Google

בירמן עצים ופירזול בע"מ - אליהו ברהום

פסקי דין על בירמן עצים ופירזול בע"מ | פסקי דין על אליהו ברהום

13945-09/14 א     02/02/2015




א 13945-09/14 בירמן עצים ופירזול בע"מ נ' אליהו ברהום








בית משפט השלום בחיפה

ת"א 13945-09-14 בירמן עצים ופירזול בע"מ
נ' ברהום





2.1.15





בפני
כב' סגן הנשיא, השופט רמזי חדיד

התובעת/המשיבה

בירמן עצים ופירזול בע"מ


נגד

הנתבע/המבקש
אליהו ברהום


החלטה

1.
להלן החלטתי בבקשת הנתבע לסילוק התביעה על הסף בטענה להעדר סמכות מקומית, ולחילופין להעברת הדיון בה לבית משפט השלום בתל אביב.

2.
בכתב התביעה נטען כי התובעת סיפקה לחברה בשם אר.אי.אס. רהיטים בע"מ (להלן: "החברה") מוצרים שונים בתמורה לסך של כ-240,000 ש''ח (להלן: ''המוצרים''). לפירעון תמורת המוצרים משכה החברה לפקודת התובעת 11 המחאות על סך של כ-226,000 ₪ (להלן : "השיקים"), ובגין יתרת התמורה הוציאה התובעת לחברה חשבוניות מס. בפועל, תמורת המוצרים לא נפרעה, כולה או בחלקה.


התובעת הוסיפה וטענה כי במועדים הרלוונטיים לתביעה ניהל הנתבע יחד עם מר טדי יעקב (להלן: "טדי") קשרי שותפות בנוגע לעסקי החברה, פעילותיה ומניותיה וכי שותפות זו מקימה את חבותו של הנתבע לשאת בסכום התביעה. כן טענה התובעת כי הנתבע עשה שימוש לרעה באישיות המשפטית של החברה והיא מבקשת להרים את מסך ההתאגדות ולחייבו באופן אישי בחוב.

מכתב התביעה עולה גם כי מר טדי חתם על כתב ערבות לפיו הוא התחייב לפרוע באופן אישי את התחייבויות החברה כלפי התובעת (להלן: "כתב ערבות"). בנדון טענה התובעת כי טדי היה שותפו ושליחו של הנתבע בכל הקשור לחתימת כתב הערבות ועל כן יש לראות גם בנתבע כמי שערב באופן אישי לחוב נשוא התביעה.

3.
בסעיף 23 לכתב התביעה טענה התובעת כי לבית משפט השלום בחיפה סמכות מקומית לדון בתביעה, וזאת לאור המקום שנועד לקיום ההתחייבות או מקום השיפוט שנקבע בכתב הערבות.

4.
הנתבע טוען כי אין לפורום זה סמכות מקומית לדון בתביעה, שכן מקום מגוריו, מקום עסקיה ומושבה של החברה, מקום מגוריו של טדי, כתובתו של סניף הבנק ממנו נמשכו השיקים, כמו גם מקום אספקת המוצרים נשוא התביעה, כל אלה אינם בתחום סמכותו של בית משפט זה.


לגוף העניין, הנתבע טען כי ההתקשרות נשוא התביעה נעשתה עם החברה או עם טדי ללא כל קשר אליו וכי במועד ההתקשרות הוא לא היה שותף בחברה.

5.
התובעת הגישה תגובתה לבקשה, ולאחר ששקלתי מכלול טענות הצדדים להלן החלטתי.

6.
הסמכות המקומית נבחנת בהתאם לנטען בכתב התביעה (ר' רע''א 1878/12 עווד ואח
'
נ. ש.מ.פ. חברה לנאמנות והשקעות בע''מ ואח' – פורסם בנבו),
וכך גם יעשה במקרה דנן.

6.
תקנה 3 לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת מספר חלופות אשר בהתקיים אחת מהן, מוקנית לבית המשפט סמכות מקומית לדון בתביעה. בתק' 3(א)(3), היא הרלוונטית לענייננו, נקבע כדלקמן:

"א.
תובענה שאינה כולה במקרקעין תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי אחד מאלה:
...........
3.
המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות."

בהלכה הפסוקה נקבע כי המונח "התחייבות" שבתקנה 3(א)(3) לעיל הוא דיבור עמום, וככל וניתן יש להתאימו מבחינת סדרי הדין להוראות הדין המהותי (ר' רע"א 6920/94 לוי נ' פולג ואח', פ"ד מט(2), 731, אליו מפנה התובעת בתגובתה). בהתאם לדין המהותי כפי שנקבע בסעיף 44 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג -1973, בהעדר הסכמה אחרת, יש לראות את מקום עסקו של הנושה כמקום קיום ההתחייבות.

7.
במקרה דנן אישר הנתבע בסעיף 11 לתצהירו התומך בבקשה כי מקום מושבה של התובעת הוא בעיר חיפה. בהתאם לכך יש לומר כי המקום שנועד לקיום ההתחייבות לתשלום תמורת המוצרים הוא בעיר חיפה ולפיכך לפורום זה סמכות מקומית לדון בתביעה.

8.
למעלה מהצורך, בכתב הערבות נקבע כי לבית משפט בחיפה סמכות מקומית (אף כי לא ייחודית) לדון בתביעה. בנסיבות העניין, כאשר לטענת התובעת, טדי היה שליחו של הנתבע בכל הקשור לחתימת כתב הערבות, אזי האמור בכתב הערבות לעניין הסמכות המקומית מחייב גם את הנתבע.
בתקנה 5 לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת כי "היה קיים הסכם בין בעלי הדין על מקום השיפוט, תוגש התובענה לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי אותו מקום; לא הוסכם בין בעלי הדין שמקום השיפוט המוסכם יהיה מקום שיפוט ייחודי, יכול שתוגש התובענה לבית המשפט שבאותו מקום או לבית משפט אחר לפי תקנה 3 או 4.".

לאור הוראת הדין לעיל, יש לראות בכתב הערבות כהסכם לעניין מקום השיפוט, לפיו לפורום זה סמכות מקומית לדון בתביעה.

9.
למען הסר כל ספק מובהר ומודגש בזאת כי הסתמכות בית המשפט על הנטען בכתב התביעה לצורך ההכרעה בבקשה דנן מתחייב מכוח ההלכה הפסוקה, כאמור בסעיף 6 לעיל, אך אין בדבר משום הבעת כל עמדה ביחס לאמיתות הטענות וסבירותן.

10.
לאור מכלול הנימוקים לעיל, אני דוחה את הבקשה וכל צד יישא בהוצאותיו.


ניתנה היום, י"ג שבט תשע"ה, 02 פברואר 2015, בהעדר הצדדים.












א בית משפט שלום 13945-09/14 בירמן עצים ופירזול בע"מ נ' אליהו ברהום (פורסם ב-ֽ 02/02/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים