Google

יעקב יחיאל הכהן, שרה הכהן - אלי אבקסיס

פסקי דין על יעקב יחיאל הכהן | פסקי דין על שרה הכהן | פסקי דין על אלי אבקסיס

67883-10/13 רעא     21/11/2013




רעא 67883-10/13 יעקב יחיאל הכהן, שרה הכהן נ' אלי אבקסיס








בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים



רע"א 67883-10-13 הכהן ואח' נ' אבקסיס

תיק חיצוני
:



בפני

כב' השופט
משה בר-עם


מבקשים

1
.
יעקב יחיאל הכהן

2
.
שרה הכהן


נגד


משיב

אלי אבקסיס



החלטה


מונחת לפניי בקשת רשות ערעור על החלטת בית משפט קמא (כב' השופט דוד גדעוני), מיום 29.9.2013 (להלן: "ההחלטה"), בתיק ת"א 48404-07-12, לפיה נדחתה בקשת המבקשים ליתן סעד הצהרתי כי הסכם בוררות, להלן, בין הצדדים אינו תקף ולחלופין, להורות על העברת בורר, שמונה על בית המשפט, בהסכמתם, מתפקידו.

בבית משפט קמא מתבררת תביעת כספית של המשיב, כנגד המבקשים בגין הפרת הסכם לבניית בית המבקשים ביישוב בת עין בגוש עציון. במהלך דיון בבקשה למתן סעד זמני, הסכימו הצדדים על העברת הסכסוך להכרעתו של בורר ובהמשך, מונה המהנדס אחי קליין לבורר בסכסוך (להלן: "הבורר"). לאחר שהתקיימו לפני הבורר מספר ישיבות, במהלכן נשמעו עדויות הצדדים, טענו המבקשים לפני הבורר כי ימנע מלהמשיך ולשמש כבורר בסכסוך שבין הצדדים. לטענתם, הסכם הבוררות שנחתם בטרם החלו הליכי הבוררות, בטל נוכח סתירה בהוראותיו. עוד נטען כי במסגרת הליכי הבוררות התקיים הליך גישור, על ידי הבורר, באופן המעורר חשש כי דעתו בנוגע לסכסוך ננעלה. בנוסף טענו, כי נוכח התמשכות ההליכים מעבר לתקופת הזמן הקבועה בחוק הבוררות, תשכ"ח-1968, נגרם להם עינוי דין. משדחה הבורר את בקשתם, הוגשה הבקשה מושא ההחלטה לבית משפט קמא. בית המשפט בהחלטה מנומקת ומפורטת, דחה את הבקשה לגופה וקבע, לעניין הסכם הבוררות, כי אף אם נפלו פגמים בהסכם, אין בכך, כדי לשמוט את הבסיס תחת הסכמתם המוקדמת של המבקשים, לבירור הסכסוך לפני בורר, הסכמה שניתנה על ידי הצדדים בהליך שהתקיים בגדר הדיון בסעד הזמני ובטרם נחתם ההסכם. בעניין הטענה כי יש להעביר את הבורר מתפקידו, קבע בית משפט קמא, תוך אזכור הפסיקה הרלוונטית, כי אין בהתנהלות הבורר במהלך הליך הגישור, כדי להקים עילה להעברתו ואין בתחושתם הסובייקטיבית של המבקשים כדי להקים ולו באופן רחוק חשש ממשי למשוא פנים. בעניין התמשכות הליכי הבוררות, קבע בית המשפט כי אין ממש בטענות המבקשים באשר אלה נטענו בעלמא ללא זכר ותימוכין בפרוטוקולים שנערכו בישיבות הבוררות, ומשלא הובאו לפני הבורר בזמן אמת. בנוסף קבע כי אף שההליכים נמשכו מעבר למגבלת הזמן הקבוע בתוספת לחוק הבוררות, משנמצא כי הבורר פעל לקידום ההליכים באופן יעיל, אין בחריגה הנטענת כדי להקים עילה להעברתו מתפקידו, זאת, משהמבקשים לא מחו בזמן אמת על חלוף המועד.

נוכח כל האמור, נדחתה הבקשה.

בבקשה לפניי,
חוזרים המבקשים על טענותיהם תוך פירוט נרחב של הרקע העובדתי של הסכסוך, לרבות תיאור הליכי הבוררות והגישור. לטענתם, טעה בית משפט קמא בקביעותיו לעניין תוקפו של הסכם הבוררות והעברת הבורר מתפקידו.

לאחר עיון בבקשה על נספחיה, באתי לכלל מסקנה כי דינה להידחות אף מבלי להורות על הגשת תשובה.

הלכה היא כי רשות ערעור על החלטות ופסקי דין בענייני בוררות ניתנת רק במקרים המעוררים שאלה עקרונית, משפטית או ציבורית, החורגת מעניינם של הצדדים לסכסוך, או כאשר שיקולי צדק או מניעת עיוות דין מחייבים את התערבות בית המשפט (רע"א 1857/13 סובחי טנוס נ' בדיע טנוס (פורסם בנבו, 2.4.2013); רע"א 6727/10 עיריית אופקים נ' האוסף חברה לשירותים בע"מ (פורסם בנבו, 6.10.2010); רע"א 5067/09 שרבט נ' שרבט (פורסם בנבו, 6.1.2011); רע"א 6489/09 מדובר נ' קרן קיימת לישראל (פורסם בנבו, 18.1.2011)), זאת בפרט כאשר מתבקשת רשות ערעור לעיכוב הליכי בוררות, המצויים בעיצומם, לצורך בירור בקשה להעברת הבורר מתפקידו, שהינה בקשה המצויה במסגרת שיקול דעתה של הערכאה הדיונית, ולא בנקל ולא לעיתים קרובות יתערב בית המשפט בהחלטות מסוג זה (רע"א 9609/11 ריאד אספניולי בע"מ נ' בן עזריה בע"מ (פורסם בנבו, 11.1.2012); רע"א 8460/08 איגוד ערים לענייני ביוב (אזור כרמיאל) נ' מקורות חברת מים בע"מ (פורסם בנבו, 7.1.2008); רע"א 10646/05 כלל פיננסים ניהול בע"מ נ' ארוך (פורסם בנבו, 8.1.2006)).

עיון בבקשה מעלה כי ההחלטה אינה נמנית על סוגי המקרים של ההחלטות המצדיקות את התערבות ערכאת הערעור בכלל לא כל שכן בשלב בו הליכי הבוררות בעיצומם. מצויים אנו בגדרו של הליך בינים והשאלה אם נכון וראוי להיזקק להליך כזה בעת שהבוררות מתנהלת, במקום להמתין לסיום ההליך ולהעלות, במידת הצורך, את טענות המבקשים בגדר הבקשה, במסגרת הליך לביטול הפסק (רע"א 4628/05 בית אוצר ציפורן נ' ראובן פלד ושימור 2001 בע"מ (פורסם בנבו, 4.12.2005)). אכן, מושכלות ראשונים הם כי תכליתה העיקרית של הבוררות לשמש אמצעי יעיל ומהיר לפתרון סכסוכים המקדם את עניינם של הצדדים. יעילותה של הבוררות כמוסד ליישוב סכסוכים עלולה להיפגם באם יוגשו במהלכה בקשות לבית המשפט העלולות לפגוע בניהולה התקין ובתכליתה העיקרית להביא לסיום הסכסוך בדרך מקוצרת ומהירה. מגמה זו משתקפת בבירור בחוק הבוררות, המבקש להבטיח הגשמת תכלית זו של הבוררות תוך הותרת הפיקוח השיפוטי לשלב הסופיח שלאחר מתן הפסק. במיוחד אמורים הדברים במקרים בהם יכול בעל דין להעלות את השגותיו לגבי הבוררות לאחר סיומה.

בענייננו, לא שוכנעתי כי יגרם למבקשים עיוות דין וחשש לפגיעה ולנזק ממשי באם ההכרעה בעניין טענותיהם, ככל שיהיה בכך צורך, תידחה לאחר סיומם של הליכי הבוררות.

כללם של דברים, לא מצאתי מקום להיעתר לבקשה.

משלא התבקשה תשובה, לא ייעשה צו להוצאות.

הערבון יוחזר למפקידים.


ניתנה היום, י"ח כסלו תשע"ד, 21 נובמבר 2013, בהעדר הצדדים.








רעא בית משפט מחוזי 67883-10/13 יעקב יחיאל הכהן, שרה הכהן נ' אלי אבקסיס (פורסם ב-ֽ 21/11/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים