Google

צור ויטו חסון - מדינת ישראל

פסקי דין על צור ויטו חסון |

808-06/14 מת     21/07/2015




מת 808-06/14 צור ויטו חסון נ' מדינת ישראל








בית המשפט המחוזי בבאר שבע



מ"ת 808-06-14 מדינת ישראל
נ' חסון(עציר)




תיק חיצוני: 3956/14




בפני

כבוד השופט
נסר אבו טהה

המ
בקש
צור ויטו חסון
(עצור)

ע"י ב"כ עו"ד יפית וייסבוך


נגד

המשיבה


מדינת ישראל



החלטה
1.
זוהי בקשה לעיון חוזר, במסגרתה עותר המבקש להורות על שחרורו לחלופת מעצר בדמות מעצר בית בישיבת "היכל הקודש ברסלב" בקריית גת (להלן: "מקום החלופה"), תחת פיקוחם של הערבים: הרב רחימה עופר- בן 45, נשוי ואב ל-7 ילדים, משמש כראש העמותה של הישיבה, מתגורר בקריית גת; ליאור דרעי- בן 44, גרוש, משמש כמדריך בישיבה; יניב פרץ- בן 38, רווק, משמש כתלמיד וכמדריך בישיבה, מתגורר בקריית גת (להלן: "הערבים המפקחים").

2.
בתאריך 01.06.2014, הוגש כנגד המבקש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירות מין בנכדותיו.

3.
בתאריך 10.07.2014, הוריתי על מעצרו של המבקש עד תום ההליכים בהעדר חלופה הולמת.
יצוין, כי שרות המבחן בכלל התסקירים שגיבש בעניינו של המבקש,
גם במסגרת הבקשות הרבות לעיון חוזר, פסל באופן קטגורי דבר היתכנותה של חלופת מעצר, בשים לב להתרשמותם מרמת הסיכון הגבוהה הנשקפת מצד המבקש, על רקע המעשים המיוחסים לו בכתב האישום, לרבות מאפייני אישיותו של המבקש.

4.
בתאריך 05.05.2015, במסגרת הבקשה לעיון חוזר, הוריתי על שחרורו של המבקש לחלופת מעצר בדמות מעצר בית מלא בעיר אופקים, תחת פיקוחם של אחיו- עו"ד גדעון חסון ואברהם חסון, וכן חתנו- גוטמן יצחק, לסירוגין, לצד פיקוח אלקטרוני והפקדה כספית (להלן: "חלופת המעצר").

5.
בתאריך 12.05.2015, במסגרת הערר שהוגש על ידי המשיבה לבית המשפט העליון בבש"פ 3150/15, כנגד החלטת השחרור נשוא סעיף 4 לעיל, קבע בית המשפט העליון, כי דין הערר להתקבל, שכן
"בהינתן רמת המסוכנות הגבוהה הנשקפת מן המשיב, נדרשת חלופת מעצר הולמת והדוקה אשר תוכל להתמודד כראוי עם דפוסי התנהגותו המתוארים ועם מסוכנותו..."
עוד קבע, כי
"על מנת לסטות מהמלצה שלילית של שרות המבחן ובייחוד המלצה שלילית כה עקבית כבענייננו, נדרשים טעמים טובים וכבדי משקל טעמים כאלה אינם קיימים במקרה דנן...
עוד קבע, כי
"נראה, כי החלטת בית המשפט אינה מעניקה משקל מספיק לעובדה כי המוקד אינו ביושרם ובמסוגלותם של המפקחים, אלא במאפייני אישיותו של המשיב ובדינמיקה המשפחתית הבעייתית שתוארה על ידי שרות המבחן, אשר אינה מאפשרת לבני משפחתו לשמש כמפקחים אפקטיביים עליו...".

6.
בתאריך 18.05.2015, במסגרת בקשה לפי סעיף 62 לחסד"פ להארכת מעצרו של המבקש מעבר לתשעה חודשים, הוארך מעצרו של המבקש בהסכמה עד למתן החלטה אחרת, על מנת לאפשר למבקש להגיש בקשה חדשה לעיון חוזר בבית המשפט המחוזי
(ראה בש"פ 3397/15-ב מיום 18.05.2015, בפני
כבוד השופט ע. ברון)
.

7.
בתאריך 21.05.2015, על רקע החלטת כבוד בית המשפט העליון נשוא סעיף 6 לעיל, הוגשה הבקשה לעיון חוזר דנן. באותו מועד הורה בית משפט לשרות המבחן, להגיש תסקיר עדכני אשר יבחן את החלופה החדשה נשוא הבקשה דנן
(כמפורט בסעיף 1 לעיל)
.

8.
תסקיר כאמור נערך בתאריך 12.07.2015, אולם לגופם של דברים, לא בא בהמלצה לשחרורו של המבקש לחלופה שהוצעה ונבחנה על ידי שרות המבחן.

בתמצית- באשר למבקש, שרות המבחן התרשם מאדם בעל יכולת ביטוי טובה, מתקשה בבחינה עצמית, מתקשה לראות כשלים בהתנהגותו, נוטה להשליך הקשיים על גורמים חיצוניים, בעל דפוסי חשיבה נוקשים בכלל ובפרט בכל הנוגע לתפקידי גבר ואישה, הרואה באישה כמי שאמורה לספק את צרכי הגבר. מתקשה עוד בזיהוי ושמירת גבולות של המרחב האישי של האחר, נוטה לפרוץ אותו לצורך סיפוק צרכיו, מרוכז בסיפוק צרכיו, הפיזיים והמיניים, תוך שלצורך כך הוא משתמש בסובבים אותו, ואינו מכיר בהשלכות מעשיו על סביבתו, בעל יכולת גבוהה להשפיע על סביבתו, בעל יכולת לטשטש קשיים בהתנהגותו, להבליט חלקים מתפקדים בהתנהגותו ולגייס סביבתו לצרכיו. בנוסף, בשנים האחרונות פיתח תלות עמוקה באלכוהול, נוטה לצמצם מחומרת מצבו ההתמכרותי ומהצרכים הרגשיים שצריכת האלכוהול סיפקה לו, בעל עיוות חשיבה האופייניים לעברייני מין, ביטוי לכך ניתן לראות, בין היתר, בהתייחסותו לכל הנוגע למגע הפיזי עם נכדיו, התייחסותו לקשריו האינטימיים מחוץ לנישואין, ולשאלות העולות ממעורבות קודמת בהטרדה מינית במסגרת שירותו הצבאי.


עוד מציין שרות המבחן, כי במהלך פגישתם האחרונה בחודש פברואר עם המבקש, התרשמו, כי תקופת המעצר בה נתון אינה מהווה גורם המביא לבחינה עצמית ולשינוי. כמו כן, מעצרו הממושך מגביר את תחושת הקורבנות שלו. בלט, כי המבקש מנסה להפעיל מניפולציות רגשיות גם על שרות המבחן, המאופיינות בסחטנות ותובנות רגשית, כדרך להשפיע על המלצתם לשחררו.


להערכת שרות המבחן, בכל המתואר יש בכדי להעצים את רמת הסיכון, אשר תוארה בתסקירים הקודמים גם בתחום המיני.


אשר לחלופה שנבחנה- "ישיבת היכל הקודש ברסלב"- לדברי הרב עופר, הישיבה מוכרת כעמותה
(לא הוצג מסמך מאשר)
, אינה מתוקצבת או מפוקחת על ידי משרד הדתות או החינוך ומתקיימת מתרומות, ממוקמת בוילה פרטית בשכונת מגורים. בישיבה לומדים בעיקר אנשים מבוגרים. במקום מתגוררים חמישה אברכים, רווקים. בישיבה לא מתקיימת פעילות טיפולית או שיקומית לבאי שעריה.

אשר למפקחים- הרב עופר- בן 45, נשוי ואב ל-7 ילדים, מתגורר בקריית גת. ליאור דרעי- בן 43, גרוש, לומד כאברך במספר מקומות, מתגורר בבית אמו בקריית גת.

עוד עולה מהתסקיר, כי הערבים המפקחים מסרו, כי אינם מכירים את המבקש, אלא האחרון הופנה אליהם על ידי הרב צורי חיון, אשר הוצע בעבר כערב של המבקש. עוד מסרו, כי אינם מודעים לבעיית התמכרותו של המבקש ולקשיים העולים מהתנהגותו. עם זאת, הציעו, כי המבקש ישהה בישיבה, כאשר הרב עופר שוהה מרבית הזמן בישיבה ובמידת הצורך יסתייע בליאור דרעי. בשעות הלילה יפקחו עליו לסירוגין שני תלמידים במקום.

התרשמות שרות המבחן מהערבים המפקחים
- שרות המבחן התרשם מהערבים המוצעים כמפקחים כאנשים אשר אינם מכירים את המבקש, את התנהלותו לאורך השנים והקשיים העולים מהתנהגותו. התגייסותם לסייע למבקש
באה על רקע היכרותם האישית עם הרב חיון, ללא בחינה מעמיקה של משמעויות היותם חלופת מעצר, לרבות ההשלכות האפשריות עליהם ועל התלמידים הנוספים בישיבה. עוד ציין שרות המבחן, כי מדובר בחלופת מעצר אשר אינה נותנת כל מענה טיפולי לקשייו של המבקש, אשר מצויה בלב שכונת מגורים.

9.
בדיון שהתקיים במעמד הצדדים, התייצבו הערבים המוצעים לסייע בפיקוח על המבקש יחד עם הרב עופר רחימה, האברכים ליאור דרעי
(נבחן על ידי שרות המבחן)
ויניב פרץ
(לא נבחן על ידי שרות המבחן)
.


הערב יניב פרץ מסר בחקירתו על ידי בא-כוח המשיבה בבית משפט, כי הוא בן 38, רווק, מתגורר בקריית גת, נמצא בישיבה קרוב לחמש שנים, אינו לן במקום, אין לו היכרות קודמת עם המבקש. לדבריו, אינו יכול להיות צמוד כל הזמן למבקש, שכן הוא חייב להתחלף עם הערבים האחרים כדי שיוכל לבצע סידורים אישיים מחוץ לישיבה.

10.
באת-כוח המבקש שוב עתרה להורות על שחרורו של המבקש לחלופה שנבחנה ולא הומלצה על ידי שרות המבחן. נטען, כי מדובר בחלופה ראויה והולמת, הכוללת פיקוח של שלושה ערבים נורמטיביים. עוד נטען, כי ניתן לעבות את החלופה בפיקוח אלקטרוני שיסייע בהצבת גבולות חיצוניים להתנהגותו של המבקש. עוד לגישת באת-כוח המבקש, ההליכים בתיק העיקרי עתידים להימשך זמן לא מבוטל, שכן טרם הסתיימה פרשת ההגנה וטרם העיד המבקש, לרבות שלושה עדי הגנה מטעמו.


אשר להעדר המלצה מאת שרות המבחן לשחרור המבקש לחלופה שהוצעה נטען, כי מדובר בהמלצה כשמה ואינה מחייבת את שיקול הדעת של בית המשפט, שכן בניגוד לשרות המבחן, בית המשפט המחוזי, לרבות בית המשפט העליון, לא פסל באופן קטגורי דבר היתכנותה של חלופת מעצר הולמת.
(ראה בש"פ 1622/15, בש"פ 1180/15, בש"פ 813/14.)

11.
בא-כוח המשיבה מנגד, עתר לדחות את הבקשה לעיון חוזר ולהותיר את המבקש במעצר עד תום ההליכים, וזאת הן מהטעמים והנימוקים שעמד עליהם בית המשפט העליון בעת שקיבל את ערר המשיבה כנגד שחרורו של המבקש בהחלטתו בבש"פ 3150/15 מיום 12.05.2015, והן מהטעמים ומהנימוקים שעמד עליהם שרות המבחן בתסקיר העדכני מיום 12.07.2015, בדבר אי התאמתה של החלופה לתת מענה הולם לרמת המסוכנות הגבוהה הנשקפת מצד המבקש על רקע חומרת המעשים, ובעיקר מאפייני אישיותו של המבקש כמפורט בכלל התסקירים שגובשו בעניינו, וכן לעניין החשש לשיבוש הליכי משפט והשפעה על מצבה הנפשי של המתלוננת
(כאמור בפיסקה 10, עמ' 6 להחלטת כבוד השופטת א. חיות)
.

12.
בפני
י התייצבו הערבים המפקחים נשוא החלופה המוצעת, הערב העיקרי- הרב עופר רחימה, המפקחים המשניים- ליאור דרעי ויניב פרץ. אודה, כי הערבים לא הותירו רושם חיובי בפני
בית המשפט בדבר הבנתם למשימת הפיקוח הנדרשת, וגם לא התרשמתי מיכולתם ומסוגלותם להוות דמויות סמכותיות עבור המבקש ולהציב גבולות להתנהגותו. יתרה מכך, התברר, כי תוכנם של המסמכים שהוצגו בפני
שרות המבחן בנוגע לישיבה, אינם מתיישבים עם דברי הרב עופר בחקירתו על ידי בא-כוח המשיבה. הסברו של הרב, כי השינוי בין מה שהוצג בפני
שרות המבחן לבין המציאות, היה כתוצאה מתקלה של תקשורת ואי הבנה, וכי הדיווח שנמסר לשרות המבחן לא היה על דעתו.

13.
אשר להתמשכות ההליכים- עיינתי בפרוטוקול הדיון נשוא ישיבת ההוכחות מיום 19.07.2015, ועולה, כי הסתיימה חקירתו הראשית והנגדית של המבקש, כך שכל שנותר לשמוע עדותם של שניים או שלושה עדים במסגרת פרשת ההגנה ביום 09.09.2015
(באת-כוח המבקש הצהירה לפרוטוקול, שהיא זקוקה לפרק זמן של שעתיים לצורך עדותם)
.

14.
על רקע המתואר לעיל, ובהעדר חלופה הולמת, דין הבקשה לעיון חוזר להידחות.

המזכירות תשלח עותק ההחלטה לבאי-כוח הצדדים וכן לשרות המבחן.


ניתנה היום, ה' אב תשע"ה, 21 יולי 2015, בהעדר הצדדים.













מת בית משפט מחוזי 808-06/14 צור ויטו חסון נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 21/07/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים