Google

חנא אל נג'אר, ג'ורג' נג'אר, מרואן נגאר - גנאדי וול, איגור וול

פסקי דין על חנא אל נג'אר | פסקי דין על ג'ורג' נג'אר | פסקי דין על מרואן נגאר | פסקי דין על גנאדי וול | פסקי דין על איגור וול |

17852-02/14 א     18/05/2014




א 17852-02/14 חנא אל נג'אר, ג'ורג' נג'אר, מרואן נגאר נ' גנאדי וול, איגור וול








בית משפט השלום בנצרת



ת"א 17852-02-14 וול ואח' נ' אל נג'אר ואח'




תיק חיצוני:




בפני

כב' השופטת
עירית הוד


מבקשים

1. חנא אל נג'אר
2. ג'ורג' נג'אר
3. מרואן נגאר

נגד

משיבים
1
.
גנאדי וול

2
.
איגור וול



החלטה

רקע ותמצית טענות הצדדים

1.
במסגרת הבקשה שלפניי טענו המבקשים, כי יש להורות על סילוק תביעתם של המשיבים על הסף וכי לבית משפט זה אין סמכות מקומית לדון בתובענה. כמו כן ביקשו, כי בית המשפט יורה על איחוד הדיון בתובענה שלפניי ובת.א 17787-02-14.

2.
עסקינן בתביעה לפיצוי בגין נזקי גוף. במסגרת כתב התביעה טוענים המשיבים, שני אחים, כי המבקשים הינם אב ושני בניו וכי במועדים הרלוונטיים המבקשים היו בעליו של מבנה בחיפה. לטענתם, המבקשים הפעילו מוסך בקומת הקרקע של המבנה והמשיבים שכרו מהם שטחים המצויים בקומה השנייה של המבנה והפעילו במקום מסעדה ואולם אירועים. לטענת המשיבים, בין הצדדים נתגלעה מחלוקת בשל העובדה שהמבקשים לא המציאו להם היתר בניה עבור שטח הבניה כך שיהיה בידם לקבל רישיון עסק. המשיבים טוענים, כי באחד הימים הם הגיעו למקום ולפתע המבקשים החלו לתקוף את המשיב מס' 1 ולאחר שהמשיב מס' 2 ניסה לסייע לו תקפו גם אותו. לטענתם, המבקשים ביצעו כלפיהם עוולת תקיפה ועוולת הפרת חובה חקוקה ועליהם לפצותם בגין נזקיהם.

3.
המבקשים טוענים, כי לבית משפט זה אין סמכות לדון בתובענה וכי הסמכות לדון בה מסורה לבית משפט במחוז חיפה זאת בהתאם למקום מגוריהם, מקום עסקם והמקום בו אירעו האירועים לפי כתב התביעה.

4.
עוד טענו המבקשים, כי יש להורות על סילוק תביעתו של המשיב מס' 1 מאחר והינו פושט רגל אשר לא קיבל אישור לנהל את ההליך בו עסקינן.

5.
המשיבים הגישו תביעה נוספת בגין אותו אירוע בבית משפט לתביעות קטנות ובמסגרתה עתרו לפיצוי בגין נזקי רכוש אשר נגרמו להם, לטענתם. המבקשים טוענים, כי אין הצדקה לפיצול בין שתי התביעות וכי יש להורות על איחוד הדיון בהן.

6.
המשיבים מתנגדים לבקשות וטוענים, כי דינן להידחות. לטענתם, אין מקום להורות על העברת התובענה שכן לבית משפט זה מסורה הסמכות לדון בתובענה שכן בעקבות האירוע הם קיבלו טיפול רפואי ממושך בבית החולים בנצרת וכן נזק ההשתכרות וההוצאות אשר נגרמו להם נגרמו בנצרת עילית. הם הוסיפו, כי כיום המדיניות היא שבית המשפט לא ייטה להעביר תביעה ממקום למקום כשההעברה רק מכבידה ומסרבלת וציינו, כי ההעברה המבוקשת הינה לעיר קרובה אחרת.

7.
באשר לבקשה לסילוק תביעתו של המשיב מס' 1 בהיותו פושט רגל טענו המשיבים, כי ההלכה היא שפושט רגל אינו מנוע באופן מוחלט מלהגיש תביעות ולא כל תביעה מחייבת קבלת היתר הנאמן וזהו הדין כאשר עסקינן בתביעה המתייחסת לנזקיי גוף אשר נגרמו לפושט רגל. הם הוסיפו, כי המשיב ידאג לקבל מהנאמן היתר להמשיך בתביעה.

8.
באשר לאיחוד התיקים טענו המשיבים, כי הם מתנגדים לאיחוד הדיון עם התביעה השנייה אשר הוגשה כתביעה קטנה.






דיון ומסקנות


9.
כאמור, בין הצדדים נתגלעה מחלוקת באשר לשאלה, האם לבית משפט זה מסורה הסמכות המקומית לדון בתובענה אם לאו. כמו כן, הם חלוקים ביניהם בשאלה האם יש להורות על סילוק תביעתו של המשיב מס' 1 בהיותו פושט רגל והאם יש להורות על איחוד הדיון בין התובענה בה עסקינן והתביעה לפיצוי בגין נזקי רכוש אשר נגרמו בגין אותו אירוע נטען בו עוסקת התביעה שלפניי.


10.
תחילה מצאתי לדון בטענה באשר לשאלת סמכותו של בית משפט זה לדון ולהכריע בתובענה נשוא הבקשה. שכן, ככל שתתקבל טענת המבקשים בעניין זה הרי שאין מקום, כי בית משפט זה יכריע ביתר הטענות.

11.
בשלב זה אקדים ואומר, כי לאחר שקילת מכלול טענות הצדדים והחומר המונח לפני מצאתי להיעתר לבקשה ולהעביר את הדיון בתובענה לבית המשפט המוסמך במחוז חיפה.

12.
תקנה 3(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד- 1984 קובעת, כי: "תובענה שאינה כולה במקרקעין, תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי אחד מאלה:

(1)
מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;
(2)
מקום יצירת ההתחייבות;
(3)
המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות;
(4)
מקום המסירה של הנכס;
(5)
מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים."

13.
במקרה בו עסקינן, המבקשים מתגוררים בחיפה וזהו גם מקום העסק שלהם. עובדות אלו צוינו מפורשות בסעיף 2 לכתב התביעה. כמו כן, מקום עסקם של המבקשים בחיפה הוא המקום בו אירע, לפי סעיפים 2 ו-3 לכתב התביעה, האירוע בגינו הוגשה התביעה. במסגרת תגובתם טענו המשיבים, כי לבית המשפט בנצרת יש סמכות לדון בתובענה מאחר והם קיבלו, בעקבות האירוע, טיפול ממושך בבית החולים בנצרת וכן, נזק ההשתכרות וההוצאות אשר נגרמו להם נגרמו בנצרת עילית. אינני מקבלת טענה זו. כאמור לעיל, תקנה 3(א) מפרטת את החלופות לפיהן נקבעת סמכות השיפוט. המקום בו טופלו המשיבים בעקבות המקרה הנטען או המקום בו נגרמו הפסדי הכנסותיהם והוצאותיהם אינם רלוונטיים לקביעת מקום ההתדיינות.

14.
הנה כי כן, בהתאם לכל החלופות הרלוונטיות המפורטות בתקנה 3(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, הסמכות המקומית לדון בתובענה מסורה לבית המשפט במחוז חיפה. מקובלת עליי טענת המבקשים לפיה לבית המשפט בנצרת אין סמכות לדון בתובענה בה עסקינן.

15.
אכן, בפסיקה נקבע זה מכבר, כי

במדינה קטנה כמדינתנו ולאור ההתפתחות בתחום התחבורה אין לייחס משמעות מופרזת לשאלה, אם תובענה פלונית מוגשת בתחום סמכותו המקומית של בית משפט זה או אחר
. עם זאת, אין בכך בכדי לבטל את קביעת התקנות באשר לסמכות מקומית ואין בכך בכדי להתיר לצד להגיש תביעה בבית משפט בו הוא חפץ תוך התעלמות מוחלטת מהוראות תקנות סדר הדין האזרחי בעניין זה.
אוסיף ואומר, כי מצאתי שהעברת התובענה לבית המשפט המוסמך בשלב המקדמי בו מצוי הדיון בתובענה לא יהיה בה בכדי לסרבל את הדיון בתובענה .

16.
בשולי הדברים אציין, כי התביעה לפיצוי בגין נזקי רכוש הוגשה במסגרת תביעה קטנה. משכך, לא היה מקום לאחד את הדיון בין שתי התובענות אשר נדונות בפני
ערכאות דיוניות שונות. אציין עוד, כי בקשה לאיחוד דיון הוגשה
גם במסגרת התביעה הקטנה
האמורה. בהחלטה לא מנומקת מיום 22.4.14 קבע כבוד הרשם הבכיר קודסי, כי "נוכח הגשת בקשה זו אני מורה על העברת התביעה הקטנה לפסי תביעה רגילה". מהמועד בו ניתנה החלטה זו ועד היום טרם נקבע מותב אשר ידון בתביעה האמורה שהחלה דרכה כתביעה קטנה. ככל שהייתה נדחית הבקשה להעברת הדיון הרי שהבקשה לאיחוד דיון הייתה נדונה ומוכרעת על ידי כבוד הנשיא אזולאי. עם זאת, משמצאתי, כי הסמכות לדון בתובענה בה עסקינן מסורה לבית המשפט במחוז חיפה ומאחר וטרם הוכרעה בקשה זהה בתביעה השנייה שבשלב זה אינה מתבררת לפני, הרי שטרם נקבע בידי מי מסורה הסמכות לדון בבקשה לאיחוד דיון. שכן, לא ברור האם עסקינן באיחוד בין שתי תובענות הנדונות באותו מחוז אם לאו.

17.
הנה כי כן, מקובלת עליי טענת המבקשים לפיה בית משפט זה אינו בעל הסמכות לדון בתובענה בה עסקינן. בנסיבות האמורות ובהתאם לסמכות המסורה לי לפי סעיף 79 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד- 1984 מורה על העברת התובענה לבית משפט השלום בחיפה, אשר הינו בית המשפט המוסמך לדון בתובענה. לאור האמור לעיל, אינני נדרשת לטענות הצדדים בנוגע לסילוק תביעתו של המשיב מס' 1 בשל היותו פושט רגל.

18.
הוצאות בקשה זו יילקחו בחשבון במסגרת ההליך העיקרי.

המזכירות תמציא לצדדים ותפעל להעברת התביעה לבית משפט השלום בחיפה.


ניתנה היום, י"ח אייר תשע"ד, 18 מאי 2014, בהעדר הצדדים.













א בית משפט שלום 17852-02/14 חנא אל נג'אר, ג'ורג' נג'אר, מרואן נגאר נ' גנאדי וול, איגור וול (פורסם ב-ֽ 18/05/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים