Google

עמי קורן - ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה, יונה רייס

פסקי דין על עמי קורן | פסקי דין על ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה | פסקי דין על יונה רייס |

333/14 ערר     06/08/2015




ערר 333/14 עמי קורן נ' ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה, יונה רייס






ערר מס': 333/14
מקום הבניה: שד' הצבי 12 חיפה
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה
עמי קורן

ע"י עו"ד משה פרזנצ'בסקי
העורר
- נגד -

ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה

ע"י עו"ד שרונה גינור

יונה רייס

ע"י עו"ד עופר שוייצר

המשיבים

החלטה

1. בפני
נו ערר בגין היעדר החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה חיפה בבקשה להיתר שהגיש העורר להסדרת חניות בתחום מגרש ברח' שד' הצבי 12, חיפה.
2. על המגרש בנוי בית משותף בו דירת העורר בקומה א' ודירת המשיבה 2 בקומת הקרקע. העורר ביקש כי וועדת הערר תיתן החלטתה בבקשה מכח סעיף 157 לחוק התכנון והבנייה.
3. המשיבה 2 הגיבה לערר וטענה שאין לאשר את הבקשה, מן הטעמים הבאים: תוספת החניה פוגעת בשטח הצמוד לה ופוגעת בזכויותיה וגורמת לירידת ערך דירתה; התקנת החניה תהרוס "שמורת טבע" הקיימת היום על החלקה וכן תגרום למטרד קשה לדירת המשיבה 2 בקומת הקרקע ותפריע את שלוותה בחדר השינה הממוקם מעל החניה המבוקשת; קיימת סכנה בטיחותית מיצירת גישה לחניה לעולים במדרגות מכיוון שד' יצחק; המשיבה 2 צירפה חוו"ד של אדריכל נוף, אשר התייחס לחזות הסמטה ולפגיעה שתיגרם לה ולעצים הנטועים בה, אם יבוצע שביל הגישה.
4. הוועדה המקומית השיבה לערר, כי הבקשה מציגה חניה בתחום מגרש העורר, שהגישה אליו הינה דרך סמטת ספרון, אשר אינה רחוב ציבורי ואינה מיועדת לשמש לגישה לרכב וזאת בהתאם להוראות תכנית חפ/719 בה מיועדת סמטת ספרון לשביל נטוע להולכי רגל; המגרש כלול במתחם לשימור בהתאם למסמך מדיניות חפ/2022, אשר מתייחסת לערך הייחודי של שד' הצבי, העצים המרובים, החתך הייחודי וסמטאות הולכי הרגל; בחלק מהסמטאות המסומנות בחפ/719 אושר שימוש חורג לדרך ציבורית על ידי הוועדה המחוזית, אולם לא בסמטת ספרון; עיריית חיפה החלה לפעול לשיקום העצים לאורך שד' הצבי, כולל נטיעת עצים בוגרים לאורך השדרה וסמטת ספרון משני צידיה ולכן לא ניתן לאשר גישה לכלי רכב דרכה.

5. עוד בטרם הוגשה תשובת הוועדה המקומית, הגיש העורר סקר עצים ובו פורטו רשימת העצים לשימור במגרש וכן רשימה לכריתה (2 עצים לכריתה, עץ אחד מת ו- 15 עצים לשימור בתחום המגרש).
דיון והכרעה
6. בדיון נטען, כי כבר כיום קיימת גישה מאושרת למספר מקומות חניה דרך סמטת ספרון. ביניהם גם מקום חניה לדירת המשיבה 2.
7. לאחר שנתקיים דיון בוועדת הערר, ועל מנת להתרשם מן המצב בשטח, יצאה הוועדה לסיור במקום בנוכחות הצדדים. בסיור נכחה ד"ר זיוה קולודני, אדריכלית נוף מטעם הוועדה המקומית. בסיור הוצגה לנו סמטת ספרון והשביל בו מבוקש המעבר וכן המגרש מושא הבקשה. הוצגו החניות הקיימות בהיתר משנות ה-50 של הגב' ריס ושל השכנים בבית המגורים שמול מגרש העורר. הוצגה החצר הצמודה לבית הגב' ריס הגובלת בשד' הצבי והחצר בה מבוקשת החניה כמו גם מרפסת דירתה של הגב' ריס, ביחס למיקום החניה המבוקשת. הוועדה המקומית הציגה תכנית לפיתוח השביל להולכי רגל בסמטת ספרון ושיקומו. בסמטה 2 שבילים נפרדים: שביל להולכי רגל ובמקביל לו שביל רחב יותר מגונן וסלול באופן חלקי. הוועדה המקומית הציגה תכנית לפיתוח שביל להולכי רגל ושיקומו, וכן פיתוח של השביל המגונן, באופן שיאפשר גם גישה לכלי רכב למקומות החניה שכבר קיימים בהיתרים שניתנו בעבר, בהם אין הוועדה המקומית מעוניינת או רשאית לפגוע.
8. לאחר הסיור במקום ולאחר שבחנו את כל העובדות, החלטנו לקבל את הערר.
9. ככלל אנו סבורים כי יש מקום להתיר הסדרת חניה בתחום מגרשי המגורים, באופן שייטיב את מצב הדיירים מחד ואת מצב התנועה והחניה ברחובות העיר, מאידך (נקודה כאובה ובעייתית גם בעיר חיפה).
10. בענייננו, כאמור, קיימות הסתייגויות להסדרת מקום החניה במגרש, הן מצד הועדה המקומית בשל העובדה שהגישה לחניות עוברת דרך שטח המיועד ל"שביל מגונן להולכי רגל". הן מצד המשיבה 2, הן מן הטעמים שנזכרו על ידי הוועדה המקומית, הן מן הטעם שמשטח החניה מתקרב לחלונות דירתה, באופן שיגרום, לטענתה, למטרדי רעש, ריח וזיהום לדירה. עוד עלתה טענה כי מיקום החניה ודרך הגישה מהווה סכנה בטיחותית לבאים ברגל במדרגות העולות מכיוון שד' יצחק.
11. אכן, סמטת ספרון מוגדרת כשביל נטוע להולכי רגל. עם זאת, הוועדה המקומית עצמה אישרה בעבר לפחות 2 היתרים לגישת כלי רכב, דרך שביל זה. בנוסף, הוועדה המקומית עצמה העידה כי אושרו שימושים חורגים בשטחים בייעוד זהה (שביל נטוע להולכי רגל) לטובת גישת כלי רכב. כאמור, הוועדה המקומית טוענת כי בענייננו לא אושר שימוש חורג. עם זאת, במקביל הוועדה המקומית אישרה כבר גישה לכלי רכב אחרים מאותה סימטה. הוועדה המקומית לא הבהירה מדוע יש לקבוע דין שונה ביחס לעורר, במיוחד שאחת החניות שאושרה בעבר באמצעות גישה דרך סמטת ספרון, היא לדירת המשיבה 2 המצויה באותו מגרש של העורר (אף כי איננה משמשת אותה כעת חיה).
12. נוסיף כי כבר החלטנו בעבר שאין מניעה עקרונית לאשר מעבר לחניה דרך שטח המיועד בתכניות שצ"פ, במיוחד כאשר מדובר בשצ"פ "מופר" המשמש בפועל לגישת כלי רכב. נפנה בעניין זה גם לפסיקת בית המשפט העליון בבג"צ 415/85 פיפשקוביץ נ. עיריית רמת גן [פורסם בנבו] ובע"א 8434/00 דלק - חברת הדלק הישראלית בע"מ נ. הועדה המקומית רחובות ואח' [פורסם בנבו] בעניין דלק נבחנה סוגיית מעבר לתחנת דלק על גבי שצ"פ, ונקבע כי הדבר מותר ונתון לשיקול דעת מוסדות התכנון.
13. אנו סבורים כי יש להחיל דין זהה גם על "שבילים נטועים להולכי רגל", באשר תפיסת השימוש בשני ייעודים אלה דומה. לפיכך, ומאחר ובענייננו השביל משמש בפועל למעבר כלי רכב, וממילא הבהירה הוועדה המקומית כי פיתוח השביל ייעשה תוך שמירה על זכות המעבר של כלי רכב בחלקה, עבור כל בעלי ההיתרים הקיימים, אנו סבורים כי אין מניעה עקרונית לאשר כניסה ומעבר לכלי רכב אחד נוסף, למגרש העורר.
14. באשר להפרעה שתיגרם כתוצאה מגישת כלי הרכב למשיבה 2, התרשמנו כי אכן מיקום החניה קרוב לחלונות דירתה. עם זאת, במקום סמוך נמצא מקום החניה של המשיבה 2 עצמה, בה ניתן לעשות שימוש בכל רגע נתון. בנוסף, מדובר על מקום חניה אחד בלבד. מדובר במטרד המצומצם למספר דקות בכל יום בלבד, ולטעמנו האינטרס הפרטי כמו גם הציבורי, בהתקנת מקומות חניה בתחום מגרשי מגורים, גובר במקרה זה. נוסיף עוד כי על מנת להקטין מטרדים, מיקום החניה יהיה בסמוך ככל הניתן לגדר ההיקפית ויתרחק מדירת המשיבה 2.
15. באשר לשימור העצים שעל המגרש, הרי שהוצג סקר עצים ועל העורר לדבוק בו, ולהציג את הבניה המוצעת באופן המתיישב עמו.
16. עם זאת, ומאחר ולא ברור אם נתקבל אישור מחלקת התנועה והחניה להסדר המוצע לחניה, הרי שבטרם ניתן לאשר את הבקשה נדרש אישור יועץ תנועה מטעם העורר ביחס להסדרי התנועה המוצעים, מסמטת ספרון לתוך המגרש. בין היתר יידרש היועץ לשאלת הפגיעה הנטענת בבטיחות הולכי הרגל במדרגות העולות משד' יצחק. חווה"ד תימסר לוועדה המקומית.
17. לאור האמור, יוצא היתר עבור העורר, ובכפוף להצגת חוו"ד יועץ תנועה כאמור, ולהשלמת תנאים טכניים המקובלים בוועדה המקומית לבקשות מסוג זה.
דעת מיעוט של נציגת מתכנן המחוז גב' אורית חפר רוגובין: איני מוצאת מקום להתערב בהחלטת הועדה המקומית שכן מדובר במקום רגיש מאד ומיוחד מבחינה נופית .על הועדה המקומית להשלים את עבודתה באזור ולשקול פעם נוספת את נושא הגישה למגרשים במקום בו ניתנו בעבר היתרי בניה למקומות חניה ולנהוג באופן זהה כלפי כל מגרשי המגורים. עד לסיומה של עבודת עידכון זו של המדיניות בשד' הצבי אין לאשר כניסות נוספות לחניה.
ההחלטה ניתנה ביום 06.08.2015, ע"י יו"ר הועדה עו"ד דקלה מוסרי טל
,
וחבריה: עו"ד חנה קציר, ארכ' שמחה אפק ועו"ד יגאל נויפלד, תוך הסתייגות של נציגת מחוז אורית חפר-רוגובין.
_________________ _________________
דינה קרסיק עו"ד דקלה מוסרי טל

מ"מ מזכירת ועדת הערר יו"ר ועדת הערר
__________________________________________________________________
ועדת ערר מחוז חיפה – שד' פל-ים 2 בניין אורן, קומה 5 חיפה מיקוד 33095
טלפון: 04-8512345, פקס: 04-8522111
קבלת קהל: ימים א', ב', ג', ה' 14:00-08:00, יום ד' 08:00-16:30
ערר 333/14 - 3 -








ערר ועדת ערר לתכנון ובניה 333/14 עמי קורן נ' ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה, יונה רייס (פורסם ב-ֽ 06/08/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים