Google

יוסף בוט - משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים

פסקי דין על יוסף בוט | פסקי דין על משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים

20021-09/13 וע     28/10/2013




וע 20021-09/13 יוסף בוט נ' משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים








בית משפט השלום בחיפה



ו"ע 20021-09-13 בוט נ' משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים




בפני

ועדת ערר לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957
יו"ר הועדה כב' השופט אהרון שדה
חברת הועדה – דר' נעמי אפטר
חבר הועדה – דר' צבי בן-ישי


מערערים

יוסף בוט


נגד


משיבים

משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים




פסק דין


לפנינו ערר על החלטת המשיבה הדוחה את בקשת העורר לקבלת "קצבה חודשית ממדינת ישראל לניצולי שואה יוצאי מחנות ריכוז, גטאות ומחנות שעבדו בהם בעבודת פרך".

המסגרת המשפטית של הבקשה עילתה בגלגולו הנוכחי של חוק ההטבות-חוק התכנית להגדלת הבטחת הכנסה לקשישים נזקקים וסיוע לניצולי שואה (תיקוני חקיקה) התשס"ח-2008 (להלן:"חוק ההטבות").

העורר נולד בשנת 1932 בעיר בוטושאן שברומניה. עם תחילת ההשפעה הגרמנית ברומניה עת התרחש הפוגרום ביהודי דורוחוי, הגיעו הליגיונרים הרומנים גם לביתו של העורר וביקשו לפגוע בו ובמשפחתו. למזלם יצאו בחיים וללא פגע ברם ביתם נלקח ושימש כמשרד עבור השלטונות.
העורר העיד כי מרגע שנזרקו מביתם לא היה להם לאן ללכת והיכן לגור ולבסוף מצאו מרתף טחוב ומלוכלך שם שהו, בדומה ליהודים אחרים שגם הם מצאו את אותו פתרון-חיים במרתף.

התנאים היו קשים מאד, העורר נאלץ לבקש לחם מהעוברים ושבים, למד בבית הכנסת היות ונזרק ממערכת החינוך הציבורית ואביו נלקח לעבודות כפיה.

יש לומר שבאופן כללי עדותו של העורר עשתה עלינו רושם מהימן ברם גם אם נקבל את גרסתו העובדתית במלואה, הרי שהדין הנוהג כיום איננו מאפשר לקבל את הערר ולהכיר בו כמי שזכאי לתגמול.

חוק ההטבות חוקק כדי לתת מענה (ולו חלקי) לקבוצה מוגדרת ומצומצמת של ניצולי שואה שעלו לישראל לאחר 1.10.53 ואינם יכולים לקבל הכרה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים.

מדובר בקבוצה הנמנית על "המעגל הראשון" של ניצולי השואה כלומר מי ששהה במחנה ריכוז או במחנה שעבדו בו בעבודת פרך או בגטו (וזו גם לשון כותרת הבקשה שהגיש העורר למשיבה).

ניתן לומר שאילו היה העורר עולה
לישראל לפני יום 1.10.13 הרי שהיה
מוכר על פי חוק נכי רדיפות הנאצים ובהתאם להלכת הרשקו (הכרה בעילת העוצר).

אלא שהעורר עלה לישראל בשנת 1961 ולכן כדי לזכות בקצבה לפי חוק ההטבות עליו להוכיח ששהה במחנה ריכוז/עבודה/גטו כמפורט לעיל, העורר לא רק שלא הוכיח זאת, הוא כלל לא טען ששהה
במחנה או גטו ולכן, עם כל ההבנה לסבלו הקשה, איננו יכולים לקבל את הערר.

יוער כי בזמן העדות ניסה העורר לתאר את המקום בו היה כ"גטו", טענה זו זכרה לא בא בתביעתו למשיבה והיא עלתה בדיון לא במקרה. העורר דיבר מחוץ לעולם עם עורך דין המנסה להוביל להכרה בזכאות לקצבה לפי חוק ההטבות בעילה של שהייה ב "גטו פתוח" על בסיס רצון כלשהו בעתיד של ועידת התביעות להגדיר הכרה בגטאות פתוחים. מושג זה איננו מוכר לנו, איננו מוכר בפסיקה ובדין הישראלי, מדובר בטענה ראשונית המצריכה הוכחה והכרעה והיא מתבססת על הנחה או השערה בדבר שינוי עתידי של מדיניות ועידת התביעות שאיננו וודאי כלל ועיקר ואיננו חלק מחזית הערר. אגב, הן העורר והן עורך הדין ששהה באולם בזמן הדיון הודו שדיברו ביניהם.

משכך איננו דנים ב"גטו פתוח" ובקשר של גטו כזה עם ההכרה לפי חוק ההטבות והשוואתו לגטו כפי שאנו מכירים אותו.


ברומניה בכלל (למעט צ'רנוביץ) ובעיר בוטושאן בפרט, לא הוקמו גטאות, העורר העיד כי לא קיבל הוראה להתרכז ולהימצא במקום מסוים אלא
מגוריו באותו מרתף נבחרו על ידי משפחתו משום שלא היה מקום אחר להתגורר בו. תחומי המגורים לא הוגדרו, מעבר לעוצר הכללי לא הוגבלה תנועת היהודים מעבר לאזור מסוים, לא היה איסור על קיום חיים מעורבים בין היהודים לרומנים ולכן לא רק שחזית התביעה איננה כוללת טענה לשהייה בגטו אלא שגם לא הוכח קיומו של גטו בעיר בוטושאן, לא בתיק זה ולא בשום תיק אחר.

אשתו של העורר הגישה ערר בגין נרדפות כמעט זהה, עררה נדחה על ידנו מנימוקים דומים לאלו המובאים בערר זה, היא ערערה לבית המשפט המחוזי ועררה נדחה (ע"ו 32899-07-13 אטל בוט נגד הרשות המוסמכת) קרי פסק דינו של בית המשפט המחוזי בעניין כה דומה מנחה אותנו להגיע לאותן מסקנות.


כתבנו בפסקי דין אחרים שהגיע הזמן לשנות את החקיקה ולחלק את "העוגה" באופן שוויוני יותר, לפחות ביחס לניצולי שואה שטרם הוכרו (ראה ו"ע 9817-10-10 בעניין סואק נ' הרשות המוסמכת וו"ע 51287-02-11 בעניין שורצנברג נ' הרשות המוסמכת),
עד כה לא נעשה דבר ברם
אנו לא יכולים ליטול לידנו את סמכויות המחוקק ומשכך נדחה הערר וללא צו להוצאות.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה בנקודה משפטית ותוך 30 יום.

ניתן היום,
כ"ד חשון תשע"ד, 28 אוקטובר 2013, בהעדר הצדדים.







אהרון שדה
, שופט
יו"ר הוועדה

דר' נעמי אפטר
חברת הוועדה

דר' צבי בן-ישי
חבר הוועדה










וע בית משפט שלום 20021-09/13 יוסף בוט נ' משרד האוצר/הלשכה לשיקום נכים (פורסם ב-ֽ 28/10/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים