Google

אבי אטיאס - יוסי ברונו דן

פסקי דין על אבי אטיאס | פסקי דין על יוסי ברונו דן

43794-09/13 תק     27/07/2014




תק 43794-09/13 אבי אטיאס נ' יוסי ברונו דן








בית משפט לתביעות קטנות בירושלים



ת"ק 43794-09-13 אטיאס נ' דן




בפני

כב' הרשמת הבכירה סיגל אלבו


תובע

אבי אטיאס


נגד


נתבע

יוסי ברונו דן




פסק דין


זוהי תביעה לתשלום דמי תיווך.

טענות התובע
1.
ביום 11.8.13 חתם הנתבע על טופס הזמנת שירותי תיווך במקרקעין עבור הנכס ברח' בן יוסף 131/2 בירושלים (להלן: הסכם התיווך" ו"הנכס" בהתאמה). על-פי הסכם התיווך התחייב הנתבע לשלם לתובע דמי תיווך בשיעור של 1.5% ממחיר הקנייה של הנכס מיד לאחר חתימת הסכם מחייב ביחס לנכס.
2.
כמו כן, חתם התובע על הסכם תיווך עם מוכרת הנכס, בו נקבע כי במידה ותיגבה עמלת דמי תיווך מהקונה, לא יגבה התובע דמי תיווך מהמוכרת.

3.
ביום 16.8.13 נחתם זיכרון דברים לרכישת הנכס בין הנתבע לבין מוכרת הנכס. זיכרון הדברים נחתם לאחר שהנתבע ביקש בנכס שלוש פעמים, ומצא את הנכס לשביעות רצונו. כחודש לאחר חתימת זיכרון הדברים, נקבע מועד לחתימת הסכם מכר במעמד הצדדים, באי כוחם והתובע.
4.
במועד שנקבע לחתימה, החליט הנתבע לסגת מההסכם, וזאת לאחר שבמשך כל התקופה לאחר חתימת זיכרון הדברים דחק בתובע לקדם את חתימת ההסכם.
5.
לאחר שהנתבע חזר בו מן ההסכם, דרש התובע כי ישלם לו את דמי התיווך, אך הנתבע סירב.
6.
התובע דורש לחייב את הנתבע בתשלום דמי תיווך בסכום של 1.5% מסכום העסקה בתוספת מע"מ ובסה"כ – 18,894 ₪, וכן לחייבו בגין הפסד עמלת דמי תיווך מהמוכרת.



טענות הנתבע
7.
הנתבע טוען כי התובע דחק בו לחתום על זיכרון הדברים. עובר לחתימת זיכרון הדברים, ביקש הנתבע מן התובע מסמכים הנוגעים לנכס, אך התובע
השיב לו, כי אין לו ממה לחשוש וכי עורך דינו יסדיר את הכל. בחלוף חודש נקבע מועד לחתימת הסכם, ואז התברר לנתבע כי בנכס יש תוספת בנייה לא חוקית. בא כוחה של המוכרת הודיע לנתבע כי אם לא יחתום מעל ההסכם, העסקה תתפוצץ, שכן מקובל לקנות דירה עם בנייה לא חוקית. הנתבע דרש מהמוכרת אישורי בנייה, אך היא סירבה להמציאם ועזבה בכעס. לפיכך, לא נחתם הסכם המכר.

דיון והכרעה
8.
הסכם התיווך קובע מפורשות כי דמי התיווך ישולמו לאחר חתימת הסכם מחייב ביחס לנכס שהוצג על ידי התובע.

9.
אין מחלוקת כי במקרה זה לא רכש הנתבע את הנכס נשוא ההסכם, כי לא נחתם הסכם לרכישת הנכס על ידי הנתבע, וכי העסקה בין הנתבע לבין מוכרת הנכס לא יצאה אל הפועל. השאלה שבמחלוקת בין הצדדים האם בנסיבות העניין חתימת הנתבע על זכרון הדברים מקימה לתובע זכות לקבלת דמי תיווך.
10.
הנתבע העיד כי חתם על זכרון על זכרון הדברים לאחר שהנתבע דחק בו לעשות כן, לאחר שהציג לו את הדירה ואמר כי כל הבנייה בנכס היא חוקית ואף הבטיח להמציא לנתבע אישורים על חוקיות הבנייה. ואולם, התובע לא עמד בהתחייבותו ולא המציא לנתבע את האישורים הנדרשים. התובע אף הבטיח לנתבע כי עורך דינה של המוכרת ידאג להסדרת כל האישורים הנדרשים. ואולם, במועד שנקבע לחתימת ההסכם, אמר עורך דינה של המוכרת כי חלקים בדירה אינם חוקיים, נבנו ללא היתר ואף על שטח משותף. בנסיבות אלה, החליט הנתבע שלא לרכוש את הדירה לנוכח הבנייה הבלתי חוקית בנכס.
11.
עדותו של הנתבע היתה אמינה עלי ואני מעדיפה את גרסתו על פני גרסת התובע, לפיה מלוא המידע והנתונים על הנכס היו בידי הנתבע. אמנם בסעיף 8 להסכם התיווך נקבע כי מוטלת על הנתבע חובה לבדוק בעצמו את הפרטים המהותיים בנוגע לנכס. ואולם, בנסיבות העניין, כאשר התובע אמר לנתבע כי הבנייה בנכס חוקית וכי ימציא לו את האישורים הנדרשים בקשר לנכס, הרי שהנתבע היה רשאי לסמוך על דבריו של התובע ואין לבוא אליו בטרונייה כי טרם חתימת זכרון הדברים לא דרש ממוכרת הדירה את אישורי הבנייה בנוגע לנכס. המדובר בהטעיה אקטיבית של התובע את הנתבע, שאף לא היה מיוצג על ידי עורך דין בעת החתימה על זכרון הדברים.

12.
בנסיבות אלה, משהטעה התובע את הנתבע לגבי חוקיות הבנייה בנכס ולא המציא לו את האישורים הנדרשים, כפי שהבטיח לנתבע, הרי שקמה לנתבע הזכות לבטל את זכרון הדברים. משבוטל זכרון הדברים על ידי הנתבע, וזאת בשל הטעיתו של הנתבע על ידי התובע, הרי שהתובע אינו זכאי לקבלת דמי תיווך.
13.
לאור האמור, אני דוחה את התביעה. התובע יישא בהוצאות הנתבע בסכום של 350 ₪.



פסק הדין ניתן לערעור ברשות בלבד. בקשת רשות ערעור ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי בתוך 15 יום.









ניתן היום,
כ"ט תמוז תשע"ד, 27 יולי 2014, בהעדר הצדדים.














תק בית משפט לתביעות קטנות 43794-09/13 אבי אטיאס נ' יוסי ברונו דן (פורסם ב-ֽ 27/07/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים