Google

ו.מ.לתכנון ובניה גבעות אלונים - עבד אימן ,עבוד תאמר ,איהאב אליאס עבוד

פסקי דין על ו.מ.לתכנון ובניה גבעות אלונים | פסקי דין על עבד אימן | פסקי דין על עבוד תאמר | פסקי דין על איהאב אליאס עבוד |

20650/03 עמק     16/01/2005




עמק 20650/03 ו.מ.לתכנון ובניה גבעות אלונים נ' עבד אימן ,עבוד תאמר ,איהאב אליאס עבוד




בעניין:
ו.מ.לתכנון ובניה גבעות אלונים

המאשימה

נ ג ד
1 . עבד אימן
(בוטל כתב האישום)
2 . עבוד תאמר
(בוטל כתב האישום)
3. איהאב אליאס עבוד
ע"י ב"כ עו"ד
אבו זאלי

הנאשמים

נוכחים:
ב"כ המאשימה – עו"ד חטיב

הנאשמים – נוכח, נאשם מס' 3
הסניגור – נוכח

פרוטוקול

מהלך הדיון לגבי נאשם מס' 3 בלבד.

ב"כ המאשימה טוען לעונש:
מציג תמונה להמחשת הבנייה, הוגשה וסומנה ת/1. מדובר בבנייה בשטח נרחב של 230 מ"ר. העבירה נפוצה. לא הוגשה כל בקשה לועדה.
אבקש כי בית המשפט ישית על הנאשם קנס מרתיע, כפל אגרה, התחייבות כספית וכן צו הריסה.

הסניגור טוען לעונש:
מדובר בחלקה גדולה מאוד, אפשר להגיד אותה ענקית בשטח של מעל 120 דונם. על החלקה הזו מתגוררות יותר מ – 200 משפחות. אני סבור שתפקיד המאשימה אינו רק לאכוף את החוק אלא גם למצוא פתרונות לשכונות שלמות מבחינת התכנון והבנייה. בחלקה זו, לצערי הרב, מעל 12 שנים קיים צו הקפאה. מדובר בחלקה שנמצאת בשטח השיפוט ויש תוכנית מתאר, אך הועדה המקומית הגישה באמצע שנות ה – 90 תוכנית יותר מפורטת אשר כוללת עוד חלקות רבות, ואז היא קיבלה מהועדה המחוזית צו הקפאה על החלקה, שבמשך שנים רבות לא נתנה הועדה המקומית כל היתר בנייה בחלקה. אחרי שאנשים הגישו התנגדות ונקבע חוקר ונקבע דיון בפני
ו, הודיע המאשימה שבוע לפני הדיון בהתנגדויות שהיא מוציאה את החלקה הזו מתוכנית המתאר ושבכוונתה להגיש תוכנית מפורטת על החלקה הזו בלבד לחלוקה שלא בהסכמה.
היום לא ניתן גם אם מגישים בקשה לקבלת היתר לא ניתן לקבל כל היתר. אין בכך כדי להצדיק את העבירה שהיא עבירה, אך זה המקום שבית המשפט הנכבד יתן את דעתו וישקול להקל מאוד עם הנאשם בתיק זה.
בית משפט נכבד זה, כב' השופט זיאד סאלח כששמע בתיק אחר את הטיעונים לגבי האחים של הנאשם עמק 20271/03, ששם נמצאים כל חומר הראיות לגבי הטיעונים שטענתי. בית משפט נכבד זה קבע לגבי נאשם דומה כי הוא סבור שהנאשם שם נקלע למצב בלתי אפשרי. לכן, בנסיבות המיוחדות שפורטו גזר בית המשפט על עבירה של בנייה בגין 400 מ"ר סכום של קנס בסך 10,000 ₪ בלבד, והוא התחשב בנאשם שאפילו חייב אותו רק באגרת בנייה ולא בכפל וקבע שצו ההריסה יהיה רק לאחר 60 חודשים לאור הנסיבות המיוחדות בחלקה. מגיש את פרוטוקול הדיון בפני
כב' השופט סאלח, כתבי האישום וגזר הדין, הוגש וסומן כאחד נ/1.
אבקש, בכל לשון של בקשה מבית המשפט הנכבד להטיל את אותו עונש, באופן יחסי, היינו 5,000 ₪.
מדובר בנאשם רווק שהוא גם מפרנס את אמו האלמנה שאין לה כל מקור הכנסה. הנאשם עובד עצמאי כספר, אין לו כל עבר פלילי גם לא בתחום של התכנון והבנייה, מדובר פה בפעם הראשונה שהוא מתייצב בבית המשפט. הנאשם מתחרט על מעשיו. אבקש להקל עימו.

ב"כ המאשימה:
רמת הענישה בתיקי בנייה בשטחים כל כך גדולים של 230 מ"ר, הינה גבוהה. עם כל הכבוד לחברי ועם פסק הדין שניתן ע"י כב' השופט סאלח, הרי שאין בפסק הדין הנ"ל כדי להיות תואם את רמת הענישה ולכן אין לאמץ את רמת הענישה שבפסק הדין של כב' השופט סאלח.
במקרה דנן, מדובר בשטח בבנייה של 230 מ"ר, כאשר בונים ללא היתר הם יוצרים מצב של עובדות מוגמרות בשטח והמאשימה לא יכולה לקבל את זה, ולא מוכנה לקבל את הטענות כנגד המאשימה. צריכים לקבל היתר ורק אז לבנות.
אכן לא היה ערעור, אך מצד שני אני חי יום יום עם פסקי הדין של רמת ענישה הרבה יותר גבוהה מ – 10,000 ₪ בגין בנייה של 400 מ"ר.
גזר – דין כנגד נאשם מס' 3

נאשם מס' 3 (להלן: "הנאשם") הורשע בעבירה של ביצוע עבודות בנייה הטעונות היתר, ללא היתר, לפי סעיף 145 (א) וסעיף 204 (א), לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה - 1965.

הנאשם הורשע בביצוע עבירה, אשר יש להתייחס אליה כשלעצמה בחומרה, הן נוכח נפיצותה של עבירה זו והן נוכח היקף הבנייה כאמור בכתב האישום וכמצטייר מהתמונה ת/1 (בניית קומה ב' במבנה קיים בשטח של כ – 230 מ"ר).

ארחיב ואוסיף לאמור לעיל כי תופעת הבנייה הבלתי חוקי הפכה ל"מכת מדינה" ובנקודה זו יפים הדברים הבאים שנאמרו ברע"פ 4357/01 סבן נ' הועדה המקומית לתכנון ולבנייה אונו, פד' נו' (3), 49, 59:

"אכן כן תופעת הבנייה הבלתי חוקית הפכה מכת מדינה – [ו]ברבות הימים והשנים צירפה עצמה מכה זו – בצד מכת גניבות רכב, לעשר המכות".

דבריו הנ"ל של בית המשפט העליון כוחם יפה לגבי כל המקרים בהם עשו נאשמים דין לעצמם ובחרו לפעול בדרך של בנייה ללא היתר כדין.

ההשלכה הנובעת מביצוע עבירות הבנייה קשה לשלטון החוק במדינת ישראל, שכן עברייני הבנייה מזלזלים במערכת החוק והמשפט במדינת ישראל.

הסניגור העלה בפני
י טיעונים מהם ניתן ללמוד כי במקרה דנן הוקפאה הבנייה על ידי המאשימה בחלקה נשוא כתב האישום, ואשר על כן לא יכול הנאשם לקבל היתר כדין.

אף אם אצא מנקודת הנחה כי האמור לעיל הינו נכון, הרי שלא היה על הנאשם לעשות דין לעצמו, ובניגוד לעמדת הועדה לתכנון ובנייה, לבנות מבנה בהיקף כה נרחב ללא הכשרתו כדין של המבנה.

הדין עם ב"כ המאשימה בטיעונו בפני
י לפיו, יש במעשה הנאשם משום יצירת עובדה מוגמרת בשטח ואין להשלים עם כך.

הסניגור אף הפנה את בית המשפט לגזר דין שניתן כנגד נאשם אחר שבנה שני מבנים הגדולים בהיקפם הכולל פי שתיים מהמבנה נשוא כתב האישום.
על פי גזר הדין הנ"ל הושת על הנאשם קנס בסך של 10,000 ₪ והסניגור מבקש ללמוד גזרה שווה מהמקרה הנ"ל למקרה דנן (ראה נ/1).

לבקשתו הנ"ל של הסניגור ניתן למצוא תשובה בדבריו הבאים של כב' השופט מצא בע"פ 5450/00 שושני נ' מדינת ישראל, פד' נו (2) 817, 822:

"עקרון אחידות הענישה נודע למנוע הפלייה בין נאשמים שפשעו יחדיו ובנסיבות דומות, אך לא בא לכפות על בית המשפט אמת מידה עונשית מוטעית רק מפני שהיא ננקטה במקרהו של אחד הנאשמים המשותפים".

ומן הכלל אל הפרט:

לדידי, במקרה דנן ראוי להשית על הנאשם עונש ההולם את חומרת העבירה, כאמור לעיל.

לסיכום, לפיכך, ובהתחשב גם בהודאת הנאשם בהזדמנות הראשונה, אני דנה את הנאשם, כדלקמן:

לתשלום קנס בסך 20,000 ₪ או 100 ימי מאסר תמורתם.

הקנס ישולם, בהתחשב במצבו הכספי של הנאשם, ב - 40 תשלומים חודשיים שווים ורצופים, בסך 500 ₪ כל אחד, וזאת החל מיום 02.01.05 ואילך.

כמו כן, אני מחייבת את הנאשם בתשלום כפל אגרת בנייה בסך 14,260 ₪. הסכום הנ"ל ישולם במשרדי המאשימה עד ליום 02.12.05.

הריני מחייבת את הנאשם להרוס את המבנה המתואר בכתב האישום וזאת עד ליום 02.06.06, אלא אם כן ישיג הנאשם בינתיים היתר בניה כחוק.

אני מחייבת את הנאשם בהוצאות ביצוע ההריסה וכן מצווה אני שצו ההריסה ירשם בפנקסי המקרקעין ע"י המאשימה.

כמו כן, אני מורה לנאשם לחתום היום על התחייבות כספית ע"ס 15,000 ₪ או 75 ימי מאסר תמורתם, להימנע למשך שלוש שנים מביצוע עבירה בניגוד לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה - 1965.

כתב ההתחייבות הנ"ל יחתם היום , שאם לא כן יאסר הנאשם למשך 15 יום.

זכות ערעור תוך 45 יום.

הודע בפומבי לנוכחים דלעיל היום,16 ינואר, 2005 , ו' שבט, תשס"ה.

_______________
ר. יצחקי
- שופטת
020650/03עמק114 נטלי אלגרבלי
1
בתי המשפט
בית משפט השלום עכו
עמק020650/03
בפני
:
כב' השופטת רונית יצחקי

תאריך:
02/12/2004








עמק בית משפט שלום 20650/03 ו.מ.לתכנון ובניה גבעות אלונים נ' עבד אימן ,עבוד תאמר ,איהאב אליאס עבוד (פורסם ב-ֽ 16/01/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים