Google

קארין בן עזרא - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על קארין בן עזרא | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

13867-06/13 בל     17/11/2014




בל 13867-06/13 קארין בן עזרא נ' המוסד לביטוח לאומי








בית דין אזורי לעבודה בירושלים


ב"ל 13867-06-13



17 נובמבר 2014

לפני:
כב' השופט אייל אברהמי
, סגן הנשיאה
נציג
ציבור (עובדים)
מר חיים עזר שוחט
נציג ציבור (מעסיקים)
מר סרחיו דקל

ה
תובע
ת
קארין בן עזרא

ת.ז.

039433529
ע"י ב"כ: עו"ד יוסי גיתאי


-

ה
נתבע
המוסד לביטוח לאומי
ע"י ב"כ: עו"ד שלומית בר לבב


פסק דין


עובדות
1.
התובעת עבדה כטכנאית לייזר ועסקה בהסרת שיער, במכון להסרת שיער. עבודתה נעשית בעמידה.
2.
התובעת הרתה. במהלך הטרימסטר השני להריונה סבלה מכאבים בעצם הפוביס. רופא אורטופד, ד"ר מור מאיר ראה את התובעת ביום 20.2.13 והמליץ על שמירת הריון. המלצתו זו
הועברה לד"ר יקל יעל רופאת יילוד וגניקולוגיה וזו חתמה על נ/1 – אישור רפואי לענין גמלה לשמירת הריון בו נרשם כי עליה להיות בשמירת הריון מיום 26.2.13 ועד הלידה הצפויה בחודש יולי 2013.
לאחר קבלת אישור זה הפסיקה התובעת את עבודתה ונותרה בביתה.
התובעת הגישה תביעה לגמלת שמירת הריון.
3.
לטענת הנתבע לאחר התייעצות עם רופא המוסד אין התובעת זכאית לגמלה הואיל והליקוי ממנו סבלה אינו מהווה סכנה לה או לעובר ולא היה
כל סכנה בעבודתה, אף שאין ספק, שהתובעת סבלה מכאבים, כפי שטענה.
4.
לטענת התובעת הפסיקה עבודתה בין היתר לאחר שניתן לה האישור (נ/1)
וכן לנוכח העובדה שבהריון קודם ניתן לה גם כן; אישור לשמירת הריון, בגין אותו בעיה.

החלטה
גימלת הריון -

5.
סע' 58 (1) לחוק הביטוח הלאומי (להלן: החוק) מגדיר שמירת הריון:

"היעדרות מעבודה בתקופת הריון המתחייבת בשל... מצב רפואי הנובע מההריון והמסכן את האישה או את עוברה, הכל בהתאם לאישור רפואי בכתב".

מצב של שמירת הריון הינו מצב בו, עקב ההריון, האישה ההרה מצויה במצב רפואי בו היא אינה יכולה לעבוד בעבודות מסוימות, ולכן היא נאלצת להישאר בביתה ולא לפקוד את מקום עבודתה לזמן מה. המצב הרפואי צריך להיות כזה שהוא יסכן את האישה או את עוברה. רק במקרה זה ראה המחוקק לנכון לקבוע כי אישה הנמצאת בשמירת הריון תהיה זכאית לקבל בתקופה זו גימלה מהמוסד לביטוח לאומי
[דב"ע נז/ 0-76 האלה אלסח'ל נ' המוסד לביטוח לאומי
, פד"ע לא 85].
מדובר אפוא על מקרים בהם האישה מנועה מלעבוד בעבודתה עקב מצבה הבריאותי המסכן את האישה או את עוברה.
במקרים בהם האישה ההרה אינה מצויה במצב רפואי המסכן אותה או את עוברה, או במקרים בהם מדובר בעבודה שמעצם טיבה וטבעה ניתן להמשיך ולעבוד בה על אף המצב הרפואי השונה, לא תהיה האישה ב 'שמירת הריון'.
כלומר, יכול להיווצר מצב בו האישה ההרה תהיה במצב רפואי מסוים, כאשר כלפי עבודה אחת יהיה עליה להיות בשמירת הריון, וכלפי עבודה אחרת לא יהיה עליה להיות בשמירת הריון. הדבר תלוי, כמובן, בדרישות העבודה: האם יש צורך במאמץ פיזי, בעמידה בפני
קהל, בנסיעות רבות, וכיוצ"ב.

6.
התובעת הודתה בחקירתה כי היה ידוע לה ונאמר לה כי מצבה הרפואי אינו מסכן אותה או את העובר . יחד עם זאת טענה כי בעבודה במתכון בו עבדה נגרם לה כאב רב באזור עצם הפוביס.
עמדת רופא המוסד היתה כי הכאבים בעצם הפוביס, אינם בגדר מצב רפואי הנובע מההריון והמסכן את התובעת או את עוברה. נדמה שעמדה זו נכונה. מתרשמים אנו כי ד"ר יקל יעל ביקשה לסייע לתובעת ולכן חתמה על הטופס נ/1 שעניינו אישור רפואי לענין גמלה לשמירת הריון.
נציין כי בסעיף 4 לטופס סומנה הרובריקה הראשונה ונכתב שם כי המצב הרפואי נובע מההריון אך המילים "והמסכן אותה" נמחקו. באישור זה (נ/1) נרשם בסיבות לשמירת ההריון: המלצת האורטופד. נראה אפוא כי מדובר בבעיה אורטופדית המחמירה בעת היריון, וגורמת לכאבים. יחד עם זאת לא היה בכך כדי לסכן אותה או את עוברה.

7.
באישור הרפואי של ד"ר יקל, יעל מיום 26.5.13, צוין כי קיים קושי ניכר בתפקוד בשל כאבים באגן, כאשר היא נסמכת על בדיקת האורטופד. אף באישור זה לא נרשם כי היה בליקוי זה כדי לסכן את התובעת או את עוברה. מהמקובץ עולה כי אכן התובעת סבלה מבעיה אורטופדית שהחריפה בעקבות ההיריון. יחד עם זאת בעיה זו אינה בגדר מצב רפואי שסיכן אותה או את עוברה, ולפיכך אין היא נכנסת לגדר ס' 58 לחוק.

8.
טענת התובעת לפיה בהריון קודם קיבלה אישור לשמירת הריון ושולמה לה גמלה לשמירת הריון, בגין אותה בעיה, אינה יוצרת זכות יש מאין. תנאי הזכאות לגמלה לשמירת הריון קבועים בסעיף 58 לחוק. כאבים אורטופדיים, אינם עילה לקבלת גמלה. העובדה שבעבר שולמה הגמלה אינה מקנה לתובעת זכות, כאשר היא אינה עומדת בתבחינים שנקבעו בדין – סכנה לעובר או ליולדת. לנוכח זאת דין הטענה להידחות.

סוף דבר
9.
התביעה נדחית אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"ד חשוון תשע"ה, (17 נובמבר 2014
)
, בהעדר הצדדים וישלח אליהם.




נציג ציבור (עובדים)
מר חיים עזר שוחט

אייל אברהמי
, שופט
סגן הנשיאה

נציג ציבור (מעסיקים)
מר סרחיו דקל







בל בית דין אזורי לעבודה 13867-06/13 קארין בן עזרא נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 17/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים