Google

מדינת ישראל - אחמד ארדיס

פסקי דין על אחמד ארדיס

15843-08/13 פ     02/11/2014




פ 15843-08/13 מדינת ישראל נ' אחמד ארדיס




לך






בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
ת"פ 15843-08-13 מדינת ישראל
נ' ארדיס


02 נובמבר 2014





לפני כב' השופטת שירה בן שלמה



המאשימה

מדינת ישראל


נגד

הנאשם

אחמד ארדיס


<#2#>
נוכחים:

ב"כ המאשימה: עו"ד אורלי שרגנהיים



הנאשם וב"כ: עו"ד ניל סיימון





גזר דין

הנאשם הורשע, עפ"י הודאתו, בסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, בהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו ובאי ציות לתמרור. הוא הודה בעקבות דברי ביהמ"ש, שנאמרו לאחר שמיעת עדותו ועיון באמרותיו ובחומר הרלוונטי שהוגש בהסכמה. לאור גילו הצעיר נדרש תסקיר בעניינו.

בהתאם לעובדות כתב האישום, ביום 31.7.13, סמוך לשעה 23:30, נהג ברכב עם שניים נוספים שזהותם אינה ידועה. עת כרזה לו ניידת לעצור, האט את מהירות נסיעתו. משהתקרבה הניידת לעברו החל נוהג במהירות, כשהוא צופר כל העת על מנת להרחיק הולכי רגל וכלי רכב שהיו במקום, במטרה למלט עצמו מהשוטרים.

הוא נהג בפראות ברחובות העיר לוד, מבלי לציית לתמרורי עצור ומבלי ליתן זכות קדימה כנדרש, במהירות גבוהה, תוך סיכון הולכי רגל ונוסעים שהיו במקום. עקף ניידת משטרתית אשר ביצעה חסימה במטרה לעוצרו, נסע נגד כיוון התנועה, לא ציית לתמרור עצור ונכנס לצומת ביורדו לשולי הדרך. המשיך בנסיעה מהירה, בפני
ה איבד שליטה על הרכב, עלה על המדרכה ופגע בעמוד המוצב במקום. משם המשיך בנסיעה במהירות גבוהה, כשהוא נוסע חלק מהזמן בניגוד לתמרורי "אין כניסה", עד שנעצר ברחוב ללא מוצא. במהלך הנסיעה
כלי רכב והולכי רגל שהיו במסלול בו נהג סטו מדרכם, על מנת לאפשר את נסיעתו.

לאחר שעצר יצא עם הנוסעים הנוספים מהרכב, וכולם החלו נמלטים בריצה מהשוטרים. הוא המשיך לרוץ גם כאשר השוטרים קראו לו לעצור. רק כעבור מספר דקות הצליחו לעוצרו.

הנאשם
יליד מאי 94, רווק, כבן 20, סיים 9 שנות לימוד. עד הסתבכותו עבד בעבודות פחחות וצבע במוסכים שונים. לדבריו, קודם לביצוע העבירות נהג לשתות אלכוהול בנסיבות ומסיבות חברתיות. בהשפעתו המרתיעה של ההליך ובעזרת בני משפחתו, מזה מספר חודשים אינו שותה. בפני
שרות המבחן לקח אחריות על התנהגותו. מסר שפעל באופן אימפולסיבי, ללא שיקול דעת. הסביר את התנהגותו בחשש משני הנוסעים שהיו עמו ואשר איימו עליו לבל יעצור את רכבו. תיאר תחושות חרטה ובושה משמעותיות. במהלך פיקוח המעצר שיתף בקשייו. שרות המבחן התרשם כי אין המדובר בבחור בעל דפוסי חשיבה והתנהגות עבריינים. הוערכו גורמי סיכון מול סיכוי ובמכלול נקבע סיכון נמוך להישנות התנהגות בעייתית. בנתוניו, משפחת משמעותית הסיכון, לא ראה שרות המבחן מקום להתערבות טיפולית. הומלץ על צו של"צ בהיקף נרחב, כענישה קונקרטית, לצד מאסר מותנה משמעותי.

ב"כ המאשימה
עמדה על החומרה והבהירה שנעצר רק לאחר ירי מצד השוטרים. ציינה כי הערך החברתי שנפגע, שמירה על גופם, חייהם ורכושם של המשתמשים בדרך. הדגישה את הסיכון לחיי אדם, בעטיו נקבעו לעבירה 20 שנות מאסר. לטעמה, הוא ברח מחשש להיתפס, שאם לא כן היה נעצר במחסום המשטרתי. הפנתה לעברו התעבורתי, הכולל הרשעה מאוחרת, בגינה נפסל מלנהוג למשך 4 חודשים. העבירות דנן נעברו עת התנהל נגדו אותו הליך בבימ"ש השלום לתעבורה.

הפנתה לפסיקה, בבקשה לקבוע מתחם ענישה הנע בין 3 ל - 6
שנות מאסר, תוך הסכמה למאסר בגדרי הרף התחתון, לאור גילו הצעיר ועברו הנקי בפלילים. מעבר לכך, עתרה למאסר מותנה, לפסילה בפועל ועל תנאי ולקנס.

ב"כ הנאשם
עמד על הודיה מיידית במשטרה, בציינו כי חש מאוים ע"י הטרמפיסטים שהיו עמו ברכב, שלדבריהם החזיקו ברשותם סם. עמד על גילו הצעיר בזמן ביצוע העבירות ועל עברו הנקי. הבהיר שמבחינת המעשים, מצויים הם ברף הנמוך של העבירה העיקרית, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה. עמד על מעצר למשך חודשיים ומעצר בית מלא, באיזוק, מזה למעלה משנה, לאחריו. מעצר שעפ"י המתואר בתסקיר קשה לו ולמשפחתו ועדיין מכובד על ידו. תיאר הליך שיקומי מוצלח, בלווי בני המשפחה, אשר נרתמו לסייע בידו. משפחה נורמטיבית, כשהעבירות דנן מהוות חריג גם לאופן התנהלותו עד היום.


הפנה אף הוא לפסיקה, חלקה כולל עבירות חמורות נוספות, אשר אינן מיוחסות לו, ובמסגרתה נקבע רף תחתון המתחיל ב - 6 חודשי מאסר לריצוי בדרך של עבודות שרות והושתו מאסרים לתקופות קצרות. חרף המלצת שרות המבחן להסתפק בצו של"צ, ביטא הנאשם באוזניו את נכונותו לריצוי עבודות שרות למלוא התקופה, אף ללא ניכוי ימי המעצר.

הנאשם
הביע צער וחרטה על הטעות שעשה, במסגרתה בזבז זמן יקר מחייו, והבטיח כי לא תישנה.

פסיקה ניתן למצוא לכאן ולכאן. לא ניתן ללמוד גזירה שווה מנאשמים בעלי עבר או כאלו שעברו עבירות חמורות נוספות, כפי חלק מהפסיקה שהוגשה ע"י ב"כ המאשימה. כנ"ל אין ללמוד מעבירות שונות, שאינן כוללות סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, היא העבירה המרכזית בעלת החומרה המרבית, כפי חלק מהפסיקה שהציג ב"כ הנאשם. כן אין מקום להשוות בין הזמן שחלף מאז ביצוע העבירות דנן לזמן הרב שחלף בע"פ 5341/13 בעניין אלקרעאן ולמאסר שריצה בין לבין, לאחריו שיקם את עצמו.

"בעניין אבולקיעאן נקבע רף ענישה של ארבע שנות מאסר לעבירות אלו ומשהתופעה אותה הוקיע השופט לוי התפשטה מאזור הנגב גם לאזורים אחרים ברחבי הארץ שב בית משפט זה והדגיש כי: 'הלכת אלקיעאן עומדת איתן על רגליה
גם לאחר תיקון 113 לחוק העונשין, ואמורה להנחות אותנו במקרים כגון דא בקביעת מתחם הענישה'"

ע"פ 3641/14 בעניין באסם חסונה, סעיף 6, והפסיקה אליה הפנה.

שם הועמד המתחם על הטווח הנע בין 22 ל - 48 חודשי מאסר בפועל והמאסר הועמד על 25 חודשים, תוך שצויין כי
ערכאת הערעור אינה נוהגת למצות את הדין עת מתקבל ערעור על קולת העונש. בשונה מענייננו, מדובר במי שבנוסף נהג בזמן פסילה, על פני קילומטרים רבים, בעל עבר בפלילים ובתעבורה, עם הערכה שלילית מצד שרות המבחן. עם זאת, הודה, והיה לו זה מאסר ראשון מאחורי
סורג ובריח.

בת"פ 503/12 (מחוזי מרכז-לוד) בעניין אחמד חותרי, עת נתבקש ע"י ב"כ המאשימה לקבוע מתחם זהה, נקבע מתחם ענישה הנע בין 30 ל - 60 חודשי מאסר, על נאשם שהורשע גם בעבירות
נלוות, הכוללות כניסה לישראל שלא כחוק, קבלת נכס שהושג בפשע ונהיגה ללא רישיון נהיגה וביטוח, כאשר עת נמלט מהשוטרים התנגש ברכב. כתוצאה מההתנגשות נפגע אדם ונגרם נזק לרכוש. באותו עניין הפנה בימ"ש להליך דומה, בו נקבע מתחם ענישה לעבירת הסיכון בלבד, על רף הנע בין 18 ל - 48
חודשי מאסר, מתחם הרלוונטי אף לענייננו (ת"פ 49898-03-12 בעניין בדר). בפועל נקבע לעבירה זו בלבד, באותו גז"ד, מתחם הנע בין 24 ל- 48 חודשי מאסר "לנוכח הסכנה הנשקפת הימנה, כמו גם, שכיחותה ונפיצותה הרבה"
כך בעניין מוסה בדר.

דברים שנאמרו בפסה"ד המנחה בסוגיה, בענין אבולקיעאן, יפים גם בענייננו.

"המשיב חטא בהתנהגות אלימה שאך בדרך נס לא הסתיימה בתוצאה קשה יותר. הוא הפגין זלזול בחוק ובאנשים הממונים על אכיפתו, וגם אפשרות לפגיעה פיסית בשוטרים לא הרתיע אותו. יותר מכך, המערער נהג ברכבו בפראות, בשעה הומה, בטבורה של עיר, ותוך שהוא מסכן את המשתמשים האחרים בדרך. חברה מתוקנת אינה יכולה להשלים ואסור לה להשלים עם בריונות ופריקת עול מסוג זה, ומקל וחומר שאין להשלים עם כך כאשר מדובר בתופעה שרבים חוטאים בה... את התופעה החמורה הזו יש למגר כדי להבטיח את שלום הציבור, וגם כדי לאפשר לאנשי החוק למלא את תפקידם ללא מורא".
במקרה דנן המרדף התנהל על פני מספר רחובות בעיר לוד, בשעת לילה. הגם שלא נגרמה תאונה בין כלי רכב, אלא אובדן שליטה, עליה על המדרכה ופגיעה בעמוד, הולכי רגל וכלי רכב שהיו במסלול נסיעתו נאלצו לסטות מדרכם, על מנת לאפשר את המשך נסיעתו. הערכים שנפגעו, שלום הציבור, בטחונו ורכושו. כן נפגעו שלטון החוק וחובת הציות לרשויות הממונות על אכיפתו.

הסיכון לחיי אדם גובר נוכח ותק נהיגה קצר. רישיון נהיגה לרכב הוציא בשנת 2012, האירוע מיולי 2013, בהיותו נהג חדש. חרף ותק נהיגה קצר, בעברו התעבורתי הרשעה מאוחרת בגין נהיגה במהירות, בעטיה נפסל רישיונו, באפריל 2014, למשך 4 חודשים. מהירות בה נהג גם באירוע הנוכחי, בניסיון לחמוק מהשוטרים אשר נסעו בעקבותיו, בבצעו עבירות תעבורה נוספות.

עם זאת, רואה להתחשב, לקולא, בגילו הצעיר, בתחושות החשש והלחץ אותן חווה במהלך האירוע ועמן התקשה להתמודד באורח תואם, מבלי להצדיק את התנהגותו ואת דרך נהיגתו הפרועה, בעובדה שזו לו מעורבות ראשונה בפלילים, בתקופת המעצר ומעצר הבית הממושך לאחריו, על הקשיים המרובים שדווחו, ובהליך הטיפולי בו נטל חלק. הליך בעטיו, להערכת שירות המבחן, פחת משמעותית הסיכון להישנות התנהגות בעייתית והוא כיום נמוך. רואה בכך הליך שיקומי, המאפשר חריגה לקולא ממתחם העונש ההולם.

אשר על כן, הנני דנה הנאשם לעונשים הבאים:

הנני דנה הנאשם ל - 15 חודשי מאסר בפועל, בניכוי תקופת המעצר, מיום 31.7.13 עד 30.9.13.

הנני דנה הנאשם ל - 12 חודשי מאסר, אותם ירצה באם תוך 3 שנים מיום שחרורו מהמאסר יעבור עבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה.

הנני דנה הנאשם ל - 6 חודשי מאסר, אותם ירצה באם תוך 3 שנים מיום שחרורו מהמאסר יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

הנני פוסלת הנאשם מלקבל ולהחזיק רישיון נהיגה למשך 30 חודשים מיום שחרורו מהמאסר.

הנני דנה הנאשם לתשלום קנס בסך 3,000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום לבית המשפט העליון
.
<#5#>

ניתנה והודעה היום ט' חשוון תשע"ה, 02/11/2014 במעמד הנוכחים.


שירה בן שלמה
, שופטת


<#6#>
החלטה

מעכבת את ביצוע המאסר בלבד עד יום 23.11.14.

ככל שלא יעוכב עונש המאסר פעם נוספת, על הנאשם להתייצב למאסרו במועד שנקבע בבית סוהר "הדרים" עד השעה 10:00, או בהתאם להחלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות ועותק מגזר הדין.

על הנאשם לתאם את הכניסה למאסר, כולל אפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס בטל: 08-9787377 או 08-9787336.

התנאים המגבילים בהם נתון כיום יוותרו בעינם עד להתייצבותו לריצוי המאסר. לאחר ההתייצבות הקנס יקוזז מההפקדה והיתרה תוחזר למפקיד.
<#7#>

ניתנה והודעה היום ט' חשוון תשע"ה, 02/11/2014 במעמד הנוכחים.


שירה בן שלמה
, שופטת




הוקלד

על

ידי

לאה

לוי






פ בית משפט מחוזי 15843-08/13 מדינת ישראל נ' אחמד ארדיס (פורסם ב-ֽ 02/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים