה על מות אחיו ובושה רבה על הנסיבות שהובילו למעצרו, וחש שאכזב את משפחתו. עוד מסר, כי פנה לגורמי הטיפול בכלא אך מסרו לו כי בשלב זה לא יכול לקבל טיפול. שירות המבחן התרשם, כי המשיב מתקשה להתמודד עם מעצרו בעיקר ברמה הרגשית, חש כאב גדול ותחושה רבה של אובדן. עם זאת, תפקודו מותאם לסיטואציה ולנסיבות ולעובדה כי עדין מתאבל על מות אחיו.
עוד התרשם השירות, כי המשיב גדל לאורך חייו באווירה של חוסר יציבות לאב שניהל אורח חיים עברייני ואם שחוותה תאונת דרכים קשה שבעקבותיה נפגעה תפקודה. המשיב אימץ לו את אחיו הבוגר, נועם, כדמות אב ושאף להיות כמוהו, אך במקביל לכך חש כי הוא אינו עומד בציפיות וגילה גם סקרנות ועניין בעולם העברייני. עוד התרשם השירות, כי המשיב לאורך השנים שאף לנהל אורח חיים נורמטיבי, אך גילה חוסר יציבות בצמתים שונים בחייו, ובסיטואציות שונות בהם הוא חווה קשיים או שגרה, התקשה להתמודד עמם מבחינה רגשית וחווה תחושות של ייאוש, ריקנות ונטה לדחוס רגשותיו אלו ולברוח באמצעות שימוש מזדמן בסמים מסוג חשיש. עוד התרשם השירות, כי למשיב צורך רב בריגושים, קושי להתמודד עם המציאות היומיומית, ופנטזיה להגיע להישגיים וסיפוקים מידיים, כאשר הפסקת עבודתו מהווה סימן להעמקת הידרדרותו.
הערכת מסוכנות: לשיטת שירות המבחן, בשל דפוסי אישיותו של המשיב המאופיינים באישיות אינטליגנטית בלתי בשלה, בלתי צפויה ובלתי יציבה, נגרר, בעל צורך רב בריגושים, שנע בשנים האחרונות בין השאיפה לנהל אורח חיים נורמטיבי לבין הפנטזיה לנהל אורח חיים עברייני עם רווח וסיפוק מיידי, נטייתו לריכוז עצמי, קשייו בביטוי אמפטי, קושי בהצבת גבולות פנימיים וחיצוניים להתנהגותו ולהכיר בבחירה שלו לאמץ נורמות התנהגות שולית, קיימת רמת סיכון להישנות התנהגות עוברת חוק.
שירות המבחן בחן את המפקחים המוצעים: אחיו של המשיב, נועם, בן 27, רווק, מתגורר בגבעתיים, רב סרן בצבא, סטודנט ללימודי משפטים ומנהל עסקים. הביע כאב על אובדן אחיו המנוח, וכעס כלפי המשיב ורצון גדול לעזור לו. ציין, כי המשיב תופס אותו כדמות סמכותית. עוד ציין, כי יוכל לשהות עם המשיב בחלופה בחיפה.

מפקחת נוספת, הגב' סוניה הראל, חברת משפחה, בת 61 רווקה ואם לבן בגיל 40, מכירה את המשפחה במשך 40 שנה, והקשר עם משפחתו של המשיב הדוק מאוד. סבורה כי המשיב מכבד אותה וישמע לה.

שירות המבחן בחן אף את הגב' דהן שמים, שהייתה בת זוגו של יונתן (אחיו המנוח של המשיב), בת 23 ואם לילדה בת שנה. מכירה את המשיב כאדם טוב ומכבד והיא מעוניינת לסייע לו.

שירות המבחן שוחח עוד עם אמו של המשיב המתגוררת בחיפה. היא מסרה, כי מודעת לכך שאינה יכולה לשמש חלופת מעצר עבור המשיב אבל מעוניינת כי ישהה בביתה. היא מעוניינת לסייע למשיב וחשה צער רב בנסיבות אלה. שירות המבחן התרשם, כי אם המשיב מתמודדת כיום עם קשיים רגשיים, חשה תחושות של כאב ואשמה על מות בנה, ומתקשה לאסוף כוחות בכדי להמשיך ולהתמודד במציאות הקיימת.
לסיכום, סבור שירות המבחן, כי בית האם אינו מקום חלופה מתאים בשל חוסר הבהירות באשר למצב שימושו של המשיב בסמים והרקע ההתמכרותי של האם. כמו כן, נראה כי המפקחים המוצעים אינם מהווים עבור המשיב דמויות מציבות גבולות. לאור האמור שירות המבחן לא בא בהמלצה לשחרורו של המשיב לחלופת מעצר.

5.
טיעוני ב"כ הצדדים



ב"כ המבקשת עתרה להורות על מעצרו של המשיב עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו. נטען, כי המשיב לא נגרר לסיטואציה אחר אחיו, אלא הוא היה שותף מלא לתכנון השוד, החזיק בנשק לאורך כל השוד, דרך את הנשק, איים על אנשים וירה באוויר. עוד נטען, כי מסוכנותו הרבה של המשיב נלמדת מחומרת המעשים: שימוש בנשק, תכנון מוקדם והתמשכות האירוע. לשיטת ב"כ המבקשת, כל חלופת מעצר לא תוכל לאיין את המסוכנות הנשקפת מן המשיב, ועל כן עתרה להורות על מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

ב"כ המשיב מנגד, עתר לשחרר את המשיב לחלופת מעצר חרף האמור בתסקיר שירות המבחן, תוך עיבוי החלופה באמצעות איזוק אלקטרוני והפקדות כספיות גבוהות, שלטעמו, יהיה בכך כדי לאיין את המסוכנות הנשקפת מהמשיב. עוד נטען, כי המשיב מוכן להשתלב במסגרת טיפולית, אולם הדבר לא מתאפשר בהיותו במעצר. ב"כ המשיב עתר לשחרר את המשיב לחלופת מעצר בדמות מעצר בית, בבית אחיו של המשיב - נועם, בגבעתיים בפיקוחם של שני מפקחים אחרים מאלו שנבחנו על ידי שירות המבחן. עוד הפנה ב"כ המשיב לבש"פ 8967/11 לתמיכה בטענותיו.



דיון והכרעה

6.
העבירות בהן מואשם המשיב הן עבירות חמורות מאוד. לא אחת נקבע כי בעבירות בהן נעשה שימוש בנשק יש להורות על מעצר עד תום ההליכים. יפים לעניינינו הדברים שנקבעו בבש"פ 9126/04 חוסייני נגד מדינת ישראל
: "...סעיף 35 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) התשנ"ו – 1996 מגדיר את עבירות החזקת הנשק כ"עבירת ביטחון", מה שמקים עילת מעצר לפי סעיף 21(א)(1)(ג)(2) לחוק. אשר למסוכנות הכרוכה בעבירות אלה, והאפשרות להפיגה בחלופת מעצר, נקבע בפסיקה מדרג של חומרה, הנגזר מהמטרה לה נועד הנזק. בראש הרשימה, מבחינת חומרת הסיכון, ניצבת החזקת נשק שנועד לביצוע מעשים המיועדים לפגוע בביטחון המדינה או הציבור. אחריה, בסולם החומרה, ניצבת החזקתו של נשק לשם ביצוע עבירות פליליות ספציפיות כגון רצח או שוד, החזקת נשק כדי לאפשר פעילות פלילית "לעת מצוא", החזקת נשק לשם הגנה עצמית, ועד לתחתית הסולם, שם מצויה החזקת נשק שפג תוקף רישיונו. נקבע, שהחזקת נשק ללא רישיון שנועד לביצוע עבירה פלילית, מצדיקה, בדר"כ, מעצר עד תום ההליכים..."



עוד נקבע בפסיקה, ששאלת מסוכנותו של המשיב תיבחן לאור נסיבותיו האישיות ונסיבות המקרה. כך נפסק לא אחת:
"בדיקת המסוכנות מחייבת בחינתם של שני היבטים: האחד עניינו במעשה. במסגרת זו על בית המשפט לשקול האם המעשה כשלעצמו בנסיבותיו מעלה חשש כי הנאשם עלול לחזור על מעשים דומים, האם המעשה מגלה אופי רע ואלים או מעיד על מועדות. ההיבט השני מתמקד בעושה, עברו ואופיו. כאן אנו שואלים על אופיו, אישיותו או תכונותיו של העושה נשקפת ממנו סכנה לציבור או ליחיד."
(ראה בש"פ 6670/04)

7.
בעניינינו, המשיב ביצע לכאורה את המיוחס לו תוך תכנון, הצטיידות באקדח, סכין, אזיקונים, ומסכות לפנים על מנת למנוע אפשרות זיהויו. המדובר בסדרת מעשים תוך הפגנת יוזמה, תושייה, העדר מורא מהחוק, והתנהגות נטולת גבולות. נסיבות ביצוען לכאורה של העבירה, יש בהן כדי להצביע על רמת המסוכנות הנשקפת מהמשיב, שלא הסס, ולו לרגע, ואיים באמצעות האקדח שהיה ברשותו אל עבר עובדי המסעדה, כאשר בשלב מסוים הצמיד את האקדח לראשו של אחראי המשמרת במסעדה כדי שזה יביא לו את הכספים שהיו מצויים בקופה. יתרה מכך, לאחר שניידת משטרה הגיעה לאזור, הצמיד לכאורה המשיב את אקדחו לראשו של קצין המשטרה תוך שהוא מאיים עליו שימסור לו את אקדחו האישי, נטל את האקדח ואילץ את הקצין באיומי אקדח לשכב על הכביש בסמוך לניידת. בהמשך, כשניסו המשיב ואחיו המנוח להימלט באמצעות המונית שנקלעה למקום, איים על נהג המונית, תוך שהוא מכוון לראשו אקדח ומורה לו לנסוע מהמקום. זאת ועוד, במהלך מנוסתם ותוך כדי המרדף, המשיב ואחיו המנוח ירו לעבר הניידות שדלקו בעקבותיהם.
מעשיו אלו של המשיב יש בהם כדי להצביע על רמת מסוכנות גבוהה לציבור. המדובר באירוע אלים וחמור שתחילתו בתכנון מוקדם, הצטיידות בנשק, המשיך באיומים באמצעות אקדח על עובדי המסעדה, השוטרים ונהג המונית, נטילת אקדחיהם של השוטרים וירי לכיוון ניידות המשטרה. סופו של האירוע למרבה הצער, במותו של אחיו של המשיב, ורק במזל לא היו נפגעים נוספים.
עוד יש לציין, כי במקרה שלפנינו, מטרת ההחזקה באקדח הייתה לצורך ביצוע שוד, וכפי שנקבע בפסיקה שהובאה לעיל, החזקת נשק לשם ביצוע עבירה פלילית ספציפית תומכת במעצר עד תום ההליכים.

מעשיו של המשיב מעידים על הקלות הבלתי נסבלת בה עשה המשיב שימוש בנשק להשיג את צרכיו, תוך גריסת זכויותיהם של הציבור, הזילות שמייחס לערך החיים, תעוזתו הרבה והעדר מורא מן הדין והן מהאנשים האמונים על הביטחון.

כמו כן, בנוסף לעילת המסוכנות, קיים גם החשש להימלטות מהליכי משפט, שכן אם המשיב יורשע במיוחס לו, הוא צפוי לעונש חמור, ועל כן החשש להימלטות גבוה.
8.
מתסקיר שירות המבחן עולה, כי אישיותו של המשיב בלתי בשלה, בלתי צפויה, ובלתי יציבה, נגרר, בעל צורך רב בריגושים, נוטה לריכוז עצמי, מתקשה בהצבת גבולות פנימיים וחיצוניים להתנהגותו ומתקשה להכיר בבחירה שלו לאמץ נורמות התנהגות שולית. שירות המבחן סבור כי קיימת רמת סיכון להישנות התנהגות עוברת חוק.

ביחס לחלופה שהוצעה, התרשם השירות כי המפקחים המוצעים אינם מהווים עבור המשיב דמויות מציבות גבולות.


באשר לחלופה הנוספת שהוצגה בדיון, דהיינו – שהמשיב ישהה במעצר בית בפיקוח אחיו הבכור - נועם, בן 27, רווק שמתגורר בשכירות בגבעתיים, רס"ן בצבא, סטודנט ללימודי משפטים ומנהל עסקים. עולה, כי שירות המבחן שוחח עם נועם, וציין, כי נועם הביע את נכונותו והסכמתו לשמש חלופת מעצר עבור אחיו. יחד עם זאת, השירות מציין, כי מבלי להתעלם מהמוטיבציה של הערבים, אם כי, אינם מודעים למחירים האישיים להם נדרשים בטווח הקצר ובטווח הארוך. מה גם, אין ביכולתם להוות עבור המשיב דמויות מציבות גבולות.

9.
על רקע המתואר לעיל ולאחר ששקלתי את מכלול השיקולים הרלוונטיים, ובשים לב לאופי העבירות, נסיבות ביצוען, חומרתן, וכן רמת הסיכון הגבוהה הנשקפת מהמשיב, לא שוכנעתי שיש בחלופות שהוצגו כדי להשיג את תכלית המעצר, ועל כן הנני מורה על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.
זכות ערר כחוק


ניתנה היום, ט"ז חשון תשע"ג, 1 נובמבר 2012, בנוכחות הצדדים.









מת בית משפט מחוזי 5533/12 מדינת ישראל נ' הלל שלמה טראוב (פורסם ב-ֽ 01/11/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים