Google

משה בן ארויה - שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר, מדינת ישראל

פסקי דין על משה בן ארויה | פסקי דין על שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר | פסקי דין על מדינת ישראל |

30318-02/13 עתא     03/05/2013




עתא 30318-02/13 משה בן ארויה נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר, מדינת ישראל








בית המשפט המחוזי בחיפה



03 מאי 2013

עת"א 30318-02-13 בן ארויה(אסיר) נ' משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר
ואח'




בפני
כב' השופט רון שפירא

העותר
משה בן ארויה
(אסיר), ת"ז 059162925


נגד

המשיבים
1. שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר
2. מדינת ישראל



פסק דין


עתירה זו נכתבה על ידי העותר ביום 21.1.13, והוגשה לבית המשפט ביום 17.2.13. העותר הגיש עתירה בעצמו, ובמסגרתה העלה שורה של נושאים. העותר מלין על אי-הוצאתו לחופשות, וזאת בשים לב להמלצת ועדת אלמ"ב בעניינו. העותר ביקש כי יינתן לו סיוע משפטי בהגשת תביעה אזרחית כנגד המדינה, ואולם לא פירט בעתירתו באיזה נושא הוא מעוניין להגיש את התביעה. עוד ביקש הוא, כי ימונה לו סנגור ציבורי לצורך הדיון בעתירה זו. בנוסף, טען העותר כנגד סדרי ההצבעה אשר היו קבועים ביום הבחירות לכנסת, ככל שהדבר נוגע לדרישה להיות מזוהה בועדת הקלפי על ידי תעודת זהות או תעודות אחרות, כפי שנקבעו בחוק הבחירות. בנוסף טען העותר, כי הוא סובל מבעיות רפואיות אשר אינן מקבלות מענה מתאים, וכן כי הוא אינו מקבל תזונה המתאימה לבעיותיו הרפואיות, ובמיוחד נושאים הקשורים למחלת הסוכרת.

בית המשפט הנחה את הסנגוריה הציבורית למנות סנגור, אשר ייצג את העותר. בדיון שהתקיים בפני
בית המשפט, התמקד הסנגור בעיקר בנושא מצבו הרפואי של העותר. עיקר הטענות היו בכל הנוגע לכך שהעותר אינו מופנה לרופא מומחה וכי בדיקותיו הרפואיות מתבצעות על ידי רופאי שב"ס או תוך התייעצות עם רופאי משפחה. לטענתו של העותר, כפי שהוצגה על ידי בא כוחו, יש צורך להעביר את העותר לטיפול בפני
רופא מומחה, הן בתחום בעיות השמיעה והן בתחום בעיות הסוכרת. יצוין כי ב"כ העותר לא חזר בטיעוניו על הנושאים האחרים אשר פורטו בעתירה.

העותר עצמו ביקש לחזור ולטעון בכל הנוגע לבעיות תזונה וכן חזר על טענותיו בעניין החלטות ועדות אלמ"ב בעניינו.

בסיום הדיון ולבקשת ב"כ שב"ס, ניתנה ארכה לב"כ שב"ס להמציא מסמכים שונים ולהשלים את תגובתה, ככל שהדבר יידרש, בין היתר מאחר ובמהלך הטיעון עלו טענות אשר זכרן לא בא בעתירה המקורית. לאחר שהומצאו לבית המשפט כתב תשובה משלים ומסמכים נוספים, וכן חומר חסוי אליו אתייחס, ניתנה ביום 22.4.13 החלטה, לפיה יודיע ב"כ העותר עד ליום 25.4.13, האם הוא מבקש להשלים את הטיעון בכתב או מבקש לקבוע מועד להשלמת טיעון בעל פה. ב"כ העותר לא פנה בכל בקשה לבית המשפט. יצוין כי העותר עצמו הגיש מסמך הנושא כותרת "המשך נימוקים" ביום 24.4.13, ובו חזר על טענותיו בדבר התנהגותו התקינה והעובדה שועדת האלמ"ב מתעלמת מחלוף הזמן מאותם אירועים, אשר על בסיסם הוא סווג כאסיר בעל פרופיל אלמ"ב.

בנסיבות אלו לא מצאתי מקום לקבוע מועד לדיון, ופסק הדין יינתן על בסיס הטיעונים שכבר הושמעו בבית המשפט ועל בסיס המסמכים שהוצגו לעיוני.

כאמור, חלק מהטענות שהיו בעתירה המקורית, לא הוזכרו במהלך הדיון בפני
. עם זאת, אתייחס למכלול הטענות כפי שבאו לידי ביטוי בכל השלבים והגלגולים של העתירה.

כרקע ל

פסק דין
זה יצוין, כי מדובר בעותר המרצה את מאסרו ה-13 בכלא. כעת הוא שפוט לתקופה של שנתיים בגין עבירות אלימות ורכוש. העותר פנה לבית משפט זה כבר במספר עתירות בעניין ההחלטות בנוגע לועדת אלמ"ב. בית המשפט קבע בעתירות קודמות, כי מדובר בעותר אשר נהג כנגד בת זוגו באלימות לאורך שנים וכי אין מקום להתערב בהחלטות ועדת האלמ"ב. יצוין עוד כי מדובר בעותר הסובל מהתמכרות לסמים, ובמהלך השנים לא עבר, למעשה, כל טיפול משמעותי של גמילה. עוד יצוין להשלמת התמונה, כי ועדת האלמ"ב בוחנת את עניינו בחינה חוזרת מעת לעת, ובחומר שהוצג בפני
בית המשפט גם בדיונים בעתירות קודמות, עדכנה ועדת האלמ"ב את בית המשפט בכל הנוגע להערכתה בדבר מסוכנות הנשקפת מהאסיר במערכת היחסים עם זוגתו.

מכאן אתייחס לנושאים שהועלו בעתירה.

ככל שהדבר נוגע לסדרי ההצבעה בבחירות לכנסת – העתירה נכתבה יום קודם למועד הבחירות, והוגשה בפועל לבית המשפט לאחר שהתקיימו הבחירות, כך שלמעשה, כבר בעת בה הוגשה העתירה לא ניתן היה ליתן סעד, מאחר ומועד הבחירות חלף. למען הסדר אציין, וזאת ככל שהדבר יעלה בבחירות הבאות, כי עתירות אסירים מיועדות לדון בטענות המופנות כנגד החלטות שב"ס. סדרי הבחירות, לרבות הדרישה להשתמש באמצעי זיהוי כאלה ואחרים, אינן בגדר של החלטות שמקבל שב"ס אלא הסדרים הקבועים בחוק והמצויים בפיקוח של ועדות הבחירות. לכן, וככל שיש לאסיר טענה בכל הנוגע לסדרי הבחירות, סדרי ההצבעה בקלפי וכיוצ"ב, הכתובת לבירור טענותיו היא במסגרת ועדת הבחירות האזורית, שבתחום שיפוטה מצוי בית הכלא, או במסגרת פנייה לבית משפט מוסמך, לפי הסעד, אשר יופנה כנגד ועדת הבחירות ולא כנגד שב"ס.

ככל שהדבר נוגע למצבו הרפואי של העותר – מהמסמכים אשר הוצגו לבית המשפט עולה כי העותר מצוי במעקב רפואי בהתאם לנדרש, בשים לב לתחומי הרפואה הנדרשים בעניינו. ככל שהדבר נוגע לבעיות אף-אוזן-גרון, הומלץ על הוצאתו לניתוח, ולמעשה הוא מצוי ברשימת המתנה לביצוע ניתוח בבית חולים מחוץ לכלא. רשימת ההמתנה של בית החולים אינה בשליטת שב"ס, וככל שיגיע תורו, הוא יזומן לביצוע הניתוח. ככל שהדבר נוגע לבעיות בתחום הסוכרת – מתשובת שב"ס עולה, כי במהלך חודש פברואר נערכה לעותר בדיקה, והוחלט, על ידי הגורמים המקצועיים, כי העותר יימצא במעקב ולאחר שלושה חודשים ישקלו גורמי הרפואה, על בסיס תוצאות המעקב, אם יש צורך בהעברתו לרופא מומחה. עוד צוין, כי ככל שבדיקות המעקב יעלו כי חלה החמרה במצבו, הוא יועבר לבדיקה אצל רופא מומחה לאלתר.

בין לבין, חלפו כבר כשלושה חודשים, וממילא גורמי הרפואה בשב"ס אמורים לבצע הערכה מחודשת של מצבו של העותר, זאת בשים לב לטיפול הרפואי שנקבע בחודש פברואר, ולהחליט אם יש מקום כעת להעבירו לטיפול אצל מומחה. בנסיבות אלו, ובמיוחד כאשר גורמי הרפואה בשב"ס אמורים לקבל החלטה חדשה בעניינו של העותר, לא מצאתי כל מקום להתערב, מה גם שנראה, על פניו מהמסמכים הרפואיים שהוצגו לעיוני, כי עניינו של העותר מטופל ברמה הנדרשת ומצוי במעקב רפואי ומקצועי על ידי הגורמים המתאימים בשב"ס.

ככל שהדבר נוגע לתזונה – מהנתונים שהוצגו לעיוני עולה, כי העותר מקבל בכלא תזונה בהתאם להנחיות רופאת הכלא, כאשר מדובר במזון המסווג כ"דיאטה רמה ג'", הכולל בנוסף למזון הרגיל, תוספות של מוצרי חלב, ירקות וחלבונים. יצוין לעניין זה, כי מדובר בדיאטה אשר נקבעת לחולי סוכרת שאינם מטופלים באינסולין, ומחייבת את העותר עצמו להקפיד במשמעת תזונתית. גם בעניין זה מדובר בהחלטות מקצועיות, שהתקבלו על ידי גורמי הרפואה בשב"ס, במסגרת המעקב הרפואי הרציף אחר מצבו הרפואי של העותר. לא מצאתי, על פניו, כי מתקיימת עילה להתערבות בית משפט בהחלטות מקצועיות, שהתקבלו על בסיס בדיקות רפואיות שנערכו לעותר..

בכל הנוגע לבקשת העותר לצאת לחופשות – מעבר לדו"חות ועדת האלמ"ב, אליהם כבר התייחסתי בעתירות קודמות, הוגש לעיוני קובץ של מידעים בעניין התנהגותו של העותר בכלא. כפי שצוין כבר בעתירה זו, העותר סובל מבעיה של התמכרות. למעשה, העותר לא השכיל, בכל מאסריו הרבים, להשתלב בתוכנית טיפולית של ממש ולשנות את אורחות חייו. מהמידעים שהוצעו לבית המשפט, עולה כי העותר מעורב גם באירועים משמעתיים ואחרים שעניינם במערכות יחסים בין אסירים בכלא. יודגש כי עיינתי במכלול החומר המודיעיני שהוגש לעיוני מבלי שאפרט את תוכנו, אדגיש כי אין מדובר באסיר אשר פעילותו בכלא היא חלק משותפות בארגוני פשיעה וכיוצ"ב. עם זאת, עולה כי מדובר באסיר אשר ככל הנראה, כך על פי המידעים, מנסה לנצל את מצבו הרפואי בדרך של קבלת טובות הנאה ושימוש בתרופות שהוא מקבל כדי להעבירן לאסירים אחרים, ובדרך זו לבסס את מעמדו בכלא. על זאת יש להוסיף כי העותר גם מעורב באירועי אלימות נקודתית בין אסירים, שגם הם, בעיקרו של דבר, מאבקים שעניינם ביסוס מעמדו בכלא כאסיר ותיק.

כאמור, גם המסמכים העדכניים מועדת האלמ"ב אינם מצביעים על שיפור בהתנהגותו או במערכת היחסים המשפחתית.

בנסיבות אלו, לא מצאתי כי נפל פגם כלשהו בהחלטת שב"ס שלא להוציא את העותר לחופשה. מדובר בהחלטה שהתקבלה בהתאם לסמכויות שב"ס, על בסיס מידעים וחוות דעת שליליות בעניינו של העותר, ואין עילה להתערבותו של בית משפט מנהלי בהחלטת הגורמים המקצועיים.

עם זאת, על שב"ס לבחון מעת לעת אם חל שיפור בהתנהגות העותר, ובשים לב לחלוף הזמן יש לשקול את האפשרות להוציאו לחופשה, ככל שהתנהגותו תהיה תקינה, וגם בדרך של הרחקתו ממקום מגורי אשתו, באופן שבו לא יהיה בכך כדי לגרום לה לסיכון. עניין זה ראוי שייבחן על ידי הגורמים המקצועיים, וראוי גם שועדת האלמ"ב תתייחס לאפשרות זו של הוצאת העותר לחופשה תוך הרחקתו ממקום מגורי משפחתו, ובתנאי פיקוח כאלה ואחרים, במסגרת חוות הדעת הבאה שתוגש על ידה.

אשר על כן, בכפוף להנחיה לבחון שוב את עניינו של העותר בתוך פרק זמן סביר ובהתאם לפקודות, אני מורה על דחיית העתירה. מובן כי ללא כל קשר לאמור לעיל, ימשיכו גורמי הרפואה בשב"ס במעקב הרפואי אחר מצבו של העותר, ולפי הצורך, ובהתאם לשיקול דעתם המקצועי, ינתנו ההנחיות המתאימות, הן לעניין רכיבי התזונה והן לעניין הטיפול הרפואי בעניינו.

כל החומר החסוי שהועבר לבית המשפט, ביחד עם דו"חות ועדת האלמ"ב, יוחזר לשב"ס ויועמד לעיון בית משפט מוסמך, ככל שהדבר יידרש.

המזכירות תשלח פסק הדין לב"כ הצדדים וכן לעותר באמצעות מחלקת האסיר בשב"ס
.

ניתן היום,
כ"ג אייר תשע"ג, 03 מאי 2013, בהעדר הצדדים.

ר' שפירא, שופט








עתא בית משפט מחוזי 30318-02/13 משה בן ארויה נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר, מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 03/05/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים