Google

ערפאת חטיב - הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ, הגליל למסחר (חנות פרח) 1997 בע"מ

פסקי דין על ערפאת חטיב | פסקי דין על הכשרת הישוב חברה לביטוח | פסקי דין על הגליל למסחר (חנות פרח) 1997 |

66091-10/13 עא     04/02/2014




עא 66091-10/13 ערפאת חטיב נ' הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ, הגליל למסחר (חנות פרח) 1997 בע"מ








בית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים



ע"א 66091-10-13 חטיב נ' הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ
ואח'




תיק חיצוני:




בפני

כב' השופט
סאאב דבור


מערערים

ערפאת חטיב


נגד


משיבים

1. הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ
2. הגליל למסחר (חנותפרח) 1997 בע"מ



החלטה

החלטה
בבקשה לפטור מהפקדת ערבון

לפניי בקשה לפטור מהפקדת ערבון שנקבע לסך של 15,000 ₪. נטען בבקשה כי למבקש סיכויים טובים לזכות בערעור וכן הועלתה טענה בדבר מצב כלכלי קשה המונע מהמבקש/המערער כל אפשרות להפקיד את העירבון. המבקש תמך את בקשתו בתצהיר ערוך כדין וכן ציין כי דחיית בקשתו תחסום בפני
ו את זכות הגישה לערכאות משפטיות, במיוחד על רקע השגיאה שנפלה בפסק הדין בבית משפט השלום.

המשיבות התנגדו לבקשה. לגישתן, המבקש לא עמד בנטל המוטל עליו ולא הוכיח אף אחד מהתנאים למתן פטור מהפקדת העירבון. כן, לא היראה המבקש כי עשה מאמץ לגיוס סכום העירבון ממעגל קרוביו וכן לא צירף מסמכים התומכים בבקשתו.

למבקש ניתנה זכות תשובה. בתשובתו חזר הוא על נימוקיו.

ייאמר כבר כאן כי לאחר בחינת טיעוני הצדדים, באתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות; להלן אנמק את החלטתי.

בהתאם לכלל הנקוט , ועל-פי התקנות (תקנה 427 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984), יש להפקיד ערבון. פטור מערבון הוא בבחינת חריג לכלל, כאשר הנטל לשכנע בדבר קיום הצדקה לתתו מוטל על מבקש הפטור. על רקע נקודת מוצא זו, שוקל בית המשפט את מכלול הערכים השונים, ומשקלל אותם על פי משקלם היחסי.

מחד, ניצב עקרון כיבודה של זכות הגישה לערכאות הנתונה לבעל-דין, אשר זכתה להכרה כזכות בעלת אופי חוקתי. מנגד, ניצב שיקול חשוב לא פחות שנועד להגן על בעל-הדין שכנגד מפני חסרון כיס, הטרדה, אובדן זמן וניצול לריק של משאבים אנושיים עקב גרירתו למשפט שנסתיים בפסק לזכותו על דרך הבטחת יכולתו לממש את גביית ההוצאות שנפסקו לטובתו. (ראה לדוגמה רע"א 7543/04 ליסטר נ' ליסטר, פסקה 3 שם).

בהתאם להלכה הפסוקה, שני שיקולים מרכזיים עומדים בבסיס הבקשה למתן פטור מעירבון; מצבו הכלכלי של המבקש וסיכויי הערעור. (בש"א 1528/06 ורנר נ' כונס הנכסים הרשמי, סעיף 7 לפסק-דינה של השופטת א' פרוקצ'יה ([פורסם בנבו], 17.10.07)).

יתרה מכך, לצורך מתן פטור מערבון, אין די בכך שיוזם ההליך יוכיח כי אין באפשרותו להפקיד את העירבון. מוטל עליו גם הנטל להוכיח כי אין באפשרותו לגייס את הממון הנדרש ממעגל קרוביו.

ומכאן לענייננו; לאחר עיון בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה, על נספחיהם, הגעתי למסקנה כי אין מקום להיעתר לבקשה ולפטור את המבקש מהפקדת עירבון. בשקלול כל השיקולים אותם שם בית המשפט לנגד עיניו בבואו להכריע בסוגיה הנידונה התוצאה אליה הגעתי, הינה - כי לא הוכח בפני
י מצב כלכלי כה קשה במידה שיש בה כדי להצדיק היעתרות לבקשה. אכן, המבקש צירף אסמכתאות להוכחת מצבו הכלכלי אולם לא די באלה כדי להצביע על חסרון כיס במידה מספקת המצדיקה מתן פטור מהפקדת עירבון. לא כל טענה בדבר מצב כלכלי קשה יהא בה די כדי לפטור מהפקדת עירבון שכן, מסקנה מעין זו תייתר את הדרישה להפקדת עירבון בכלל.

כמו כן שקלתי את סיכויי הערעור. כן, בהעמדת זכותו של המבקש לגישה לערכאות, מחד אל מול זכותה של המשיבה להבטחת הוצאותיה, מאידך, לא מצאתי כי זכותו של המבקש עדיפה.

שוב, לא הוכח בפני
י כי נעשה מאמץ כלשהו לגייס את הסכום מקרובי משפחה או מגורם אחר כלשהו.

יודגש, כי המבקש חויב בתשלום הוצאות בבית משפט השלום, אשר, משום מה, טרם שולמו. כן, מיוצג הוא על-ידי עו"ד פרטי.

משכך, המבקש/המערער יפקיד את סכום העירבון בתוך 15 ימים מהיום שאם לא כן, יירשם הערעור לדחייה, ללא כל התראה נוספת.


המזכירות תמציא העתק החלטה זו לצדדים
.







ניתנה היום, ד' אדר תשע"ד, 04 פברואר 2014, בהעדר הצדדים.








עא בית משפט מחוזי 66091-10/13 ערפאת חטיב נ' הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ, הגליל למסחר (חנות פרח) 1997 בע"מ (פורסם ב-ֽ 04/02/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים