Google

טל אגמון, שולמית אגמון - הלשכה לסיוע משפטי מחוז תל אביב והמרכז

פסקי דין על טל אגמון | פסקי דין על שולמית אגמון | פסקי דין על הלשכה לסיוע משפטי מחוז תל אביב והמרכז

58960-06/14 עשא     24/11/2014




עשא 58960-06/14 טל אגמון, שולמית אגמון נ' הלשכה לסיוע משפטי מחוז תל אביב והמרכז








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו


24 נובמבר 2014
עש"א 58960-06-14 אגמון נ' סיוע משפטי מחוזי תל אביב






בפני

כב' השופטת
יהודית שיצר


מבקש

טל אגמון
באמצעות אמו
שולמית אגמון


נגד


משיבים
הלשכה לסיוע משפטי מחוז תל אביב והמרכז








פסק דין


1.
ערעור על החלטת המשיבה - הלשכה לסיוע משפטי (להלן: "המשיבה"), שלא להעניק למערער סיוע משפטי לצורך בקשה נוספת לביטול

פסק דין
שניתן נגדו בהעדר הגנה בתאריך 6.4.08 בבית משפט השלום בחדרה בת.א. 1379/08.

2.
ואלה בתמצית העובדות הדרושות לעניין:

המערער ושותף נוסף הקימו בשנת 2005 חברה שפתחה חשבון בבנק הפועלים (להלן: "הבנק").
ביום 17.1.05 חתמו השניים על כתב ערבות מתמדת בלתי מוגבלת בסכום, לטובת הבנק לפירעון מלא של כל הסכומים המגיעים או שיגיעו לבנק מהחברה.

לטענת המערער סך ההלוואות שנלקחו מהבנק מגיע ל- 446,000 ₪. משלא הוחזרה ההלוואה הוגשה נגד בנק הפועלים תביעה נגד החברה והערבים.
ביום 6.4.08 ניתן נגד המערער פס"ד בהעדר הגנה (להלן: "פסק הדין"). ביום 11.6.09 הגיש המערער בקשה לביטול פסה"ד. הבקשה נדחתה בתאריך 14.8.09 כיוון שהוגשה באיחור ניכר ולא הוגשה בקשה להארכת מועד לביטול פסה"ד.
בקשה נוספת לאותו בימ"ש לביטול פסה"ד בצירוף בקשה להארכת מועד נדחתה ביום 27.12.10 כיוון שהוגשה בשיהוי ניכר וגם לגוף העניין סיכויי ההגנה נמצאו קלושים.




על החלטה זו הוגשה בר"ע לביהמ"ש המחוזי בחיפה ב- 1.2.11. הבקשה נדחתה ב- 30.6.11.

לאחר מכן המערער הגיש בקשות רבות נוספות (12 במספר), וכולן נדחו תוך חיוב בהוצאות.

בנסיבות אלה מצאה המשיבה כי פסה"ד הפך חלוט ולא ניתן להגיש בגינו סיוע משפטי, וכל שניתן לעשות הוא לבחון את הסיכויים לניהול משפט חוזר. ב- 9.2.14 ניתנה החלטת סירוב של המשיבה מהטעם של העדר סיכוי משפטי.

3.
לטענת המערער, אין להשאיר את פסה"ד שניתן ביום 6.4.08 על כנו היות וניתן שלא כדין מבלי שבימ"ש נחשף לראיות שיש למערער וזאת עקב התנהלות בלתי הגונה מצד הבנק.
המערער מוסיף וטוען כי בידיו ראיות נוספות שלא היו לו בזמנו, לרבות דו"ח של חברת שגיא המלמד על התנהלות בלתי תקינה של הבנק ובמיוחד בהתחשב בכך שחשבון החברה היה מוגבל ובמועד מתן הלוואות ע"י הבנק החברה היתה סגורה ולא ברור איך במצב כזה ניתנת הלוואה.

מכל מקום, לא היה מקום ליצור הלוואה חדשה לכיסוי ההלוואה הקודמת. יתר על כן, לתובענה המקורית צורף רק הסכם הלוואה שאינו חתום.

יצוין, שבתיק שהתנהל בפני
, בקשות ופניות רבות הוגשו ע"י אם המערער הגב' שולמית אגמון
,
שלא היתה צד להליכים המקוריים. את הערעור הגישה כפי שציינה כבעלת יפוי כח כללי ונוטריוני מבנה. היא טענה כי כיום בנה במצב נפשי לא טוב, נקבעה לו נכות של 75%, והוא מטופל משנת 2007 ע"י פסיכיאטר ולכן היא מייצגת אותו. עם זאת, המערער לא הוכרז פסול דין ואמו לא מונתה לאפוטרופא. עוד נטען כי כל הבקשות שהוגשו ע"י המערער, היו ללא עורך דין ולמעשה בימ"ש מעולם לא דן בשום טיעון ענייני ולכן קיים סיכוי כי המערער הצליח בהגנתו.

לטענת המשיבה, פסה"ד ניתן בהעדר הגנה היות והמערער לא טרח להתגונן ולהתייצב לדיון וקיימות קביעות של ביהמ"ש שהמצאת כתבי בית-דין למערער היתה כדין. עוד גורסת המשיבה כי המידע הרלבנטי להוכחת הגנתו של המערער היה בידו באותו זמן, אך הוא לא עשה בו שימוש.

בהינתן כל אלה, בחלוף תקופת זמן כה ארוכה, נפגע עקרון סופיות הדיון ועקרון ההסתמכות של הצד שכנגד.

עוד נטען בעת הדיון כי מסתבר שהמערער מנהל הליך מקביל נגד הבנק ודהיינו תביעה נזיקית,
שבה הוגשה בקשה לגילוי מסמכים וגם שם חוזרות אותן טענות שנטענות כנגד פסה"ד הראשון.
המשיבה מדגישה, שאם המערער ואמו יבקשו ייצוג בתביעה הנזיקית בעילות מרמה שבוצעו על ידי הבנק, תוך התבססות על תצהירים וראיות חדשות, ייבדק הסיכוי המשפטי בנושא זה בנפרד.


4.
המשיבה פועלת מכוח חוק הסיוע המשפטי תשל"ב-1972 (להלן: "חוק הסיוע המשפטי").
עפ"י סעיף 4 לחוק זה המשיבה אינה רשאית לתת סיוע לכל פנייה, אלא רק במקרים שלבקשה יש סיכוי סביר מבחינה משפטית עובדתית וראייתית.

במקרה דנן המערער לא פעל ולא התגונן במועד. נפסק כי קיבל כתבי בית-דין ולא טרח להגיש הגנה במועד. הוא התעורר בשלב מאוחר ועל כן בתי משפט חזרו ופסקו, כי אין מקום לבטל את פסה"ד שניתן בהעדר הגנה. העובדה שביהמ"ש שנתן את פסה"ד לא בחן, בזמנו, את כל הנסיבות העובדתיות לפרטי פרטיהן, נעוצה אך ורק בהתנהלותו של המערער, אשר לא טרח להביאן בפני
ביהמ"ש. בנסיבות אלה, אכן גורם כמו המשיבה הפועל במגבלות החוק אינו רשאי להעמיד סיוע משפטי. יתכן שהמערער או אמו יכולים להיבנות מסעדים אחרים כגון: "משפט חוזר אזרחי" ואולם גם לכך קיימות מגבלות.
יכול ופסה"ד יבוטל בהתקיים אחד משני התנאים:

א. קיומן של ראיות חדשות אשר בכוחן לשנות את ההכרעה מיסודה ולא ניתן היה להשיגן בשקידה סבירה טרם ניתן פסק הדין.
ב. פסק הדין שביטולו מבוקש התקבל במרמה.
יצוין, כי הגישה העולה מהפסיקה היא שיש לצמצם את המקרים בהם מאפשרים קיומו של "משפט חוזר אזרחי". (ראו: בע"א 254/58 אינגסטר נ' לנגפוס, פ"ד יג 449; ת.א. 12584-05-12 מצדה מ.מ בע"מ נ' מגנוס ואח' (לא פורסם, ניתן ביום 24.10.13); ע"א 238/58 ירמיצקי נ' מעייני, פ"ד יג 1497, 1501).

המערער ואמו מבקשים להתבסס על דוח שנערך ע"י חברת שגיא מיום 26.6.14 שממנו מבקשים הם להסיק "פגמים מסוימים" בהתנהלות הבנק. אלא שדוח זה נושא תאריך מהשנה הנוכחית, דהיינו הוא נערך רק לאחרונה. לכאורה ניתן היה להשיגו בשקידה סבירה גם טרם ניתן פסה"ד וגם בסמוך למועד מתן פסה"ד. בכל מקרה יש לתת הסבר כבד-משקל מדוע דו"ח מסוג כזה לא הומצא במועדים רלבנטיים לפסה"ד.

אשר לחלופה כי פסה"ד התקבל במרמה – הוכחת מרמה דורשת רף ראייתי גבוה ביותר ויש לבחון קיומן של ראיות התומכות בטענה כזו בדקדקנות רבה. משלא פנה המערער למשיבה ישירות בגין עילה זו, ובהעדר ראיות ממשיות, אכן המשיבה לא יכלה לבדוק לעומק את הסיכויים של הוכחת טענת מרמה. בנושא זה פתוחה הדרך בפני
המערער לפניה חדשה למשיבה בצירוף ראיות החדשות כדי שתיבחן האפשרות של הגשת בקשה מתאימה לביהמ"ש הנובעת מטענת המרמה, במידה וימצא לה בסיס ראייתי.



בנסיבות אלה אין מנוס מדחיית הערעור.

חרף האמור, לאור נסיבותיהם האישיות של המערער ואמו, אשר מנסים בכל דרך שהיא למצוא פתח להיכנס בו כדי לדון מחדש בעניין חובו של המערער, אני מוצאת להביא לידיעתם גם את האפשרות להיעזר באחת מהקליניקות לסיוע משפטי שמתקיימות באוניברסיטאות ובמכללות מסוימות,
שמא גופים כאלה שאינם כפופים למגבלות סטטוטוריות במתן הסיוע המשפטי יוכלו לבוא לקראת המערער ואמו, או לפחות לבדוק ולבחון יחד איתם את המצב הראייתי והמשפטי ולהבהירו להם.

5.
לאור כל האמור לעיל, הערעור נדחה.

בהתחשב בנסיבותיו של המערער, ולפנים משורת הדין, אין צו להוצאות.

ניתן היום,
ב' כסלו תשע"ה, 24 נובמבר 2014, בהעדר הצדדים.

המזכירות תודיע לצדדים.








עשא בית משפט מחוזי 58960-06/14 טל אגמון, שולמית אגמון נ' הלשכה לסיוע משפטי מחוז תל אביב והמרכז (פורסם ב-ֽ 24/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים