Google

אדם אבו סאלח - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על אדם אבו סאלח | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

54813-05/12 בל     24/02/2013




בל 54813-05/12 אדם אבו סאלח נ' המוסד לביטוח לאומי








בית דין אזורי לעבודה בחיפה


ב"ל 54813-05-12
24 פברואר 2013




לפני:

כב' הסגנית נשיא
איטה
קציר

ה
מערער
אדם אבו סאלח
ת.ז. 023337033
ע"י ב"כ: עו"ד עטאללה כמיל
-

ה
משיב
המוסד לביטוח לאומי
ע"י ב"כ: עוה"ד גבי ברנדס



פסק דין


זהו ערעור על החלטת ועדת הערר לעניין אי-כושר אשר בדקה את המערער ביום 18/3/12 וקבעה, כי המערער לא איבד 50% או יותר מכושר עבודתו או השתכרותו.

להלן עובדות המקרה:

1.
המערער עבד בתור מפעיל ציוד כבד, נהג משאית ומכונאי רכב. ביום 12/1/00 נפגע המערער בתאונת דרכים ונפצע קשה.

2.
בנוסף המערער סובל משימוש יתר באלכוהול.

3.
ביום 9/5/10 נבדק המערער על ידי ועדת ערר לעניין כי כושר
לעבוד, אשר קבעה כי לא איבד 50% או יותר מכושר עבודתו או השתכרותו.

ביום 30/1/11 הוחזר עניינו של המערער לעדות אי כושר על פי

פסק דין
בתיק 48673-05-10.

4.
פעם נוספת הוחזר ענינו של המערער לדיון בפני
ועדת ערר לעניין אי כושר בהתאם ל

פסק דין
מיום 10/1/12 בתיק ב"ל 48245-05-11, וזאת מאחר והוועדה לעררים לא התייחסה כנדרש לבעיית השתיה של המערער בהתאם להוראות פסק הדין מיום 31/1/11 ומכיוון שהועדה לא ציינה מדוע בעיית השתייה איננה מפריעה להשתלבותו של המערער בעבודה, אלא הסתפקה בהפניה לעובדה שהמערער לא קיבל אחוזי נכות פסיכיאטרית.

5.
ביום 18/3/12 התכנסה ועדת הערר לעניין אי-כושר מכוח פסק הדין מיום 10/1/12, דנה בעניינו של המערער וקבעה, כי הוא לא איבד 50% או יותר מכושר עבודתו או השתכרותו.

טענות המערער:

6.
ועדת הערר לעניין אי כושר לא מילאה אחר הוראותיו של בית הדין מיום 10/1/12. הוועדה לא ציינה מדוע בעיית השתיה ממנה סובל המערער איננה מפריעה להשתלבותו של המערער בעבודה. במקום זאת, הוועדה ציינה כי בגין בעיה זו שהוכרה לא נקבעו למערער אחוזי נכות רפואיים.

בהחלטה זו הסתמכה ועדת אי הכושר על שיקולים רפואיים בלבד ולא התייחסה כלל לשיקולים תעסוקתיים של העדר אפשרות להשתלבותו של המערער בשוק העבודה בשל בעיית השתיה.

7.
העובדה, כי ועדת אי הכושר כוללת בהרכבה פקיד שיקום, יש בה כדי ללמד שיש לשקול שיקולים תעסוקתיים ולא רק רפואיים והיא לא עשתה זאת.

8.

הפגם הנוסף בהחלטת הוועדה האחרונה היא בזה שהיא מתייחסת לשתי הוועדות הקודמות ומושפעת מהחלטותיהם. בהחלטת הוועדה הקודמת לא צוין במפורש שהפרוטוקול של הוועדה הקודמת לא יהיה בפני
הוועדה החדשה והוועדה החדשה התייחסה אליו בעמ' 2 לפרוטוקול הוועדה, שם נרשם במפורש שהועדה עיינה בפרוטוקול הוועדה הקודמת
.

טענות המשיב:

9.

כבסיס לדיון בוועדת אי הכושר עומדים סעיפי הליקויים הרפואיים שנקבעו למערער בידי הוועדה הרפואית. המערער ממקד תלונותיו בבעיית השתייה, אך בעניין זה נקבעו לו 0% נכות לפי סעיף 34(א).

10.
משנפסקו למערער רק 0% נכות בגין שתיית אלכוהול, המשקל ממילא של ליקוי זה הוא מזערי. הוועדה מתייחסת גם להמלצת הפסיכיאטר אשר קבע את נכותו הרפואית של המערער בכל הנוגע לכושרו לעבוד. הוועדה הביאה בחשבון את כל השיקולים שעליה להביא בחשבון. אין מדובר בוועדה רפואית לעררים שצריכה לקבוע את אחוזי נכותו של המערער בגין האלכוהול.

לאור כל האמור לעיל אני קובעת כדלקמן:

11.
בדיון בפני
ועדת אי הכושר ביום 18/3/12 נרשם מפי המערער כדלקמן:

"לא עובד מ-2004. עבדתי כנהג. עבדתי במערכות כיבוי אש כחודשיים כנהג. שותה אלכוהול. חצי בקבוק יין ו-7-8 בירה. הייתי בטיפול גמילה אך זרקו אותי משם בגלל שאני שותה אלכוהול. לא ישן בלילה. סובל מחרדות וחלומות ואז אני שותה אלכוהול. לא רוצה ללכת לגמילה מאלכוהול. לא מוכן לעבוד בשמירה או בעבודה אחרת. עו"ד מוסר שיש בעיה אורטופדית, ניסה להיגמל מאלכוהול. עשה הרבה ניסיונות ולא הצליח כי הוא לא מתאים" (ההדגשה אינה במקור-א.ק.).


מכאן עולה באופן ברור, כי המערער אינו מוכן לשתף פעולה וללכת לטיפול גמילה מאלכוהול.

12.
הוועדה בהרכבה חדש דנה באופן מפורט מאוד בליקויים הרפואיים של המערער והתייחסה לכל המסמכים שהגיש המערער ביחס לבעיית שימוש היתר שלו באלכוהול. הוועדה ציינה כדלקמן:

"... הוועדה עיינה בדו"ח עו"ד אסמהאן זבידאת מ-31/3/11 ואישור מעמותת אפש"ר מ-5/2/11 ואישור ד"ר ברשטיין סברינה
מ-23/3/11 – פסיכיאטרית. לפיהם התובע עדין מכור לשתיית אלכוהול, ולא מצליח להפסיק את השתייה בכוחות עצמו. באישור נוסף מעמותת אפש"ר חתום בידי עו"ס אסמהאן זבידאת מ-11/2/10 בו התובע מתאר שתייה מופרזת לאלכוהול ומגלה חוסר יכולת להפסיק לשתות בכוחות עצמו. באישור זה עמד בפני
ו.ר.ע. שבדקה את התובע ב-28/3/10. ועדה זו כללה בהרכבה גם רופא פסיכיאטר שתיאר בהרחבה ובפירוט רב את מצבו מבחינה נפשית וקבע 0% בגין שימוש יתר באלכוהול.
...
הוועדה עיינה גם באבחון הרפואי מ-24/11/09 שנערך ע"י ד"ר רוזנצוויג אלון – פסיכיאטר בו פירט את תוצאות הבדיקה הפסיכיאטרית, והגביל את התובע לעבודה במשרה מלאה ללא שימוש ביד שמאל, דהיינו לא הגבילו כלל מבחינת שתיית האלכוהול...
".

13.
היות וועדת אי הכושר היתה מודעת היטב לבעיית שתיית האלכוהול של המערער וכי בא כוחו של המערער טען, כי המערער אינו מתאים לטיפול גמילה, היא ביקשה לקבל מסמכים רפואיים התומכים בטענה הנ"ל, אך בידי ב"כ המערער לא היה אף מסמך רפואי להוכחת דבריו.

14.
הוועדה בדקה כל מסמך רפואי וכן מסמכים מאגף הרווחה ביחס לטיפול הפסיכיאטרי שמקבל המערער ומתברר כי המערער אינו מטופל פסיכיאטרית,
כפי שרשמה בנימוקיה לקביעת בזו הלשון:

"... חברי הוועדה עיינו באישור נוסף של ד"ר גורביץ יעקב מאגף
הרווחה עירית סכנין מ-5/3/12 בו מציין שלא היה מעקב פסיכיאטרי, לא טופל פסיכיאטרית ורק ב-2011 בחודש 3/11 עבר בדיקה
של פסיכיאטר במזרע. לאור כל הנ"ל ולאור מצבו כפי שמשתקף מדו"ח ו.ר.ע. שקיבל בעיית השתיה 0% ופסיכיאטר קבע שבהחלט מסוגל לעבוד במשרה מלאה...".

15.
לכן, לאור העובדה כי למערער יש 0% נכות בגין צריכת האלכוהול, והפסיכיאטר קבע כי המערער מסוגל לעבוד במשרה מלאה, לכן הגיעה הוועדה למסקנה, כי אמנם קיימת הפחתה מסוימת בכושרו של המערער לעבוד ולהשתכר בהשפעת כלל הליקויים שמהם הוא סובל, אך הם אינם מגיעים לרמה של 50% ויותר. לכן המערער מסוגל לעבוד ולהשתכר וזו הסיבה שהועדה דחתה את ערעורו.

16.
מן הראוי להדגיש, כי מבוטח המכריז כבר בתחילת הדיון בועדת אי כושר, כי הוא לא רוצה ללכת לגמילה וגם לא מוכן לעבוד בשמירה או בעבודה אחרת, כפי שעשה המערער, מראה בגלוי כי המערער לא מוכן לשתף פעולה עם מחלקת השיקום של המשיב.

המערער קיבל 0% נכות בגין צריכת היתר שלו באלכוהול, הוא אינו נמצא בטיפול פסיכיאטרי קבוע וגם לא נמצא באופן קבוע במסגרת טיפולית של עמותת "אפש"ר".

בנסיבות אלה המערער לא הוכיח בפני
ועדת הערר את טיעוניו, כי איבד את כושרו להשתכר ב-50% לפחות, אלא הראה כי לא מעוניין לעבוד.

17.
על כן, לא נמצא כל פגם משפטי בהחלטת הוועדה לקביעת אי כושר מיום 18/3/12.

18.
לאור האמור לעיל – הערעור נדחה בזאת.

19.
אין צו להוצאות.

ניתן היום, י"ד אדר תשע"ג, (24 פברואר 2013
)
, בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.










בל בית דין אזורי לעבודה 54813-05/12 אדם אבו סאלח נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 24/02/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים