Google

יאיר עמית - שירות התעסוקה

פסקי דין על יאיר עמית | פסקי דין על שירות התעסוקה

2883/01 עב     16/12/2001




עב 2883/01 יאיר עמית נ' שירות התעסוקה





יאיר עמית

המערער:
בעצמו
נ ג ד
שירות התעסוקה

המשיב:

בית-הלחמי

ע"י ב"כ עוה"ד
פסק - דין

1. בפני
ערעור על החלטת ועדת עררים שליד שירות התעסוקה
רמת גן (להלן- הועדה) מיום 4.3.01, אשר דחתה את הערר שהגיש המערער.

2. בהתאם להחלטת הועדה, נדחתה בקשת המערער לבטל "סירוב" שנרשם לו בעניין הפנייתו ביום 10.1.01 לעבודה כנציג שירות לקוחות בחברת "טלדור".
זאת בנימוק שהמערער הודיע למעסיק כי אינו יכול להתחייב לעבוד אצלו למשך 6 חודשים, מכיוון שהוא ממתין לקורס הכשרה בנושא תיכנות, הודעה המהווה סירוב בלתי מוצדק.

3. בנימוקי הערעור נטען, כי המערער ביקש להירשם לקורס "תיכנות מחשבים" (להלן- הקורס) על מנת לשפר את סיכוייו למצוא תעסוקה. על פי הנחיית יועצת המשרד לעבודה ורווחה ובהפנייתה ניגש להיבחן בבחינה הפסיכוטכנית הנדרשת לצורך קבלה לקורס. לאחר שעבר את הבחינה בהצלחה, נאמר לו לעקוב אחר רשימת הקורסים שמפרסם המשרד ולהגיע ליועצת כאשר עומד להיפתח הקורס . היועצת מסרה למערער כי עליו לקבל כל עבודה שתוצע לו, זאת כעבודה זמנית עד למועד פתיחת הקורס.
ביום 10.1.01 הופנה המערער לעבודה בחברת "טלדור", הביע נכונותו לעבוד שם, אולם סירב לחתום על התחיבות לחצי שנת עבודה (שהפרתה כרוכה בתשלום קנס), זאת נוכח המתנתו לפתיחת הקורס כאמור.
4. ב"כ המשיבה הציג לתיק את טופס הפניית המערער לקורס מיום 14.2.01. לטענתו, במועד הפנייתו לעבודה של התובע עדיין לא היתה בידי המערער הפנייה לקורס שכן טרם נקבע המועד לתחילתו, לקורס זה מועמדים רבים, ולא היה ידוע במועד ההפנייה לעבודה באם יתקבל המערער לקורס אם לאו.
בנסיבות אלה לא ייתכן שדורש עבודה המופנה לעבודה יודיע למעסיק שאין באפשרותו להתחייב לתקופת עבודה כאשר הוא עצמו אינו יודע על מועד תחילת הקורס ואף אם התקבל לקורס.

לאחר שבחנתי טיעוני הצדדים להלן החלטתי:
5. סעיף 163 לחוק מגדיר מיהו המובטל הזכאי לדמי אבטלה.
"163(א) רואים אדם כמובטל אם הוא רשום בלשכת שירות התעסוקה
כמחוסר עבודה לפי תנאים שקבע השר באישור ועדת העבודה והרווחה, והוא מוכן ומסוגל לעבודה במקצועו או בכל עבודה אחרת המתאימה לו (לשני אלה ייקרא להלן - עבודה מתאימה), ולשכת שירות התעסוקה
לא הציעה לו עבודה כאמור".

בבואנו להכריע בסוגיה, אמונים אנו על הנחייתו של בית הדין הארצי שפסק:
"אין ליתן תשובה חד משמעית מהו הדיבור "סירוב" לקבל עבודה", הדבר תלוי בנסיבותיו של כל מקרה, עת ברור שהוצעה עבודה מתאימה - יש לבחון באם המובטל אכן נהג כאדם המחפש עבודה ולא כמי שסומך על כך שבאין עבודה יקבל דמי אבטלה" (דב"ע מא/91-3; דב"ע מא/91-4, מאיר אוזיאס נ' שירות התעסוקה
, פד"ע יג 65).

6. בענייננו, העבודה שהוצעה למערער היתה עבודה מתאימה לעיסוקו כאיש מכירות, ובכל מקרה ,על פי גילו ונוכח העובדה שעברו יותר מ-60 יום מה"תאריך הקובע", היתה המשיבה זכאית להפנותו לכל עבודה.
בעדותו בבית הדין מסר המערער כי לבסוף החל לימודיו בקורס אשר נפתח בתאריך 3.6.01, וכי בתקופה שלפני הקורס למד לבחינות ועבר את הליכי הקבלה לקורס אשר דרשו מאמץ רב.
מטופס ההפניה לקורס עולה, כי במועד הפנייתו לעבודה המערער טרם התקבל לקורס שכן טופס הפנייה לקורס מאת המשיבה ניתן לו רק במחצית חודש 02/01.

שוכנעתי, כי בסירובו להתחייב לעבודה במשך חצי שנה, לא נהג המערער כאדם המחפש עבודה.
בעת שהופנה לעבודה לא ידע המערער באם יתקבל לקורס, לא היתה בידיו הפנייה לקורס. כן לא היה לו מושג מתי ייפתח הקורס ולא היתה כל הבטחה מצד יועצת משרד העבודה לעניין זה.
נהפוך הוא, המערער ציין כי הובהר לו ע"י היועצת שעליו להתייצב לעבודה בתקופת ההמתנה לקורס. המערער החליט על דעת עצמו כי ייתכן ויתקבל לקורס, וייתכן והקורס ייפתח במהלך מועד התחייבותו לעבוד. המערער לא פנה ליועצת משרד העבודה או לפקיד/ת לשכת התעסוקה לברר האם יוכל להשתחרר מההתחייבות לעבוד במשך חצי שנה, במידה ואכן ייפתח קורס בתקופה זו והוא יתקבל אליו.
עוד מסר המערער כי היה עליו להתכונן לבחינות הקבלה לקורס הדורשות מאמץ רב.
הכנה לבחינות אינה יכולה לשמש הצדק לאי הענות להצעת עבודה מתאימה.

שוכנעתי, כי בהתנהגותו זו ציפה המערער למעשה לישב בביתו ולהמתין לקורס, תוך ביצוע הכנות ולימודים לקראת הקורס, ולא פעל כאדם הנכון לעבוד.
מסקנה זו מתחזקת נוכח מועד פתיחת הקורס בפועל, לאחר תום ההתחייבות עליה נדרש המערער לחתום.
בנסיבות אלה לא היתה כל מניעה של ממש להתחייב לעבודה במשך תקופה של חצי שנה, והמערער עשה דין לעצמו כאשר אף לא טרח לברר אם יוכל להשתחרר מהתחייבות כאמור במידת הצורך.
אשר על כן אין לראות במערער כמי שהיה "מוכן לעבודה" במשמעות סעיף 163 לחוק.
7. סוף דבר, הערעור נדחה.

ניתן היום א' בטבת, תשס"ב (16 בדצמבר 2001) בהעדר הצדדים.

ורדה סמט
- שופטת
בתי הדין לעבודה
1
מס' תיק: עב 002883/01
005250/01
בית הדין האזורי לעבודה ת"א - יפו
16/12/2001
תאריך:
כב' השופטת ורדה סמט
בפני








עב בית דין אזורי לעבודה 2883/01 יאיר עמית נ' שירות התעסוקה (פורסם ב-ֽ 16/12/2001)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים