Google

ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל - ניסים דעדוש

פסקי דין על ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל | פסקי דין על ניסים דעדוש

4770-12/14 תוב     07/10/2015




תוב 4770-12/14 ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל נ' ניסים דעדוש








בית משפט השלום בקריות



תו"ב 4770-12-14 ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל
נ' דעדוש




תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני





בפני

כבוד השופט
יוסי טורס


מאשימה

ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל


נגד


נאשם

ניסים דעדוש



החלטה


בפני
בקשה לביטול כתב האישום בשל טענה להגנה מן הצדק.

1.
המבקש עומד לדין בשל עבירות בניה במקרקעין ללא היתר, לפי סעיף 204(א) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965 (להלן: "חוק התכנון והבניה") וכן הפרת צו הפסקה מנהלי, לפי סעיף 237 לחוק התכנון והבניה. מהותה של הבניה מושא כתב האישום היא תוספת בניה ללול וזו אף מהות המעשה שמהווה לפי הנטען את הפרת צו ההפסקה המנהלי.

2.
בפי המבקש שתי טענות. האחת לפיה נאלץ לבצע את העבודות מושא כתב האישום בשל הוראה שקיבל ממשרד החקלאות ועל כן טוען הוא לקיומה של הגנת הצידוק לפי סעיף 34יג (1)+(2) בשילוב
טעות במצב הדברים לפי סעיפים 34יח ו-34יט. אציין כבר עתה כי טענות אלו אינן ראויות להתברר במסגרת טענה מקדמית, וממילא שאינן מקימות הגנה מן הצדק.
מדובר בטענה לקיומו של סייג לאחריות פלילית שהמקום לבירורה הוא במסגרת בירור האשמה, ככל ששלב זה יתקיים. מכאן שלא אדון בטענה זו במסגרת החלטתי.

3.
הטענה השנייה לה טוען המבקש עניינה אכיפה בררנית וזו למעשה טענתו העיקרית. לטענת המבקש
"כל התושבים ביישוב גורן ביצעו שדרוגים לכל הלולים שלהם והרחבות ללא היתרים",
אך רק נגדו הוגש (לפי הטענה) כתב אישום בשל כך. המבקש צירף לבקשתו תמונות וטען כי שלושה בעלי לולים במושב גורן, אשר בשמם נקב, ביצעו עבירות דומות אך לא הועמדו לדין. שניים מהם הנם לטענתו, בכירים במועצה האזורית מעלה יוסף והשלישי הוא שכנו, אשר בשל תלונתו ננקטו ההליכים מושא כתב האישום. המבקש צירף תמליל שיחה שניהל עם מפקח הועדה ומכתב ששלח לוועדה המקומית, בהם טען להפליה כאמור. המבקש סבור כי יש לראות בהתנהגות המשיבה משום הפליה אסורה, המהווה אכיפה בררנית שיש בכוחה להביא לביטולו של כתב האישום, בשל טענה לסעד מן הצדק.

4.
המשיבה הגישה תגובה בכתב בה ביקשה לדחות את הבקשה. לא אפרט את טענותיה ביחס להגנת הצידוק ואתמקד בתגובתה לטענה לאכיפה בררנית, שהיא מושא החלטתי. המשיבה טוענת כי המבקש לא עמד בנטל הרובץ עליו להוכיח כי היא פעלה
"לאורך זמן ובאופן שיטתי...במדיניות מפלה ולא שוויונית".
בעניין העובדות הקונקרטיות להן טען המבקש, נטען כי המבקש לא מסר די פרטים וכי אין די בציון שמו של בעל המקרקעין, אלא יש לפרט את מספר הגוש והחלקה. המשיבה פירטה חמישה מקרים בהן הגישה כתבי אישום נגד תושבי המושב. ביחס לטענה בדבר עבירה דומה שביצע שכנו של המבקש (המתלונן בתיק שלפני) טענה המשיבה כי בדקה את התלונה ומצאה שלא נעברה במקרקעין אלו עבירה. המשיבה הוסיפה וטענה כי אינה יכולה, בשל מגבלות כוח אדם ותקציב, לפעול לאיתור כל הפרות הבנייה הקיימות בתחום סמכותה, ועל כן לעיתים מסתמכת היא על הגשת תלונות וכי אין בכך משום אכיפה סלקטיבית.




5.
לאחר שעיינתי בטיעוני הצדדים ראיתי לדחות את הבקשה. אין בדעתי לדון במבחן התלת שלבי המיושם בבקשות מעין אלו (ע"פ 8994/08 פלוני נ' מדינת ישראל (1.9.09)). הטעם לכך הוא שהמבקש לא צלח את השלב הראשון שעניינו הצבעה על פגם בהתנהלות המאשימה.

6.
אין מחלוקת כי אכיפה בררנית, פסולה היא ובהתקיימותה יש ביכולתו של בית המשפט לבטל את כתב האישום, מטעמים של הגנה מהצדק (ע"פ 6328/12 מדינת ישראל נ' פולדי פרץ ואח' (10.9.13) להלן פרשת
פולדי פרץ
)). ואולם, על הטוען טענה בדבר אכיפה בררנית להניח תשתית ראייתית מתאימה ואין די בטענות בעלמא (רע"פ 3480/12 משה חמו נ' מדינת ישראל (24.9.12)); ע"פ 8551/11 יצחק כהן סלכגי נ' מדינת ישראל (12.8.12); פרשת
פולדי פרץ
). בענייננו, המבקש לא הצליח לעמוד בנטל הראייתי הלכאורי המוטל עליו, כפי שיובהר להלן.

7.
המבקש טוען כי רק כלפיו אוכפת המשיבה את דיני התכנון והבנייה במושב גורן וטענתו נראה שמתייחסת במיוחד לשינויים שבוצעו בלולים שמפעילים תושבי המושב. טענה זו נסתרה, לכאורה, על ידי נתונים שמסרה המשיבה מהם עולה כי לפחות ביחס לחמישה מקרים אחרים הוגשו כתבי אישום דומים. כמו כן מסרה המשיבה תשובה מניחה את הדעת ביחס להיעדר האכיפה הנטענת ביחס לשכנו של המבקש – המתלונן בתיק זה. בכך די על מנת לבסס מסקנה לפיה המבקש לא עמד בנטל הלכאורי המוטל עליו.

8.
עוד אציין כי במקרה זה אין הנאשם עומד לדין רק על תוספות הבניה שביצע לכאורה בלול, ללא היתר. כתב האישום מייחס לנאשם גם הפרת צו הפסקה מנהלי. המבקש לא טען בבקשתו כי המשיבה אינה אוכפת חשדות דומים במושב גורן, או בכלל, ומיקד טיעונו בעבירות הבנייה. מכאן עולה המסקנה שעניינו של המבקש שונה מהותית מהמקרים שהביא הוא עצמו לתמיכה בטיעונו ומשכך ברי כי אין ממש בטענתו וזאת אף בהתעלם מהחסר הראייתי כפי שפורט לעיל.

9.
די באמור לעיל על מנת להביא לדחיית הבקשה, שכן המבקש לא הוכיח, ולו לכאורה, פגם בשיקול דעתה של הרשות וממילא שלא הוכיח שעניינו נידון שלא על פי אותן אמות מידה המיושמות דרך קבע על ידי המשיבה.

10.
בצד מסקנה זו, ראיתי להוסיף את הדברים הבאים. אף אם אצא מנקודת הנחה שלא קיימת אכיפה מלאה כנגד כל עבירות הבניה בישוב גורן (ואינני קובע כך כאמור) אין בכך להקים תשתית מספקת לטענה בדבר אכיפה בררנית
שכן
"אכיפה בררנית אינה היפוך של אכיפה מלאה. למעשה, בשל מחסור אינהרנטי במשאבים אנושיים וחומריים, אכיפה מלאה אינה מעשית ואינה אפשרית. הבעיה באכיפה הבררנית אינה טמונה אפוא בהיותה חלקית, אלא בפגמים הקשורים בהפעלת שיקול הדעת של רשויות האכיפה"
(פרשת
פולדי פרץ,
בסעיף 29 לפסק דינו של כב' השופט פוגלמן).

11.
ואולם, הקביעה שאכיפה חלקית אינה פסולה בהכרח, אינה מאפשרת למשיבה לעצום עיניה מפני הפרות של החוק המובאות לפתחה. לאור כך, דעתי אינה נוחה מתשובתה של המשיבה באשר לטענות המבקש לפיהן לא ננקטו הליכים כנגד בעלי תפקידים בכירים במועצה האזורית שביצעו עבירות דומות. המבקש טרח ופירט את שמות בעלי המקרקעין ותפקידם במועצה האזורית. מול טענה ברורה וקונקרטית זו בחרה המשיבה לטעון כי אינה יכולה לבררה בשל היעדר מספר הגוש והחלקה. טענה זו מוטב שלא הייתה נשמעת ודומה שאין צורך להרחיב בנושא. אסתפק בכך שאציין כי חזקה על המשיבה שלא תתקשה לאתר את מספרי הגוש והחלקה במושב גורן, על פי שמות בעלי המקרקעין ועליה לראות בפני
ותיו של המבקש כתלונה לכל דבר ועניין, המחייבת טיפול כמקובל על ידי רשות שלטונית ועל פי מדיניותה של המשיבה עצמה. לכך יש להוסיף כי דברים דומים ציין כב' השופט דאוד מאזן בבקשה לביטול צו הפסקה מנהלי כבר ביום 18.6.14. דומה שיש בזמן שחלף ללא כל מעש, לחזק את תחושותיו של המבקש בדבר פגיעה בעקרון השוויון, שהרי
"
אכיפת

הדין

ביחס

לפלוני

ולא

ביחס

לאלמוני

כאשר

אין

טעם

טוב

להבחין

ביניהם

אינה

מתיישבת

עם

החובות

המוטלות

על

הרשות
"
(פרשת
פולדי פרץ
, פסקה 32 לפסק דינו של כב' השופט פוגלמן).

לאור כל זאת אני דוחה את הבקשה.

להמציא לצדדים.

ניתנה היום, כ"ד תשרי תשע"ו, 07 אוקטובר 2015, בהעדר הצדדים.










תוב בית משפט שלום 4770-12/14 ועדה מקומית לתכנון מעלה הגליל נ' ניסים דעדוש (פורסם ב-ֽ 07/10/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים