Google

דליה תשובה - שחר גורי נאור, שירלי נאור

פסקי דין על דליה תשובה | פסקי דין על שחר גורי נאור | פסקי דין על שירלי נאור |

1217-02/15 תאק     09/03/2015




תאק 1217-02/15 דליה תשובה נ' שחר גורי נאור, שירלי נאור








בית משפט השלום בבאר שבע



תא"ק 1217-02-15 נאור ואח' נ' תשובה




תיק חיצוני:



בפני

כב' השופטת
אורית ליפשיץ









המבקשת- הנתבעת

דליה תשובה


נגד

המשיבים- התובעים
1. שחר גורי נאור

2 . שירלי נאור







החלטה


מבוא


1.
לפני בקשת רשות להתגונן אשר הגישה הנתבעת. ככל שתתקבל בקשתה זו, עותרת הנתבעת להעברת התובענה לסדר דין רגיל, עקב רצונה להגיש תביעה שכנגד.


2.
עניינה של התובענה הינו בתביעה בסדר דין מקוצר שהגישו התובעים לבית משפט זה כנגד הנתבעת, על סך 130,000 ₪,
בגין הפרה של זיכרון דברים למכירת זכויות בנכס, עליו חתמו הצדדים ביום 23/12/14.


3.
לטענת התובעים , התקשרו הם עם הנתבעת
למכירת בית ברחוב העפרוני
201 במושב גילת, בעסקה על סך של 1,420,000 ₪.
הצדדים חתמו על זיכרון דברים וסיכמו כי
ביום 8/1/15 יחתמו על
הסכם מפורט יותר. בסופו של דבר לא חתמו הם על הסכם מפורט ונרחב יותר, והדבר נדחה, כך לטענתם, בשל אילוצים וסיבות שונות של הנתבעת. בסופו של יום, כך לטענתם, הודיעה הנתבעת להם
ביום 28/1/15 , כי היא אינה מתכוונת לרכוש את הנכס.


4.
לטענת התובעים, סעיף 7 להסכם
ביניהם קובע כי צד המפר זיכרון דברים ישלם לצד השני סך של 140,000 ₪.
הם מודים כי במעמד החתימה קבלו הם לידם סך של 10,000 ₪ , ומכאן תביעתם היא לסך האמור של 130,000 ₪.


5.
לתביעה צרפו התובעים את הסכם זיכרון הדברים החתום האמור, שנחתם בין הצדדים,
וכן תכתובת סלולארית ומסרונים אשר החליפו הצדדים ביניהם ובו מציינת הנתבעת כי העסקה מבוטלת.

דיון והכרעה


6.
לאחר שבחנתי את התביעה בסדר דין מקוצר וכן את טענות הנתבעת אשר פורטו בתצהירה במסגרת הבקשה למתן רשות להתגונן, מצאתי לנכון לעשות שימוש בסמכותי לפי תקנה 205(ג) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984 (להלן: "תקנות סדר הדין האזרחי" ו/או "התקנות"), ולהורות על מתן רשות להגן, על יסוד הבקשה בלבד.


7.
תקנה 205(ג) לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת כי "בית המשפט או הרשם יחליט בבקשת הרשות להתגונן על יסוד הבקשה וחקירת המצהיר, ואולם רשאי הוא ליתן רשות להתגונן על יסוד הבקשה בלבד, ורשאי הוא, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לדחות בקשת רשות להתגונן על יסוד הבקשה בלבד".


8.
בית המשפט העליון קבע כי ניתן לעשות שימוש בתקנה זו, לצורך ייעול וקיצור ההליך המשפטי, ובלבד שבית המשפט השתכנע כראוי על יסוד החומר שבפני
ו שקיימת הצדקה ליתן רשות להגן על יסוד הבקשה
בלבד: "... שלשם ייעול הדברים, חסכון זמן שיפוט והתדיינויות, שעה שמשוכנע בית המשפט או הרשם כי יש מקום למתן רשות להתגונן, יכול הוא ליתנה בלא דיון. כל כך, והרי לכל היותר יהא צורך במקרה כזה בבירור ממצה, אך לא נפגעו זכויות התובע "בשורה התחתונה" המהותית של התיק...כאן
המקום לציין
בהטעמה, כי סמכות זו לפי התקנה כמובן אינה בחינת מובן מאליו, שכן הכלל הוא חקירת המצהיר, ועל כן פשיטא גם שעל בית המשפט או הרשם להשתכנע כראוי כי החומר אשר לפניו מצדיק החלטה ללא דיון. מטרת התיקון לתקנה היא ייעול ההליכים, וכמובן על הייעול להשתקלל בין שאר הרכיבים". (רע"א 1264/08 , סלאמה מונדר נ' הראל חברה לביטוח בע"מ, כב' השופט א. רובינשטיין (27.4.2008, פורסם במאגרים משפטיים).


9.
בענייננו, אין חולק כי
הצדדים חתמו ביניהם על זיכרון דברים. כמו כן, אין חולק כי עסקינן בעסקה כבדת משקל ומשמעותית ביותר לצדדים. מהמסמכים המצורפים לתביעה ניתן ללמוד על אומד דעת הצדדים, אלא שמסיבות עלומות שטרם התבררו, לא מומש זיכרון הדברים והצדדים אף לא חתמו על הסכם אחר מאוחר יותר.



10.
לנתבעת, מצידה, נימוקים באשר לסיבות בגינן לא הוצאה העסקה לפועל בסופו של יום, חלק מהסיבות אשר באמתחתה מצויינות במסרונים אשר צרפו התובעים לכתב תביעתם ושם בין היתר מפנה היא לכך שהבית הוצע למכירה אף לאחר שנחתם זיכרון הדברים בין הצדדים ולכך שהתובעים הטעו אותה באינפורמציה כזו ואחרת ביחס לנכס. בבקשתה למתן רשות להגן אף טוענת הנתבעת כי ברצונה להגיש תביעה שכנגד, ככל שהדבר יתאפשר.


11.
לאחר שעיינתי בחומר אשר הונח בפני
במסגרת כתב התביעה בסדר דין מקוצר והבקשה שבפני
למתן רשות להגן, סבורה אני כי על מנת להכריע בתובענה זו יש לבררה לגופו של עניין, וכן עלי לשמוע הצדדים, ולא מן הנמנע כי אף לשמוע ראיות, היות ובשלב זה רב הנסתר על הנגלה.
די במסקנתי זו בכדי להוות סיבה מספקת לפיה אין מקום לקבל את התובענה אך בהסתמך על כתב התביעה בלבד, ובכדי לקבוע כי יש לאפשר לנתבעת את יומה בבית המשפט.



12.
יוזכר ויודגש- התביעה בסדר דין מקוצר הינה חריג להליכי התביעה הרגילים, ובמסגרתה עשוי בית המשפט להכריע בתביעה, כולה או חלקה, על סמך האמור בכתב התביעה.
הלכה פסוקה היא כי בית המשפט יסרב להעניק לנתבע רשות להתגונן רק אם ברור על פניו ונעלה מספק כי אין לנתבע כל סיכוי להצליח בהגנתו, ועל כך ראה בין היתר
האמור בספרו של
יואל זוסמן, סדרי הדין האזרחי 675 , מהדורה שביעית, שלמה לוין עורך, 1995). החובה המוטלת על הנתבע במסגרת בקשת הרשות להתגונן הינה לאשר את טענתו בתצהיר; משעשה כן, על השופט הדן בבקשה להניח כי טענתו הינה טענת אמת, כך שאם מגלה התצהיר הגנה אפשרית, ולו בדוחק, תינתן לנתבע רשות להתגונן [ע"א 9654/02 חב' האחים אלפי בע"מ נ' בנק לאומי לישראל, פ"ד נט(3) 41, 46 (2004)].
כך הוא אף אם הטענה אותה מעלה הנתבע הינה טענה בעל פה כנגד מסמך בכתב [ראו: ע"א 1266/91 קרן נ' בנק איגוד לישראל בע"מ, פ"מ מו(4) 193, 196 (1992); זוסמן בעמוד 678). כן נקבע, כי הזכות להגיש בקשת רשות להגן שקולה לזכות דיונית בעלת מימד חוקתי הנגזרת מזכות הפנייה לערכאות, שהינה זכות חוקתית ראשונה במעלה.


13.
לאור כל האמור לעיל, כאשר בוחנת אנוכי את טענות הנתבעת בבקשתה זו למתן רשות להגן, כמו גן את נסיבות התובענה שבפני
, ולאור המבחנים למתן רשות להגן וההלכה הפסוקה בנושא, איני רואה כל סיכוי של ממש שלא הייתה ניתנת רשות להתגונן לנתבעת, גם אם היה נערך דיון בבקשה זו.



14.
לאור האמור לעיל, הריני קובעת כלהלן: על-יסוד תקנה 205(ג) לתקנות סדר הדין האזרחי, וכן מטעמים של ייעול ההליך הדיוני, ולאור מסקנתי כי טענות ההגנה הנטענות אינן עולות כדי "הגנת בדים", מצאתי לנכון ליתן לנתבעת רשות להתגונן, והכל מבלי שיש באמור בהחלטה זו, כדי לחוות את דעתי, לגבי הסיכויים לקבלת טענות הנתבעת במסגרת הבירור שיערך לגופו של עניין.


15.
ישיבת קדם משפט תתקיים ביום
7/12/15 בשעה 10:00.


16.
על בעלי הדין להתייצב לדיון באופן אישי.

לקראת ישיבת קדם המשפט הנני מורה כדלקמן:


17.
בעלי הדין ישלימו ההליכים המקדמיים, לרבות גילוי מסמכים הדדי ועיון בהם, תשובות לשאלונים, אם יוחלפו ופרטים נוספים אם יידרשו. הליכים אלה יסתיימו בתוך 45 ימים מהיום.

18.


19.
כדי ליעל את קדם המשפט ולאפשר דיון ענייני, יש להגיש את בקשות הביניים בהקדם האפשרי לאחר שהתעוררה עילת הבקשה ולכל המאוחר בתוך 90 ימים ממועד קבלת ההחלטה.



20.
ב"כ בעלי הדין יבואו ביניהם בדברים ואם יעלה בידיהם להגיע להסדר, לרבות הסדר דיוני, יודיעו אותו בכתב קודם המועד שנקבע.


21.
המזכירות תעדכן את הפרטים בתיק, ותשלח ההחלטה לצדדים.



ניתנה היום, י"ח אדר תשע"ה, 09 מרץ 2015, בהעדר הצדדים.











תאק בית משפט שלום 1217-02/15 דליה תשובה נ' שחר גורי נאור, שירלי נאור (פורסם ב-ֽ 09/03/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים