Google

משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה - מהנד סיאם

פסקי דין על משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה | פסקי דין על מהנד סיאם

49098-03/13 פ     07/09/2015




פ 49098-03/13 משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה נ' מהנד סיאם








בית משפט השלום ברחובות

ת"פ 49098-03-13 משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה
נ' סיאם





בפני

כבוד הסגנית נשיאה
עינת רון


בעניין:
משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה



המאשימה


נגד


מהנד סיאם



הנאשם

נוכחים:
ב"כ המאשימה עו"ד מיקי ברגר
ב"כ הנאשם עו"ד ראנם מזאל
הנאשם בעצמו

גזר דין

על פי הודאתו הורשע הנאשם בעבירות של הסעת תושב זר
ונהיגה פוחזת של רכב.
בתאריך18/3/10 נהג הנאשם ברכב מכיוון מחסום נעלין לתוך תחומי מדינת ישראל. משהגיע הנאשם בסמוך למחסום הוא התבקש במסגרת בדיקת הרכב לפתוח את תא המטען ש הרכב, בתגובה פרץ הנאשם את המחסום
והחל להימלט מהמקום
בנסיעה לכיוון דרום וזאת למרות פריסת מחסום דוקרנים שהושם במקום על ידי חיילי המחסום. כוחות משטרה שדלקו אחר הרכב איתרו אותו כשהוא נהגו על ידי הנאשם ועומד ב"פקק תנועה", חסמו את דרכו של הרכב, ניגשו אל הנאשם והודיעו לו על מעצרו.
משפתחו השוטרים את תא המטען של הרכב גילו
כי מוסתרים בו שלושה תושבי איו"ש כשהם ישובים זה על גבי זה.

התביעה ציינה את הערכים המוגנים שנפגעו ממעשיו של הנאשם והם הגנה על ביטחון הציבור מפני הסיכון הנובע מחדירתם של שוהים בלתי חוקיים לשטחה הריבוני של מדינת ישראל ובהיות מסיעי שוהים אלה בבחינת חוטאים ומחטיאים.
התביעה הביאה מפסיקתו של בית המשפט העליון באשר לענישתם של אלה העוברים עבירה זו. התביעה הדגישה כי בית המשפט העליון אמר לא אחת כי יש להחמיר בענישתם של עוברי עבירה זו וכי מדיניות ענישה זו לא השתנתה במהלך השנים.

התביעה טענה למתחם ענישה שנע בין 4-12 חודשי מאסר בפועל לצד מאסר מותנה, קנס משמעותי, פסילת רישיון נהיגה בפועל ועל תנאי.
התביעה הדגישה את נסיבות ביצוע העבירה לרבות הסעתם של השוהים הבלתי חוקיים בתא המטען, שלושה מהם במספר כשהם שוכבים זה על זה ואת נסיבות המלטותו של הנאשם כאשר נתבקש לעצור לצורך בדיקה.
לזכותו של הנאשם שקלה התביעה את הודאתו , אך לחובתו שקלה את עברו הפלילי, לרבות הרשעותיו בעבירות זהות.
התביעה הפנתה אל תסקיר שירות המבחן ואל התרשמותו השלילית של שירות המבחן מחד גיסא ומאידך גיסא אל המלצתו להטיל על הנאשם עונש שירוצה בדרך של עבודות שירות.
התביעה טענה כי אינה יכולה לקבל המלצות אלה של שירות המבחן,
שכן הנימוקים של שירות המבחן להמלצותיו, דהיינו, הצורך של הנאשם לפרנס את אחיו והשמתו במאסר העלולה לחשוף אותו לחברה עבריינית אינם טעמים היכולים להביא לחריגה לקולא ממתחם העונש ההולם ו עוד הדגישה התביעה כי הנה בעבר כבר ריצה הנאשם עונש מאסר בפועל.

התביעה ביקשה כי ביהמ"ש

יעדיף בשיקוליו את האינטרסים שהדגישה על פני האינטרס של שיקולי הנאשם, אותו ביקש שירות המבחן להעדיף.
סוף דבר עתרה התביעה להטיל על הנאשם 6 חודשי מאסר לריצוי בפועל, מאסר מותנה, התחייבות ופסילת רישיון נהיגה בפועל ועל תנאי.


ב"כ הנאשם הדגיש כי הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה וכי מדובר בעבירות שבוצעו בשנת 2010, דהיינו לפני כחמש שנים. הוא ציין כי אז היה הנאשם כבן 18 שנים ומאז התבגר וקיבל אחריות. כיום עובד הנאשם במקום קבוע ומפרנס גם אחרים.
ב"כ הנאשם פרט את נסיבות חייו הקשות של הנאשם ואת ההכרח שהיה לו לשרוד בנסיבות אלה. ב"כ הנאשם ביקש, בנסיבות אלה לאמץ את המלצות שירות המבחן.
עוד ציין ב"כ הנאשם כי לטעמו מתחם הענישה שציינה התביעה מוגזם וכי דרך כלל יש לסיים ענישה בעבירות מעין אלה בשל"צ או בעבודות שירות.


מתסקיר שירות המבחן בעניינו של הנאשם עולה כי הוא רווק בן 23 עובד כמלצר במסעדה.
הוריו התגרשו כאשר היה כבן 13 שנים ונטשו אותו ואת אחיו והוא נאלץ לעזוב את הלימודים ולצאת לעבודה על מנת לפרנס את אחיו ולשלם עבור שכר הדירה.

הנאשם קיבל אחריות פורמלית על העבירות וסיפר כי הוא מסיע שוהים בלתי חוקיים תמורת שכר מאחר שהוא
זקוק לכסף כדי להתקיים ולעמוד באחריות לפרנסת אחיו. שירות המבחן ציין כי
הוא מבין את מעורבותו בעבירות על רקע צרכים השרדותיים לצד צרכים עמוקים לפיצוי עצמי.

שירות המבחן מעריך כי קיימים גורמי סיכון להישנות התנהגות עבריינית בעתיד. עם זאת מצא שירות המבחן כי למרות המציאות המורכבת של חייו, מנסה הנאשם להתמיד בתעסוקה ולסייע בפרנסת אחיו ויש בכך כדי להוות סיכוי לשיקום ולהימנעות מהתנהגות עבריינית נוספת בעתיד.

שירות המבחן מעריך כי ללא טיפול מתאים יש סיכון להישנות המעשים. עם זאת, ציין כי הטלת עונש מאסר בפועל עלולה להפגיש את הנאשם שעם חברה שולית
ועלולה להעמיק דפוסי התנהגות עבריינים וכך גם לפגוע באחיו. על כן המליץ שירות המבחן להטיל ענישה בדרך של עבודות שירות לצד צו מבחן.

מגיליון המרשם הפלילי של הנאשם עולה כי הוא יליד שנת 1991 ולחובתו הרשעה אחת משנת 2012 בגין שלוש עבירות של הסעת תושב זר ועבירה של נהיגה פוחזת.
העבירות בוצעו במועדים: 6/4/10, 23/11/10 ו-10/3/12.


במעשיו פגע הנאשם בערכים מוגנים לא מועטים:
הנאשם פגע בריבונותה של המדינה אשר נמנעת ממנה האפשרות לבחון את הנכנסים בשעריה ומי מהם עבר את הבדיקות הנדרשות ומי לאו. יש בכך לפגוע בשלום הציבור ולעיתים גם בבטחונו.
בהתנהגותו פגע הנאשם בעבודתם התקינה של חיילי המחסום ובנהיגתו הפוחזת סיכן את נוסעי הרכב ואת כלל המשתמשים בדרך.

מתחמי הענישה אשר הציגה התביעה ראויים.

בענייננו מדובר במי אשר הסיע שלושה תושבי איו"ש אל תוך תחומי מדינת ישראל.
המעשים בוצעו תמורת בצע כסף.
הנאשם עשה מאמצים ניכרים על מנת להסתיר הסעתם של אלה ועל כן הסתיר את שלושת נוסעיו בתוך תא המטען שברכב, כשהם שכובים זה על גבי זה וזאת על מנת שלא ייראו במחסומים המוצבים בדרכים ואכן משנתקל במחסום, סרב לשעות להוראה לעצור ופרץ את המחסום.

מעבר לכך שיש להביא את דברי
בית המשפט העליון באשר למסיעי שוהים בלתי חוקיים וכי יש לראות את עניינם במשנה חומרה, בשל שהם בבחינת חוטאים ומחטיאים, הרי שלאור הנסיבות שלעיל, חמורים מעשיו של הנאשם שבעתיים.

העבירות המופיעות בהרשעתו של הנאשם שבמרשם הפלילי הן אמנם מאוחרות למעשי העבירות נשוא תיק זה, אולם בכל זאת יש לראותן לחומרא במובן זה, שאין לראות במעשיו של הנאשם משום מעידה חד פעמית ובמיוחד אמורים הדברים כאשר אחת העבירות נשוא אותה הרשעה בוצעה זמן קצר מאוד לאחר העבירות דנן ולאחר שנפתחה חקירה בעניינו של הנאשם.

לאור בקשתו של ב"כ הנאשם ומבלי ליצור ציפיות כלשהן, הופנה הנאשם אל הממונה על עבודות השירות על מנת שיבחן את האפשרות לריצוי העונש בדרך של עבודות שירות.

הממונה מסר לבית המשפט כי הנאשם מוכר למערך זה בשל עונש שהוטל עליו בבית המשפט לתעבורה בירושלים בנובמבר 2013 ותפקודו היה שלילי, ניתנו לו מספר הזדמנויות וסוף דבר בוצעה הפסקה מינהלית לעבודות אלה.
גם בראיון הנוכחי עימו התרשם הממונה כי הנאשם מתקשה להשתלב במסגרת עבודות השירות, אשר כוללות כללים וגבולות ברורים והממונה מצא כי לא ניתן לשלבו בעבודות אלה.


לקולא שקלתי בעניינו של הנאשם את השיקולים הבאים:

העבירות בוצעו על ידי הנאשם עוד בטרם מלאו לו 19 שנים.
הגם שהעבירות בוצעו למען בצע כסף, הרי שמדובר במי שנסיבות חייו קשות במיוחד וחריגות, כפי שפורט לעיל.
משקל נכבד לקולא ניתן לכך שהעבירות בוצעו בחודש מרץ 2010 וכתב האישום הוגש בחודש מרץ 2013, דהיינו שלוש שנים לאחר ביצוע העבירות ויש ליתן לכך משקל רב. עוקצו של עונש המוטל על נאשם מספר שנים לאחר ביצוע העבירות מוקהה עד מאוד ויעילותו מופחתת מאוד.
במיוחד אמורים הדברים משסוף דבר גזר הדין ניתן למעלה מחמש שנים לאחר ביצוע העבירות. עם זאת יש לזכור ולהדגיש כי לאחר תחילת ניהול ההליך לא התייצב הנאשם במספר מועדים ואף הוצאו בעניינו צווי הבאה, ותקופות אלה רובצות לפתחו. יחד עם זאת וכאמור לעיל, מצאתי להעניק משקל לא מועט לחלוף הזמן.

אני ערה להמלצות שירות המבחן בעניינו של הנאשם, אך אציין כי שירות המבחן אמון על שיקוליו של הנאשם ועל אלה בלבד בעוד שבית המשפט אמון על מכלול האינטרסים, לרבות האינטרס הציבורי ובבואו לשקול את עונשו של הנאשם ייתן משקל נכבד להמלצות שירות המבחן אך כשיקול אחד ממכלול השיקולים ולא כשיקול בלעדי.
(ראה רע"פ 3058/07 פז נ. מ"י).

ועוד אציין לענין המלצות שירות המבחן באשר לחשש של השמתו של הנאשם מאחורי סורג ובריח ופגישתו עם חברה עבריינית, כי כבר בשנת 2012 הוטל על הנאשם עונש של מאסר לריצוי בפועל מאחורי סורג ובריח וכעולה ממסמך הממונה על עבודות השירות, הרי שגם עונש מאסר לריצוי בפועל בדרך של עבודות שירות שהוטל עליו בשנת 2013, הומר סוף דבר לעונש בכליאה ממשית.



הנימוקים לקולא שצויינו לעיל הביאו לכך שהעונש שייגזר עליו יהיה נמוך מזה שהיה מקום לגזור עליו לאור הנסיבות האופפות את האירועים נשוא כתב האישום ואת עברו הפלילי של הנאשם.

אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

חמישה חודשי מאסר לריצוי בפועל.

שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה כלשהי לפי חוק הכניסה לישראל או עבירה של נהיגה פוחזת.

אני מטילה על הנאשם קנס בסכום של 5000 ₪ או 40 ימי
מאסר תמורתו.
הקנס ישולם ב-10 תשלומים חודשיים שווים ורצופים, שהראשון בהם ביום 1/10/15 והבאים אחריו בכל ראשון לחודש שלאחר מכן. לא ישולם תשלום במועדו יעמוד כל הסכום לפרעון מיידי.

אני מורה כי הנאשם יפסל מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 4 חודשים בפועל וכן 6 חודשים על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה כלשהי לפי חוק הכניסה לישראל או עבירה של נהיגה פוחזת.
למען הסר ספק, יובהר כי מניינה של הפסילה בפועל מיום הפקדת הרישיון.


זכות ערעור כחוק.

ניתן היום,
כ"ג אלול תשע"ה, 07 ספטמבר 2015, במעמד הצדדים.












פ בית משפט שלום 49098-03/13 משטרת ישראל תביעות- שלוחת רמלה נ' מהנד סיאם (פורסם ב-ֽ 07/09/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים