Google

bishnu maya khadka bhandari - עזבון המנוח מנחם שפי, כרמלה שפי

פסקי דין על bishnu maya khadka bhandari | פסקי דין על עזבון המנוח מנחם שפי | פסקי דין על כרמלה שפי |

49450-06/13 ער     25/05/2014




ער 49450-06/13 bishnu maya khadka bhandari נ' עזבון המנוח מנחם שפי, כרמלה שפי








בית דין אזורי לעבודה בתל אביב - יפו


ע"ר 49450-06-13


25 מאי 2014

לפני
:

כב' השופט ד"ר יצחק לובוצקי
נציג ציבור מעבידים מר יוסי שוסטק

ה
מערער
bishnu maya khadka bhandari
ע"י ב"כ עו"ד מוטי דזנה
-

ה
משיבים
1. עזבון המנוח מנחם שפי
2. כרמלה שפי
ע"י ב"כ עו"ד
גדי גרף




פסק דין


לפנינו ערעור על פסק דינו של כב' נרשם (כתוארו אז) סילורה, מיום 9.6.13 (להלן: "פסק הדין שבערעור").

מדובר בתובעת שהיא עובדת זרה (להלן גם: "המערערת" או "העובדת") שעבדה בסיעוד אצל מנחם שפי ז"ל (להלן גם: "המנוח"), וכשזה הלך לבית עולמו הוגשה התביעה כנגד העזבון וכנגד הגב' כרמלה שפי
(להלן גם: "היורשים" או "המשיבים").

התביעה במקורה מתבססת הן על טענה של העובדת להמשך עבודה בבית המנוח אחר פטירתו (להלן: "התקופה הנוספת"), ובקשר לכך תבעה התובעת אי-אלו כספים כ"שכר עבודה"; וכן תביעה בקשר ל"זכויות סוציאליות" המתייחסות לתקופת העבודה בשירות המנוח לפי "גמר חשבון" שנעשה בין הצדדים (להלן: "הזכויות לגמר החשבון").



התביעה לגבי "התקופה הנוספת"
:

יצירת חוזה עבודה מלווה בקיומה של כוונה ליצור יחסים משפטיים מחייבים, שבמרכזם עבודת העובד (תב"ע (ת"א) נד/3-702 שלומית דגן ואח' נ' י.מ. טוקטלי בע"מ ואח', פד"ע כח', עמ' כט', לד' – מפי השופט רם כהן). חוזה עבודה דורש, כי ההתקשרות תהא כזו, היוצרת רקמה הדדית של חובות ושל זכויות. לעתים – כמו במקרה של עובד זר – תנאי העבודה מוכתבים על ידי הרשויות (השווה: ע"ב 4/06 טוטאל שירותי כ"א נ. מד"י, סע' 6 לפס"ד מיום 29.6.06).

כוונת ההתקשרות צריכה לבוא לידי ביטוי חיצוני, ובהיעדר ביטוי כזה אין נוצר מפגש רצונות; בייחוד כאשר מדובר בהעסקת "עובד זר", שאז גם לרשויות יש דעה הנוגעת להיתר להעסקתו.

במקרה דנן, כב' הרשם לא סבר כי נוצרו "יחסי עבודה" בין הצדדים לאחר פטירת המנוח, ועצם השהות של התובעת בבית המנוח לאחר הפטירה ועד ליום 13.5.13, אין לראותה כשלעצמה כריתת "חוזה עבודה" עם יורשיו.
קביעותיו של כב' הרשם הן הגיוניות, ועולות גם בקנה אחד עם פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה, לפיה על העובד מוטל נטל ההוכחה להראות "תקופת עבודה", קרי, קיומם של יחסי עבודה.

לפיכך לעניין האמור, ערעורה של המערערת דינו להידחות.

"הזכויות לגמר חשבון"
:

כב' הרשם פירט, ערך ומנה אחת לאחת את זכויותיה של המערערת ל"גמר חשבון" עם פטירת המנוח. הוא גם עשה חסד עם המערערת, בכך שלא קיזז ממחוייבות היורשים כספים שהמערערת קיבלה מהם במישרין או בעקיפין לאחר פטירת המנוח, וראה בהם "מתת חסד", בקשר לסיעוד שהעניקה העובדת למנוח בעת שהותו בביה"ח קודם לפטירתו.

לא מצאנו פגם בחישובי כב' הרשם ובקביעותיו העובדתיות – בהן ערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב. זאת, למעט חישוב ערך משכורת של 3,400 ₪ לעניין "פיצויי פיטורים".

משכורת כזו היא פחות מ"שכר המינימום" הנוהג במשק, וגם אם לגיטימי היה ליתן לעובד זר משכורת שממנה קוזזו סכומים כלשהם – כמו חלק מביטוח הבריאות, מזונות ומגורים – אין פירוש הדבר כי "פיצויי הפיטורים" לא ייחושבו לפי "המשכורת המלאה".

לדברי המערערת – שלא נסתרו בפועל על ידי המשיבים – השכר המלא לענין פיצויי פיטורים עמד על סך של 4,100 ₪ לכל חודש, ולא על 3,400 ₪ כפי שלקח בחשבון כב' הרשם.

לפיכך – לעניין פיצוי הפיטורים – זכאית המערערת לתוספת של 700 ₪ ל"שכר הקובע", ובסה"כ בהתייחס ל- 32.5 חודשים מדובר בסכום של 1,895 ₪.

את הסכום הזה ישלמו המשיבים למערערת, בנוסף לסכום בהם חוייבו על פי פסק הדין שבערעור.

סוף דבר:

הערעור מתקבל בחלקו הקטן. המשיבים ביחד ולחוד ישלמו למערערת סכום כולל של 1,895 ש"ח בצרוף הפרשי הצמדה וריבית חוקית מיום 9.6.13 (מועד פסק דינו של כב' הרשם), ועד ליום התשלום בפועל.








המערערת שזכתה רק בחלק קטן של ערעורה, אינה זכאית להוצאות משפט בקשר אליו, וכל צד ישא בהוצאותיו בהתייחס לערעור הנוכחי.



ניתן היום, כ"ה אייר תשע"ד (25 מאי 2014
)
, בהעדר הצדדים.








נ.מ. מר י. שוסטק

ד"ר יצחק לובוצקי
, שופט







ער בית דין אזורי לעבודה 49450-06/13 bishnu maya khadka bhandari נ' עזבון המנוח מנחם שפי, כרמלה שפי (פורסם ב-ֽ 25/05/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים