Google

בן שלום שלום חקלאות 2000 - שיבולת בשדה עבודות חקלאיות ע"מ

פסקי דין על בן שלום שלום חקלאות 2000 | פסקי דין על שיבולת בשדה עבודות חקלאיות ע"מ

41928-04/14 עא     12/11/2014




עא 41928-04/14 בן שלום שלום חקלאות 2000 נ' שיבולת בשדה עבודות חקלאיות ע"מ








בית המשפט המחוזי בבאר שבע

בפני
:
כב' השופט אריאל ואגו

ע"א 41928-04-14






המערער:
בן שלום שלום חקלאות 2000
ע"י ב"כ עו"ד
דרור אשכנזי


נגד

ה
משיבה:
שיבולת בשדה עבודות חקלאיות ע"מ
ע"י ב"כ עו"ד לירז אמזלג
ועו"ד אורטל בן ברוך




פסק דין



זהו ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום בבאר שבע (כב' השופטת מ. וולפסון), שניתן ביום 18.2.14, בתיק ת"א 48552-11-10.

בפסק הדין, נשוא הערעור, קיבל בימ"ש השלום, חלקית, את תביעת המשיבה כנגד המערער, וחייב אותו בתשלום סכום של 20,948.64 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה, וכן, חוייב הוא בהוצאות משפט ובשכ"ט עו"ד בשיעור 4,500 ₪.

העילה לתביעה היתה עסקה שנעשתה בין הצדדים ובמסגרתה קיבל המערער לרשותו, מהמשיבה, שתי מכונות חקלאיות – מלקטות בוטנים, בנובמבר
שנת 2009, ואלה הושבו לחזקת המשיבה בנובמבר אותה שנה. לא נעשה הסכם בכתב, והצדדים נחלקו בדבר אופי ההתקשרות ויעודה, כמו גם ביחס לחיובים הכספיים הנלווים. המשיבה טענה שאחת המלקטות נרכשה על ידי המערער, והאחרת הושכרה על ידו ממנה. עסקת הרכישה בוטלה, ובגינה אין למשיבה טענות, והתביעה נסבה על דמי השכירות המגיעים בעבור המלקטת האחרת, ועל נזקים והפסדים שהמשיבה טענה להם כתוצאה מעיכוב בהחזרת הכלי. המערער גרס, מצידו, שלא היה כלל מדובר בעסקת רכישה או השכרה, אלא בהחלפה עם קומביין, ולטענתו מדובר היה בגרוטאה, שבשל התנהלות מחדלית של המשיבה, במישורים שונים (לרבות אי טיפול בתקלות ואי העמדת מפעיל מיומן לרשותו), לא רק שאינה מזכה המשיבה בתשלום כלשהו, אלא שמקנה לו עילת תביעה לפיצוי.

בתום שמיעת הראיות ולאחר דיון בטענות הצדדים שנשטחו בפני
ו, קבע בימ"ש השלום, שטיבה האמיתי של העסקה ביחס למלקטת השניה היה אכן שכירות, ללא קשר למכר המלקטת האחרת. דמי השכירות לא עוגנו בכתובים, אך, מנימוקים שניתנו בפסק הדין אומצה טענת המשיבה כי הסכום הראוי והמקובל לשכירות כלי כזה עומד על 67 ₪ לדונם. חיובי המערער חושבו על בסיס סכום זה.

בפרק
מפורט ונרחב בפסק הדין, נותחו הטענות שהעלה המערער ביחס לנזקים שנגרמו לו עקב מחדלי המשיבה הקשורים להעמדת המלקטת לרשותו ובגין תחזוקו של הכלי ומצבו המכאני, ונפסק, שככל שהיבול שנקטף באמצעות המלקטת לא עמד בציפיות המערער, לא היה זה באשמה ובאחריותה של המשיבה. מהסכום שנתבע כדמי שכירות, הופחת רק סך של כ -1,300 ₪ בגין חלפים, שביהמ"ש השתכנע כי המערער נאלץ להשלים, חלף המשיבה, אשר אמורה היתה לדאוג להם. נדחה רכיב נוסף של התביעה שעסק בהשבת עלות תיקון המלקטת לאחר החזרתה אליה, סכום של כ-5,500 ₪, באשר לא הוכח שהמלקטת שתוקנה היא אכן זו שהושכרה למערער, וכן נדחתה התביעה לגבי הפסד הכנסה משתי המלקטות עד להחזרתן, באשר הפסד זה לא הוכח.

בסופו של יום וכאמור, חוייב המערער רק בדמי השכירות שנתבעו, בהפחתת עלות החלקים שנקבע שהוא סיפק בעצמו.

הערעור מתייחס לקביעות העובדתיות שנעשו על ידי הערכאה הדיונית, והמערער קובל על כל נקודה שבה בחר ביהמ"ש להאמין לעדי המשיבה ולקבל גרסתה. סבור הוא שרכיבי התביעה ועילתה לא הוכחו, וכי יש להעדיף את גרסתו וסיפורו להשתלשלות האירועים.

כפי שהוחלט בדיון שהתקיים בערעור ביום 1.10.14, השלים ב"כ המערער את טיעוניו בכתב, מעבר לאמור בהודעת הערעור ובעיקרי הטיעון מטעמו. לאחר עיון בחומר כולו, איני מוצא לבקש תשובה משלימה מטעם ב"כ המשיבה, ודין הערעור להידחות מכח תקנה 460 (ב) לתקסד"א -1984.

בהעדר סימוכין בכתב להתקשרות בין הצדדים, נעשו הקביעות הרלוונטיות על פי העדפת עדות כזו או אחרת שבאה לפני ביהמ"ש והמסקנות הוסקו לפי התרשמות כב' השופטת מאופיה של העסקה כפי שנגזר מהעובדות הללו, לרבות בהקשר הנוהג המקובל במגזר הרלוונטי לקביעת מחיר שכירות מלקטת בוטנים כדוגמת זו שנדונה בפני
ו. שני הצדדים לקחו על עצמם במודע את הסיכון שאם תתגלע מחלוקת, קשה יהיה לעמוד על טיבה המדוייק של העסקה ותנאיה כאשר בחרו שלא לעגן אותה בכתובים. אין דרכה של ערכאת הערעור להתערב בממצאי העובדה של הערכאה הדיונית, אלא במקרים די חריגים, וזה איננו המקרה. לא מצאתי מקום לדחות הממצאים העובדתיים שנקבעו בפסק הדין, והם מבוססים היטב על הראיות שפורטו בגוף הפסק. הממצאים שנקבעו על ידי כב' השופטת קמא תומכים במסקנה המשפטית ואין כל טעות שבחוק הנגלית מתוך פסק הדין.

מטעמים אלה, הערעור נדחה.



המערער ישא בהוצאות ושכ"ט של המשיבה בסכום כולל של 10,000 ₪ אשר יועברו אליה, באמצעות בא כוחה, מתוך העירבון שהפקיד המערער, והיתרה תוחזר אליו, באמצעות בא כוחו.


ניתן היום,
י"ט חשוון תשע"ה, 12 נובמבר 2014, בהעדר הצדדים.
















עא בית משפט מחוזי 41928-04/14 בן שלום שלום חקלאות 2000 נ' שיבולת בשדה עבודות חקלאיות ע"מ (פורסם ב-ֽ 12/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים