Google

מדינת ישראל - מראד סלימאן

פסקי דין על מראד סלימאן

9820-07/14 מת     24/07/2014




מת 9820-07/14 מדינת ישראל נ' מראד סלימאן








בית משפט השלום בירושלים



מ"ת 9820-07-14 מדינת ישראל
נ' סלימאן(עציר)




תיק חיצוני: 2731/14




בפני

כב' השופטת
דנה כהן-לקח


המבקשת

מדינת ישראל


נגד


המשיב

מראד סלימאן
(עציר)




החלטה


1.
החלטה זו ניתנת בהמשך להחלטתי מיום 8.7.2014, במסגרתה קבעתי כי מתקיימות ראיות לכאורה ועילת מעצר. אומר כי הסנגור העלה לפניי היום טענות לעניין חולשת הראיות. אומר כי בהחלטתי הקודמת קבעתי כי קיימת תשתית ראייתית לכאורית מספקת, ואינני רואה לשנות ממסקנה זו. באותה החלטה קודמת, התבקש שירות המבחן לערוך תסקיר לבחינת סוגית החלופה.

2.
מונח לפניי תסקיר שירות מבחן בנוגע למשיב. מהתסקיר עולה כי המשיב בן 34, נשוי ואב לחמישה, תושב שכונת עיסוויה בירושלים. טרם מעצרו עבד בתחום הבניה כמנהל עבודה.
למשיב הרשעה קודמת בעבירה דומה (משנת 2000), בגינה ריצה שנת מאסר.
לדברי המשיב, ביצע את אותה עבירה ישנה מתוך היסחפות חברתית, ולא ממניעים אידיאולוגיים. התרשמות שירות המבחן היא כי המשיב בעל תובנה, יכולות תפקודיות גבוהות ושאיפות להצלחה בתחום התעסוקתי והמשפחתי. המשיב מנהל אורח חיים נורמטיבי בדרך כלל; התנהגות אלימה אינה מאפיינת את אורח חייו; הוא אינו מונע ממניעים אידיאולוגיים מושרשים; וניכר כי מעצרו מהווה גורם מרתיע עבורו נוכח השלכתו על עתידו המקצועי ופרנסתו. לצד זאת, צוין כי ייתכן שהימצאותו של המשיב בסביבה משולהבת תוך סערת רוחות, עלולה להובילו להתנהגות אלימה. בהתחשב בכל אלה, העריך שירות המבחן כי רמת הסיכון הנשפת מן המשיב הינה "
בינונית
". זאת, בשים לב לעברו הפלילי ובשים לב למצב הנוכחי בו מתקיימות הפרות סדר ברחבי הארץ בכלל ובמזרח ירושלים בפרט.


המלצת שירות המבחן היא כי המשיב ישוחרר למעצר בית בבית-הוריו בשכונת עיסוויה בפיקוח הוריו ואשתו. שירות המבחן התרשם כי מדובר בחלופה אחראית והדוקה שיש ביכולתה למנוע מן המשיב מעורבות חוזרת באירועים סוערים ואלימים, וזאת חרף הימצאות החלופה במקום בו לכאורה בוצעה העבירה. עוד המליץ שירות המבחן לאפשר למשיב לצאת לעבודה, לאחר בחינת מעסיקו של המשיב כמפקח על-ידי בית-המשפט (שכן המעסיק לא התייצב בפני
שירות המבחן).

3.
המדינה מתנגדת לשחרור, ואילו הסנגור עותר לקבל את המלצת שירות המבחן ולשחרר את המשיב לחלופת המעצר המוצעת בתסקיר.

4.
למשיב מיוחסות עבירות חמורות שבוצעו כנגד כוחות הביטחון ומקימות סיכון ברור לנפש ולגוף. מדובר בעבירות שהמשיב כבר נכשל בעבירות דומות להן בעברו (לפני כ- 14 שנים) ואף ריצה בגינן שנת מאסר בפועל. טבען של עבירות אלה הוא שיש בהן מרכיב בולט של היסחפות אחר הסביבה. אם המשיב התפתה לכאורה ליטול לאחרונה חלק בידוי אבנים לעבר כוחות ביטחון במהלך התפרעות המונית, החשש הוא כי הוא חלילה ישוב ויתפתה לחבור שוב לאחרים העושים דין לעצמם. כך בכלל, וכך על רקע המצב הנפיץ מעת קרוֹת האירוע נשוא כתב-האישום (ועוד אירועים רבים נוספים כמותו שהובילו להפרות סדר חוזרות בעיר ירושלים). אזכיר כי בתסקיר שירות המבחן נכתב כי הימצאות המשיב בסביבה משלהבת רוחות, עלולה להביאו להתנהגות אלימה מתוך סחף חברתי, וכי רמת מסוכנותו היא "בינונית".


בהחלטות אחרות שנתתי בעת האחרונה בתיקים דומים ציינתי, כי בעצם ניתוקו של אדם מסביבתו הטבעית שהיוותה זירה לביצוע העבירות המיוחסות לו, יכולה בנסיבות מתאימות לתרום תרומה להפחתת הסיכון הנשקף מפניו, במיוחד כאשר עסקינן בעבירות שהלחץ החברתי וההיגררות אחר אחרים הם דומיננטיים. במקרה שלפניי, חלופת המעצר שהוצעה הינה בשכונת עיסוויה, קרי- במקום בו לכאורה בוצעו העבירות. זאת ועוד; מדו"ח עדכני אשר הגישה המבקשת לעיוני עולה כי בעיסוויה (ובחלקים נוספים של העיר) מוסיפות להתרחש הפרות סדר גם בימים האחרונים. נתונים אלה, מקשים על קבלת החלופה המוצעת. כך בכלל, וכך בשים לב לנתוניו הספציפיים של המשיב כמפורט לעיל.

5.
על רקע הדברים האמורים, ולמרות התסקיר החיובי בעיקרו שהוגש בעניינו של המשיב, היותו אב לילדים והמלצת שירות המבחן, אני סבורה כי אין בכוחה של חלופת המעצר המוצעת, בעת הזו, כדי לאיין את המסוכנות המהותית הנשקפת מהמעשים המיוחסים למשיב. לעניין זה, אין לי אלא להפנות לדבריה של כב' השופטת בזק-רפפורט בהחלטה שניתנה היום בעניינם של שני קטינים (עת"מ
44464-04-14) לפיה: "בתקופה בה מתקיימות הפרות סדר רבות, איון המסוכנות באמצעות חלופות מעצר, קשה, וחלופות מעצר שהיו מתאימות לתקופות בהן לא קיימת רמה גבוהה של הפרות סדר, אינן מתאימות לתקופה זו" (שם, עמ' 8).

6.
לסיום אזכיר כי בית-המשפט נותן משקל מהותי להמלצותיו של שירות המבחן, אולם אלה אינן מחייבות אותו. בעוד שירות המבחן בוחן את הסוגיה בראש ובראשונה מנקודת מבטו האישית של המשיב, חייב בית-המשפט לשקול לצד ההיבט האישי גם את האינטרס הציבורי ואת הצורך להבטיח מפני המסוכנות הגלומה במעשים באמצעות חלופה אפקטיבית. אני סבורה כי החלופה המוצעת כרגע אינה מספקת לצורך השגת תכלית המעצר.

7.
אשר על כן, אני מורה על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים. ככל שיעלה בידי המשיב להציע חלופה טובה אחרת, פתוחה לפניו הדרך להגיש בקשה מתאימה לעיון חוזר שתיבחן בהתאם לטיב החלופה שתוצע ולמצב שישרור אותה עת (השוו: דברי כב' הנשיא גרוניס בבש"פ 295/09
מדינת ישראל
נ' פלוני
, פיסקה 5).


המזכירות תמציא העתק פרוטוקול זה לשירות המבחן.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"ו תמוז תשע"ד, 24/07/2014 במעמד הנוכחים.














מת בית משפט שלום 9820-07/14 מדינת ישראל נ' מראד סלימאן (פורסם ב-ֽ 24/07/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים