Google

הרצל פורטל - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על הרצל פורטל | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

41825-04/12 בל     25/12/2013




בל 41825-04/12 הרצל פורטל נ' המוסד לביטוח לאומי








בית דין אזורי לעבודה בנצרת

ב"ל 41825-04-12




לפני:
כב' הנשיאה ורד שפר

נציגת ציבור (עובדים) גב' ברכה נודלר
נציג ציבור (מעבידים)
מר נימר נאסר

התובע


הרצל פורטל
, ת.ז. 056650591


-

הנתבע




המוסד לביטוח לאומי


החלטה

1.
בתיק זה מונה מטעמו של בית הדין דר' יוג'ין כהן, כמומחה רפואי בתחום הכירורגיה האורטופדית (להלן: "המומחה").
מטעם ב"כ התובע הוגשה בקשה למינוי מומחה אחר בתיק, וזאת על בסיס הנימוק לפיו המומחה לא סיפק תשובות ברורות וחד משמעיות לשאלות הרפואיות שבמחלוקת.

2.
ב"כ

הנתבע,

מצידה

הודיעה

כי

היא

מתנגדת

לבקשה

וביקשה

לדחותה

מהנימוקים

שפורטו

בתגובתה.

3.
הדין החל –

בהנחיות שהוצאו מטעמה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, בעניין מומחים יועצים רפואיים הובאו, בהקשר בו עסקינן, ההנחיות הבאות:

סעיף 16 להנחיות מבהיר את הכלל המרכזי, שזו לשונו "ככלל, על בית הדין להסתפק במינוי מומחה אחד לפגימה אחת... מינוי מומחה נוסף או אחר פותח פתח לחוות דעת חדשה ולמחזור חדש של שאלות הבהרה ועלול להביא להתארכות הדיון. אשר על כן, לא על נקלה ימנה בית הדין מומחה נוסף או אחר, והחלטתו בעניין חייבת הנמקה".

סעיף 17 להנחיות מפרט כי "בית הדין רשאי למנות מומחה נוסף ככל שמצא כי בחוות דעת המומחה לא ניתן מענה לכל השאלות שהוצגו, והן חיוניות להכרעה בהליך; או שנראה לבית הדין שהמומחה דוגל באסכולה המחמירה עם הנפגע בהשוואה לאסכולה אחרת, מקלה יותר; או שנדרש תחום מומחיות נוסף לבחינת אותה פגימה; או מטעמים מיוחדים אחרים שיפורטו בהחלטתו".

סעיף 18 להנחיות מתייחס למינוי מומחה אחר, ומבהיר כי "מינוי מומחה אחר משמעו פסילת חוות דעת המומחה שמונה. לא על נקלה יינקט צעד כאמור, אלא נדרש טעם ממשי לפסילה; בעיקרו של דבר, הטעמים למינוי מומחה אחר דומים לטעמים בגינם מחליט בית הדין על החזרת עניינו של מבוטח לוועדה רפואית לעררים שתשב בהרכב חדש. בין הטעמים למינוי מומחה אחר: ככל שבית הדין מוצא כי המומחה חרג בחוות דעתו מהעובדות שנקבעו על ידי בית הדין למרות ששימת הלב הופנתה בשנית לנסיבות העובדתיות; ככל שהמומחה מתנגד לאסכולה הרפואית עליה מבוססת פסיקת בתי הדין לעבודה בתחום הפגימה הרלוונטי; ככל שנפל פגם אישי במומחה; או מטעם אחר שיירשם.

באותם מקרים בהם נמצא, מתוך חוות דעת המומחה ועל פי החומר הרפואי, כי העובדות שנקבעו על ידי בית הדין אינן מדויקות, אל לו לבית הדין לפסול את המומחה אלא עליו לשקול תיקון המסכת העובדתית על סמך חוות דעת המומחה.
מונה מומחה אחר, לא יזדקק עוד בית הדין לחוות דעתו של המומחה הראשון".

ב
דב"ע נ/0-282
המוסד לביטוח לאומי
- דוד לרוס
(מיום 20.5.97) נפסק כי שיטת מינוי המומחים באה לסייע בידי בית הדין בהכרעתו בסוגיה משפטית אשר מתעוררת בה שאלה רפואית והשיטה לא נועדה "לתור" אחר חוות דעת רפואית מסוימת אלא להבהיר היבט רפואי של הנושא הנדון בבית הדין.
באותו

פסק דין
גם צוין כי כאשר ענין מסוים לא הובהר די צורכו עומדת בפני
הצדדים ובפני
בית הדין האפשרות להציג לאותו מומחה רפואי שאלות הבהרה.


במאמרו של נשיא בית הדין הארצי, השופט אדלר, נאמר כי פסילת מומחה הנה צעד חריג שבית הדין נוקט בו בנסיבות נדירות, אשר רק בהתקיימן רשאי בית הדין להיעתר לבקשה כאמור "ואין הדבר בבחינת מעשה שבכל יום" (ס' אדלר, מומחים יועצים רפואיים בבית הדין לעבודה, המשפט ב' 199).

4.
מן הכלל אל הפרט -

נפתח ונאמר כי איננו סבורים שהתקיימו בענייננו מי מבין הנסיבות המצדיקות פסילת חוות הדעת לחלוטין ומינוי מומחה במקומו.

יחד עם זאת, לאחר עיון בחוות דעתו של המומחה ובהשלמתה על דרך מתן מענה לשאלות ההבהרה אשר הופנו אליו, הגענו למסקנה כי אכן לא ניתן לבסס על קביעותיו הכרעה חד משמעית בתביעה שבפני
נו.
לפיכך, ומשלא נראה כי ניתן להשלים את החסר בחוות הדעת באמצעות הפניית שאלות הבהרה נוספות, מוצאים אנו כי הדרך הראויה בנסיבות העניין, הינה מינוי מומחה רפואי נוסף.
עם זאת יודגש, כי אין במינוי המומחה הנוסף כדי לשלול או לבטל את הקביעות שנכללו בחוות דעתו של המומחה הראשון ובית הדין ייתן משקל מתאים לשתי חוות הדעת במסגרת פסק הדין.

4.
אשר על כן, אנו מחליטים למנות כמומחה רפואי נוסף בתיק זה את פרופ' חיים צינמן שהינו מומחה בתחום הרפואה האורטופדית.

החלטת בית הדין מיום 31.07.13 תחול על מינויו של פרופ' צינמן בשינויים המחויבים, ושכרו ישולם על ידי בית הדין כמקובל.

יש לשגר לפרופ' צינמן את ההחלטה האמורה על הנספחים המוזכרים בה, והוא מתבקש להשיב על השאלון המצורף אליה בהקדם האפשרי, ובמידת האפשר תוך 30 יום ממועד קבלת עותק החלטה זו.

5.
להמשך טיפולה של המזכירות.

ניתנה היום, כ"ב טבת תשע"ד, 25 דצמבר 2013, בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.








גב' ברכה נודלר
נציגת ציבור (עובדים)

ורד שפר
, שופטת
נשיאה

מר נימר נאסר
נציג ציבור (מעבידים)







בל בית דין אזורי לעבודה 41825-04/12 הרצל פורטל נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 25/12/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים